koleksi peribadi dikongsi bersama insan2 disayangi

kalau dah rajin menulis:

cinta....kasih..sayang... (211) suara hatiku (198) nikmat Allah (140) cinta....kasih..sayang...hubbyku (126) Alhamdulillah (125) ilmu (102) belajar (87) CHAPTER HIDUPKU..... (80) Puisi/Sajak/Gurindam (72) memori oh memori (72) kerjayaku (69) D'Perantauan (65) cabar minda (63) nasihat (58) keluargaku (42) Chef Shikin...cooking skill (39) kerjayaku...kemahiran (39) berita (38) cabar diri... (37) Pergilah bercuti (35) 1 entri 2 stories (33) Mari Melancong (30) dari seorang sahabatku (30) Usahawan (28) dugaan..ujian hidup (27) Siapa kau...dihatiku? (24) resepi aku (24) ESQ165 (23) My Dreams Come True (21) pengalaman (21) Motivasi diri (19) sunnah (17) lucu... (16) teratak aish (15) Travel logku (13) tin@teratak aish (13) art theraphy (12) HOMEMADE SOAP (11) Premium Beautiful (11) ESTIMAR HOMEMADE AURA SOAP (10) USAHAWATI UTARA. (10) Harilahirku....Shikin Sayang (9) Tazkirah (9) PENTING (8) CONTEST D'moontest (7) Projek Senyum (7) Telekung JC Siah Eksklusif (7) Terapi (7) berkebun (7) hobi (7) santapan telinga (7) DOA TERAKHIR 39 (6) GIVEAWAY 4BY4 SHIKIN SAYANG (6) PETUA TO' NENEK (6) Yuniarko Sukendro (6) imotivasi.com (6) kemahiran belajar. (6) program (6) I AM AGEL (5) IAB (5) Joke of the day (5) PERNIAGAAN PALING MENGUNTUNGKAN (5) Pengumuman (5) Siapa pakai Premium Beautiful ?? (5) UCAPAN (5) cinta....kasihsayang... (5) dari blog MITI's (5) lucu (5) EID MUBARAK (4) Falsafah...fail sampah (4) Giveaway Blogger's (4) IKLAN (4) Istikharahku (4) LEGASI (4) Musibah (4) Datuk Maznah Hamid (3) Fig Colector (3) HANDMADE. (3) KENDURI KAHWIN (3) MIKE DAVID (3) MUEZAH (3) Mutiara kata.... (3) TNPOD8581 (3) Testimoni (3) anak dagang di perantauan (3) CAT WORLD (2) Doaku (2) FAKTA VS AOTA (2) Hari Rayaku. (2) I luv ISLAM (2) INDAHNYA NEGERIKU KEDAH DARULAMAN (2) Majlis Perkahwinan (2) PROJEK SUCCESS CORNER SMKAM (2) SSFG (2) SUNNAH'S FASHION GLAM (2) Tinteratakaish (2) Video ku (2) my video (2) BAHAYA.... (1) Ben Ashaari ...otai blogger (1) DAO (1) Dr Azizan Osman (1) FOLLOWER BERTUAH (1) HADIS (1) HARI GURU (1) I (1) Kedah Negeriku (1) MAS (1) Pekeliling oh pekeliling (1) REMPAH SERBAGUNA MAK TEH BATU 10 (1) SEKOLAH MENENGAH TUN SYARIFAH RODZIAH (1) SELAMAT HARI GURU (1) T (1) UB (1) al (1) pohon syurga (1)
Semoga Bahagia Selalu,Sihat dan Kaya. Ameen ya Rabbal Alameen.Sayang Shikin ....

Monday, January 31, 2011

TERAPI MENYEMBUHKAN PENYAKIT MABUK ASMARA...

Handsome kan....tapi bukan dia..sekadar hiasan saja...


Dalam bahasa Indonesia tapi apa yang penting memang blia Shikin baca dan renungkan memang sangat boleh dilaksanakan..inilah kalau dah putus kasih bukan mudah nak dirawat. Tak kala orang sibuk bertanya bila majlis nak berlangsung dan ada pula yang mengucapkan tahniah..tapi  sebenarnya tak semua yang kita rancang itu akan menjadi kenyataan....itulah hakikat hidup ini yang sentiasa diuji..dari putus tunang, nikah tak jadi, dan macam-macam lagi. Semua itu adalah ujian dan dugaan dari Allah SWT...sesungguhnya Allah mengetahui akan kekuatan seseorang hambaNya  sebab kita adalah ciptaan Allah dan milik Allah ..siapa kita untuk mempersoalkan apa yang ditakdirkan untuk diri kita...syukur Alhamdulillah segalanya adalah nikmat dan rahmat dari Allah SWT..mungkin kehidupan orang lain lebih mudah dan tidak pernah diduga dan nampak bahagia di mata orang..tapi kita tak tahu habuan masing-masinglah kan. Mungkin orang nampak kita bahagia tapi hakikat di dalam hati tiada siapa yang tahu...bersyukurlah dengan apa yang kita miliki pada hari ini kerana itu yang lebih bermakna.

Mungkin jodoh pertunangan kami selama hampir 19 bulan sahaja..bukan sampai  19 tahun pun..Shikin mulanya rasa malu juga nak kongsi kat blog ni tapi bila fikirkan buat apa Shikin nak malu bukan umur 19 tahun lagi ..kalau dulu memang menangis tak berlagu dan mau juga makan tahun baru nak hilang rasa sakitnya hati dikecewakan dan rasa hancurnya perasaaan.Dulu pun selalu shikin cakap pada kawan-kawan yang terkecewa dan sering  beri nasihat dekat kawan-kawan tiba masanya Shikin dikecewakan lagi..Sebelum ini mungkin ramai kawan-kawan tengok Shikin kategori happy go lucky je  sebab macam orang tak de masalah..tapi itulah hakikatnya hati Shikin walau kecewa sebagaimana teruk sekalipun Shikin ada penawar yang tdiak mungkin diperolehi dari orang lain...Mungkinnanti Shikin kongsikan dalam slot CHAPTER HIDUPKU. Anak murid Shikin mesti ingat  cerita-cerita pada mereka dulu sebab itulah kelebihan masa jadi cikgu boleh kongsi dengan pelajar dan kisah-kisah tu menjadi teladan pada mereka..Sebab tu Shikin tulis kisah hapter Hidupku sebab janji pada  ex student.."Cikgu dah lalui hidup single selama ini 32 tahun..32 peminangan..dan pelikkan kenapa cikgu tak kahwin?Nanti cikgu tulis cerita kisah 32 peminangan dalam hidup cikgu..."itu celoteh masa tahun 2003 dulu...tapi sekarang dah 2011..dah tak bilang lagi berapa orang masuk meminang..tak terkira berapa helai baju pengantin dalam almari..berapa kali kenduri tak jadi..berapa kali mandi bunga..sebab dah letih mengira...dan apa yang Shikin ada sekarang Shikin bahagia...Alhamdulillahinilah nikmat yang Allah tidak berikan kepada orang lain....  Shikin berserah pada Allah SWT sepenuhnya:
"Kemudian jika mereka berpaling ingkar, maka katakanlah (wahai Muhammad): Cukuplah bagiku Allah (yg menolong dan memelihara aku),Tiada Tuahan (yg berhak disembah melainkan Allah, kepadaNya aku  berserah diri dan Dialah yang mempunyaiArasy  yang besar" (At Taubah:129)


Serasi kan...tapi ianya khayalan semata-mata..mungkin Shikin akantemui insan yang serasi  macam ni nanti...atau lebih baik lagi...wallahualam!!!!!


Ibnul Jauzi rahimahulloh berkata: “Sesungguhnya ubat itu mujarab bagi orang yang menerimanya. Adapun orang yang mencampuradukkannya niscaya ubat itu tidak berguna baginya.” Maka orang yang benar-benar ingin sembuh, dia harus berupaya berobat. Namun jika tidak, niscaya penyakit akan bertambah parah.
Berikut ini beberapa terapi yang dapat menyembuhkan dari mabuk asmara:
1.Ikhlas kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala
2.Berdo’a.
Merendahkan diri kepada Alloh Subhanahu wa Ta’ala, secara tulus menyerahkan diri kepada-Nya, ikhlas, dan memohon kepada-Nya dengan segala kerendahan agar disembuhkan dari penyakit.
3.Menahan pandangannya 4.Banyak berpikir dan berdzikir. maka menahan syahwat dan keinginannya.
Hendaklah dia berpikir betapa malu dirinya kelak ketika Allah mencela.
5.Menjauh dari orang yang dicintainya.
6.Menyibukkan diri dengan hal-hal yang bermanfaat.rindunya akan hilang dan akhirnya ia dapat melupakannya.
7.Menikah, sebab pernikahan itu mencukupi segalanya.
Penuh berkah dan menjadi solusi. Jika orang yang dicintainya adalah wanita yang mungkin dinikahinya maka hendaklah ia menikahinya. Jika sulit menikahinya hendaklah memohon kepada Alloh Subhanahu wa Ta’ala untuk memudahkannya. Jika ia tak bisa menikahinya karena sebab-sebab tertentu, maka hendaklah ia bersabar dan memohon kepada Alloh Subhanahu wa Ta’ala agar diberi jalan keluar.
8.Menziarah orang sakit.
9.Mengiringi jenazah, menziarahi kubur, melihat orang mati, berpikir tentang kematian dan kehidupan setelahnya.
10.Senantiasa menghadiri majlis ilmu.
11.Duduk bersama orang-orang zuhud dan mendengar kisah-kisah orang shalih.
12.Memangkas habis ambisi/angan-angan.
Dengan cara membuang rasa putus asa disertai dengan keinginan keras untuk dapat menundukkan hawa nafsu.
13.Selalu konsisten menjaga sholat dengan sempurna.
Menjaga kewajiban-kewajiban sholat, baik berupa kekhusyukan dan kesempurnaannya secara lahir dan bathin.
14.Menjaga kharisma.Agar tidak jatuh kepada kedudukan yang hina dina, tidak jatuh dalam perbuatan yang tercela dan segala bentuk yang dapat menghalangi keutamaan. Orang-orang yang memiliki harga diri tidak pernah mau terikat menjadi budak sesuatu. Lihat saja, betapa hawa nafsu menyebabkan orang-orang mulia menjadi hina.
15.Menjaga kemuliaan diri, kesucian dan menjaga kehormatannya.
Hal ini akan membuat seseorang jauh dari perkara yang akan meruntuhkan harga dirinya ataupun yang akan menjatuhkan martabatnya.
16.Membayangkan cela yang terdapat pada diri orang yang dicintainya.
Ibnul Jauzi rahimahulloh berkata: “Sesungguhnya manusia penuh dengan najis dan kotoran. Dan orang yang dimabuk cinta melihat kekasihnya dalam keadaan sempurna. Karena cinta, ia tidak dapat melihat aib kekasihnya. Sebab hakikat segala sesuatu dapat disingkap dengan timbangan yang adil. Sementara yang menjadi penguasa atas dirinya adalah hawa nafsu yang zhalim. Itu akan menutupi seluruh cela hingga akhirnya orang yang dilanda cinta melihat kekasihnya yang jelek menjadi jelita.”
17.Memikirkan akan ditinggal pergi orang yang dicintainya. Baik ditinggal mati atau ditinggal pergi tanpa keinginannya atau ditinggal karena sudah bosan.
18..Memikirkan akibat perbuatannya.
Orang yang berakal adalah orang yang dapat menimbang apakah cintanya itu akan melahirkan kenikmatan ataukah kesengsaraan.
19.Meyakini Keutamaan Ujian Hidup...bacalah entri2 shikin yang lalu tentang ujian..banyak ayat2 disitu...
20.
Berpikir Kerugiannya..Melihat konsisi para pemabuk cinta.Bagaimana derita yang mereka tanggung. Bagaimana hidup mereka yang dikucilkan oleh masyarakat. Betapa berantakan segala urusan dunia dan akhirat mereka. Bandingkanlah orang-orang yang menghabiskan hidup untuk cinta buta dengan orang-orang yang memiliki cita-cita yang tinggi dan luhur dan keinginan yang kuat.

 P/S: shikin sayang diri shikin dan shikin sayang semua yang sayang diri shikin walaupun sayang  shikin tak boleh disamakan dengan shikin sayang Allah lebih dari segala yang shikin sayang.......kerana sayang Allah kepada shikin tiada batasnya.

Saturday, January 29, 2011

CHAPTER HIDUPKU 20 : Aku CIKGU??????.........Melanjutkan Pelajaran Ke Institut Pendidikan Guru Sultan Idris.....

"Demi malam apabila ia menyelubungi segala-galanya (dengan gelap-gelitanya). Dan siang apabila ia lahir terang-benderang. Demi Yang menciptakan (makhluk-makhlukNya) lelaki dan perempuan. Sesungguhnya amal usaha kamu adalah berbagai-bagai keadaannya.
Minggu orentasi 11.6.1990..
 Segala-galanya adalah ketentuan dan takdir Illahi ..sesungguhnya aku tidak ada sedikitpun  minat terhadap bidang perguruan...tapi itulah yaang telah tercatat di dalam diari perjalanan hidupku...yng sememangnya lahir untuk menjadi guru....11.6.1990 aku mendaftar diri di Institut Pendidikan Guru Sultan Idris yang merupakan institut tertua di Malaysia yang mana dikenali sebagai SITC atau Ibu Kandung Suluh Budiman....Hari pertama aku mendaftar diri aku kali pertama merasa sangat tersentuh dengan lagu dan suasana di IPSI yang terletak ditengah lembah banjaran Titiwangsa yang suasana sangat nyaman dan macam kat London je rasanya...
Ibu Kandung Suluh Budiman,
Obor di malam gelab,
Bina budi penyebar tekad,
Pancaran semangat waja,
Ibu kandung suluh budiman,
Ibu pujaan kami,
Yang berjasa pada masyarakat,
hidup gagah berani,
Ibu kandung suluh budiman,
Dengarlah sumpah setia nan suci,
Selagi hayat dikandung badan,
Kami tetap berbakti........................
  
Setelah berperang dengan emosi  dan pelbagai syarat yang aku tetapkan dengan ayah dan mak ...akhirnya aku akur untuk mendaftar diri...walaupun aku tak siapkan semua persediaan sampai saat terakhir aku masih berperang dengan emosi sendiri.. syarat-syarat aku masa nak masuk IPSI:

1. ayah mesti call aku seminggu sekali
2. ayah mesti hantar surat kat aku selalu
3. ayah mesti kena tengok aku selalu kat IPSI
Ayah aku sememangnya insan yang tidak ada galang ganti dalam hidup aku sebab apa yang aku lalui aku tak akan menjumpai ayah yang sebaik ayah aku yang sememangnya  tak sama dengan ayah orang lain...bayangkan dia memenuhi semua permintaan aku walaupun aku tahu bukan mudah untuk memenuhi apa yang aku minta tapi itulah yang ayah buat dan walaupun zaman ini hand phone bukannya ada lagi  main pakai public phone saja ayah tetap call aku setiap minggu sampai aku praktikum dan kallau aku nak call pula aku akan call ke rumah mak chaq(jiran aku) untuk bercakap dengan mak dan adik-adik aku...aku sentiasa nak dengar berita keluarga aku terutama mak dan adik-adik. Kadang-kadang tu kawan-kawan aku pelik apalah yg aku dok sembang ngan ayah aku...sampai tak pernah jemu..
Adapun orang yang memberikan apa yang ada padanya ke jalan kebaikan dan bertakwa. Serta dia mengakui dengan yakin akan perkara yang baik, maka sesungguhnya Kami akan memberikannya kemudahan untuk mendapat kesenangan (Syurga).

Kelas E PSR-PM 1990-1992
Masa masuk IPSI aku ditempatkan di kelas E....bukan maknanya ke lembap tapi..rasanya memangdah ditakdirkan aku ditempatkan di kelas yang sangat mencabar..di dalam kelas aku merupakan pelajar termuda yang masuk makktab jadi ada lagi dua orang yang sebaya ngan aku..Sal,Rantiyem dan Taufik yang lain di kategorikan senior dan super senior..dan nasib aku kat kelas ni...tengah-tengh ada yang sangat sayangkan aku dan ada yang entah kenapa dari awal masuk sampai keluar asyik antikan aku...yang aku tahu dia memang sakit hati sebab aku muda dah masuk maktab tapi ngan Sal tak lah dia anti..tu yang musykil tu..Nama  penasihat..Ustaz Abdul Karim (betul..ke..sbb aku dah lupa sebenarnya)

Sepanjang semester pertama dugaan teguran paling hebat yang aku terima:
"Adik..abang nak minta maaf kalau abang tegur ni adik tersinggung"..tegur seorang senior AJK IKRAM
"Kenapa...ada saya buat apa-apa yang silapke?" jawab aku yang kebetulan memang takut juga bila kena tegur dengan senior dari badan dakwah ni..
"Adik..sepanjang abang lihat adik dalam tiga bulan ni adik memang rajin sangat ke surau. abang suka sangat adik ke surau..tapi bila abang tengok adik di luar abang rasa sedikit terganggu""
"Terganggu?????" terkejut juga aku bila ada teguran macam ni....Suspen-suspen...
"Abang tengok adik pakai pakaian sangat seksi dan sangat mengikut bentuk badan dan tudung yang adik pakai tu tak mengikut syariat."
"Ye ..ke saya tak pakai baju yang terdedah pun....dan saya pakai tudung so.. what?"  jawab aku yang kebetulan dah rasa naik merah muka masa tu.
"Abang tak boleh tahan bila tengok adik lalu depan kelas sebab tubuh adik sangat menarik nafsu abang..."ikhlas punya jawapan..
"Bukan salah saya....saya bukan nak menarik perhatian sesiapa..ini memang pakaian saya" jawab aku yang memang dah mula nak menangis.
"Adik kalau boleh adik tutuplah aurat sepenuhnya..abang sangat sayangkan adik dan abang sangat sayangkan adik sebagai............." kata ikhlas dari seorang senior.
Dalam kelas ni semua senior (umur)..kecuali aku dgn Sal ,Rantiyem dan Taufik
"Terima kasih, saya minta diri dulu..." pintas aku dan kebetulan dorm aku hanya depan surau saja jadi aku macam dilempar bom atom...sampai ke bilik aku memang menangis dan hanya Allah yang tahu betapa aku malu kerana ditegur oleh orang yang sangat aku kagumi dan  aku malu kerana teguran tu datangnya dari mulut dia sendiri.

Sebaliknya orang yang bakhil (daripada berbuat kebajikan) dan merasa cukup dengan kekayaan dan kemewahannya. Serta dia mendustakan perkara yang baik, maka sesungguhnya Kami akan memberikannya kemudahan untuk mendapat kesusahan dan kesengsaraan.
Dormmate..Nazariah (kedah),Wasilah(Serawak),Mazwin (Perak),Hasna (kedah),Nazraini(Perak),Norshida(Perak)aku..dan Sarijah(Sabah)
Sweet teachers..
Sebaik sahaja pulang dari kampung dan kebetulan hujung tahun aku mengambil peperiksaan STPM jadi aku pulang...dan semasa hujung tahun inilah segalanya berubah dan mengejutkan semua keluarga aku sebab aku minta mak jahitkan tudung labuh dan masa tu ayah menangis sebab terkejut aku pakai tudung labu sebab dia ingat aku dah masuk AKRAM sebab aku ada cerita kat ayah kata abang dari IKRAM menegur cara aku berpakaian..masa ni aku memang pakai baju kurung tapi semuanya jenis kebaya dan kurung  moden mungkin agak sendat sebab mak memang tak bagi aku pakai baju yang besar dan menggelebeh sebab katanya akan tambah gemuk nanti..itulah episod aku memakai tudung labuh dan aku bukan pakai kerana jatuh cinta dengan abang senior aku tapi aku pakai sebab aku fikirkan kata-kata dia...kerana aku menggaggu pandangan matanya.

Masa berlalu dengan sangat pantas......dan sememangnya aku ditakdirkan menjadi guru dan di sini aku belajar cara menjadi seorang manusia yang banyak bersabar dan juga sentiasa berhadapan dengan insan-insan yang anti kan
Classmate..Abg Ismail, Fuad Abd Wahab, Shaiful Riduan,Taufik,Abg Ibrahim
aku..tapi aku sangat bersyukur sebab walaupun aku tak disukai kawan-kawan sekelas dengan aku yang aku tak ketahui punca tu tapi aku rasa sangat bertuah sebab sepanjang aku berada di IPSI aku di kelilingi oleh orang yang sangat baik dengan akuterutamanya abang-abang senior dan kakak  senior serta dormmate  aku. Aku diketegorikan orang yang sangat bertuah sebab assigment aku kat IPSI tak pernah ada masalah sebab ada orang yang sangat baik mencarikan bahan-bahanuntuk aku walaaupun masa ini aku dah tak suka ke perpustakaan dan memang aku banyak menjauhkan diriku dari perpustakaan sebab ianya seolah satu fobia sebab sepanjang aku di SMDSO aku adalah pustakawan.....bezanya masa aku di IPSI bahan-bahan  aku kebanyakannya aku perolehi dari senior yang tak pernah kedekut memberi bahan rujukan..dan yang pasti aku memang sentiasa ada orang tolong buatkan (tunjukkan) assignment.
Cinta tiga segi....Hanafi and Nizam
Dan apakah pertolongan yang dapat diberi kepadanya oleh hartanya apabila dia telah terjerumus (ke dalam azab seksa hari akhirat)? Sesungguhnya tanggungan Kamilah memberi hidayat petunjuk (tentang yag benar dan yang salah). Dan sesungguhnya Kamilah yang menguasai hari akhirat dan alam dunia." (Surah Al-Lail, 1-13)

"Ada orang tak lulus dalam paper  EDU 365..ini mesti Shikin" kata kunco2 yang antikan aku semasa dalam kelas..asal ada yang tak lulus saja mesti ditujukan kepada aku...tapi yang peliknya bila  orang tahu aku dapat A+ memang akan ada yang mengumpat..
Couple?.....tak de lah..teman tapi mesra
"Alahhhhh ..itu mesti markah kesian je..tak pun markah ampu pensyarah..mana tak nye buah hati pensyarah....." kata-kata sindiran yang selalu aku terima..

" Biarlah ..Shikin orang nak kata bukan nak  luak pun markah tu...orang dah cembeuru macam tu perangai dia.." kata Abang Wan yang sememangnya  baik dengan aku....
"Macam dah tak da orang semenanjung..orang Sabah juga yang dia cari..." 
"Dahlah room mate org Sabah..boyfriend pun orang Sabah...abang angkat orang Sabah...apa sangatlah yang hang suka sangat kat orang Sabah tu..."  
Tapi sepanjang aku di IPSI memang aku sangat rapat dengan orang-orang Sabah dan kebetulan mereka semua orang Sabah aku nak buat macammana..takkan aku nak pilih-pilih negeri pulak...tapi yang dok anti kat aku tu  orang Perak..
Alim nye...waktu ni..yg duk ikat galah tu..Halim bf Kak Ija masa tu...
Tapi aku masih ingat rakan sekelas aku yang memang sangat baik . Abg Wan,Fuad, Puadi, Abng Yem, Abng Ismail, Abng Md Noh, Abng Zainal,  dan beberapa lagi yang aku lupa nama..kalau yang anti kat aku tu memang sampai mati aku ingat nama sebab mereka ini kaki buli aku......
Teman tapi mesra..waktu ni di Bagan Datuk..agenda rasmi..he..he..he.
kat dalam kelas.tapi tak lah berdendam pun..tapi dia oranglah banyak mengubah aku jadi manusia yang lebih kental dan tak manja lagi.....Tapi kalau yang perempuan tu semuanya baik dengan aku dan memang tak terasa sangatlah sebab  memang mereka rapat dengan aku juga...tapi yang betul-betul rapat dengan aku Kak Nora,Kak Ina, kak Midah, kak  Shimah, kak Lelal,Kak Lia, Halimah, Ran, kak Yus, Kak Aishah, Kak Niza, dan  yang ada juga aku terlupa nama...tak berapa rapatlah tu...tapi Kak Shimah satu-satunya orang yang suka buli aku dalam kelas ...tapi aku tetap baik dengan dia sebab dia ni macam 'kartun' dan  memang aku tak ambil pot sangat kalau dia buli aku sebab aku faham dia baik hati tapi kalau  bercakap tak pernah jaga hati orang....tapi aku memang  sayang kat dia....


Abg Nasaruddin Othman..abang angkat yg sentiasa kirim surat kat aku di IPSI..tape suara lagi.
Masa bersiar-siar di bukit cerakah..dgn member-member...
Semasa semester satu, dua dan tiga aku selalu home sick dan segalanya hanya terubat dengan pnggilan telefon dan surat dari insan yaang aku sayang.. Dan satu-satunya abang angkat kesayangan aku yang tak pernah putus-putus menghantar surat buat aku adalah abang Nasha..dan memang aku sayangkan abang Nasha sebab dialah pengubat hati aku bila aku kesedihaan dan surat-surat yang dia hantar memang sering jadi rebutan kakak yang satu dorm dengan aku sebab ayat-ayat dia cukup puitis dan sehinggakan ada kakak sorang tu jatuh cinta dengan ayat-ayat dia..tapi yang peliknya aku tak juga terjatuh cinta kat abang aku ni..tapi aku memang sayangkan dia....
"Kalau Kak Na dapatlah orang macam ni kak na nak simpan dalam almari..tiap-tiap hari tengok muka dia saja pun dah kenyang..tak buat apa pun tak pa dah" kata Kak Na rakan sedorm dan senegeri dengan aku....
"Kak Na nak berkenalan ka..nanti Shikin kenalkan"..pelawa aku
"Tak maulah..orang macam tu bukan mau orang macam kak Na ni.."kata Kak na..tapi dialah  orang yang paling suka bila aku dapat surat dari Abang Nasha..dan mungkin doa kak Na termakhbul dia pun kahwin dengan polis yang handsome mcm Abang aku ni masa kami final year dah..

Sepanjang aku di IPSI aku selalu dapat surat dn kad dari sahabat baik aku..Yen Choo dan hinggalah aku posting..dan beberapa kali surat dari dan kad raya dari kawan-kawan di SMDSO yang memang aku simpan sehingga hari ini.cuma surat Abang Nasha saja yang aku bakar semasa abang kahwin...bukan aku tak boleh terima dia kahwin tapi aku terlalu sayangkan dia dan tak boleh terima kenyataan orang lain hadir dalam hidup  dia..cemburu???? hanya Allah yang tahu kenapa aku  cemburu pada insan yang aku sayang...

Gambar masa bertunang?...rebutan lelaki....pinangan pertama ku terima.....seawal usiaku 19tahun
IPSI mendidik aku menjadi guru dan sememangnya aku mengenal erti apa itu pendidik sepanjang aku di IPSI..walaupun aku tak pernah  gembira dan bahagia di IPSI pada peringkat awalnya yang manaaku selalu homesick, mohon bertukar setiap semster untuk balik ke IPDA dan sering kena serang Athma sebab kata doktor semua tu efect psikologi je.........tapi bila masuk semester ketiga segala-galanya berubah..........
Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa yang tidak terperi sakitnya? Iaitu, kamu beriman kepada Allah dan rasulNya, serta kamu berjuang membela dan menegakkan agama Allah dengan harta benda dan diri kamu; yang demikian itulah yang lebih baik bagi kamu, jika kamu hendak mengetahui (hakikat yang sebenarnya). (Dengan itu) Allah akan mengampunkan dosa-dosa kamu dan memasukkan kamu ke dalam taman-taman yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, serta ditempatkan kamu di tempat-tempat tinggal yang baik dalam Syurga "Adn". Itulah kemenangan yang besar. (Surah As-Saff, 10-12)
 :)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Sayang Shikin

Friday, January 28, 2011

Penawar hati.......terima kasih...

Apabila salah satu pintu kebahagiaan tertutup, yang lain akan terbuka tapi lazimnya kita akan memandang pintu yang telah tertutup itu terlalu lama hinggakan kita tidak nampak pintu yang telahpun dibukakan untuk kita......
Kebahagiaan seseorang manusia tidak semestinya dalam memiliki segala yang terbaik. Mereka hanya membuat yang terbaik dalam hampir apa saja yang datang di dalam perjalanan hidup mereka.
Kebahagiaan terletak kepada mereka yang menangis, mereka yang terluka, mereka yang telah mencari dan mereka yang telah mencuba. Hanya mereka yang boleh menghargai kepentingan manusia yang telah menyentuh hidup mereka. Cinta bermula dengan senyuman, mekar dengan ciuman dan berakhir dengan tangisan.
Masa depan yang cerah sentiasa berteraskan kehidupan yang lalu yang telah dilupakan. Kita tidak boleh meneruskan kehidupan dengan sempurna sehingga kita melupakan kegagalan dan kekecewaan masa silam. Menangis adalah luahan perasaan......
Persoalan hati dan perasaanlah yang menjadikan manusia itu manusia. Tanpanya kita akan menjadi seperti air yang tidak bergula. Tiada cinta, tiada rindu, tiada benci, tiada dendam, tiada gusar dan tiada gelisah........
SAYA YAKIN SHIKIN ADALAH INSAN YG KUAT DAN TABAH UNTUK MENGHARUNGI SEMUANYA.......

:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Sayang Shikin

Kes sepanjang minggu ini.......kenapa ye???

Malunye..........ishk..ishk..ishk.....
Air mata ..rasanya dah kering.dan mata pun dah bengkak.....
Sepanjang minggu ni  kes-kes kaunseling yang aku terima semuanya melibatkan kisah keluarga dan juga rumah tangga yang melibatkan orang ketiga dan juga cinta antara bangsa dan budaya.....Semuanya melibatkan perkahwinan dan juga penceraian...aduh naik pening juga kepala bila fikirkan masalah klien-klien ni....masalah sendiri pun berkecamuk lagi....aduhhhhh...yang kesiannya tu  anak-anak dijadikan perantara untuk selesaikan masalah rumahtangga mak bapa...
Banyaknya soalan....bila?...sapa?...orang mana? umur berapa?.
Pi Mekah tak minta doa ka?......ada juga soalan mcm ni....aduiiiiii
 Masalah klien-klien ini semuanya tempias kepada diri aku  juga.Asyik menumpukan perhatian kepada masalah akhirnya aku sendiri dah terlupa masalah diri aku sendiri yang kalau nak diberikan kategori rasanya tahap gaban dah ni... Alhamdulillah sebab aku yang diberi ujian dan dugaan ini jadi aku dapat menerima dengan hati yang lebih tenang kenapa Allah mentakdirkan segala ini untuk diri aku. Syukurlah aku telah diberikan kekuatan terlebih dahulu sebeelum Allah menguji diriku...Bila aku  dengar masalah klien aku..rasa empati aku terhadap mereka sangat tinggi ..nasib baiik tak counter transparen kalau tak kira dah salah etika dah tu...Aku cuba membantu mereka melihat masalah mereka dan mereka sendiri yang perlu menyelesaikan..bukan kaunselor yang tolong selesaikan..itulah kerja kaunselor....ibarat jadi lampu suluh je....
Tak teringin ke?...boleh lagi ke?...umur berapa??
 Ada klien yang datang dengan berseri-seri ...mengkhabarkan berita gembira...Aku sekadar tumpang gembiralah..dan ada yang datang menangis terisak-isak kerana sudah tidak tertahan beban di tanggung...sebagai orang yang mendengar dan rasional ketika itu apa yang termampu hanyalah memberikan  semangat dan dorongan agar mereka kuatkan semangat dan berusaha untuk menguruskan setiap yang berkecamuk dan juga mengatur semula strategi untuk mencari penyelesaian....
Siapalah aku....Robbi la tazarni fardhan anta khairul warisin...
Kalau kaunselor bermasalah cari siapa?...itulah soalannya..kaunselor juga manusia bukan malaikat dan kaunselor juga menghadapi masalah..dan apa yang pasti kaunselor adalah golongan yang mengetahui dan berilmu jadi apa yang perlu aku ingat kaunselor akan diuji lebih lagi dari apa yang orang lain terima kerana Allah akan menguji atas setiap apa yang kita tuturkan @ kita nasihatkan pada orang lain..sebab tu jadi kaunselor ni kena berhati-hati untuk keluarkan pendapat sbb setiap apa yang kita sampaikan akan dinilai oleh Allah dan jangan ambil mudah dengan apa yg kita sampaikan.....
Kat manalah nak aku cari????? FB..TAGGED...Twitter..MySpace..MyJodoh....mai apa lagi ada tolong habaq mai

Apa yang sedih dan agak terkecewa bila ada orang yang terlepas kata tentang kami kaunselor yang kebetulan tiga orang masih single dan semuanya bergelar 'Hajah'...pergi Mekah dulu tak doa ka depan Kaabah? Tak minta doa ka masa sembahyang kat sana..Tak tulis nama kat Jabbar Rahmah ka?..Tak minta doa ka? dan macam-macam soalan lagi...aduhai kalau yang bertanya tu budak umur 10 thn ke bawah..mau je aku sekeh kepala tu..tapi ini yang berkata tu orang yang dah tua..dan beranak pinak....sakit hati..dan sakit telinga...dugaan--dugaan dan inilah sebahagian ujian kepada kami ...Tapi itu seorang dua je..yang sibuk menjaga tepi skirt kami ni...maklumlah  kami semua ini kategori kaunselor terpanas di pasaran...namapun jawatan terbuka..jadi memang sangat-sangatlah terbuka.......lepas ni aku nak buka tenderlah buat agensi cari jodoh pula...sebab ramai juga geng kami yang single ni dan boleh juga  tolong dirikan masjid.. 
kalau ada sapa-sapa yang terbaca tulisan aku ni nak daftar nama..bagus jugalah boleh send kat alamat email tu...

:)sorilah ter emo sikit kali ni......sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Sayang Shikin

Thursday, January 27, 2011

Tears

:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Sayang Shikin

Wednesday, January 26, 2011

HUTANG......adakah anda berhutang???????

Soalan shikin kali ini adakah anda berhutang????????????
Sebenarnya Shikin pun banyak hutang..hutang dengan bank, hutang dengan kerajaan, PTPTPN ,hutang dengan kawan dan hutang dengan adik beradik.....Alhamdulillah takde hutang ngan along...ngan Kak Long aku tu adalah......Sebenarnya hutang ini bukan saja hutang duit tapi melibatkan hutang budi dan hutang darah dan macam-macam hutang lagi...Kalau nak dikira hutang ini kadang-kadang kita rasa naik seram dan entah mengapa sejak kebelakangan ini Shikin rasa takut sangat kalau-kalau mati tak sempat bayar hutang...nauzubillah..semoga Allah memanjangkan usiaku sehingga aku selesai membayar hutang-hutangku....

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Semua dosa orang yang mati syahid diampuni kecuali hutangnya.”
Inilah kita sebenarnya tak sedar bahawa kita semakin hari sebenarnya dihimpit oleh kehidupan yang sangat  menggunakan duit.. Kadang-kadang kita lupa bila kita meminjam atau guna duit tu bahawa kita ada tanggungjawab lain..iaitu membayar... Shikin sekarang tengah mengira hutang-hutang yang ada ...memang menakutkan sebenarnya...mungkin bila kita rasa kita nak mati baru kita fikir hutang kita..sebab tulah Shikin  tiap-tiap hari duk kira berapalah hutang aku dan kalau aku mati siapalah nak bayar hutang aku yang tak ada sapa ni?????

Sabda Baginda SAW lagi yang bermaksud: “Dan barang siapa yang berhutang, kemudian ia berniat tidak akan membayar hutangnya, lalu ia mati maka Allah akan bertanya di hari kiamat: Apakah kamu mengira bahawa aku tidak akan menuntut hak hambaku? Maka dosa orang yang memberi hutang itu, diberikan pada orang yang berhutang.”
Rasulullah SAW mengingatkan, orang yang berhutang terikat dengan pembayaran. Dia mesti menjelaskan hutangnya semasa di dunia kerana apabila dia sudah mati dan masih menanggung hutang, maka rohnya akan tergantung sehinggalah dijelaskan hutang itu.



Sebenarnya bila kita membayar hutang kita akan rasa lega sangat sebab bebanan dalam hati kita hilang...shikin memang terasa sangat tapi Alhamdulillah SHikin bersyukur shikin kategori yang ingat bila berhutang dengan orang..walaupun orang yang berhutang dengan shikin mungkin tak de niat nak bayar langsung..tak pa lah nak buat macam mana itu mungkin  kehendak hati dia..bukan sedikit tapi hanya Allah yang Maha Mengetahui..tu tak termasuk hutang darah lagi tu...sebab derma darah..tak minta bayar pun... Shikin berdoa pada Allah semoga setiap yang hilang itu akan dikembalikan pada Shikin ..InsyaAllah kalau bukan rezeki di dunia mungkin di akhirat kelak..
Daripada Abu Hurairah, Nabi SAW bersabda yang bermaksud: “Siapa yang berhutang dengan maksud membayarnya kembali, Tuhan akan menolongnya dengan membayar kembali. Siapa yang mengambil harta orang lain dengan maksud menghilangkannya, Tuhan akan menolong menghilangkannya.” (Hadis sahih Bukhari)
Kalaulah shikin ada hutang atau terlupa nak bayar tu carilah dan beritahulah sebab shikin tahu bukan semua orang ingat dan kadang-kadang kita terlupa bahawa itu adalah hutang dan kita lupa terus nak bayar....takut sebenarnya terutama dengan keluarga dan kawan rapat yang 'malas' nak menungkit tentang hutang....


Daripada Abu Hurairah, Rasulullah SAW pernah berhutang seekor unta kemudian beliau membayarnya dengan yang lebih baik dan bersabda: “Sebaik-baik kalian adalah yang paling baik dalam membayar hutangnya.” (Hadis sahih Muslim)
Buat masa sekarang ini kalau terhutang tu kita hanya mampu bayar yang mencukupi amaun kita pinjam je tapi insyaAllah semoga Allah murahkan rezeki kita dapat membalas budi orang yang memberi hutang kepada kita..kjalau bank n PTPTN tu dia ada caj keuntungan kira oklah juga kan..tapi kalau dengan adik beradik  dan kawan-kawan ni...kita main cincai je....semoga keluarga aku terutamanya  memahami keadaan sekarang ini..

Firman Allah yang bermaksud: “Siapakah yang mahu memberi pinjaman kepada Allah, pinjaman yang baik (menafkahkan hartanya di jalan Allah), maka Allah akan melipatgandakan pembayaran kepadanya dengan lipat ganda yang banyak. Dan Allah menyempitkan dan melapangkan (rezeki) dan kepada-Nya kamu dikembalikan.” (Surah al-Baqarah, ayat 245)
Seandainya orang-orang yang meminjam pada aku dan tidak ada niat untuk memulangkannya aku istiharkan sebagai sedekah dan pelaburanku ke jalan Allah kerana aku tidak mahu membebankan orang lain dengan bebanan sebagaimana aku terbeban dengan permasalahan ini...
Alhamdulillah inilah rezekiku....
:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Sayang Shikin

Hikmah sujud - Sujud lega sistem pernafasan

Mungkin ramai di kalangan umat Islam tidak sedar mengenai pelbagai hikmah yang tersembunyi ketika sujud. Pada hal, kita perlu sedar bahawa tiada suatu pun ciptaan dan suruhan Allah s.w.t. yang sia-sia, malahan   setiap ciptaan itu   mempunyai kelebihan yang selalunya tidak terjangkau akal   manusia. Manusia melakukan sujud dalam dua bentuk, iaitu sujud fizikal seperti ketika bersolat dan sujud spiritual berbentuk ketaatan kepada perintah Allah s.w.t. dan menjauhi larangannya. Ulama mengatakan sujud ketika solat adalah waktu manusia paling hampir dengan Allah s.w.t. dan mereka menggalakkan kita bersujud lebih lama. Antara hikmah lain sujud adalah melegakan sistem pernafasan dan   mengembalikan   kedudukan organ ke tempat asalnya.

Bernafas ketika sujud pula
  boleh:
- membetulkan kedudukan buah pinggang yang terkeluar sedikit dari tempat
  asalnya.
- membetulkan pundi per ana kan yang jatuh.
- melegakan sakit hernia. (burut)
- mengurangkan sakit senggugut ketika haid.
- melegakan paru-paru daripada ketegangan.
- mengurangkan kesakitan bagi pesakit apendiks atau limpa.
- kedudukan sujud adalah paling baik untuk berehat dan mengimbangkan
lingkungan bahagian belakang tubuh.
- meringankan bahagian pelvis.
- memberi dorongan supaya mudah tidur.
- menggerakkan otot bahu, dada, leher, perut serta punggung ketika akan
sujud dan bangun daripada sujud.
- pergerakan otot itu menjadikan ototnya lebih kuat dan elastik,secara
automatik memastikan kelicinan perjal ana n darah yang baik.
- bagi wanita, pergerakan otot itu menjadikan buah dadanya lebih baik,mudah
berfungsi untuk menyusukan bayi dan terhindar daripada sakit
  buah dada.
- mengurangkan
kegemukan.  
- pergerakan bahagian otot memudahkan wanita bersalin, organ per ana kan mudah
kembali ke tempat asal serta terhindar daripada sakit gelombang
  perut   (convulsions) .
- organ terpenting iaitu otak manusia menerima banyak bekalan darah dan
  oksigen.
- mengelakkan pendarahan otak jika tiba-tiba menerima pengepaman darah ke
otak secara kuat dan mengejut serta terhindar penyakit salur darah dan
  sebagainya.  

D
ari segi psikologi pula, sujud membuatkan kita merasa rendah diri di hadapan Yang Maha Pencipta sekaligus mengikis sifat sombong, riak, takbur dan sebagainya. Dari segi perubatan, kesan sujud yang lama akan menambahkan kekuatan aliran darah ke otak yang boleh mengelakkan pening kepala dan migrain, menyegarkan otak serta menajamkan akal fikiran sekali gus menguatkan   mentaliti seseorang. Menurut kajian, terdapat beberapa urat saraf di dalam otak manusia yang tidak dimasuki darah sedangkan setiap inci otak manusia memerlukan darah yang cukup untuk berfungsi secara normal dan sempurna.

:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Sayang Shikin

Tuesday, January 25, 2011

Ya Allah.... berilah aku kekuatan dalam menempuh ujian hidup ini.......

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta." (Surah Al-Ankabut ayat 2-3)
"...dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir." (Surah Yusuf ayat 87)
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." (Surah Al-Baqarah ayat 216)
"Hai kaumku, sesungguhnya kehidupan dunia ini hanyalah kesenangan sementara dan sesungguhnya akhirat itulah negeri yang kekal. Barangsiapa mengerjakan perbuatan jahat, maka dia tidak akan dibalasi melainkan sebanding dengan kejahatan itu. Dan barangsiapa mengerjakan amalan yang saleh baik laki-laki maupun perempuan sedang ia dalam keadaan beriman, maka mereka akan masuk syurga, mereka diberi rezeki di dalamnya tanpa dihisab." (Surah Al Mu'min ; ayat 39-40)
"Sesungguhnya Allah pasti menolong orang yang menolong (agama)-Nya. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Kuat lagi Maha Perkasa," (Al-Hajj :22)
Kemudian apabila kamu telah membulatkan tekad, maka bertawakkallah kepada Allah. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertawakkal kepada-Nya. (Al-Imran : 159)
"Tiada suatu bencana pun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Luh Mahfuzh) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. (Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berdukacita terhadap apa yang luput dari kamu, dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong lagi membanggakan diri.." (Surah Al-Hadid: 22-23)

Ya Allah jadikanlah aku hambaMu yang redha dengan ketentuanMu ini.Kuatkan imanku agar aku bisa bangun berjalan di jalan yang Engkau telah tetapkan untukku hambaMu yang sangat lemah ini.Ya Allah aku bersyukur dengan segala yang telah Engkau berikan buatku dan aku redha dengan setiap apa yang telah Engkau pinjamkan buatku..Ya Allah pandanglah aku hambaMu yang hina ini....... 

:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Sayang Shikin

Manfaat Dari Musibah | iluvislam.com + discover the beauty of islam

Manfaat Dari Musibah | iluvislam.com + discover the beauty of islam

:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Sayang Shikin

PERNIAGAAN YANG PALING MENGUNTUNGKAN.........

Hari seharian aku berfikir apakah perniagaan yang paling menguntungkan dalam usaha mencari duit tambahan..ya lah..umur pun dah nak masuk zon merbahaya tapi kehidupan masih belum stabil......Aku tercari-cari  jenis-jenis pekerjaan yang dapat menambah hasil pendapatan sebab kata orang kalau duk tunggu satu kerja saja mana nak dapat duit tambah...guna bakat??????? bakat apa yang aku ada????musykil-musykil...dalam menari-cari ini aku terjumpalah ....halaman yang menceritakan tentang perniagaan yang paling menguntungkan...bila baca...dan renungkan memang akulah orang yang mungkin  paling  bersyukur kerana ujian Allah untuk aku yang tidak pernah putus-putus...sehinggakan kekadang aku bertanya mengapa aku diuji??? apa sebenarnya yang ALllah SWT nak beritahu pada aku yang aku tidak faham...atau apakah sebenarnya yang Allah nak kurniakan buat aku sehingga ujian yang aku terima begitu hebat sekali..semoga Allah sentiasa menjaga aku agar aku tidak tersimpang...Ya Allah aku bersyukur dengan ujian-ujianMu ini....
SEKARANG  SHIKIN DAH  JALANKAN PERNIAGAN  BEAUTIFUL  SEMULA YG SANGAT MENGUNTUNGKAN(BERMINAT  HUBUNGI  SHIKIN DI  NOMBOR 01126437052  ATAU 013 423 4100)
httpBACALAH  SEHINGGA  HABIS.....KITA  MEMANG  AKAN MENDAPAT  KEUNTUNGAN  YG LEBIHN  DAN  BERKAT
Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa yang tidak terperi sakitnya? [10]
ya Allah tunjukkan aku jalanMu yang Engkau redhai
Iaitu, kamu beriman kepada Allah dan rasulNya, serta kamu berjuang membela dan menegakkan ugama Allah dengan harta benda dan diri kamu; yang demikian itulah yang lebih baik bagi kamu, jika kamu hendak mengetahui (hakikat yang sebenarnya)11].
adakah aku telah membelanjakan segalanya ke jalan yang Engkau redha Ya Allah...ampunkan aku atas kelemahandan kelalaianku selama ini
(Dengan itu) Allah akan mengampunkan dosa-dosa kamu, dan memasukkan kamu ke dalam taman-taman yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, serta ditempatkan kamu di tempat-tempat tinggal yang baik dalam Syurga " Adn ". Itulah kemenangan yang besar. [12]
ya Alalh begitu besar ganjaran Mu atas setiap amal yang dilakukan dengan keikhlasan.Ya Allah ikhlaskanlah hatiku dalam setiap perbuatan..Ya Allah redhakanlah hatiku menerima setiap dugaan hidup ini...
Dan ada lagi limpah kurnia yang kamu sukai, iaitu pertolongan dari Allah dan kemenangan yang cepat (masa berlakunya). Dan sampaikanlah berita yang mengembirakan itu kepada orang-orang yang beriman.[13]

ya Allah aku menantikan kemenangan itu Ya Allah..berilah aku kekuatan dalam mengharungi  ujian dan dugaan hidup ini..aku bersyukur dengan setiap yang Engkau berikan padaku..aku hanya ada Engkau Ya Allah...tetapkanlah imanku dan teguhkanlah akhidahku.
Allah memulai ayat ini  dengan seruan wahai orang yang beriman dan tidak menyebut wahai manusia, orang muslim dan sebagainya tetapi menujukan kepada orang yang beriman. (Manusia adalah semua mereka yang bergelar manusia. Orang Muslim ialah orang-orang Islam) . Ayat ini dimulai dengan seruan Allah kepada orang yang beriman dan bukannya manusia atau orang Islam.

Orang yang beriman ialah manusia dan orang Islam yang yakin kepada adanya (wujudnya) Allah. Yakin dengan sepenuh-penuhnya kepada Allah walaupun mereka  tidak nampak Allah zahir di mata tetapi mereka sangat yakin dengan adanya Allah. Orang yang beriman percaya kepada Rasul. Orang yang beriman   berjihad di Jalan Allah (fisabillah) iaitu dengan menyeru kepada manusia dengan seruan ke jalan kebaikan tanpa mengenal putus asa. Orang yang beriman akan mengamalkan amalan-amalan soleh tanpa mengira ganjaran daripada Allah. Orang beriman tidak mengharapan ganjaran pahala dan Mereka tidak menghitung pahala yang diberikan tetapi mereka menunaikan segalanya (amalkan yang disuruh dan tinggalkan yang dilarang)  sebagai tanggungjawab kepada Allah yakni sebagai hamba yang diciptakan oleh Allah swt dengan hati yang ikhlas, kerana  Allah swt (Lillahi Taala). Allah wu 'aklam

Kesimpulannya Allah menyeru orang yang beriman dengan mengamalkan  3 business  tersebut kerana ia satu perniagaan yang menguntungkan yakni  dapat menyelamatkan mereka daripada azab siksa yang pedih dengan
1. Beriman kepada Allah dan Rasul;
2. Melakukan amalan yang soleh dan 
3. menyeru manusia (berpesan-pesan)  kepada kebaikan (sampaikanlah kebaikan walaupun satu ayat).


PERNIAGAN  BEAUTIFUL 
(BERMINAT  HUBUNGI  SHIKIN DI  NOMBOR 01126437052........ATAU 013 423 4100   )

Assalamualaikum.. 
Shikin ada buat telekung HOMEMADE JC SIAH EKSKLUSIF dari kain jersey n cotton jepun.
Industri keluarga, boleh tempah ikut yg kita suka.  
TELEKUNG JC SIAH EKSKLUSIF
♡Boleh dijadikan hadiah dan wakaf kpd jemaah haji, sahabat dan masjid :)
♡Telekung yg patuh syariat TIDAK BERBAYANG
♡Harga dibawah tidak termasuk kos penghantaran♡
*DEWASA (PUTIH)
-renda cotton (RM60.00)
-renda organza (RM90.00)
-renda pelangi (RM70.00)

*KANAK-KANAK (1-7 THN)"PUTIH"
-renda cotton (RM50.00)
-renda organza (RM59.00)
-renda pelangi (RM55.00)

*KANAK-KANAK (8-12THN)"PUTIH"
-renda cotton (RM60.00)
-renda organza (RM69.00)
-renda pelangi (RM65.00)

*EKSKLUSIF WARNA (1 WARNA @CAMPUR IKUT PILIHAN)
☆PUTIH+WARNA
☆WARNA+WARNA

*DEWASA WARNA
-renda cotton (RM75.00)
-renda organza (RM90.00)

*KANAK-KANAK WARNA (1-7THN)
-renda cotton (RM60.00)
-renda organza (RM70.00)

*KANAK-KANAK WARNA (8-12 THN)
-renda cotton (RM65.00)
-renda organza (RM75.00)

♡TELEKUNG COTTON JEPUN SSFG EKSKLUSIF (PUTIH SAHAJA)
-RENDA Organza sahaja
-DEWASA ( RM220.00)
-REMAJA (RM180.00)
-KANAK KANAK (RM160.00)
 Pos RM10.00 SEPASANG

♡TEMPAHAN BOLEH DIBUAT MENGIKUT UKURAN BADAN ATAU STANDARD SIZE.
♡TELEKUNG DIJAHIT OLEH TUKANG JAHIT PROFESIONAL
♡BAYARAN PENDAHULUAN 50% DARI JUMLAH HARGA TEMPAHAN DIBUAT SEMASA TEMPAHAN DIBUAT MEMANDANGKAN INI ADALAH INDUSTRI DESA..
♡BAKI BAYARAN DIBUAT SEMASA PESANAN SIAP
♡♡♡TEMPAHAN MELEBIHI 10 PASANG BOLEH MENDAPAT HARGA BORONG
★★★SEBARANG PERTANYAAN HUBUNGI SHIKIN 01126437052★★★★:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Sayang Shikin
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ya Allah ...makhbulkanlah impianku.

Ya Allah ...makhbulkanlah impianku.
Ya Allah Kurniakanlah kerinduan untuk bertemu dengan Mu dan kenikmatan memandang wajahMU. Pandanglah aku hambaMu yang hina ini. Ya ArhamarrRohim.Amin Ya Robbal Alamin..in