koleksi peribadi dikongsi bersama insan2 disayangi

kalau dah rajin menulis:

cinta....kasih..sayang... (212) suara hatiku (198) nikmat Allah (140) Alhamdulillah (129) cinta....kasih..sayang...hubbyku (127) ilmu (103) belajar (87) CHAPTER HIDUPKU..... (80) Puisi/Sajak/Gurindam (72) memori oh memori (72) kerjayaku (69) D'Perantauan (65) cabar minda (63) nasihat (58) keluargaku (42) Chef Shikin...cooking skill (39) berita (39) kerjayaku...kemahiran (39) cabar diri... (37) Pergilah bercuti (35) 1 entri 2 stories (34) dari seorang sahabatku (32) Mari Melancong (30) Usahawan (29) dugaan..ujian hidup (29) Siapa kau...dihatiku? (24) resepi aku (24) ESQ165 (23) My Dreams Come True (21) pengalaman (21) Motivasi diri (19) sunnah (17) lucu... (16) teratak aish (15) Travel logku (13) tin@teratak aish (13) art theraphy (12) HOMEMADE SOAP (11) Premium Beautiful (11) Tazkirah (11) ESTIMAR HOMEMADE AURA SOAP (10) USAHAWATI UTARA. (10) Harilahirku....Shikin Sayang (9) PENTING (8) CONTEST D'moontest (7) Projek Senyum (7) Telekung JC Siah Eksklusif (7) Terapi (7) berkebun (7) hobi (7) imotivasi.com (7) santapan telinga (7) DOA TERAKHIR 39 (6) GIVEAWAY 4BY4 SHIKIN SAYANG (6) PETUA TO' NENEK (6) Yuniarko Sukendro (6) kemahiran belajar. (6) program (6) EID MUBARAK (5) I AM AGEL (5) IAB (5) Joke of the day (5) PERNIAGAAN PALING MENGUNTUNGKAN (5) Pengumuman (5) Siapa pakai Premium Beautiful ?? (5) UCAPAN (5) cinta....kasihsayang... (5) dari blog MITI's (5) lucu (5) Falsafah...fail sampah (4) Giveaway Blogger's (4) IKLAN (4) Istikharahku (4) LEGASI (4) Musibah (4) Datuk Maznah Hamid (3) Fig Colector (3) HANDMADE. (3) Hari Rayaku. (3) KENDURI KAHWIN (3) MIKE DAVID (3) MUEZAH (3) Mutiara kata.... (3) TNPOD8581 (3) Testimoni (3) anak dagang di perantauan (3) BUKU (2) CAT WORLD (2) Doaku (2) FAKTA VS AOTA (2) I luv ISLAM (2) INDAHNYA NEGERIKU KEDAH DARULAMAN (2) Majlis Perkahwinan (2) PROJEK SUCCESS CORNER SMKAM (2) SSFG (2) SUNNAH'S FASHION GLAM (2) Tinteratakaish (2) Video ku (2) my video (2) Aku Adalah Aku (1) BAHAYA.... (1) Ben Ashaari ...otai blogger (1) DAO (1) Dr Azizan Osman (1) FOLLOWER BERTUAH (1) HADIS (1) HARI GURU (1) I (1) IABU (1) Jadilah Diri Sendiri (1) Kedah Negeriku (1) MAS (1) Pekeliling oh pekeliling (1) Penulisan (1) REMPAH SERBAGUNA MAK TEH BATU 10 (1) SEKOLAH MENENGAH TUN SYARIFAH RODZIAH (1) SELAMAT HARI GURU (1) T (1) UB (1) al (1) pohon syurga (1)
Semoga Bahagia Selalu,Sihat dan Kaya. Ameen ya Rabbal Alameen.Sayang Shikin ....

Tuesday, May 31, 2011

Laa Tahzan for Broken Hearted MUSLIMAH.........Ayat......ayat Cinta bercerita......

Ini adalah hadis-hadis cinta yang dirangkum  Asma Nadia dalam bukunya "Laa Tahzan for Broken Hearted MUSLIMAH", yang dapat mengingatkan kita yang mungkin berkali-kali terlupa bahawa Allah memberikan begitu banyak peluang yang ditunjukkan oleh Rasulullah untuk menjadikan kita mulia dengan cinta, bukan malah terpuruk dan terhina kerananya. Semoga dapat memberikan kita semangat baru dalam mengerti akan arti cinta yang sesungguhnya, bahawa cinta itu luas, tidak sesempit tempurung kepala kita. Bahwa seharusnya kemuliaan cinta itu dapat menerbangkan kita menuju kemuliaan terindah di syurga-Nya, bukan malah terperosok jauh dalam kehinaan di dasar neraka.
1. Cinta yang memberikan cahaya
"Sesungguhnya di antara hamba-hamba Allah itu ada beberapa orang yang bukan Nabi dan syuhada menginginkan keadaan seperti mereka, kerana kedudukan di sisi Allah.
Sahabat bertanya, "Ya Rasulullah, tolong kami, beritahu siapa mereka?"
Rasulullah Saw. Menjawab, "Mereka adalah satu kaum yang cinta mencintai dengan ruh Allah tanpa ada hubungan sanak saudara, kerabat di antara mereka, serta tidak ada hubungan harta benda yang ada pada mereka. Maka, demi Allah, wajah-wajah mereka sungguh bercahaya, sedang mereka tidak takut apa-apa di kala orang lain takut, dan mereka tidak berduka cita di kala mereka berduka cita. ""
(H.R Abu Daud)
2. Cinta yang menggugurkan dosa
"Sesungguhnya seorang muslim apabila bertemu saudaranya yang muslim, lalu ia memegang tangannya (berjabat tangan) gugurlah dosa-dosa keduanya sebagaimana gugurnya daun dan pohon kering jika ditiup angin kencang. Sungguh diampuni dosa mereka berdua, meski sebanyak buih di laut. "
(H.R Tabrani)
3. Cinta yang memberikan keteduhan
"Sesungguhnya Allah SWT pada hari kiamat berfirman," Di manakah orang yang cinta-mencintai kerana keagungan-Ku? Pada hari ini Aku akan menaungi dengan menunggu-Ku pada hari yang tiada naungan melainkan naungan-Ku. "
(H.R Muslim)
4. Cinta yang berbalas cinta
"Allah SWT berfirman," Pasti akan mendapat cinta-Ku orang-orang yang cinta-mencintai kerana Aku, saling kunjung-mengunjungi kerana Aku, dan saling memberi kerana Aku. "
(Hadits Qudsi)
5. Kerana cinta, dicintai-Nya
"Bahawa seseorang mengunjungi saudaranya di desa lain, lalu Allah mengutusa malaikat untuk membuntutinya.
Tatkala malaikat menemaninya, malaikat berkata, "Kau mau ke mana?"
Ia menjawab, "Aku ingin mengunjungi saudaraku di desa ini."
Malaikat terus bertanya, "Apakah kamu akan memberikan sesuatu kepada saudaramu?"
Ia menjawab, "Tidak ada, melainkan hanya aku mencintainya kerana Allah SWT."
Malaikat berkata, "Sesungguhnya aku diutuskan Allah kepada kamu, bahawa Allah mencintaimu sebagaimana kamu mencintai orang tersebut kerana-Nya."
(H.R Muslim)
6. Tiga cinta yang manis
"Tiga perkara, barang siapa memilikinya, ia dapat merasakan manisnya iman, iaitu:
1) Cinta kepada Allah dan rasulnya melebihi cintanya kepada selain keduanya,
2) Cinta kepada seseorang kerana Allah, dan
3) Membenci kekufuran sebagaimana ia tidak mahu dicampakkan ke dalam api. "
(H.R Bukhari-Muslim)
Allah,
Maafkan hamba
yang seringkali lebih mencintai dunia
dan melupakan wajah-wajah cinta lain
yang abadi
dan tak pernah berakhir duka


:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Shikin berkongsi bukan untuk dinilai atau dikeji...ikhlas luahan hati Sayang Shikin

"Spaghetti, Spaghetti, Spaghetti. Two with meatballs, one without."



Sweetheart.
I really missed you today and I want to make Joke for you
May Allah fulfill our  dreams together
A wealthy man was having an affair with an Italian woman for a few years.

One night, during one of their rendezvous, she confided in him that she was pregnant.

Not wanting to ruin his reputation or his marriage, he paid her a large sum of money if she would go to Italy to have the child. If she stayed in Italy,
he would also provide child support until the child turned 18.

She agreed, but wondered how he would know when the baby was born. To keep it discrete, he told her to mail him a post card, and write "Spaghetti" on the back. He would then arrange for child support.

One day, about 9 months later, he came home to his confused wife.

"Honey," she said, "you received a very strange post card today."

"Oh, just give it to me and I'll explain it later," he said.

The wife obeyed, and watched as her husband read the card, turned white, and fainted.

On the card was written "Spaghetti, Spaghetti, Spaghetti. Two with meatballs, one without."

Richard your husband loves you
Muahhhhhhhhhhhhhhhhhh & Kissssssssssssssssssssssssss
:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Shikin berkongsi bukan untuk dinilai atau dikeji...ikhlas luahan hati Sayang Shikin

Monday, May 30, 2011

Vission

 
It was so close,
yet so far away
Seems like it's in reach,
but something is in the way
Busy trying to grab hold,
still slipping from your hands
Want to give up, but can't,
it's something your hearts demands

Everyday that goes by that nothing is being done
Time is slipping by,
better get your plans into rotation
As soon as things get going,
here comes an obstacle or distraction

You have a vision,
a goal to attain so you get back into action!
Things are finally coming along,
the hard work paying off
Everything is coming together now,
looking at life from a different perspective

Seeing how you changed your life,
seeing that it's worth living
Just to think,
 not too long ago,
you were a person who was and is still driven
Like a complete puzzle,
seeing and living your VISION


Your  wife

Noor


:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Shikin berkongsi bukan untuk dinilai atau dikeji...ikhlas luahan hati Sayang Shikin

Sunday, May 29, 2011

21 tahun yang lalu............Dalam Chapter Hidupku

Ini gambar 21 tahun  yang  lampau....yg  tudung putih  gambar  masa Ujian Kelayakan Guru(UKEP), tudung  birumasa Temuduga Guru, yang kat  atas  tu  masa duk  kat IPSI  dan yg  tak  pakai  tudung  tu  masa  posting  kat Langkawi..20  thn  yg lampau..
 
11  Jun 1990....aku  bergelar  seorang  guru.....pada  hari  ini(29 Mei 1990)   aku   menerima surat  tawaran  menjadi  guru 21 tahun yang  lalu.....
Inilah  takdirku  seorang guru..

Berburu ke padang datar
Dapat rusa belang kaki
Berguru kepala ajar
Ibarat bunga kembang tak jadi

Dialah pemberi paling setia
Tiap akar ilmu miliknya
Pelita dan lampu segala
Untuk manusia sebelum jadi dewasa.

Dialah ibu dialah bapa juga sahabat
Alur kesetiaan mengalirkan nasihat
Pemimpin yang ditauliahkan segala umat
Seribu tahun katanya menjadi hikmat.

Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa;
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.

Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya
Di sebuah sekolah mewah di Ibu Kota
Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu
Dia adalah guru mewakili seribu buku;
Semakin terpencil duduknya di ceruk desa
Semakin bererti tugasnya kepada negara.
Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu, guruku
Budi yang diapungkan di dulangi ilmu
Panggilan keramat "cikgu" kekal terpahat
Menjadi kenangan ke akhir hayat.

GURU O GURU
USMAN AWANG
1979  (masa  ni  umur  baru  lapan tahun)

Cikgu,pensyarah  dan tutor...... terima kasih kerana telah mendidik ku menjadi seorang guru........yang tahu menulis, tahu membaca, tahu mengira dan yang paling penting, tahu bagaimana menjadi seorang insan yang berguna. Terimakasih kepada  semua yang pernah mengajarku. Jasa cikgu,pensyarah  dan tutor  semua tetap akan dikenang sehingga akhir hayat. Hanya Tuhan yang dapat membalas jasa dan pengorbanan mu wahai guru. 

Terima Kasih kerana mendidik  aku  sebagai seorang GURU.

:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Shikin berkongsi bukan untuk dinilai atau dikeji...ikhlas luahan hati Sayang Shikin

Saturday, May 28, 2011

Indahnya Mega di KML.......Senja Nn Merah dari ka...

UNIT PSIKOLOGI DAN KAUNSELING KML@KPM: Indahnya Mega di KML.......Sena Nn Merah dari ka...: "Aku memejam mata di antara nyanyian burung senja, kesejukan dengan ramah mengetuk pintu yang masih terselimut lelap. Add caption Aku en..."

p/s: Semua bahan yang diterbitkan adalah untuk perkongsian minda sahaja tidak boleh digunakan untuk tindakan mahkamah.Terima kasih

Dah buka jahitan di tapak tangan

Alhamdulillah...Terima  kasih  Aina kerana  pinjamkan akak  kereta  mu.
 Alhamdulillah  selepas  hampir dua  minggu  jahitan  di tapak  tangan sudah  dbuka  dan  sekarang  ini rasa  gatal  tapak  tangan  (rasa2  nak penampar orang  ke  nak dapat  banyak  duit) sajalah  sebab dah kering  dan  sedang  mengelupas.
 Hospital Awam Labuan..Membidai..ramainya orang
 First time  datang HAL  ni hospital  untuk  rawatan..hospital  besar  di tempat  lain.. Hari  itu  masa  jahit  di  hospital besar.
 No  24  untuk  bilik  6...hehehehe
 Bilik  6...bilik  rawatan
 Sambil  menunggu  kat  luar  sempat  jugalah  aku bergambar...
 Mesti orang  pelik apasal lah  dia  ni  duk  tangkap  gambar  orang  dan  tangkap  gambar  sendiri....hehehehe  buku  catatan  aku..aku  punya  sukalah kan....
bau  Dettol  satu  bilik..hhuhuhu...
 Giliran  aku....
 Hehehehehe..baru  lima  jarum  yang  satu  lagi  aku  buka  sendiri  sebab  tak  tahan  sakit  sebab  hujung jari..
 Jururawat  yang bertugas(sorrylah  gambar  terbalik)  relaks  je..aku  duk  dalam bilik  tu  macam  nak  pengsan  sbb  aku  bau  darah  yg  baru  di mop  di lantai..heheheh  sebelum  aku  masuk  ada  orang  kemalangan  dan  darah  atas  lantai  lagi...memang  aku  mabuk  darah  betul.
Kedai  Roti  yang  sentiasa  menjadi  pilihan  aku  sebab HALAL
Alhamdulillah  jari  aku  tak  cedera..urat  yang  cedera  tu  dah  recover  cuma  tak  boleh genggam  erat  lagilah..tak  perlu fisioterapi  kalau  tak  boleh  gerak  memang  aku cacat  seumur  hiduplah  jari  hantu  tak  boleh  bengkok..hehehehe

:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Shikin berkongsi bukan untuk dinilai atau dikeji...ikhlas luahan hati Sayang Shikin

Friday, May 27, 2011

ALahai Leganya...................selesai sudah Majlis Pendaftaran Pelajar Baru 2011/2012

Bangunan  Pentadbiran KML
 Alhamdulillah  berakhir  sudah program  bagi  minggu  ini....fuuuhhhhhhhhhhhhhhhhhh  lega!!!!!
Banyak  yang  aku  belajar  bila  menjadi Ketua Jawatan Kuasa  di KML  ini..ini  adalah  kali kedua  jadi Ketua AJK...memang  sangat  mencabar  iman....tapi  prinsip  aku  cuma satu  kerja  biar  enjoy  tapi  mungkin  orang  tak  boleh  terima  cara  aku...
Always  Smile.....senyum  selalu....
 Kalau  kita  mempermudahkan  kerja  orang Allah  akan  mempermudahkan  kerja  kita  itu  saja   kata  kunci  yang  aku  selalu  pegang....Janji  Allah  lebih  dari  segala-galanya  bukan manusia  yang  menilai  kita  tapi Allah.
Memang  suka  senyum...tapi  orang  tetap  kata  aku  ni  garang....ish...ish...ish
 Alhamdulillah  tugas  yang  diamanakah  telah  berjalan  dengan lancar  dan dipermudahkan  segala  urusan.  Cabaran  macam  selalulah   ....mana  ada  kerja  yang  tak  ada  cabaran...Apa  yang  penting  segalanya  berjalan  dengan  baik...walaupun  ada salah  faham  dan  sikap  negetif  itu  adalah  adat  dalam  pekerjaan.
Lepas ni  tak de lagi puteri-puteri  Ayahman nak  tunggu  aku  balik  dari  kerja...
 Pengalaman  dua  puluh  tahun aku  berkecimpung  dalam  dunia  pendidikan  ....secara  jujurnya  cabaran  tetap  ada  dan  kerjasama  bukalah  mudah  diraih...Aku  tidak  ingin mengubah  apa-apa  yang  telah  indah  disusun  tetapi  lebih  suka  untuk  mempermudahkan  kerana  aku  snediri  suka kerja  yang  dipermudahkan  dan  enjoy...mengapa  aku  akan  membebankan orang  lain.. Apa  yang  penting  pembahagian  tugas  yang  adil  dan  saksama...
 Pengalaman  bekerja  aku  melihat  sikap  yang  kurang  menyenangkan yang  kadang-kadang mungkin  dianggap  biasa.  Dalam  sesebuah  organisasi  kita biarlah  ada  sikap  suka  membantu  dan  mempermudahkan  bukannya  sikap suka  bertepuk  tangan  bila  orang  susah...Lagi  satu  aku  rasa sikap  memper'gunakan'   orang  yang  baru  adalah  satu  sikap  yang  tidak  sihat. 
Indahnya  kediaman  aku.......heheheheheh
Sejauh  mata  memandang
Dalam organisasi  perlu  ada  sikap  membimbing  dan  tunjuk ajar...Yakinlah  Allah  akan  mempermudahkan  segala  urusan kita  bila  kita  mempermudahkan  urusan  orang lain. Janganlah  yang  sedap  kita  je  yang  rasa  tapi  yang  basi  bagi  kat  orang....kat  pepatah orang  kedahlah..
 Tanggungjawab  kita  sebagai penjawat  awam  bukanlah  mudah..janganlah  kita  berkira-kira  atau  terlalu  berkira  dengan  kerja  yang  kita  lakukan  sebab kita  tak  tahu  kadang-kadang  kita  telah  'mencuri'  dalam  kerja  kita  jadi   'GANTI'  lah  apa  yang  kita  curi  itu  dengan keikhlasan  kita  menjalankan  tugas.
Stadium KML
 Selama  10  bulan  aku  berkhidmat  di  KML  aku  rasakan ianya  adalah  satu  suasana  yang baru.... Labuan bukanlah  tempat  buangan orang  yang  slah  atau  dipulaukan ....walau  hakikatnya  ianya  hanyalah  sebuah Pulau  Kecil..
Garaj  ...Dewan  Mutiara
 Ada  pendapat  mengatakan   'Jangan cuba  mengubah keselesaaan  orang  pulau?...dan Jangan  cuba  Mengubah "...pada  mulanya  aku  tidak faham  tetapi  sekarang  aku  faham  maksud  sinis  ini...Siapa  sebenarnya  orang  pulau?????
Dewan Mutiara
 Budaya  Kerja Cemerlang  adalah  terletak  pada  diri  kta  sendiri  bukan pada  orang lain... biarlah  manusia  sekeliling  kita  menilai  kita  ...dan  sememangnya  kita  bukanlah  manusia  yang  hebat  dan  smepurna  tidak  ada  kelemahan...berilah  tunjuk  ajar  agar  suatu  ketika Allah  akan  membantu  kita  tak  kala  kita  memerlukan ...
Kuarters  kediaman...indahnya
 "Dialah  yang  telah mentakdirkan adanya  mati dan hidup (kamu)-untuk  menguji dan menzahirkan keadaan kamu, siapakah di antara kamu yang  lebih  baik amalnya"..AL MULK :2
Biarlah  Allah  yang  menilainya..

Sesungguhnya Allah suka kepada seseorang yang melakukan sesuatu  pekerjaan itu dengan tekun dan bersungguh-sungguh."  
Riwayat Baihaqi

TERIMAKASIH  KEPADA SEMUA  INDIVIDU  YANG  TERLIBAT  DALAM  MEMBANTU  AKU  MENJAYAKAN PERLAKSANAAN PROGRAM  PEMENTORAN  INI.  HANYA  ALLAH  YANG  MEMBERI BALASANNYA.  KEPADA  ALLAH  AKU  KEMBALIKAN  SETIAP  URUSAN. YANG  BAIK  ITU  DARI  ALLAH  DAN HIDAYAHNYA  DAN  LEMAH  ITU  DARI  DIRIKU  SENDIRI.

:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Shikin berkongsi bukan untuk dinilai atau dikeji...ikhlas luahan hati Sayang Shikin

Thursday, May 26, 2011

Percutian kali ke 5 ke SHENZHEN....balik kampung...

Indahnya  malam purnama di Shenzhen....setiap  tahun..


Shenzhen which is the China’s first special economic zone established via the patronage of the late Chinese leader Deng Xiaoping is a pioneering and innovative city. It is in the vanguard of China’s reforms and opening up to the rest of the world. In its short history of 30 years, Shenzhen has developed from a small fishing village into a modern city with a gross domestic product (GDP) per capita which gives it premier ranking in China. This is a remarkable achievement, notable in the annals of urbanization, industrialization and modernization across the globe. As Shenzhen embraces the world, concomitantly it is becoming internationalized. As China’s first special economic zone, Shenzhen began to open up to the rest of the world in 1980, and became one of the country’s major channels of communication with the outside world. Shenzhen has 17 sea, land and air ports, including China’s largest land passenger port and land cargo port. In 2011, the 26th Universiade will be held here, which will make Shenzhen the youngest city to host the Games in history. Shenzhen is a city with deep cultural roots that sit in tandem with its creative and modern ethos. It is said to have a history of 5,000 years, but was only founded 30 years ago. Since its foundation, Shenzhen has created a migrant culture and an innovative spirit of “encouraging innovation and pursuing excellence.” At the forefront of Chinese cities in promoting the use of voluntary services, it boasts about 530,000 volunteers in various fields of activity. Moreover, given the high level of public services offered by the city’s government departments, Shenzhen is one of China’s “10 Most Welcomed Cities for Rural Migrant Workers.” Shenzhen energetically prepares to meet the world, and enthusiastically welcomes your arrival!

Photo: Overseas Chinese Town

Overseas Chinese Town
Overseas Chinese Town

Photo: Window of the World

Window of the World
Window of the World

Photo: Wutong Mountain

Wutong Mountain
Wutong Mountain
:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Shikin berkongsi bukan untuk dinilai atau dikeji...ikhlas luahan hati Sayang Shikin

My dreams will comes true 3. BARCELONA....InsyaAllah

Barcelona (Catalan: [bərsəˈɫonə], Spanish: [barθeˈlona]) is the capital and the most populous city of Catalonia and the second largest city in Spain, after Madrid, with a population of 1,621,537 within its administrative limits on a land area of 101.4 km2 (39 sq mi). The urban area of Barcelona extends beyond the administrative city limits with a population of over 4,200,000[1][2] on an area of 803 km2 (310 sq mi),[1] being the sixth-most populous urban area in the European Union after Paris, London, Ruhr area, Madrid and Milan. About five million[3][4][5] people live in the Barcelona metropolitan area. It is also Europe's largest metropolis on the Mediterranean coast. It is the main component of a union of adjacent cities and municipalities named the Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) with a population of 3,218,071 in an area of 636 km² (density 5,060 hab/km²). It is located on the Mediterranean coast between the mouths of the rivers Llobregat and Besòs and is bounded to the west by the Serra de Collserola ridge (512 m/1,680 ft).
Barcelona is today one of the world's leading tourist, economic and cultural centres, and its influences in commerce, education, entertainment, media, fashion, science, and the arts all contribute to its status as one of the world's major global cities.[6][7] Indeed, it is a major economic centre and a growing financial centre (Diagonal Mar area); one of Europe's principal Mediterranean ports can be found here as well as Barcelona international airport, which handles about 30 million passengers per year. It also boasts an extensive motorway network and is a hub of high-speed rail, particularly that which will link France with Spain and later Portugal. Barcelona was the 12th-most-visited city in the world and 4th most visited in Europe after Paris, London, and Rome. It is in addition the most popular tourist destination in Spain (receiving over 5 million tourists every year).[8] Barcelona is the 16th most "livable city" in the world according to lifestyle magazine Monocle.[9] Similarly, according to Innovation Analysts 2thinknow, Barcelona occupies 13th place in the world on Innovation Cities™ Global 256 Index.[10] It is the 4th richest city by GDP in the European Union and 35th in the world with an output amounting to €177 billion, a figure nonetheless smaller than alternative estimates.[11] Consequently, its GDP per capita output stands at €35,975 – some 44% higher than the European Union average. Similarly, the city of Barcelona stands in 29th place in a list of net personal earnings headed by Zurich.[12] The city is Europe's 3rd and one of the world's most successful as a city brand, both in terms of reputation and assets.[13]
Founded as a Roman city, Barcelona became the capital of the Counts of Barcelona. After merging with the Kingdom of Aragon, it became one of the most important cities of the Crown of Aragon. Besieged several times during its history, Barcelona is today an important cultural centre and a major tourist destination and has a rich cultural heritage. Particularly renowned are architectural works of Antoni Gaudí and Lluís Domènech i Montaner that have been designated UNESCO World Heritage Sites. The city is well known in recent times for the 1992 Summer Olympics. The headquarters of the Union for the Mediterranean is located in Barcelona.
As the capital of Catalonia, Barcelona houses the seat of the Catalan government, known as the Generalitat de Catalunya; of particular note are the executive branch, the parliament, and the Supreme Court of Catalonia. The city is also the capital of the Province of Barcelona and the Barcelonès comarca (shire).







:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Shikin berkongsi bukan untuk dinilai atau dikeji...ikhlas luahan hati Sayang Shikin

My dreams will comes true 2. PRAGUE....InsyaAllah

Prague (play /ˈprɑːɡ/; Czech: Praha pronounced [ˈpraɦa]  ( listen)) is the capital and largest city of the Czech Republic.[4] Situated in the north-west of the country on the river Vltava, the city is home to about 1.3 million people, while its metropolitan area is estimated to have a population of over 2.3 million.[5] Prague has been a political, cultural and economic centre of Europe and particularly central Europe during its 1,100 year existence. For centuries, during the Gothic and Renaissance eras, Prague was the permanent seat of two Holy Roman Emperors and thus was also the capital of the Holy Roman Empire. Later it was an important city in the Habsburg Monarchy and the Austro-Hungarian Empire, and after World War I became capital of Czechoslovakia. The city played roles in the Protestant Reformation, the Thirty Years' War, and in 20th-century history, during both World Wars and the post-war Communist era.
Prague is home to a number of famous cultural attractions, many of which survived the violence and destruction of twentieth century Europe. Since 1992, the extensive historic centre of Prague has been included in the UNESCO list of World Heritage Sites, making the city one of the most popular tourist destinations in Europe, receiving more than 4.1 million international visitors annually, as of 2009.[6][7] Prague is classified as a global city.



Klimentinum

Prague Castle

Dancing  Building








:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Shikin berkongsi bukan untuk dinilai atau dikeji...ikhlas luahan hati Sayang Shikin
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ya Allah ...makhbulkanlah impianku.

Ya Allah ...makhbulkanlah impianku.
Ya Allah Kurniakanlah kerinduan untuk bertemu dengan Mu dan kenikmatan memandang wajahMU. Pandanglah aku hambaMu yang hina ini. Ya ArhamarrRohim.Amin Ya Robbal Alamin..in