koleksi peribadi dikongsi bersama insan2 disayangi

kalau dah rajin menulis:

cinta....kasih..sayang... (210) suara hatiku (198) nikmat Allah (140) cinta....kasih..sayang...hubbyku (126) Alhamdulillah (123) ilmu (102) belajar (87) CHAPTER HIDUPKU..... (80) Puisi/Sajak/Gurindam (72) memori oh memori (72) kerjayaku (69) D'Perantauan (65) cabar minda (63) nasihat (58) keluargaku (42) Chef Shikin...cooking skill (39) kerjayaku...kemahiran (39) berita (38) cabar diri... (37) Pergilah bercuti (35) 1 entri 2 stories (33) Mari Melancong (30) dari seorang sahabatku (30) Usahawan (28) dugaan..ujian hidup (27) Siapa kau...dihatiku? (24) resepi aku (24) ESQ165 (23) My Dreams Come True (21) pengalaman (21) Motivasi diri (19) sunnah (17) lucu... (16) teratak aish (15) Travel logku (13) tin@teratak aish (13) art theraphy (12) HOMEMADE SOAP (11) Premium Beautiful (11) ESTIMAR HOMEMADE AURA SOAP (10) USAHAWATI UTARA. (10) Harilahirku....Shikin Sayang (9) Tazkirah (9) PENTING (8) CONTEST D'moontest (7) Projek Senyum (7) Telekung JC Siah Eksklusif (7) Terapi (7) berkebun (7) hobi (7) santapan telinga (7) DOA TERAKHIR 39 (6) GIVEAWAY 4BY4 SHIKIN SAYANG (6) PETUA TO' NENEK (6) Yuniarko Sukendro (6) imotivasi.com (6) kemahiran belajar. (6) program (6) I AM AGEL (5) IAB (5) Joke of the day (5) PERNIAGAAN PALING MENGUNTUNGKAN (5) Pengumuman (5) Siapa pakai Premium Beautiful ?? (5) UCAPAN (5) cinta....kasihsayang... (5) dari blog MITI's (5) lucu (5) EID MUBARAK (4) Falsafah...fail sampah (4) Giveaway Blogger's (4) IKLAN (4) Istikharahku (4) LEGASI (4) Musibah (4) Datuk Maznah Hamid (3) Fig Colector (3) HANDMADE. (3) KENDURI KAHWIN (3) MIKE DAVID (3) MUEZAH (3) Mutiara kata.... (3) TNPOD8581 (3) Testimoni (3) anak dagang di perantauan (3) CAT WORLD (2) Doaku (2) FAKTA VS AOTA (2) Hari Rayaku. (2) I luv ISLAM (2) INDAHNYA NEGERIKU KEDAH DARULAMAN (2) Majlis Perkahwinan (2) PROJEK SUCCESS CORNER SMKAM (2) SSFG (2) SUNNAH'S FASHION GLAM (2) Tinteratakaish (2) Video ku (2) my video (2) BAHAYA.... (1) Ben Ashaari ...otai blogger (1) DAO (1) Dr Azizan Osman (1) FOLLOWER BERTUAH (1) HADIS (1) HARI GURU (1) I (1) Kedah Negeriku (1) MAS (1) Pekeliling oh pekeliling (1) REMPAH SERBAGUNA MAK TEH BATU 10 (1) SEKOLAH MENENGAH TUN SYARIFAH RODZIAH (1) SELAMAT HARI GURU (1) T (1) UB (1) al (1) pohon syurga (1)
Semoga Bahagia Selalu,Sihat dan Kaya. Ameen ya Rabbal Alameen.Sayang Shikin ....

Thursday, June 15, 2017

ANDAI KITA MATI


_Katakanlah kita dah mati, kalau Allah bg kita peluang utk hidup balik dan boleh buat satu amalan sahaja, apakah amalan yang  kita akan buat?_

_Adakah solat?? Baca Quran? Selawat? Sedekah? Atau puasa?_
_Mari kita baca jawapannya..._
------------------------------------------------

_Kupasan Kitab Ziarah ke Alam Barzakh (Al Imam Jalaluddin As-Suyuti)_

_*KENAPA SI MATI LEBIH MEMILIH UNTUK BERSEDEKAH SEANDAINYA DIA DIKEMBALIKAN KE DUNIA?*_

_*Satu*_
 _Sebagaimana firman Allah, "...wahai Tuhanku, alangkah baiknya Engkau lambatkan kedatangan ajalku ke suatu masa yg sedikit saja lagi, supaya aku dpt bersedekah....." -(surah al munafiqun:10)_

_πŸ‘³✏Sedangkan dia tidak pun berkata "supaya aku dapat mengerjakan umrah" atau "supaya aku dpt solat" atau "supaya aku dpt berpuasa"?_

_πŸ‘³✏Seorang ulama berkata, "Tidaklah seseorang yg tlh mati itu menyebut utk bersedekah melainkan kerana kehebatan pahala yg telah dilihatnya selepas kematiannya.."_

_*Dua*_
_Maka hendaklah kamu perbanyakkan sedekah kerana sesungguhnya seorang mu'min akan berada di bawah teduhan pahala sedekahnya pada hari kiamat nanti._

_*Tiga*_
_Bersedekahlah utk saudaramu yg tlh pun meninggal dunia kerana sesungguhnya mereka amat berharap utk kembali ke dunia utk bersedekah dan melakukan amalan soleh._

_*Empat*_
_Oleh itu realisasikanlah harapan mereka. Dan latihlah anak2mu supaya membiasakan diri dgn bersedekah._

_*Lima*_
_Bersedekahlah.. Sesungguhnya Allah memberi ganjaran kpd org yg bersedekah._

_*Enam*_
_Adakah anda pernah membaca tentang faedah bersedekah?_

_1. Amalan sedekah itu adalah salah satu pintu daripada pintu2 syurga_

_2. Sedekah adalah sebaik2 amalan soleh dan sebaik2 sedekah ialah memberi makan_

_3. Pahala sedekah akan menaungi pemiliknya pada hari kiamat dan melepaskannya dari azab neraka_

_4. Sedekah dapat memadam kemurkaan Allah dan kepanasan kubur_

_5. Sedekah adalah sebaik2 hadiah buat si mati, yang paling bermanfaat untuknya di kubur dan yang ditambah oleh Allah akan rezeki (kerana bersedekah)_

_6. Sedekah adalah satu penyucian harta dan jiwa dpt menggandakan kebaikan._

_7. Sedekah adalah punca kegembiraan si pemberi dan punca wajahnya bercahaya di hari kiamat_

_8. Sedekah menjadi pengaman dari ketakutan pada hari huru hara besar dan hari yang tiada kesedihan kerana hilangnya sesuatu drpnya (hari kiamat)_

_9. Sedekah menjadi punca keampunan trhadap dosa dan penghapusan daripada kejahatan_

_10. Sebagai pembawa berita gembira tntang pengakhiran yg baik dan punca doa malaikat buatnya_

_11. Orang yg bersedekah adlah org yg terbaik di kalangan manusia._

_12. Pahala sedekah pula adalah utk semua yg berkongsi tentang sedekah itu (bukan hanya utk si pemberi)_

_13. Pemberi sedekah dijanjikan kebaikan yg banyak dan pahala yg besar_

_14. Org yg suka menginfaq adalah salah satu sifat orang yg bertaqwa._

_15. Dan sedekah menjadi punca lahirnya kasih sayang hamba Allah kepada si pemberi._

_16. Sedekah tanda dermawan dan salah satu tanda kemuliaan dan kemurahan hati_

_17. Bersedekah memustajabkan doa dan merungkaikan segala kesulitan._

_18. Bersedekah menolak bala dan menutup  70 kejahatan di dunia._

_19. Sedekah memanjangkan umur, menambah rezeki, menjadi punca rezeki dan kemenangan_

_20. Sedekah menjadi ubat, penawar dan penyembuh_

_21. Sedekah menghalang kebakaran, tenggelam akibat banjir dan kecurian_

_22. Pahala sedekah adalah tetap (tidak berbeza-beza) walaupun diberikan kepada haiwan ternakan atau burung2._

_*Dan sebaik2 sedekah skrg ini ialah menyebarkan msj ini dengan niat bersedekah*_:)ANDA INGIN SUCCESS????? Berani berubah utk kejayaan ......sayangi diri anda..

.salam sayang..sayang selalu....Shikin berkongsi bukan untuk dinilai atau dikeji...ikhlas luahan hati Sayang Shikin

Wednesday, June 14, 2017

Speak Up


My husband ...Do you
still remember how you used to get my heart?
still remember how you convince me to accept your love?
still remember how you write to me?
still remember how happy you are when I receive your love?
still remember how you  first kissed ?
still you remember how you convince me to be your  wife?
still remember the promises that you say?
that you will prove to everyonethat my choice would not be wrong?
that I would be happywill love, protect and cherish all my life?

My husband
 ...
I remember every thing we have been through all this time ..
my husband ...
I have chosen youI entrust my lifemy happiness to you ..

my husband ..
what happened to you?
why did you let yourself lonely?
Was treasure who sue you?so you submerge yourself in work?
no .. my husband ... do not say it for me too ...
if I demanded propertyI would not choose to marry  you..
I just want a simple life with someone who loves me .. 
I love and
 have children from you ..

My husband
 ... what's wrong with me?
so that you sink into your world without hearing my cries?
please .. do not let your job, take your joy and even our love  ...
You know I will never leave you for whatever reason .. 
because
 I have chosen you ..
I'm responsible with my choice ..
but I'm afraid my love missing you ..

I believe in every word, even though every day you deny your promise,
but I still believe you'll keep your promise 
ya
 tomorrow .. tomorrow ... 
I'm
 sure you'll remember your promise and keep it ... 
every
 day I believe ..
I want us to fix all of this .. I want us to be happy ...


I love  you  and  really  miss  you.

Your  wife,

:)ANDA INGIN SUCCESS????? Berani berubah utk kejayaan ......sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Shikin berkongsi bukan untuk dinilai atau dikeji...ikhlas luahan hati Sayang Shikin

Tuesday, June 13, 2017

Kehidupan


Kehidupan ini penuh dengan cabaran.
Hari ni AllahSWT menjawab persoalan yang bermain di kepala ini dengan mnghantarkan seorang insan yg berjaya dan cemerlang dalam hidupnya. Aku sangat mengagumi insan ini kerana dia sangat berdikari dan sangat berjaya dalam dunia keusahawaan dan juga akademik.
Rupanya beliau merasa diri tersisih dari keluarga dan juga dalam sosial kehidupannya. Semua melihat dia seorang yang sangat berdikasi, menolong dan membantu orang lain dalam menyelesaikan masalah dari sekecil kecilnya sehinggalah masalah yang besar. Beliau rasa dirinya tidak dihargai oleh orang lain kerana dalam hidupnya bila dia berada dalam kesusahan tidak ada sesiapa yang membantunya untuk menyelesaikan dan dia sendiri terpaksa berusaha dan berdiri sendiri sehinggalah masasalahnya selesai. Suami dan anak-anak pun menganggap dia seorang yang berdikari dan menganggap beliau boleh menyelesaikan semuanya sendiri. Beliau meluahkan rasa sedih dan terkilan. Merasakan dirinya tidak disayangi.
Sebagai seorang sahabat aku hanya mampu membantu membuka minda beliau agar melihat dari perspektif lain. Maka bermulalah......
Kenapa ?
Siapa ?
Yang lebih penting?
Mengapakah ?
Dimanakah?
Bagaimana?
Apa?
😭😒πŸ˜ͺπŸ˜“πŸ˜¦πŸ€”πŸ€•πŸ˜ˆπŸ‘ΊπŸ‘½πŸ€–πŸ‘»πŸ’€
Akhirnya selepas 1 jam berdikusi beliau berkata..
"Subhanallah...rupanya kak sangat beruntung Allah SWT sangat sayangkan kerana Allah SWT yang membantu kak menyelesaikan semua tanpa bantuan dari orang yang pernah kak bantu. Lapangnya dada bila bercakap dengan kaunselor ni"😍😍😍😍😍😍😍
Allah SWT menghantar insan lain untuk menjawab persoalan yang sama dalam fikiran aku. orang melihat diri kita lebih hebat dan berdikari tetapi orang lupa kita juga insan yang perlukan perhatian, kasih sayang, belaian , pujian, penghargaan dan bantuan.
#kaunselor
:)ANDA INGIN SUCCESS????? Berani berubah utk kejayaan ......sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Shikin berkongsi bukan untuk dinilai atau dikeji...ikhlas luahan hati Sayang Shikin

*MENJIWAI SAKI BAKI RAMADHAN*


Assalamualaikum wbt..



Bulan Ramadhan adalah bulan berpuasa dan mendirikan solat malam.
HAKIKAT YG PERLU KITA HADAM BAHAWA, setiap detik dan minit di sepanjang  bulan Ramadhan adalah AMATLAH berharga..

Maka kerana itu para salaf dan para sahabat radhiallahu anhum amat menanti hari - hari yang penuh bermakna ini dari satu tahun ke satu tahun berikutnya tatkala menangisi pemergian Ramadhan dan mendoakan agar ketemu lagi Ramadhan yg akan datang.
Oleh yg demikian itu di awal2 bulan Rejab lagi mereka sudah mula berdo'a memohon kpd Allah SWT,
*Ya Allah lintaskanlah kami  bulan Rejab dan Sya'aban dan sampaikanlah Ya Allah ( sehingga ) kami bertemu bulan Ramadhan*

Beribadah puasa dan Qiyam di Bulan Ramadhan sungguh akan memberi kesan yang hebat pada jiwa2 yg beriman.
Justeru bersegeralah kita memacut lebih hebat lagi mengisi tiap detik sisa - sisa hari di bulan Ramadhan ini dengan Qiraat Quran dan Solat Malam.

Semoga bermanfaat:)ANDA INGIN SUCCESS????? Berani berubah utk kejayaan ......sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Shikin berkongsi bukan untuk dinilai atau dikeji...ikhlas luahan hati Sayang Shikin

Sunday, June 11, 2017

Mak Ngah Sayang Tehah


27 tahun yang lalu kau lahir ke dunia. Hari yang sama Mak Ngah mendaftar diri sebagai Guru Pelatih .
Hari ni genap 27 tahun terjun dalam dunia perguruan.
16/6/1990 mendaftar diri sebagai Guru Pelatih di INSTITUT PERGURUAN SULTAN IDRIS , TANJUNG MALIM.. hari yang sama my baby Nur Fatihah Zulkifli lahir ke dunia.  Lahirnya seorang anak saudara sebagaimana aku lahir sebagai seorang guru. Aku lah sebagai seorang yg tidak pernah terlintas untuk menjadi seorang guru atau pendidik dan akhirnya kini aku menjadi seorang Pensyarah Kanan di INSTITUT AMINUDDIN BAKI yang mendidik bakal Pengetua dan Guru Besar serta barisan pemimpin sekolah.

Semuanya adalah aturan Allah SWT untuk hambanya. Impianku untuk menghabiskan pengajianku diperingkat Phd dan bergelar Dr masih dlm kekaburan yang belum pasti bila berakhirnya percaturan ini. Allahuakbar yg mengatur perjalanan hambaNya. Anak saudaraku kin bergelar Dr Nur Fatihah Bt Zulkifli yang berkhidmat di Hospital Besar Kangar.

Mak Ngah masih terkapai-kapai dalam mengejar impian. My baby Nur Fatihah Zulkifli semoga beroleh keberkahan dalam hidup dan mencapai segala impian di hati. Semoga Allah SWT limpahkan rahmat buatmu. Bagi Mak Ngah  tehah tetap baby mak ngah selama lamanya. My sweet little angle. Luv you so much:)
Mak Ngah tiada hadiah yang istimewa buat Tehah melainka doa yang kutitipkan buat mu. Hanya Allah SWT yang mengetahuinya. Semoga Allah SWT kurniakan bahagia dan merahmatimu selalu. Semoga Allah SWT menjaga dan melindungimu dari setiap ain yang jahat serta melimpahi dirimu dengan kebaikan, keselamatan, kesihatan, kenimatan, kekuatan, kasih sayang, cinta sejati, rezeki yang melimpah ruah, ilmu yang bermanfaat, keampunan dan sentiasa membawamu ke jalan syurga Allah SWT. Jagalah dirimu. Mak Ngah sayang Tehah dunia dan akhirat.

ANDA INGIN SUCCESS????? Berani berubah utk kejayaan ......sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Shikin berkongsi bukan untuk dinilai atau dikeji...ikhlas luahan hati Sayang Shikin

Thursday, June 8, 2017

SYUKUR KURNIAAN ALLAH


Assalamualaikum wbt

Dalam kita sedap menikmati juadah yg berbagai rasa jgn kita lupa diluar sana dan dinegara lain  ada saudara kita yg berbuka seadanya
Berapa ramai ibu di Syria, Iraq , Palestin, dan dibeberapa negara lain yang menitiskan air mata ketika menyiapkan juadah berbuka puasa mereka. .

Bermonolog dalam hati mereka,
Dahulu anakku sangat suka makanan ini.. Tetapi kini aku tidak mampu lagi menyediakannya kerana tiada bekalan bahan memasak dan anakku juga tiada lagi di dunia ini .

Alhamdulillah , Syukur kerana masih diberi anugerah dan nikmat ini. Perbanyakkanlah sedekah ..

:)ANDA INGIN SUCCESS????? Berani berubah utk kejayaan ......sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Shikin berkongsi bukan untuk dinilai atau dikeji...ikhlas luahan hati Sayang Shikin

Thursday, June 1, 2017


RENUNGKANLAH CATATAN UTZ EBIT LEW:
Hari ini cuti, sibuk masak untuk bidadari dan anak-anak. Semua anak-anak bersorak sibuk tengok macam kapal terbang mendarat dalam rumah Sebab jarang-jarang ayahnya masak. Ya Allah. Maafkanlah diriku ini...

Kelakar campur sedih sayu sangat.....sebab terbayang bidadari saya hari-hari masak. Mak saya dulu pun begitu.begitulah kebanyakan wanita...anak-anak kata ayah nak ini..nak itu..nak ini..menjerit-jerit. Dia tak tahu ayah dia bukan pandai macam umi dia masak.

Isteri lak senyum-senyum tengok suami..sibuk rakam suami dia masak. Ambil gambar..hehe...orang bercinta memang macam tu yer..duduk-duduk nak ambil gambar. Sayang, tunggulah di luar biar abang masak..nanti malu..tak jadi...Sayang rehat yer..tengok masa buka nanti..

Baru tahu sebab apa wanita suka upload makanan kat fb..yerlah sebab dia masak. Dia penat. Dia seronok. Tu jer...hee..

Cuba tengok isteri, sambil masak boleh layan suami..sambil masak boleh buat susu anak. Sambil masak boleh kemas rumah. Sambil onn mesin basuh. Kutip baju. Beribu kerja satu masa...

Saya masak macam mengaji. Solat. Betul-betul khusuk. Yerlah macam orang baru ambil lesen kereta. L....dapur pun bersepah..dah siap baru kemas..

Lihat seorang isteri mereka berpuasa sama dengan kita suami. Mereka bekerja, sama dengan kita cari rezeki. Jika tak kerja di luar, kerja di rumah 24 jam tak habis-habis.

Tapi bila sampai rumah kebanyakannya isteri jaga anak-anak. Kita sedap-sedap dapat solat isya dan Tarawih di masjid. Jumpa kawan-kawan di masjid. Isteri sibuk urus anak sepanjang malam. Buat yang anak-anak masih kecil.

Isteri sibuk uruskan anak-anak. Lepas tu mereka juga bangun sahur awal. Ada pula suami pesan isteri jangan lupa kejut sahur. Kalau tak kejut abang tak puasa. Jika tak bangun, marah isteri.

Kasihanilah ibu dan isteri kita. Sayangilah mereka. Mereka tolong kita cari duit tanpa harap balasan. Mereka jadi bibik 24 jam di rumah. Bibik pun ada gaji dan ada waktu bekerja.

Isteri jadi tukang masak yang pakar. Masakan mereka dengan doa dan bersih. Sentiasa cari menu baru dan fikir apa nak masak untuk suami..laku rancangan masak. Selebriti masak. Sebab nak beri yang terbaik buat suami. 24 jam fikir nak masak apa. Ya Allah...

Lepas tu jadi cikgu anak-anak kita. Mereka cikgu math. Mereka ustazah fardhu ain. Mereka guru mengaji. Mereka guru kaunseling. Mereka guru displin. Mereka cikgu bahasa. Semua mereka kena ajar anak-anak. Mereka cikgu adab akhlak. Berapa elaun nak bayar untuk semua subjek. Tapi mereka buat semua tu kerana cinta.

Lepas tu mereka pelayan dan menjadi hiburan anak-anak. Anak menangis mereka tahu nak apa. Anak kecil belajar cakap. Isteri kita faham. Mereka tahu semua bahasa anak-anak.

Mereka tidurkan semua anak-anak. Lepas tu mereka pakai cantik-cantik layan suami lagi. Macam-macam jenis suami ada. Nak macam -macam layanan. Isteri dah penat sepanjang hari..

Mereka jadi jam loceng. Suami ada hp. Tapi harapkan jam isteri bunyi. Suami dan anak-anak bangun waktu berbeza-beza.

Buat saya dan semua suami. Jom kita buat semuanya sama-sama dengan isteri kita. Cintai dan sayangi mereka. Hargai mereka.

Ucapkanlah cinta dan sayang pada mereka. Pegang tangan mereka ucapkanlah. "Sayang betapa bertuahnya abang dapat sayang. Terima kasih sudi jadi isteri abang. Abang benar-benar bersyukur dapat sayang. I love u sayang. Abang betul-betul cintakan dan sayang sayang.."sedap sayang masak. Pandainya sayang. Ya Allah hebatnya sayang buat semua kerja ni..

Bantulah mereka bersama-sama buat kerja rumah. Sekali sekala atau selalu selalulah kita siapkan buka puasa. Kita siapkan sahur. Kejut isteri dan anak sahur. Buat surprise buat isteri dengan kita kemaskan rumah. Mop lantai. Kemas mainan anak-anak. Basuh tandas. Isikan minyak kereta isteri. Siapkan baju isteri dan anak-anak. Kemaskan buku sekolah anak-anak. Basuh baju. Jemurkan semuanya. Angkat baju. Lipat baju. Kemaskan katil kita dan katil anak-anak. Layan anak-anak.

Kita tidurkan semua anak-anak. Sekali sekala beri isteri rehat awal. Kita urus anak-anak. Nikmat bila kita dapat lihat isteri kita berehat. Wajahnya masa tidur nikmat buat seorang suami. Gembira campur sebak tengok wanita ini tinggalkan semuanya untuk bersama kita..berilah juga duit belanja dan apa yang kita ingin untuk kita berilah juga kepada mereka.

Doakanlah isteri kita. Doakan orang yang kita sayangi. Tiada hadiah paling berharga atas semua itu melebihi mendoakan mereka-ebit lew

#www.transformjiwa.com
#jelajahsekolah2017
:)ANDA INGIN SUCCESS????? Berani berubah utk kejayaan ......sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Shikin berkongsi bukan untuk dinilai atau dikeji...ikhlas luahan hati Sayang Shikin

Monday, May 29, 2017

LUAHAN HATI KU ..Semoga Aku kuat.


Hari ni hari ketiga Ramadhan.
Semalam pukul 11 mlm dah cuba tidur tiba tiba jam 1 pagi hingga 3 pagi kaki kejang dan tak boleh berjalan langsung. Ambil minyak panas dan sapu. Hanya air mata yang menemani ku.

Minta doa kepada Allah SWT nak bangun untuk ber qhiamullail  jam 4 pagi setiap hari. Tapi ujian Allah untukku akhirnya langsung tertidur dengan air mata dan langsung tak dengar alarm jam 4 pagi berbunyi.

Hanya terdengar alarm subuh berbunyi dan terjaga. Memandangkan sudah jam 5.30 pg ingatkan dah habis waktu dan langsung tak bangun untuk minum. Dan hanya berdoa pada Allah SWT agar mengurniakan aku kesihatan yang baik dan kuat untuk aku jalani hidup ini seorang diri di dunia Allah SWT yang sementara ini.  Alih-alih lepas aku berdoa dengar azan. Adoooiiiii macam nak nangis sebab kalau ikutkan sempat lagi minum air untuk dapatkan pahala sahur. 😌😌😌

Itulah bila hidup seorang diri tak ada siapa yang nak ingatkan aku waktu sahur. Sudah 10 tahun bersahur seorang diri dan hanya Allah SWT yang tahu bagaimana perasaan ku ini.

Bila datang kerja lain hal pula yang berlaku. Terpaksa meminta peralatan orang lain untuk menyiapkan tugasan dan kerja serta melengkap borang. Ada kata kata sinis sampai ditelingaku "kenapa tak beli sendiri dan guna peralatan sendiri?" "Jangan nak harapkan duit kerajaan saja ,belilah dengan duit yg kerajaan beri!"

Allahuakbar hinanya diri ni kurasa,sebelum ni aku tak pernah komplen dan mengadu kekurangan yg aku terima sbab bagiku cukuplah dengan apa yang aku ada, apa dalahnya menggunakan harta kerajaan yg dimiliki oleh orang lain sbb peralatan mereka pun bukan duit sendiri .  Memang lah kalau ikutkan hati aku nak saja menjawab tp biarlah mereka krn mereka tidak merasa masalah yang aku hadapi. Ujian Allah SWT itu kerana Allah SWT sayangkan aku dan kasihkan aku.

Semoga Allah kurniakan aku kekayaan yang melimpah ruah agar aku tak perlu mengadu pada manusia. Aku boleh sediakan semua untuk aku beribadah kepada Allah krn kerja itu juga ibadah. Aku kecewa kerana tidak boleh melaksanakan tugas dengan terbaik dan banyak masa dihabiskan dengan menumpang peralatan dan bilik orang lain.

Aku bekerja dengan Allah SWT tetapi kenapa aku perlu sedih dengan sikap dn kata sinis manusia lain.

Hari ini aku kumpul kekuatan berjumpa dengan Pengarah dan maklumkan kepada beliau masalah aku dan beliau maklumkan dia ingat semua dah selesai sbb KJ atau Timbalan Pengarah tak ada sungutan atau bincangkan dengan beliau. Timbul juga persoalan mengatakan aku yg memandai mandai pindah masuk ke dalam bilik ini. Allahuakbar  sedihnya sedangkan aku hanya akur perintah orang atasan. Tidak pernah aku komplen atau memandai mandai meminta untuk duduk di bilik di tingkat atas ini. Rupanya selama ini aku difitnah dan di nista .

Syukurlah aku bertemu dengan pengarah sendiri dan memklumkan kepada beliau permasalahan aku. Ujian aku pertama di IABU aku diberikan markah prestasi yang sangat buruk oleh Ketua Jabatanku dan yang kedua aku dilempar di dalam bilik sauna selama setahun. Mungkin indah di mata orang lain tapi hakikatnya aku sedih sangat bila difitnah. Bukan sedih kena fitnah tapi sedih krn mereka menganiayai anak yatim piatu😭😭😭😭

Semoga Allah SWT lemparkan perasaan kasih dan sayang dalam hati mereka yang membenciku . Aku tak mahu mereka ditimpa ujian dari Allah SWT kerana balasan menganiayai aku yang yatim piatu di dunia ini. Hanya Allah SWT waliku. Janganlah kalian menanggung dosa menganiayai yatim piatu. Sesungguhnya waliku hanyalah Allah SWT.

:)ANDA INGIN SUCCESS????? Berani berubah utk kejayaan ......sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Shikin berkongsi bukan untuk dinilai atau dikeji...ikhlas luahan hati Sayang Shikin

LUKMAN AL HAKIM


Satu-satunya manusia yang bukan nabi,
bukan pula Rasul, tapi kisah hidupnya diabadikan dalam Qur'an adalah Lukman Al Hakim. Kenapa, tak lain, karena hidupnya penuh hikmah. Suatu hari ia pernah menasihati anaknya tentang hakikat hidup.

"Anakku, jika makanan telah memenuhi perutmu, maka akan matilah pikiran dan kebijaksanaanmu. Semua anggota badanmu akan malas untuk melakukan ibadah, dan hilang pulalah ketulusan dan kebersihan hati. Padahal hanya dengan hati bersih manusia bisa menikmati lezatnya berdzikir."

"Anakku, kalau sejak kecil engkau rajin belajar dan menuntut ilmu. Dewasa kelak engkau akan memetik buahnya dan menikmatinya."

"Anakku, ikutlah engkau pada orang-orang yang sedang mengendung jenazah, jangan kau ikut orang-orang yang hendak pergi ke pesta pernikahan. Karena jenazah akan mengingatkan engkau pada kehidupan yang akan datang. Sedangkan pesta pernikahan akan membangkitkan nafsu duniamu."

"Anakku, aku sudah pernah memikul batu-batu besar, aku juga sudah mengangkat besi-besi berat. Tapi tidak pernah kurasakan sesuatu yang lebih berat daripada tangan yang buruk perangainya."

"Anakku, aku sudah merasakan semua benda yang pahit. Tapi tidak pernah kurasakan yang lebih pahit dari kemiskinan dan kehinaan."

"Anakku, aku sudah mengalami penderitaan dan bermacam kesusahan. Tetapi aku belum pernah merasakan penderitaan yang lebih susah daripada menanggung hutang."

"Anakku, sepanjang hidupku aku berpegang pada lapan wasiat para nabi. Kalimat itu adalah:

1. Jika kau beribadah pada Allah, jagalah pikiranmu baik-baik.

2. Jika kau berada di rumah orang lain, maka jagalah pandanganmu.

3. Jika kau berada di tengah-tengah majlis, jagalah lidahmu.

4. Jika kau hadir dalam jamuan makan, jagalah perangaimu.

5. Ingatlah Allah selalu.

6. Ingatlah maut yang akan menjemputmu

7. Lupakan budi baik yang kau kerjakan pada orang lain.

8. Lupakan semua kesalahan orang lain terhadapmu.
#crnash@iabu #teratakaish

:)ANDA INGIN SUCCESS????? Berani berubah utk kejayaan ......sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Shikin berkongsi bukan untuk dinilai atau dikeji...ikhlas luahan hati Sayang Shikin

Sunday, May 28, 2017

Ujian dan Dugaan

Innalillahiwainnailahiragiun
Ujian sungguh dengan spek mata ni...hari ni patah telinga pula. Pi kat kedai semua tak boleh buat, last tukar bingkai baru lagi. PUMA lah pula yg adapun..jenis lain tak boleh masuk kanta😭😭😭😭😭 
Semoga Allah SWT gantikan dgn yg lebih baik. Kena pi buat Lasit jugalah kalau mcm ni. DR MUHAYA sat nak himpun duitπŸ‘€πŸ‘€πŸ‘€πŸ‘€





:)ANDA INGIN SUCCESS????? Berani berubah utk kejayaan ......sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Shikin berkongsi bukan untuk dinilai atau dikeji...ikhlas luahan hati Sayang Shikin
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ya Allah ...makhbulkanlah impianku.

Ya Allah ...makhbulkanlah impianku.
Ya Allah Kurniakanlah kerinduan untuk bertemu dengan Mu dan kenikmatan memandang wajahMU. Pandanglah aku hambaMu yang hina ini. Ya ArhamarrRohim.Amin Ya Robbal Alamin..in