kalau dah rajin menulis:

cinta....kasih..sayang... (215) suara hatiku (199) nikmat Allah (141) Alhamdulillah (135) cinta....kasih..sayang...hubbyku (127) ilmu (106) belajar (89) CHAPTER HIDUPKU..... (86) memori oh memori (75) Puisi/Sajak/Gurindam (72) cabar minda (70) kerjayaku (70) D'Perantauan (65) nasihat (59) berita (46) keluargaku (44) 1 entri 2 stories (41) kerjayaku...kemahiran (41) Chef Shikin...cooking skill (39) cabar diri... (39) Pergilah bercuti (36) dari seorang sahabatku (35) Mari Melancong (30) Usahawan (29) dugaan..ujian hidup (29) Siapa kau...dihatiku? (26) Motivasi diri (24) resepi aku (24) ESQ165 (23) My Dreams Come True (23) pengalaman (22) sunnah (17) teratak aish (17) lucu... (16) Travel logku (15) BUKU (14) tin@teratak aish (14) Aku Adalah Aku (12) art theraphy (12) HOMEMADE SOAP (11) Premium Beautiful (11) Tazkirah (11) ESTIMAR HOMEMADE AURA SOAP (10) Harilahirku....Shikin Sayang (10) USAHAWATI UTARA. (10) Best From Northern Series (9) hobi (9) PENTING (8) Terapi (8) CONTEST D'moontest (7) Projek Senyum (7) Telekung JC Siah Eksklusif (7) berkebun (7) imotivasi.com (7) kemahiran belajar. (7) santapan telinga (7) DOA TERAKHIR 39 (6) Datuk Maznah Hamid (6) GIVEAWAY 4BY4 SHIKIN SAYANG (6) PERNIAGAAN PALING MENGUNTUNGKAN (6) PETUA TO' NENEK (6) Pengumuman (6) Yuniarko Sukendro (6) cinta....kasihsayang... (6) lucu (6) program (6) Doaku (5) EID MUBARAK (5) I AM AGEL (5) IAB (5) IABU (5) Joke of the day (5) Siapa pakai Premium Beautiful ?? (5) UCAPAN (5) dari blog MITI's (5) Falsafah...fail sampah (4) Giveaway Blogger's (4) IKLAN (4) Istikharahku (4) Jadilah Diri Sendiri (4) LEGASI (4) Musibah (4) Penulisan (4) Fig Colector (3) HANDMADE. (3) Hari Rayaku. (3) KENDURI KAHWIN (3) MIKE DAVID (3) MUEZAH (3) Mutiara kata.... (3) TNPOD8581 (3) Testimoni (3) anak dagang di perantauan (3) BAHAYA.... (2) CAT WORLD (2) FAKTA VS AOTA (2) I luv ISLAM (2) INDAHNYA NEGERIKU KEDAH DARULAMAN (2) Majlis Perkahwinan (2) PROJEK SUCCESS CORNER SMKAM (2) SSFG (2) SUNNAH'S FASHION GLAM (2) Tinteratakaish (2) Video ku (2) my video (2) Ben Ashaari ...otai blogger (1) DAO (1) DIY PROJEK (1) Dr Azizan Osman (1) FOLLOWER BERTUAH (1) HADIS (1) HARI GURU (1) I (1) Kedah Negeriku (1) LABBAIK COUNSELLING AND CONSULTANCY CLINIQUE (1) MAS (1) NLP (1) PROJEK (1) Pekeliling oh pekeliling (1) REMPAH SERBAGUNA MAK TEH BATU 10 (1) SEKOLAH MENENGAH TUN SYARIFAH RODZIAH (1) SELAMAT HARI GURU (1) T (1) UB (1) al (1) kreativiti (1) pohon syurga (1)
Semoga Bahagia Selalu,Sihat dan Kaya. Ameen ya Rabbal Alameen.Sayang Shikin ....

Sunday, December 31, 2017

Apa azam hangpa untuk tahun 2018?.

Image result for azam tahun baru 2018
 Tercapai tak lagi azam hangpa untuk tahun 2017?, hihi.

Shikin sebenarnya tak berapa suka nak berazam-azam ni. Sebab memang kelaut ja. Tapi untuk tahun 2018 ni, Shikin adalah something yang Shikin nak & semoga tercapai pada tahun 2018 ni. Terutamanya untuk bidang  penulisan Shikin ni.

 Tapi inshaallah tahun ni, Shikin akan cuba fokus dalam bidang penulisan dan juga dunia kerjaya Shikin.

Image result for azam tahun baru 2018
Apa lagi harapan & azam Shikin ya?

Ha, tahun ni, Shikin nak lebih dilimpahkan rezeki & lebih berjaya dalam dunia kerjaya, penulisan dan blogging ni.

Yang lain-lain azam tu biar Shikin simpan untuk Shikin ja lah ya. Risau kalau taip dekat sini, sekadar taip ja kan nanti.

Image result for azam tahun baru 2018

Salam tahun baru 2018 & semoga tahun ni lebih baik dari sebelumnya, hihi.

Jika ada yang disenarai telah dilakukan pada 2017, maka teruskan lah, jika tiada, tambahlah... Semoga bermanfaat... Aamin..
:)ANDA INGIN SUCCESS????? Berani berubah utk kejayaan ......sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Shikin berkongsi bukan untuk dinilai atau dikeji...ikhlas luahan hati Sayang Shikin

Tingkatkan Kekuatan Emosi Dan Keyakinan Diri Anda


19 Cara Meningkatkan Keyakinan Diri dan Kepercayaan Diri
Menjadi diri sendiri bukan berati kita bisa seenaknya sendiri dalam bertingkah, tetapi dengan memaksimalkan 
potensi yang ada di dalam diri kita agar kita bisa menjadi lebih baik. Menjadi diri sendiri ketika tingkah laku dan
 sifat kita sudah baik tidak masalah, tetapi jika tingkah kita dan perilaku kita belum baik maka berusahalah
 menjadi lebih baik. Menjadi diri bukan hanya dari segi penampilan, tetapi juga pikiran dan hati yang lebih 
utama.
ads
Ketika anda mampu menjadi diri anda sendiri dengan memaksimalkan potensi yang ada dalam diri maka akan meningkatkan keyakinan diri. Ketika anda bisa yakin dengan diri anda, maka orang lain juga bisa yakin dengan anda. Tetapi jika diri anda saja tidak yakin dengan anda sendiri, bagaimana dengan orang lain? karena seharusnya yang lebih tau tentang diri anda adalah anda sendiri, bukan orang lain.
Jika anda termasuk orang yang belum memiliki keyakinan diri yang kuat, maka anda dapat mempelajari serta mencoba hal-hal berikut Cara Meningkatkan Keyakinan Diri :
1.   Berpikir positif
Berpikiran positif akan membantu diri kita tetap yakin dengan diri kita sendiri. Buanglah pikiran negatif karena hal tersebut hanya akan merugikan diri kita sendiri. Dengan membiasakan berpikir positif maka hati dan perbuatan kita akan ikut menyeimbangi pikiran kita, sehingga pikiran, hati dan perilaku kita akan positif karena sudah menjadi kebiasaan.
2.   Selalu bersikap ramah dan baik hati
Sikap ramah dan baik hati sangat penting untuk dapat meningkatkan keyakinan dalam diri kita. Dengan bersikap ramah terhadap orang lain maka akan meningkatkan keyakinan dalam diri kita. Demikian juga dengan sikap baik hati yang akan semakin meningkatkan keyakinan pada diri anda. Orang yang terbiasa dengan bersikap ramah dan baik hati maka banyak orang yang senang dan baik terhadapnya sehingga akan menciptakan keyakinan diri.
3.   Mengenali diri sendiri yang sebenarnya
Jika anda ingin meningkatkan keyakinan dalam diri anda, maka kenalilah diri anda terlebih dahulu. Pahami apa kelebihan dan kekurangan yang ada di dalam diri anda. Kenali juga hal-hal apa saja yang bisa membuat anda senang, emosi atau sedih sehingga anda dapat mengatasi berbagai masalah yang ada dalam diri anda dengan baik. Anda juga perlu untuk mengenali potensi dan bakat yang anda punyai sehingga dapat mengasah bakat anda sehingga dapat lebih berkembang.
4.   Jangan mementingkan diri-sendiri
Mementingkan diri sendiri tidak beda jauh dengan egois. sifat mementingan diri sendiri akan menjadikan keyakinan diri menjadi berkurang. Dahulukanlah kepentingan bersama diatas kepentingan diri sendiri. Jika kita berniat baik untuk membantu sesama, maka kita sendiri akan dibantu oleh orang lain, maka tidak usah ragu ketika akan melakukan hal baik untuk orang lain atau kepentingan umum.
5.   Berpakaian sopan dan menarik
Cara berpakaian juga mempengaruhi keyakinan dalam diri anda, jadi anda jangan menyepelekan cara berpakaian. Pakaian yang rapi dan sopan akan menjadikan percaya diri tumbuh dalam diri seseorang sehingga akan timbul juga keyakinan diri. Pakaian yang sopan dan rapi juga dapat mencerminkan kepribadian seseorang. Orang yang berpakaian rapi menjadi ciri bahwa orang tersebut menjaga kebersihan dan kerapian. Berpakaian rapi juga akan menimbulkan aura positif kepada orang lain sehingga orang akan positif thinking terhadap kita.
6.   Menjaga kebersihan diri
Kebersihan sangat penting dalam kehidupan kita. Ada juga pepatah yang menyebutkan kebersihan adalah sebagian dari iman. Menjaga kebersihan sangat penting selain untuk menjaga diri dari berbagai penyakit, menjaga kebersihan dapat meningkatkan keyakinan pada diri seseorang. Jika seseorang menjaga kebersihan diri saja tidak bisa bagaimana jika memimpin suatu organisasi atau kelompok sosial, karena orang yang mampu memimpin dimulai dari mampu memimpin dirinya sendiri. Mulai dari sekarang jaga kebersihan diri anda, sehingga keyakinan dalam diri anda akan meningkat.
7.   Berjalan dengan lebih cepat
Cara jalan seseorang juga mencerminkan keyakinan diri seseorang tersebut. Seseorang yang berjalan dengan cara tegap dan cepat menandakan bahwa orang tersebut disiplin dengan waktu yang dimilikinya serta mempunyai tujuan yang jelas yang hendak dicapainya, kecuali jika seseorang sedang terburu-buru. Berjalanlah 25% lebih cepat agar keyakinan diri anda lebih meningkat, selain itu juga akan menjadikan waktu anda lebih efektif.
8.   Bersyukur
Bersyukur selain merupakan kunci kebahagiaan juga merupakan cara untuk meningkatkan keyakinan diri. Orang yang senantiasa bersyukur akan memikirkan apa saja yang telah didapatkannya sehingga tidak akan mengeluh. Jika kita terlalu fokus dengan memikirkan apa yang kita inginkan maka kamu akan berpikir kenapa tidak bisa mendapatkannya. Padahal semua hal telah diatur oleh sang maha pencipta. Tugas manusia hanya bisa berusaha dan berdoa, sementara hasilnya serahkan pada yang telah mengatur semua urusan manusia. Dengan banyak bersyukur akan semakin meningkatkan keyakinan diri serta menambah kebahagiaan dalam hidup.


:)ANDA INGIN SUCCESS????? Berani berubah utk kejayaan ......sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Shikin berkongsi bukan untuk dinilai atau dikeji...ikhlas luahan hati Sayang Shikin

Tuesday, December 19, 2017

Ilmu dan Kebodohan OLEH ALIFBRAJA

Ilmu dan Kebodohan
Sayyidina Ali K.W berkata:
1. Orang yang bodoh adalah yang menganggap dirinya tahu tentang makrifat ilmu yang sebenarnya tidak diketahuinya, dan dia merasa cukup dengan pendapatnya saja.
2. Orang yang alim mengetahui orang yang bodoh karena dia dahulunya adalah orang yang bodoh, sedangkan orang yang bodoh tidak mengetahui orang yang alim karena dia tidak pernah menjadi orang alim.
3. Orang bodoh adalah kecil meskipun dia orang tua, sedangkan orang alim besar meskipun dia masih remaja.
4. Allah tidak memerintahkan kepada orang bodoh untuk belajar sebelum Dia memerintahkan terlebih dahulu kepada orang alim untuk mengajar.
5. Sesuatu menjadi mudah bagi dua macam orang: orang alim yang mengetahui segala akibat dan orang bodoh yang tidak mengetahui apa yang sedang terjadi padanya.
6. Ada dua orang yang membinasakanku: orang bodoh yang ahli ibadah dan orang alim yang mengumbar nafsunya.
7. Imam `Ali a.s. menjawab pertanyaan seorang yang bertanya kepadanya tentang kesulitan, dia berkata, �Bertanyalah engkau untuk dapat memahami,
dan janganlah engkau bertanya dengan keras kepala. Sebab, sesungguhnya orang bodoh yang terpelajar serupa dengan orang alim, dan orang alim yang sewenang-wenang serupa dengan orang bodoh yang keras kepala.�
8. Engkau tidaklah aman dari kejahatan orang bodoh yang dekat denganmu dalam kekerabatan dan ketetanggaan. Sebab, yang paling dikhawatirkan terbakar nyala api adalah yang paling dekat dengan api itu.
9. Alangkah buruknya orang yang berwajah tampan, namun dia bodoh. la seperti rumah yang bagus bangunannya, tetapi penghuninya orang yang jahat,
atau seperti taman yang penghuninya adalah burung hantu, atau kebun kurma yang penjaganya adalah serigala.
10. Janganlah engkau berselisih dengan orang bodoh, janganlah engkau mengikuti orang pandir, dan janganlah engkau memusuhi penguasa.
11. Yang engkau lihat dari orang yang bodoh hanyalah dua hal: melampaui batas atau boros.
12. Sebodoh-bodoh orang adalah orang yang tersandung batu dua kali.
13. Menetapkan hujah terhadap orang bodoh adalah mudah, tetapi mengukuhkannya yang sulit.
14. Tidak ada kebaikan dalam hal diam tentang suatu hukum, sebagaimana tidak ada kebaikan dalam hal berkata dengan kebodohan.
15. Tidak ada penyakit yang lebih parah daripada kebodohan.
16. Dan tidak ada kefakiran yang sebanding dengan kebodohan.
:)ANDA INGIN SUCCESS????? Berani berubah utk kejayaan ......sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Shikin berkongsi bukan untuk dinilai atau dikeji...ikhlas luahan hati Sayang Shikin

Sunyi



Pernah tak ada ketikanya tiba-tiba rasa sunyi., keseorangan dan sepi tanpa kata. Ketika itu hanya diri Anda faham situasi tu, walaupun Anda selalu bersama orang yang sayang Anda di sekeliling tapi hati masih lagi sunyi.Entahlah Aku pun tak faham perasaan nie dan bermain di fikiran. tiba-tiba teringin nak asingkan diri dan berseorang jauh dari yang lain...perasaan sunyi itu datang seperti ada rasa kehilangan.

Kadang saat itu, terfikir dan bertanya pada diri sendiri .Kenapa dengan Aku ni  ? Adakah Aku sudah bersedia dengan dugaan akan datang ? Aku perlukan seseorang  dan macam-macam lagi di fikiran. Puas Aku sendiri cari jawapan kenapa masih lagi Aku rasa sunyi dan rasa kehilangan. Mungkinkah kerana dosaku ? ataupun mungkin kerana keinginan Aku masih lagi tak tercapai?

Puas cari ketenangan dengan pergi ke laut , kata orang dapat legakan hati yang sedang sunyi, tapi tetap perasaan itu datang lagi. Dengar zikir-zikir ,memang tenang tapi ada masanya masih lagi rasa sunyi itu. Bila saat ini mulalah teringat orang-orang yang pernah buat hati Aku sakit sangat. Mungkin Aku belum ikhlaskannya dan maafkan mereka.Bila fikir balik sampai bila Aku nak terus macam tu .Sedangkan Nabi Maafkan umatnya apa lagi aku manusia biasa.

Mungkin juga Allah SWT nak tunjukkan sesuatu, kadang kala bila orang lain sedang sedih, gundah dan hiba mereka mencari kita untuk meluahkan perasaan mereka pada kita ,kita cuba sedaya upaya luangkan masa untuk mereka. Bila tiba masa kita, semua sibuk dengan kehidupan masing-masing ,bukan nak berungkit tapi itulah realiti. Maka Aku cuba cari di mana rasa sunyi itu hadir .

Rupanya Allah sengaja bagi kita rasa sunyi walaupun ada insan yang menyayangi kita di sekeliling sebab Allah nak kita Mengadu dan Sujud kepadaNya. Memang betul kita selalu berdoa setiap kali kita habis solat. Tapi berapa kali kita merintih dan mengadu dengan Allah saat kita suka dan duka ?? Pernah tak kita menagis di depannya untuk luahkan apa yang kita rasa.

Ketika Allah rindukan hambanya, ia akan mengirimkan sebuah hadiah istimewa melalui malaikat Jibril yang isinya adalah ujian. Dalam hadith kudsi Allah berfirman, 

“Pergilah pada hambaKu lalu timpakanlah ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya”. (HR Thabarani dari Abu Umamah)

Sumpah ,bila Aku sendiri berserah dan mengadu padanya, Aku rasa lebih tenang, segala beban masalah Aku seolah olah ada penyelesainnya walaupon Aku tak tahu macam mane dan rasa sunyi itu hilang. Rupanya mungkin Allah rindu dan dengar rintihan hambanya, Aku malu sebenarnya kerana Dia tak pernah berhenti untuk terus bersamaku,sedangkan Aku kadang kala terleka lagi-lagi saat bergembira. Terima kasih Ya Allah kerana kau berikan kesempatan dan perasaan ini. Perasaan ini yang buat Aku sedar bahawa Aku perlukan waktu untuk diriku mengadu dan sujud kepadaMu :(

"Ya Allah, mudahkanlah segala urusan kami, bantulah kami mengingati-Mu dan mensyukuri nikmat-Mu, bantulah kami untuk mmperbaiki ibadah kepada-Mu dan terimalah segala amal ibadah kami...Aameen."
:)ANDA INGIN SUCCESS????? Berani berubah utk kejayaan ......sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Shikin berkongsi bukan untuk dinilai atau dikeji...ikhlas luahan hati Sayang Shikin

Monday, December 18, 2017

Kisah Kejayaan Datuk Maznah Hamid ( The Iron Lady )

#CounsellorCoachTrainerLecturerTeacherMotivatorWriterEntrepreneur 
#bookreview 
#BestFromNorthernSeries 
#shikinsayang

Kisah Kejayaan Datuk Maznah Hamid ( The Iron Lady )

Betullah kata pepatah, ‘tangan yang menghayun buaian itu mampu menggoncang dunia’, hari demi hari ada sahaja kejayaan besar diraih oleh wanita yang mendapat jolokan sebagai Iron Lady Malaysia ini.

“Saya asalnya orang kampung, orang susah, apa yang saya ada hari ini adalah berkat kekuatan diri, usaha gigih dan rezeki daripada ALLAH S.W.T," katanya memulakan bicara.




Datuk Dr Maznah Hamid, nama yang tidak asing lagi dalam dunia perniagaan, seperti yang semua tahu beliau merupakan wanita pertama di Malaysia yang mengetuai sebuah syarikat kawalan keselamatan yang dikenali 

Securiforce.

Pada awalnya wanita cekal 57 tahun ini nampak sukar didekati dek kerana tugasnya yang digeruni oleh kaum lelaki, namun sangkaan itu meleset setelah sejam berbual dengannya, ternyata beliau seorang yang merendah diri.

Pengerusi Eksekutif Kumpulan Securiforce Sdn Bhd ini kini boleh berbangga kerana syarikatnya itu telah mempunyai 68 cawangan dan berjaya menyaingi 500 buah syarikat keselamatan lain di dunia.

Katanya, kalau seseorang itu ingin berjaya, bukan dengan bermodal besar tetapi yang paling utama adalah keberanian dan keyakinan diri, jika tidak impian hanya tinggal impian.

“Pada awal pembabitan saya dalam dunia perniagaan keselamatan ini, saya hanya bermodalkan RM5,000 dan lima orang pengawal. Itu adalah duit simpanan saya ketika menjadi guru bahasa dan penterjemah kepada duta asing ,” katanya.

Securiforce kini bukan hanya sebuah syarikat keselamatan biasa tetapi, syarikat itu telah berkembang seiring teknologi semasa dengan melebarkan sayapnya ke peringkat antarabangsa berkonsepkan, ‘Total Security Solution’.

Securiforce Logistik merupakan ejen penghantaran darat, laut dan udara yang mana memiliki cawangan di Singapura, Bangkok, China, Korea, Turki dan Jerman.

Apa yang menariknya mengenai cerita kejayaan Maznah adalah kesemua anak syarikat yang ditubuhkan dan berkembang maju tanpa bantuan kewangan daripada mana-mana bank.

“Kita mesti sanggup bekerja lebih daripada gaji yang dibayar, maka akhirnya kita akan mendapat lebih dari apa yang kita kerjakan,” katanya.

Prinsip itu yang telah membawa kejayaan besar dalam bidang kerja dan perniagaannya, membolehkan beliau berada di tahap sekarang.

Mengimbau kenangan 30 tahun lalu, beliau memberitahu pada awal penghijrahannya di Kuala Lumpur beliau melalui pelbagai keperitan hidup sehinggakan pernah mendiami rumah setinggan yang tiada bekalan air dan elektrik.

Ceburi bidang hartanah

Tidak mudah berpuas hati dengan apa yang beliau ada, Maznah menceburi bidang hartanah melalui syarikat Danau Lumayan Sdn Bhd.

Bermula tahun 1997 Danau Lumayan menerokai kawasan sekitar Bandar Tun Razak dengan membina 3,000 unit kediaman kondominium dan lot kedai.

Katanya, anak muridnya antara pendorong utama untuk beliau menceburi bidang hartanah, selama lima tahun beliau belajar mengenai perusahaan hartanah.

“Pembangunan di kawasan ini mengekalkan keindahan alam semula jadi di kawasan Taman Tasik Permaisuri. Penduduk kawasan ini masih dapat menikmati kehidupan moden di kawasan yang masih hijau dan berhampiran pusat bandar, Kuala Lumpur,” katanya.

Menurut beliau, modal utama dalam mana-mana perniagaan sebenar adalah diri sendiri, dan sedikit ‘nasib baik’.

“Kita boleh menjual apa sahaja kepada sesiapa sahaja, walau dengan berapa harga sekalipun, sekiranya kita boleh ‘menjual diri kita’. Diri kita mestilah terjual sebelum produk atau servis,” katanya.

Doa termakbul

Asalnya beliau hanya gadis biasa kelahiran Ayer Hitam, Jerlun, Kedah, dan dibesarkan oleh datuk dan nenek yang terlalu konservatif dan kuat agama.

“Pesan nenek, kalu tidak lulus periksa (ketika itu LCE) , kahwin, kalau lulus MCE atau universiti, jadi pensyarah agama.

“Hasil didikan agama yang dibekalkan datuk dan nenek saya itu juga membuatkan saya ingat siapa diri saya walau di mana saya berada,” katanya.

Menurut Maznah, beliau tidak begitu meyakini kelulusan tertinggi yang diperoleh di universiti boleh dijadikan modal utama atau jaminan untuk menjadi insan yang berjaya, kaya dan bahagia.

“Saya sering berangan dan berdoa ingin jadi orang senang kerana dahulu saya hidup susah. Ketika duduk di setinggan, saya sering mengimpikan rumah-rumah besar di lereng bukit berhadapan kediaman saya.

“Alhamdulillah Tuhan makbulkan doa saya dengan meletakkan saya di kalangan mereka. Benarlah kata orang, kalau nak jadi alim berkawanlah dengan orang alim, kalau nak berjaya maka sentiasalah bersama orang berjaya. Bila berada dalam golongan tersebut kita mendapat motivasi, aura untuk menjadi seperti mereka,” katanya.

Guru keusahawanan

Walaupun sudah berada di puncak, Maznah tidak pernah lupa akan asal-usulnya, apatah lagi lokek dengan ilmu serta pengalaman yang beliau ada.

Oleh kerana itu, beliau menubuhkan Maznah Motivational Centre bagi membantu para usahawan baru serta mereka yang pernah gagal dalam kehidupan mendapat motivasi diri.

“Saya ingin memberi inspirasi kepada semua, tidak kira kita anak petani, nelayan, penoreh getah atau anak felda. Apa yang penting akhirnya apa yang boleh kita jadikan diri kita.

“Apa yang saya ada hari ini, saya perlu kongsi kepada masyarakat di luar. Saya gembira untuk membantu mereka yang bercita-cita mengubah nasib. Ini juga tanggungjawab saya kepada masyarakat khususnya kepada anak bangsa saya sendiri bagi
memberi peluang masa depan yang lebih cerah,” katanya.

Selain itu, dengan berbekalkan pengalaman 30 tahun dalam bidang perniagaan, Maznah telah membuka Klinik Keusahawanan di seluruh negara bagi membantu mereka yang mahu berkecimpung dalam bidang perniagaan.

Pemilik Ijazah Kedoktoran Pentadbiran Perniagaan dalam bidang Keusahawanan, Motivasi dan Modal Pembangunan Insan dari Central State Univerity of New York ini telah menerbitkan beberapa buah buku motivasi.

Antara buku dapat sambutan hangat bertajuk Motivasi Memburu Kejayaan dan buku mini siri Rahsia 3K- Kejayaan, Kebahagiaan dan Kekayaan.

Wanita gigih ini pernah menjadi duta oleh Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (MECD), mempromosikan ‘Keusahawanan Suatu Kerjaya Pilihan’, di mana beliau bertindak memberi motivasi keusahawanan, peluang dan cabaran melalui seminar kepada semua graduan.

Beliau juga memberi gambaran sebenarnya dunia keusahawanan dan juga latihan amali sebelum memulakan sesuatu perniagaan. Semangat keusahawanan harus ditanam dalam diri semua insan yang ingin hidup ‘senang’.


Berkongsi ilmu di Facebook

Walaupun berpengalaman lebih 30 tahun dalam bidang perniagaan dan kini menjadi pakar motivasi, Maznah tetap memilih buku sebagai teman senggang.

Ilmu yang diperoleh dikongsi dalam seminar yang dihadiri. Beliau juga memilih laman sosial Facebook sebagai medan berkongsi ilmu.

“Bagi saya kandungan kata-kata semangat dan kisah kejayaan yang saya paparkan dalam Facebook umpama multivitamin setiap hari untuk minda dan jiwa. Saya akan menjawab apa saja masalah berkaitan perniagaan atau kehidupan.

“Untuk mencapai kejayaan yang luar biasa, kita perlu sanggup berfikir, bertindak, bekerja dan bersusah-payah secara luar biasa juga, bukan sebagai insan biasa,” katanya.

Ibu kepada lima anak ini beritahu, bahawa setiap wanita perlu berfikiran luas dan terbuka, banyak membaca dan belajar apa jua walaupun hanya sebagai suri rumah tangga, kerana mereka juga pemimpin dalam rumah tangga.

Menurut beliau, bukan senang untuk menjadi seorang wanita dalam dunia yang serba moden.

“Jika kita mahu dihormati dan disenangi, wanita perlu bijak letak diri mereka di kedudukan betul,” katanya.

Walaupun sibuk dalam pelbagai bidang, Maznah yang juga Exco Wanita Umno dan Ketua Wanita Umno Kedah tidak pernah lupa mereka yang kurang bernasib baik dan memerlukan bimbingan. Beliau juga aktif dalam program kemasyarakatan bagi
membantu meringankan beban mereka yang memerlukan.

“Sebagai seorang usahawan yang telah berkecimpung di bidang ekonomi dan keusahawanan lebih dari 30 tahun. Sudah pasti saya berhasrat untuk berkongsi pengalaman dan ilmu pengetahuan dalam bidang ini dengan seluruh masyarakat dengan lebih berkesan agar bangsa kita tidak miskin dan dijajah di bumi sendiri," katanya ketika ditanya mengenai visi dan misi sebagai menutup perbualan santai kami.

Sumber : Sinar Harian
 
:)ANDA INGIN SUCCESS????? Berani berubah utk kejayaan ......sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Shikin berkongsi bukan untuk dinilai atau dikeji...ikhlas luahan hati Sayang Shikin

#######




#ShikinSayang
#CounsellorCoachTrainerLecturerTeacherMotivatorWriterEntrepreneur 
#BestFromNorthernSeries 
#bookreview 
#NextbookbyShikinSayang
:)ANDA INGIN SUCCESS????? Berani berubah utk kejayaan ......sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Shikin berkongsi bukan untuk dinilai atau dikeji...ikhlas luahan hati Sayang Shikin

Sunday, December 17, 2017

Aku Adalah Aku: Jadilah Diri Sendiri

Aku Adalah Aku: Jadilah Diri Sendiri
#CounsellorCoachTrainerLecturerTeacherMotivatorWriterEntrepreneur 
#BestFromNorthernSeries 
#bookreview 
#NextbookbyShikinSayang


:)ANDA INGIN SUCCESS????? Berani berubah utk kejayaan ......sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Shikin berkongsi bukan untuk dinilai atau dikeji...ikhlas luahan hati Sayang Shikin

Stories From My Friends


 Nantikan ya dalam buku shikin tak lama lagi







Nanti lebih burang macam ni lah siarannya.....


Thursday, December 14, 2017

Buku Kedua

 Semoga Aku Anak Foreman: Chapter Hidupku akan membawa kasih sayang dan kecintaan dalam hidupmu mencari redha Illahi. Itulah pengharapanku buat dirimu dalam mengenal dirimu.
 Menghimpunkan kenangan bersama keluargaku untuk tatapan mereka yang ingin berjaya.

:)ANDA INGIN SUCCESS????? Berani berubah utk kejayaan ......sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Shikin berkongsi bukan untuk dinilai atau dikeji...ikhlas luahan hati Sayang Shikin

Tuesday, December 5, 2017

Buku Pertamaku

 Nantikan hasil penulisan ku yang pertama yang bakal diterbitkan  tak lama lagi....
 Menghitung hari







:)ANDA INGIN SUCCESS????? Berani berubah utk kejayaan ......sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Shikin berkongsi bukan untuk dinilai atau dikeji...ikhlas luahan hati Sayang Shikin
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ya Allah ...makhbulkanlah impianku.

Ya Allah ...makhbulkanlah impianku.
Ya Allah Kurniakanlah kerinduan untuk bertemu dengan Mu dan kenikmatan memandang wajahMU. Pandanglah aku hambaMu yang hina ini. Ya ArhamarrRohim.Amin Ya Robbal Alamin..in