kalau dah rajin menulis:

cinta....kasih..sayang... (217) suara hatiku (199) Alhamdulillah (141) nikmat Allah (141) cinta....kasih..sayang...hubbyku (128) ilmu (107) CHAPTER HIDUPKU..... (91) belajar (89) memori oh memori (75) Puisi/Sajak/Gurindam (72) kerjayaku (71) cabar minda (70) D'Perantauan (65) nasihat (59) berita (47) keluargaku (44) 1 entri 2 stories (43) kerjayaku...kemahiran (41) cabar diri... (40) Chef Shikin...cooking skill (39) Pergilah bercuti (38) dari seorang sahabatku (35) Mari Melancong (30) Usahawan (29) dugaan..ujian hidup (29) Motivasi diri (26) Siapa kau...dihatiku? (26) My Dreams Come True (24) resepi aku (24) ESQ165 (23) pengalaman (22) Aku Adalah Aku (20) BUKU (17) sunnah (17) teratak aish (17) Travel logku (16) lucu... (16) Harilahirku....Shikin Sayang (14) tin@teratak aish (14) Tazkirah (12) art theraphy (12) HOMEMADE SOAP (11) Premium Beautiful (11) Best From Northern Series (10) ESTIMAR HOMEMADE AURA SOAP (10) Jadilah Diri Sendiri (10) USAHAWATI UTARA. (10) berkebun (9) hobi (9) PENTING (8) Terapi (8) CONTEST D'moontest (7) Doaku (7) Pengumuman (7) Projek Senyum (7) Telekung JC Siah Eksklusif (7) imotivasi.com (7) kemahiran belajar. (7) lucu (7) santapan telinga (7) Aku Anak Pomen (6) DOA TERAKHIR 39 (6) Datuk Maznah Hamid (6) GIVEAWAY 4BY4 SHIKIN SAYANG (6) Joke of the day (6) PERNIAGAAN PALING MENGUNTUNGKAN (6) PETUA TO' NENEK (6) Yuniarko Sukendro (6) cinta....kasihsayang... (6) program (6) EID MUBARAK (5) I AM AGEL (5) IAB (5) IABU (5) Penulisan (5) Siapa pakai Premium Beautiful ?? (5) UCAPAN (5) dari blog MITI's (5) Falsafah...fail sampah (4) Fig Colector (4) Giveaway Blogger's (4) IKLAN (4) Istikharahku (4) LABBAIK COUNSELLING AND CONSULTANCY CLINIQUE (4) LEGASI (4) Musibah (4) HANDMADE. (3) Hari Rayaku. (3) KENDURI KAHWIN (3) MIKE DAVID (3) MUEZAH (3) Majlis Perkahwinan (3) Mutiara kata.... (3) TNPOD8581 (3) Testimoni (3) anak dagang di perantauan (3) BAHAYA.... (2) Bookreview (2) CAT WORLD (2) FAKTA VS AOTA (2) I luv ISLAM (2) INDAHNYA NEGERIKU KEDAH DARULAMAN (2) PROJEK SUCCESS CORNER SMKAM (2) SSFG (2) SUNNAH'S FASHION GLAM (2) Tinteratakaish (2) Video ku (2) kreativiti (2) my video (2) pohon syurga (2) Ben Ashaari ...otai blogger (1) DAO (1) DIY PROJEK (1) Dr Azizan Osman (1) FOLLOWER BERTUAH (1) HADIS (1) HARI GURU (1) I (1) Kartun (1) Kedah Negeriku (1) MAS (1) NLP (1) PROJEK (1) Pekeliling oh pekeliling (1) REMPAH SERBAGUNA MAK TEH BATU 10 (1) SEKOLAH MENENGAH TUN SYARIFAH RODZIAH (1) SELAMAT HARI GURU (1) T (1) UB (1) al (1)
Semoga Bahagia Selalu,Sihat dan Kaya. Ameen ya Rabbal Alameen.Sayang Shikin ....

Sunday, July 8, 2018

01.04.2018 to 18.05.2018


Jodoh itu rahsia Allah. Sekuat mana kita setia, selama mana kita menunggu, sehebat mana kita merancang, sekeras mana kita bersabar, sejujur mana kita berbagi kasih, ia tetap rahsia Allah.
“Wahai sekalian manusia! Bertakwalah kepada Tuhanmu yang telah menciptakan kamu dari diri yang satu, dan daripadanya Allah menciptakan isterinya; Dan daripada keduanya Allah memperkembang biakkan lelaki dan perempuan yang ramai. Dan bertakwalah kepada Allah yang dengan (mempergunakan) nama-Nya kamu saling meminta satu sama lain, dan (peliharalah) hubungan silaturahim. Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan mengawasi kamu.” (Surah An-Nisaa’: 1)
******
Putaran kehidupan dan usia di luar kawalan kita. Sama halnya dengan soal jodoh. Keinginan untuk berkahwin adalah fitrah manusia.
Sebagai makhluk Allah S.W.T, setiap manusia yang sudah dewasa pasti memerlukan teman hidup yang berlainan jenis. Setiap manusia itu memerlukan pasangan yang mampu untuk mencintai dan dicintai.
Tak bercakap soal nikah, soal perkahwinan, tak bermakna seseorang itu tak punya keinginan untuk semua tu. Mungkin kerana keyakinannya pada Allah itu tersangat tinggi.
Perkahwinan itu satu sunnah. Namun, cepat atau lambat bukanlah menjadi tugas kita untuk menentukan. Allah Maha Mengetahui.
Dia yang menjaga kunci hati setiap hamba-hambanya. Dia Maha Mengetahui waktu yang sesuai seorang hamba menempuhi alam perkahwinan.
******
“Kahwin lambat-lambat tak takut orang cakap bujang terlajak ke?”
Bagi sesetengah orang, perkahwinan pada usia 18 tahun terlalu muda. Tetapi ada juga yang berpendapat perkahwinan sewaktu usia 20 tahun sudah dikira sebagai lewat.
Sesetengah yang lain pula menyatakan bahawa umur 30 tahun pun masih dianggap awal untuk berkahwin. Itu hanyalah perspektif masing-masing.
Tapi, sampai bila kita mahu membiarkan pendapat orang lain buat kita rasa tak selesa kan.
Apa yang penting, sebelum menempuh alam perkahwinan, persiapkan diri semampunya. Cuba perbaiki mana yang perlu, pertingkatkan mana yang kurang.
Sentiasa bersangka baik dengan Dia. Allah tahu mana yang baik sedang dalam kita masih terkapai-kapai mencari hala tuju hidup.
“Mahukan yang terbaik, berusahalah menjadi yang terbaik.”
Perkahwinan bukanlah suatu perkara yang mudah. Tak semudah melafazkan akad. Perkahwinan menuntut seseorang untuk menggalas satu tanggungjawab besar dalam menunaikan apa yang telah digariskan dalam Islam.
Big things awaits behind ‘aku terima nikahnya’. Tanggungjawab itu bukan hanya terletak pada si suami, tetapi juga pada isteri.
Bukankah Allah telah berfirman, “Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula).”  (Surah An-Nur: 26)
Jodoh, ajal, rezeki, itu semua rahsia Dia. Sehebat manapun kita dalam mencorak kehidupan kita, takkan mampu kita selaraskan dengan perancangan Dia.
Jodoh setiap orang sudah ditentukan. Sama ada bertemu di dunia ataupun di alam sana, kita takkan pernah tahu.
Dekatkan diri pada Dia sebelum kita bersandar pada kasih ciptaanNya, kerana kasihNya umpama sehampar lautan luas. Jadilah hamba yang mendamba cinta Allah sebelum mencari cinta manusia.
Bila Dia kasih, Dia akan berikan jodoh yang terbaik untuk kita – jodoh yang sentiasa meletakkan Dia di carta paling tinggi.
Allah itu sebaik-baik perancang.
Mungkin dengan tertundanya mengecapi alam perkahwinan itu adalah untuk mengajar kita tentang makna menghargai.
Kita akan lebih menghargai mereka di sekeliling kita sebelum ditemukan dengan si dia sebagai pelengkap kehidupan. Kita akan lebih menghargai ‘dia’ yang Allah hadirkan setelah satu penantian.
Mungkin juga dengan tertundanya sesuatu pertemuan itu, Allah persiapkan kita untuk menjadi lebih matang, lebih baik untuk bakal ‘si dia’.
Mungkin juga dengan tertundanya pertemuan itu, Allah sedang mempersiapkan ‘si dia’ yang terbaik sebagai imam atau makmum kita di alam perkahwinan kelak.
Mungkin tertundanya pertemuan itu untuk membuatkan kita lebih meneliti rezeki yang lainnya – rezeki menyambung pelajaran, rezeki berbakti kepada ibu bapa dan sebagainya.
Sentiasalah bersangka baik dengan Allah.
Sedangkan kita juga belum tahu, antara kafan dan gaun pengantin, mana yang kita akan sarung dahulu; antara jodoh dan maut, yang mana akan melamar dahulu.

:)ANDA INGIN SUCCESS????? Berani berubah utk kejayaan ......sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Shikin berkongsi bukan untuk dinilai atau dikeji...ikhlas luahan hati Sayang Shikin #CounsellorCoachTrainerLecturerTeacherMotivatorWriterEntrepreneur #shikinsayang #AkuAdalahAkuJadilahDiriSendiri #BestFromNorthernSeries #AkuAnakPomenChapterHidupku

Saturday, June 30, 2018

Aku Adalah Aku: Jadilah Diri Sendiri (Aplikasi Ilmu Kaunseling Dalam Kehidupan)



Buku ini adalah kompilasi pengalamanku selama 25 tahun sebagai kaunselor, cikgu, pensyarah, penceramah, motivator, coach, trainer, entreprenuer dan juga pelajar. Selain pengalaman aku terlibat dalam pembinaan modul-modul peringkat kebangsaan semasa bekerja di bawah Bahagian Psikologi dan Kaunseling selama enam tahun sejak 2006 sehingga 2012. Ianya adalah juga dari hasil penulisan di dalam blog aku dan juga nota kuliah dan aku susun agar menjadi satu bahan bacaan yang lebih santai dan lebih dekat dengan diri Anda.

:)ANDA INGIN SUCCESS????? Berani berubah utk kejayaan ......sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Shikin berkongsi bukan untuk dinilai atau dikeji...ikhlas luahan hati Sayang Shikin #CounsellorCoachTrainerLecturerTeacherMotivatorWriterEntrepreneur #shikinsayang #AkuAdalahAkuJadilahDiriSendiri #BestFromNorthernSeries #AkuAnakPomenChapterHidupku

Friday, June 1, 2018

AKU ADALAH AKU: JADILAH DIRI SENDIRI (Aplikasi Ilmu Kaunseling Dalam Kehidupan)

SEKALUNG BUDI

Alhamdulillaahirabbil ‘Aalamin dipanjatkan kepada Allah SWT kerana dengan rahmat dan hidayahNya jualah saya dapat menyelesaikan penulisan buku ini. Selawat dan salam juga diaturkan kepada Nabi Muhammad SAW . Seinfiniti terima kasih aku ucapkan kepada semua pihak terlibat dalam penerbitan buku Aku Adalah Aku; Jadilah Diri Sendiri (Aplikasi Ilmu Kaunseling Dalam Kehidupan) ini. Buat seluruh keluarga yang tercinta, aku dedikasikan buku ini buat mak dan ayah ku Hjh Siti Esah Binti Mohamad dan Hj Shahrom Bin Rahim. Buku ini juga aku dedikasikan khusus buat suamiku yang tercinta Muhammad Rahim Bin Mohamad Yousoff. Aku mahu mengambil peluang ini untuk merakamkan jutaan terima kasih yang ikhlas adik beradik dan ipar; kakak Normishah & Abu Bakar dan adik-adik aku Noorhayati & Padil, Shahnon & Rohani, Shahril & Noor Aziah dan Shahrizal & Rahayusniza atas kasih sayang ,bimbingan, tunjuk ajar, kritik dan kesabaran serta pengertian mereka dalam menggalakkan aku sepanjang penyelesaian projek buku ini. Terima kasih juga dirakamkan kepada anak-anak buah Muhammad Shahir Firdaus, Nur Afiqah Shahirah, Siti Aisyah Humaira’, Nur Izzati Nazirah, Nur llyana Syuhada, Muhammad Alif Haikal, Muhammad Shahriz Aiman, Nur Shamimi Balqis, Nur Atikah Shuhada, Nur Syahida Safiyya, Shahriz Ridzwan, Nur Anis Sofia, Muhammad Aniq Aisy, Nur Aisyah Syafiah, Muhammad Aqil Danish dan anakanda bonda Abdullah Abbas yang menjadi sumber inspirasi penulisan buku ini.  
Terima kasih kepada mentor-mentor kekayaanku Almarhumah Datuk Wira Dr Maznah Hamid yang selalu menggalakkan aku dalam bidang penulisan sepanjang hayatnya. Tidak lupa buat Irfan Khairi, Dr Azizan Osman, Aaishah Latif, dan juga rakan yang sentiasa menjadi pemangkin motivasi diri. Terima kasih buat semua bekas pensyarah, guru-guru dan anak didik aku yang banyak memberikan motivasi sepanjang kita bersama dari sekolah rendah hinggalah sekarang di Institut Aminuddin Baki Cawangan Utara yang tak dapat disebutkan namanya satu persatu. Sekalung budi kepada semua rakan-rakan penyumbang ruangan SUCCESS STORIES FROM MY FRIENDS yang sudi berkongsi kisah kejayaan mereka.
Ucapan penghargaan ini juga aku tujukan kepada rakan-rakan yang banyak memberi peringatan terhadap setiap apa yang aku telah alpa. Rakan-rakan Kaunselor, Guru dan Pensyarah sepanjang perkhidmatan 25 tahun ini. Mereka membantu aku dengan menjawab setiap pertanyaan yang aku utarakan kepada mereka.  Akhir madah, aku mengucapkan terima kasih kepada mereka yang terlibat secara lansung atau sebaliknya dalam penulisan buku AKU ADALAH AKU: JADILAH DIRI SENDIRI (Aplikasi Ilmu Kaunseling Dalam Kehidupan) ini.
Sekalung kasih buat Anda yang membeli dan sudi membaca buku ini dan semoga Anda mendapat manfaat dari perkongsian ini.

Terima kasih dari Shikin Sayang.

:)ANDA INGIN SUCCESS????? Berani berubah utk kejayaan ......sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Shikin berkongsi bukan untuk dinilai atau dikeji...ikhlas luahan hati Sayang Shikin #CounsellorCoachTrainerLecturerTeacherMotivatorWriterEntrepreneur #shikinsayang #AkuAdalahAkuJadilahDiriSendiri #BestFromNorthernSeries #AkuAnakPomenChapterHidupku

Wednesday, February 21, 2018

TRAVELOG.....HONEYMOON BIRTHDAY VACATION


















:)ANDA INGIN SUCCESS????? Berani berubah utk kejayaan ......sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Shikin berkongsi bukan untuk dinilai atau dikeji...ikhlas luahan hati Sayang Shikin #CounsellorCoachTrainerLecturerTeacherMotivatorWriterEntrepreneur #shikinsayang #AkuAdalahAkuJadilahDiriSendiri #BestFromNorthernSeries #AkuAnakPomenChapterHidupku

Wednesday, February 14, 2018

BUKU KETIGA BY SHIKIN SAYANG

:)ANDA INGIN SUCCESS????? Berani berubah utk kejayaan ......sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Shikin berkongsi bukan untuk dinilai atau dikeji...ikhlas luahan hati Sayang Shikin #CounsellorCoachTrainerLecturerTeacherMotivatorWriterEntrepreneur #shikinsayang #AkuAdalahAkuJadilahDiriSendiri #BestFromNorthernSeries #AkuAnakPomenChapterHidupku

LULUS PENUH 4 LENCANA eNPQEL 2.0

:)ANDA INGIN SUCCESS????? Berani berubah utk kejayaan ......sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Shikin berkongsi bukan untuk dinilai atau dikeji...ikhlas luahan hati Sayang Shikin #CounsellorCoachTrainerLecturerTeacherMotivatorWriterEntrepreneur #shikinsayang #AkuAdalahAkuJadilahDiriSendiri #BestFromNorthernSeries #AkuAnakPomenChapterHidupku

Saturday, February 10, 2018

HADIAH ISTIMEWA SEMPENA HARI LAHIRKU SWEET 17



:)ANDA INGIN SUCCESS????? Berani berubah utk kejayaan ......sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Shikin berkongsi bukan untuk dinilai atau dikeji...ikhlas luahan hati Sayang Shikin #CounsellorCoachTrainerLecturerTeacherMotivatorWriterEntrepreneur #shikinsayang #AkuAdalahAkuJadilahDiriSendiri #BestFromNorthernSeries #AkuAnakPomenChapterHidupku

Monday, February 5, 2018

Travel To Chiang Mai- Chiang Rai


Chiang Mai University, 239 Huay Kaew Road, Muang District, Chiang Mai, Thailand, 50200
Contact Office of the University: Tel +66 53 941000
Fax +66 53 217143, 943002
Contact PR of the Chiang Mai University: Tel +66 53 943333, 944444 Fax. +66 53 944900
e-mail :International Relations Division, Office of the University, CMU : irdcmu@cmu.ac.th

Elephant Jungle Sanctuary Chiang Mai
Read more at: http://www.chiangmai.bangkok.com/attractions/top-ten.htm?cid=ch:OTH:001


Doi Inthanon National Park

Read more at: http://www.chiangmai.bangkok.com/attractions/top-ten.htm?cid=ch:OTH:001


Karen Long Neck Tribe & Chiang Dao Cave

Read more at: http://www.chiangmai.bangkok.com/attractions/top-ten.htm?cid=ch:OTH:001


Pha Hom Pok National Park 224, Mu 6, Phong Nam Ron Sub-district, Fang District, Chiang Mai Province, 50110 Contact number: 08 6430 9748 , 0 5345 3517-8 Fax: 0 5345 3517 Email: doiphahompok.np@hotmail.com






:)ANDA INGIN SUCCESS????? Berani berubah utk kejayaan ......sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Shikin berkongsi bukan untuk dinilai atau dikeji...ikhlas luahan hati Sayang Shikin #CounsellorCoachTrainerLecturerTeacherMotivatorWriterEntrepreneur #shikinsayang #AkuAdalahAkuJadilahDiriSendiri #BestFromNorthernSeries #AkuAnakPomenChapterHidupku

Sunday, February 4, 2018

Doaku buat yang memebaca....

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُُ

بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِـــــــيمِ

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ

Segala puji-pujian bagi Allah Tuhan semesta alam dan Selawat & salam keatas Rasul Junjungan Nabi S.A.W.
                                 
Ya Allah, kami memohon kemaafan dariMu atas dosa2 yang kami lakukan dan kami juga saling memaafkan saudara2 kami yang membaca blogku ini.

Ya Allah...dihari yang penuh keberkatan ini, ampunilah segala dosa2 kami, terimakanlah ibadah kami, masukanlah kami kedalam SyurgaMu, panjangkanlah umur kami, sihatkanlah tubuh badan kami dan murahkanlah rezeki kami.

Ya Allah! Perbaikilah perdamaian kami dan lembutkan
antara hati-hati kami dan tunjukkan kami jalan
keselamatan dan lepaskan kami daripada kegelapan kepada
cahaya dan jauhkan kami daripada sebarang kejahatan
samada yang terang atau yang tersembunyi.
Ya Allah,
berkatilah pada pendengaran dan penglihatan kami dan
hati-hati kami dan isteri kami dan keturunan kami dan
berilah kami taubat, sesungguhnya Engkau Maha Memberi
taubat lagi Maha Penyayang dan jadikanlah kami syukur di
atas nikmat-nikmatMu, memuji dengan nikmat pemberianMu
menerima dengan pemberian akan nikmatMu dan sempurnakan nikmatMu ke atas kami"

Ya ALLAH dgn rahmatMU. Engkau berkatilah ahli group ini.. Terimalah amalan kami hari ini dengan keredhaan`MU hanya ENGKAU-lah yang menilai semua perbuatan kami .
اَمِين يَا رَبَّ الْعَالَمِيْن

:)ANDA INGIN SUCCESS????? Berani berubah utk kejayaan ......sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Shikin berkongsi bukan untuk dinilai atau dikeji...ikhlas luahan hati Sayang Shikin #CounsellorCoachTrainerLecturerTeacherMotivatorWriterEntrepreneur #shikinsayang #AkuAdalahAkuJadilahDiriSendiri #BestFromNorthernSeries #AkuAnakPomenChapterHidupku

Friday, February 2, 2018

SWEET FEBRUARY

Bila tiba bulan February memang hati ini sangat sedih sebab mengenangkan umur yang semakin meningkat dan itu bermakna dah semakin tualah kan.  Selamat Hari Lahir buat adikku Noorhayati Shahrom pada 16 Februari .....
Hadiah.. dah tak boleh bagi kepada Ma lagi sebab dah 12 thn Mak meninggal dunia. Last hadiahkanMak semasa sambutan hari lahir terakhir bersama Mak di Mekah dan Madinah . Subhanallah Alhamdulillah Allahuakbar itulah hari lahir terakhir bersama Mak. Rindu sangat .  Hanya air mata menemani setiap kali February menjelang.
Selepas Mak meninggal dunia 2006 memang tak sambut hari lahir lagi. Tapi tahun 2011 dapat sambut birthday bersama Yati di Labuan.  Syukur sangat sebab mereka dapat datang semasa Shiin berada di perantauan.
 Tahun 2012 sambut birthday di Shenzhen dengan Kak Safiah dan itu merupakan sambutan terakhir bersama seorang insan yang sangat aku sayang. Tapi bila tragedi melanda apalah nilai sahabat. Ujian persahabatan.
Tahun ni kalau ikut Yati pergi Belgium dan plan nak ke Balkan bolehlah sambut hari lahir di sana kan. Tapi bajet dah ke KAW jd mungkin Tahun depanlah sambut harilahir di sana. Tahun ni in sha Allah....ada plan ...nak honeymoon.. tapi pi sorang sorang ja lah kan dulu.

SELAMAT HARI LAHIR BUAT SEMUA TERUTAMANYA ADINDAKU NOORHAYATI BINTI SHAHROM
dan 
Semua yg sudi membaca. 

:)ANDA INGIN SUCCESS????? Berani berubah utk kejayaan ......sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Shikin berkongsi bukan untuk dinilai atau dikeji...ikhlas luahan hati Sayang Shikin #CounsellorCoachTrainerLecturerTeacherMotivatorWriterEntrepreneur #shikinsayang #AkuAdalahAkuJadilahDiriSendiri #BestFromNorthernSeries #AkuAnakPomenChapterHidupku
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ya Allah ...makhbulkanlah impianku.

Ya Allah ...makhbulkanlah impianku.
Ya Allah Kurniakanlah kerinduan untuk bertemu dengan Mu dan kenikmatan memandang wajahMU. Pandanglah aku hambaMu yang hina ini. Ya ArhamarrRohim.Amin Ya Robbal Alamin..in