koleksi peribadi dikongsi bersama insan2 disayangi

kalau dah rajin menulis:

cinta....kasih..sayang... (212) suara hatiku (198) nikmat Allah (140) Alhamdulillah (127) cinta....kasih..sayang...hubbyku (127) ilmu (102) belajar (87) CHAPTER HIDUPKU..... (80) Puisi/Sajak/Gurindam (72) memori oh memori (72) kerjayaku (69) D'Perantauan (65) cabar minda (63) nasihat (58) keluargaku (42) Chef Shikin...cooking skill (39) kerjayaku...kemahiran (39) berita (38) cabar diri... (37) Pergilah bercuti (35) 1 entri 2 stories (34) dari seorang sahabatku (32) Mari Melancong (30) dugaan..ujian hidup (29) Usahawan (28) Siapa kau...dihatiku? (24) resepi aku (24) ESQ165 (23) My Dreams Come True (21) pengalaman (21) Motivasi diri (19) sunnah (17) lucu... (16) teratak aish (15) Travel logku (13) tin@teratak aish (13) art theraphy (12) HOMEMADE SOAP (11) Premium Beautiful (11) Tazkirah (11) ESTIMAR HOMEMADE AURA SOAP (10) USAHAWATI UTARA. (10) Harilahirku....Shikin Sayang (9) PENTING (8) CONTEST D'moontest (7) Projek Senyum (7) Telekung JC Siah Eksklusif (7) Terapi (7) berkebun (7) hobi (7) imotivasi.com (7) santapan telinga (7) DOA TERAKHIR 39 (6) GIVEAWAY 4BY4 SHIKIN SAYANG (6) PETUA TO' NENEK (6) Yuniarko Sukendro (6) kemahiran belajar. (6) program (6) EID MUBARAK (5) I AM AGEL (5) IAB (5) Joke of the day (5) PERNIAGAAN PALING MENGUNTUNGKAN (5) Pengumuman (5) Siapa pakai Premium Beautiful ?? (5) UCAPAN (5) cinta....kasihsayang... (5) dari blog MITI's (5) lucu (5) Falsafah...fail sampah (4) Giveaway Blogger's (4) IKLAN (4) Istikharahku (4) LEGASI (4) Musibah (4) Datuk Maznah Hamid (3) Fig Colector (3) HANDMADE. (3) Hari Rayaku. (3) KENDURI KAHWIN (3) MIKE DAVID (3) MUEZAH (3) Mutiara kata.... (3) TNPOD8581 (3) Testimoni (3) anak dagang di perantauan (3) CAT WORLD (2) Doaku (2) FAKTA VS AOTA (2) I luv ISLAM (2) INDAHNYA NEGERIKU KEDAH DARULAMAN (2) Majlis Perkahwinan (2) PROJEK SUCCESS CORNER SMKAM (2) SSFG (2) SUNNAH'S FASHION GLAM (2) Tinteratakaish (2) Video ku (2) my video (2) BAHAYA.... (1) Ben Ashaari ...otai blogger (1) DAO (1) Dr Azizan Osman (1) FOLLOWER BERTUAH (1) HADIS (1) HARI GURU (1) I (1) Kedah Negeriku (1) MAS (1) Pekeliling oh pekeliling (1) REMPAH SERBAGUNA MAK TEH BATU 10 (1) SEKOLAH MENENGAH TUN SYARIFAH RODZIAH (1) SELAMAT HARI GURU (1) T (1) UB (1) al (1) pohon syurga (1)
Semoga Bahagia Selalu,Sihat dan Kaya. Ameen ya Rabbal Alameen.Sayang Shikin ....

Wednesday, April 30, 2014

PERMANDANGAN INDAH PERMAI...BUKIT TINGGI

  Bukit Tinggi.... gambar ni diambil masa pergi makan angin kat jalan belakang kampung...indah sungguh

 Tali air yang memukau pemandangan mata
Adapun dibajak, sawah bertalu,
Sungguh runtun, segala upaya,
Adapun sajak, citarasa baru,
Sungguh pantun, klasik rohnya.

Adapun dibajak, tiada malas,
Dihancur dek ribut, habis terkandas,
Adapun sajak, terlalu luas,
Kekadang rohnya tercabut, maknanya lemas.

Adapun dibajak, sekonyong-konyongnya,
Kebal diracun, padaNya segala,
Adapun sajak, hilang ibunya,
Hanya pantun, kekal berbonda.

Tiadalah balah, pesawah di telaga,
Andai dirintik, hujan sehari,
Tiadalah salah, rasa berbangga,
Andai menyuntik, perubahan diri.
Senja 
datang lagi
bersama riuh
kicauan burung 
terbang pulang
mencari sarang
bagai di medan 
perang.

Seharian 
waris di sarang
ditinggalkan
untuk berdagang 
di ruang angkasa
mencari sedikit sisa
mengalas lapar
tembolok anak 
yang sedang membesar.

Senja 
akan pergi 
didatang malam
gelap 
di bendang alam
dan esok
akan kembali
di terbit mentari
menyinari.

Berdirilah erti
hidup ini
bagai sebuah kitaran
sentiasa berpusing
di sepanjang hayat
kehidupan
makhluk
di muka bumi
Tuhan.

Penat 
dan lelah
adalah rutin 
berkitaran
agar hidup
mampu diteruskan
di dalam perjuangan
sebuah kehidupan.



:)ANDA INGIN SUCCESS????? Berani berubah utk kejayaan ......sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Shikin berkongsi bukan untuk dinilai atau dikeji...ikhlas luahan hati Sayang Shikin

Friday, April 18, 2014

SELAMAT HARI LAHIR DATO DR MAZNAH HAMID


Buat yang teristimewa Mentor. Teman dan Sahabat  
Dato' Dr Maznah Hamid
Teman dengarlah suara angin
Yang bertasbih memujiNya
Lewat untaian desir
Lembar daun menari
Teman bawalah hatimu
Singgah sejenak di batas nurani
Tak ada hadirku...hanya cita,
Tak ada hadirmu...hanya pinta,
Tak ada ragaku...hanya asa,
Tak ada ragamu...hanya do’a

Seribu cita,seratus pinta,
Sepuluh asa, dan hanya satu do’a

Harapkan bintang indah cakrawala hiasi langitmu...
Asakan bintang indah maya pada hiasi bumimu..

SALAMAT HARI LAHIR.....

"خيركم من طال عمره وحسن عمله"
" Sebaik-baik kamu adalah yang panjang umurnya dan baik amalannya"


 CIRI CIRI KELAHIRAN BULAN APRIL


# SGT AKTIF DAN DINAMIK
# CEPAT BERTINDAK BUAT KEPUTUSAN TETAPI CEPAT MENYESAL # SGT MENARIK DAN PANDAI MANJAKAN DIRI # PUNYA DAYA MENTAL YG SANGAT KUAT # SUKA DIBERI PERHATIAN # SGT DIPLOMATIK (PANDAI MEMUJUK ).BERKAWAN DAN PANDAI MENYELESAIKAN MASALAH ORG # SGT BERANI DAN TIADA PERASAAN TAKUT # SUKA ADVENTURE, PENGASIH, PENYAYANG, SOPAN SANTUN DAN PEMURAH # EMOSI CEPAT TERUSIK # TRY CONTROL THE EMOTION # KECENDERUNGAN BERSIFAT DENDAM # AGRESIF, KELAM KABUT UTK MEMBUAT KEPUTUSAN # KUAT DAYA INGATAN # GERAK HATI YG SANGAT KUAT # PANDAI MENDORONG DIRI SENDIRI DAN MEMOTIVASIKAN ORG LAIN # BERPENYAKIT DISEKITAR KEPALA DAN DADA # SGT CEMBURU DAN TERLALU CEMBURU

*******Dr Fadilah Kamsah
 SAHABAT yang baik adalah anugerah yang tidak ternilai daripada Allah. SAHABAT yang baik penunjuk jalan, penguat langkah dan azam, pendamping yang akan selalu mengingatkan untuk bersungguh-sungguh berusaha membuat bekal negeri abadi. Manusia yang lemah seperti kita tentunya memerlukan SAHABAT, untuk berkongsi suka dan duka, untuk mengingatkan kala terleka, untuk menemani kala beramal ibadat agar lebih bersungguh-sungguh, demi bersama meraih syurgaNya. Seorang Nabi Allah, Nabi Musa AS pun memerlukan teman lantas baginda berdoa kepada Allah agar mengurniakan teman penguat langkah, teman ke syurga. 
 "Dan jadikanlah untukku seorang pembantu dari keluargaku, iaitu (Harun), saudaraku, teguhkanlah kekuatanku dengan (adanya) dia, dan jadikanlah dia teman dalam urusanku, agar kami banyak bertasbih kepadaMu, dan banyak mengingatiMu, sesungguhnya Allah Maha Melihat Keadaan kami" (20:29-35)
 Kisah Nabi Musa memohon teman dari Allah untuk membantu menguatkannya membuktikan betapa kita sebagai manusia sangat memerlukan teman untuk menemani dalam urusan hidup seharian dan juga untuk sama-sama beribadat kepada Allah. Bukankah seorang anak Adam itu akan lebih bersungguh-sungguh mengejar redhaNya dan meningkatkan segala amal apabila mempunyai teman yang seiring dan sejalan? 
 Saidina Umar mengatakan, "Tiada satu kebaikan pun yang dianugerahkan kepada seorang hamba sesudah Islam, selain saudaranya yang soleh. Apabila seseorang di antara kamu merasakan sentuhan kasih sayang dari saudaranya, maka hendaklah ia berpegang kepadanya" Malah, Saidina Umar meminta kita 'berpegang kepadanya', iaitu bermakna tidak melepaskan dan menghargai teman tersebut kerana kita sebenarnya dianugerahkan kebaikan yang sangat besar apabila dikurniakan teman yang soleh.
 Namun, berusahakah kita untuk menjadi SAHABAT ke syurga kala mencari teman ke syurga? Jadikah kita sahabat yang baik yang sentiasa mengajak teman kita kepada kebaikan, yang sentiasa mengingatkan teman kita akan janji-janji Allah, yang menunjukkan kepada teman kita qudwah yang baik? MENJADI TEMAN KE SYURGA Menjadi teman ke syurga dan mencari teman ke syurga, segalanya hanya berlaku apabila asasnya didasari taqwa yang kuat. Taqwa kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa, dengan ketaqwaan yang layak bagiNya.
"Hai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa kepadaNya" (3:102)
 Muhammad Ahmad Rasyid mengatakan "ketinggian itu hanya boleh diraih dengan kelelahan", memberitahu kepada kita bahawa kita perlu berusaha bersungguh-sungguh utk mendapat darjat ketinggian taqwa di sisi Allah. Apa kaitan taqwa dan teman ke syurga? Taqwa dalam diri sahaja yang akan mendorong seseorang mencari teman ke syurga, menemaninya dalam kehidupan siang harinya, mendampinginya dalam ibadah malamnya. Dan seseorang yang benar-benar meletakkan taqwanya kepada Allah sahaja akan bersungguh-sungguh (sehingga kelelahan tetapi) terus ingin meningkatkan darjatnya di sisi Allah dan dia benar-benar memerlukan teman untuk menguatkan urusan siang dan malamnya, sebagai hamba, dan khalifah.
 Ciri taqwa ini akan menjadikan dirinya sendiri adalah seorang teman ke syurga, lantas dia layak untuk mendapat teman ke syurga yang hanya didapati melalui anugerah dari Allah. Teman yang akan sentiasa mengingatkan, tatkala kelelahan, akan janji yang menjadi asas perhubungan ini, asasnya hanya kerana Allah, lantas itu kita menjadi "menjadi teman ke syurga". 
 Kita bertemu atas kesungguhan dan ikrar kita pada jalan Allah, dan perpisahan kita pun hanyalah kerana Allah juga kerana walau apapun matlamat kita hanya satu, meraih syurgaNya. "Didiklah diri kamu kepada cinta pada Allah, bermula pada diri kamu. Tingkatkan penghayatan diri kamu pada cinta pada Allah, berusaha membaiki dan meningkatkan diri kamu menjadi hamba Allah yang lebih taat, nescaya kamu akan menjadi teman ke syurga dan Allah akan mengurniakanmu teman ke syurga."
 Marilah sejenak kita mengambil pengajaran dari Hadith Qudsi, dari Allah, Pencipta dan Pemilik kasih sayang dan cinta, yang menitipkan kasih sayang antara hati-hati, yang mengekalkan ikatan antaranya, yang memperteguhkan janji ikrar mereka untuk menjadi 'teman ke syurga', mencari redhaNya yang Esa, Pemberi Segalanya, Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. "CintaKu mesti bagi orang-orang yang saling mencintai kerana Aku, CintaKu mesti bagi orang-orang yang saling bersilaturahim kerana Aku, CintaKu mesti mesti bagi orang yang saling menasihati kerana AKu, CintaKu mesti bagi orang-orang yang saling mengunjungi kerana Aku, CintaKu mesti bagi orang-orang yang saling memberi kerana Aku" (Hadith Qudsi) Lihatlah betapa Allah menjanjikan cintaNya yang Maha Agung kepada "teman ke syurga". Besarnya kemuliaan Allah janjikan kepada mereka yang mendasari perhubungan kerana sama-sama mahu mengejar redhaNya, menjadi teman ke syurga lantas dikurniakan teman ke syurga. 



:)ANDA INGIN SUCCESS????? Berani berubah utk kejayaan ......sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Shikin berkongsi bukan untuk dinilai atau dikeji...ikhlas luahan hati Sayang Shikin

Wednesday, April 16, 2014

MY BEAUTIFUL PLACE.......ALOR SETAR,KEDAH

Lirik Seloka Negeri Kedah ( Mai Cek Oi Mai Cek Mai) Kedah Hijau Kuning
Replika Gerbang Kota

Mai chek oi mai chek mai
kita ke negeri Kedah
Mai Oi bagi ramai jamu nasi kawah


Naik Kapai terbang turun kepala batas
makan toksah bimbang kami byk beras
Ikut leboh raya tembuih ke Kayu Hitam
Jaga chek oi jaga gheta meneru meneram
gheta meneru meneram


Mengkala mai kedah singgahlah ke pekan rabu
Minum nira nipah makan emping kelabu

Kotlah rasanya penat jom pi ke Langkawi
Langgah ayaq gamat minumlah ayaq tongkat Ali
Langgah ayaq gamat muka naik seri




Kedah sudahlah maju
tak lagi mcmlah dulu
rumah serba baru,kenduri ada selalu

Tengok sana sini
pembanggunan serta negeri
ada mesin padi ,ada kilang besi

Balai Nobat


Melawak orang kedah jangan cepat terasa
toksah dok kisah berkawan cepat mesra
Berkawan cepat mesra

Mai chek oi mai chek mai
kita ke negeri Kedah
Mai Oi bagi ramai jamu nasi kawah



Kotlah rasanya penat jom pi ke Langkawi
Langgah ayaq gamat minumlah ayaq tongkat Ali
Langgah ayaq gamat muka naik seri

Kedah sudahlah maju
tak lagi mcmlah dulu
rumah serba baru,kenduri ada selalu




Mai chek oi mai chek mai
kita ke negeri Kedah
Mai Oi bagi ramai jamu nasi kawah

Lirik: Shaidun Haji Shaari 



Balai Besar





Rindunya

Masjid Zahir

Wajah 


Masjid Zahir


LIRIK LAGU KERAMAT PASUKAN BOLA SEPAK KEDAH
Yakinkanlah diri sendiri
Berjuanglah sejiwa murni
Tekun berani sesungguh hati
Demi sukan mengharung negeri

Biar jasa jadi kenangan
Hijau Kuning lambang kemegahan
Jelapang Padi tempat sanjungan
Negeri Kedah Darul Aman

Kedah, Kedah pantang kalah
Walu sakit jatuh dan rebah
Bangun lantas semula gagah
Bajur lalu melintang patah

Hijau Kuning tanahku
Darul Aman negeriku
Hijau kuning darahku
Negeri Kedah negeriku

Kedah, Kedah pantang kalah
Walu sakit jatuh dan rebah
Bangun lantas semula gagah
Bajur lalu melintang patah

Hijau Kuning tanahku
Darul Aman negeriku
Hijau Kuning darahku
Negeri Kedah negeriku
Negeri Kedah negeriku

Menjulang tinggi

Menara Alor Setar

Cantiknya

Masjid Zahir  Vs Menara Alor Setar

Balai Seni negeri

Panorama Indah

Replika Rumah Kedah


macam kat LA

Mercu tanda Bandaraya Alor Setar

Terusan  bersih mcm kat Venice


Pekan Rabu


Pekan Rabu
:)ANDA INGIN SUCCESS????? Berani berubah utk kejayaan ......sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Shikin berkongsi bukan untuk dinilai atau dikeji...ikhlas luahan hati Sayang Shikin
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ya Allah ...makhbulkanlah impianku.

Ya Allah ...makhbulkanlah impianku.
Ya Allah Kurniakanlah kerinduan untuk bertemu dengan Mu dan kenikmatan memandang wajahMU. Pandanglah aku hambaMu yang hina ini. Ya ArhamarrRohim.Amin Ya Robbal Alamin..in