koleksi peribadi dikongsi bersama insan2 disayangi

kalau dah rajin menulis:

cinta....kasih..sayang... (209) suara hatiku (197) nikmat Allah (140) cinta....kasih..sayang...hubbyku (125) Alhamdulillah (121) ilmu (100) belajar (87) CHAPTER HIDUPKU..... (79) memori oh memori (72) Puisi/Sajak/Gurindam (71) kerjayaku (69) D'Perantauan (65) cabar minda (63) nasihat (56) keluargaku (42) Chef Shikin...cooking skill (39) berita (38) kerjayaku...kemahiran (38) cabar diri... (37) Pergilah bercuti (35) 1 entri 2 stories (30) Mari Melancong (30) dari seorang sahabatku (30) Usahawan (28) dugaan..ujian hidup (26) Siapa kau...dihatiku? (24) resepi aku (24) ESQ165 (23) My Dreams Come True (21) pengalaman (21) Motivasi diri (18) sunnah (17) lucu... (16) teratak aish (15) Travel logku (13) tin@teratak aish (13) art theraphy (12) HOMEMADE SOAP (11) Premium Beautiful (11) ESTIMAR HOMEMADE AURA SOAP (10) USAHAWATI UTARA. (10) Harilahirku....Shikin Sayang (9) CONTEST D'moontest (7) PENTING (7) Projek Senyum (7) Telekung JC Siah Eksklusif (7) Terapi (7) berkebun (7) hobi (7) santapan telinga (7) DOA TERAKHIR 39 (6) GIVEAWAY 4BY4 SHIKIN SAYANG (6) PETUA TO' NENEK (6) Tazkirah (6) Yuniarko Sukendro (6) imotivasi.com (6) kemahiran belajar. (6) program (6) I AM AGEL (5) IAB (5) Joke of the day (5) Pengumuman (5) Siapa pakai Premium Beautiful ?? (5) UCAPAN (5) cinta....kasihsayang... (5) dari blog MITI's (5) lucu (5) EID MUBARAK (4) Falsafah...fail sampah (4) Giveaway Blogger's (4) IKLAN (4) LEGASI (4) Musibah (4) Datuk Maznah Hamid (3) Fig Colector (3) HANDMADE. (3) Istikharahku (3) KENDURI KAHWIN (3) MIKE DAVID (3) MUEZAH (3) Mutiara kata.... (3) PERNIAGAAN PALING MENGUNTUNGKAN (3) TNPOD8581 (3) Testimoni (3) anak dagang di perantauan (3) CAT WORLD (2) Doaku (2) FAKTA VS AOTA (2) Hari Rayaku. (2) I luv ISLAM (2) INDAHNYA NEGERIKU KEDAH DARULAMAN (2) Majlis Perkahwinan (2) PROJEK SUCCESS CORNER SMKAM (2) SSFG (2) SUNNAH'S FASHION GLAM (2) Tinteratakaish (2) Video ku (2) my video (2) BAHAYA.... (1) Ben Ashaari ...otai blogger (1) DAO (1) Dr Azizan Osman (1) FOLLOWER BERTUAH (1) HADIS (1) HARI GURU (1) I (1) Kedah Negeriku (1) MAS (1) Pekeliling oh pekeliling (1) REMPAH SERBAGUNA MAK TEH BATU 10 (1) SEKOLAH MENENGAH TUN SYARIFAH RODZIAH (1) SELAMAT HARI GURU (1) T (1) UB (1) al (1) pohon syurga (1)
Semoga Bahagia Selalu Ameen....

Friday, October 29, 2010

CHAPTER HIDUPKU 7: Kreatif,Inovatif,Progresif...Deenatif

Menjadi seorang yang berjaya kita perlu menggunakan kreativiti yang tersendiri dalam diri kita. Maknanya di sini kita perlu melihat apakah kreativiti dalam diri kita yang tidak ada pada orang lain.Di dalam diri aku sendiri sebenarnya aku adala seorang yang dilahirkan sangat kreatif dan aku berbeza dengan orang lain.Sedari kecil aku dikurniakan bakat dalam berniaga dan bijak untuk mendapatkan dan menguruskan wang..
 

Aku buat sesuatu yang aku suka dan aku mendapat bayaran bagi setiap yang aku suka . Ini bermakna aku bukanlah membuat sesuatu untuk mendapat duit semata-mata tapi aku membuat sesuatu yang menyeronokkan diri aku dan dalam masa yang sama aku belajar tentang kehidupan.
Sewaktu aku berusia enam tahun aku suruh mak buat sargon keranakawaan-kawanaku suka makan sargon yang mak masak dan aku jualkan satu 10 sen dan sehari aku dapat habiskan hampir 30 bungkus maknanya aku dapat komisen 30sen bagi setiap seringgit jadi sehari aku dapat duit komisen 90 sen tapi aku tak ambil komisen tiap hari aku hanya ambil seminggu sekali maknanya aku akan dapat RM4.50 seminggu dan sebulan aku dapat duit simpanan untuk buat beli benda yang aku suka dengan RM20.00 sebulan..Inilah yang menyebabkan ku menjadi seorang anak yang sangat berdikari dan aku tidak pernah tak dapat apa yang aku hendak dalam hidup aku sebab setiap yang aku hendak aku akan dapatkan.Sejak dari kecil aku memang bijak untuk mencari duit sendiri.
Semasa aku darjah satu aku dah mula ambil upah ikat aiskrim malaysia dekat kedai Rahman. Mamak kedai ni upah kami ikat aiskrim RM2.00 untuk sebaldi air gula. Selalunya aku dan member-member aku waktu kecil dulu akan ambil upah dan kami selalunya dapat habiskan tiga baldi air gula sehari dan bahagikan duit dan bila kira-kira dalam seminggu kami boleh dapat lebih kurang RM3.00 seorang untuk upah ikat aiskrim malaysia ni. Dalam masa yang sama aku setiap hari jumaat kami akan pergi ke kubur untuk mengutip bunga cempaka dan beri pada orang-orang yang datang ziarah kubur dan yang seronoknya kami diberi upah untuk membersihkan kubur oleh beberaapa 'pelanggan' tetap kami yang mana setiap hari jumaat kami boleh dapat RM3.00 ke RM5.00 sehari dan selalunya aku tak pernah ambil duit upah yang aku dapat sebab aku buat bukan kerana nak upah tapi sebb seronok. Duit-duit yang aku dapat aku balik danlunggukkan ata meja makan kat rumah dan mak sajalah yang simpan dalam tabung dan aku biasanya hanya ambil 20-50 sen untuk beli gula-gula atau coklat yang aku suka untuk aku kongsi dengan adik-adik.

Seronoknya bila kita buat sesuatu dengan seronok aku memang rasa bahagia dan sangat berdikari semasa aku kecil. Bila aku naik darjah tiga aku ambil upah klim 'spera' atau karipap kecil.Setiap kali lepas mengaji Al Quran kat rumah Tok Wa aku akan terus pergi rumah Mak Chak ambil upah dan aku memang seronok buat sepera ni sebab boleh main dan dalam masa yang sama dapat duit. Waktu buat sepera ni selalunya Abang Tam akan tolong sama dan kami berlumba-lumba buat dan bagi cepat siap Setiap petang inilah kerja aku buat dan sampai pukul 5 petng iaitu kira-kira 2 jam dapatlah upah RM2.00 sehari kadang-kadang seminggu aku boleh dapat RM10.00 .Kerja ni aku buat kerana seronok selepas tu aku akan main sampai pukul 6 petang dengan Abang Tam dan yang lain ...permainan kami juga kreatif,inovatif dan luar batasan pemikiran kana-kanak seusia kami. Ianya menjadi kenangan yang abadi dalam hidup kami selama-lamanya kerana tidak ada yang boleh membeli kenangan yang wujud dalam hidup kami.
Aku memang tak pernah duduk diam setiap hari memang ada sahaja idea kreatif untuk aku dapatkan duit dan duit yang aku dapat semuanya aku bagi kepada mak sebab bagi aku duit tu maak boleh guna untuk beli apa-apa yang mak suka dan bila aku perlukan duit tidak ada perkataan tidak ada pernah diberikan oleh mak sebab mak tahu aku menggunakan duit-duit itu untuk perkara yang betul. Aku sememangnya hidup mewah dari kecil tanpa pernah merasa kekurangan duit sebab aku sentiasa ada duit.Dalam usia sekecil aku aku mewah dengan duit ringgit berbanding dengan kawan-kawan aku. semua kawan sekolah aku takpercaya aku anak orang susah sebab aku takpernah ada masalah kewangan. Dalam hidup aku di ajar tidak ada benda yang percuma..Bagi mendapatkan apa ssahaja dalam hidup kita perlu bayar sebab itu aku memang bersemangat untuk bekerja..walaupun kekadang mak takut orang apakan aku dan selalunya aku bagitahu pada mak aku pandai jaga diri.
Nasi lemak Mak Cik Pah yang tinggal dekat dengan sebelah kampung Tok Su Chan memang sangat sedap harganya 10 sen sebungkus dan kalau masukkan dalam tuperware 20sen. Semasa aku darjah 4 hingga aku darjah enam inilah perniagaan tetap aku setiap hari. elakarnya semasa aku darjah empat aku adalah pengawas dan adalah menjadi satu kesalahan kalau berniaga di sekolah. Kalau kena tangkap denganpengawas nanti kena denda. Aku berniaga kat sekolahtapi pakaistrategilah bukan berniaga macam orang lain menjaja. Memandangkan nasilemak aku sedap dan mura memang ramai kawan-kawan aku dan pelanggan yang sangat sukakannya. Strateginya mudah saja aku tak akan bawa nasi lemak kalau tak ada tempahan dan bayaran awal.Setiap hari pelanggan aku masukkan duit dalam tuperware dan siap tulis nama takut tertukar .Tempahan tak lebih dari 50 tuperware sebab aku tak nak bawa banyak banyak kesekolah.....Setiap seringgit aku akan dapat komisen RM2.50 ini bermakna sehari aku jual nasi lemak aku dapatkomisen RM2.50 dengan nasi lemak percuma 5 bungkus sehari dan selalunya nasi percuma ini aku bagi dekat adik-adik dan juga kawan-kawan baik aku. Seminggu aku jual nasi lemak kat sekolah aku akan dapat RM12.50 dan selalunya Mak Cik Pah bagi extra komisen dan aku dapat RM13.00.smuanya ni aku balik aku lungguk atas meja makan je macam biasa. Aku seronok sebab boleh berniaga dan makan free..

Tiap-tiap hari jumaat aku akan pergi Pasar Besar untuk beli makanan yang aku suka dan apa sahaja yang aku nak makan. Aku beli ikan dan ayam danetiap apa yang aku gemar dengan duit yang mak bagi.Setiap minggu aku akan beli eksesori macam subang kepit, anting-anting, rantai, kipas dan macam-macam permainan yang aku suka. Mak tak pernah nak larang sebab apa yang aku beli adalah guna duit aku sendiri.Aku bukan beli untuk aku shaja kekadang aku akan beli untuk kawan baik aku juga kat sekolah dan tak ketinggalan apa sahaja yang aku beli aku akanbeli untuk adik-adik aku. Kuah rojak dan buah adalah perkara yang wajib aku beli tiap minggu sebbab aku memang suka makan rojak dan buah-buahan sertaulam-ulaman. mak memang harap kat aku dan aku dah mula pergi pasar sendiripada usia aku 10tahun dengan ditemani kawan-kawan sekolah dan kadang-kadang dengan teman-teman sepermainan aku.

Masa darjah enam aku ikut Abang Cup . abang sulong Abang Tam berniaga warung Mee Rebus Pak Usop kat depan kubur, AbangTam dah belajar kat MRSM jadi waktu cuti sahaja dia akan bersama aku. Waktu ni aku dah tak suka sangat maindan akulebih serius dalam mendapatkan duit sebab aku sentiasa ada target benda yang hendak aku dapatkan. Memandangkan aku tidak ada masalah dalam pelajaran sebab aku memang budak bijak sebab setiap penggal aku akan dapat nombor 1,2 atau 3 sahaja. Mengaji Al Quran pun aku dah khatam al Quran masa darjah 3 lagi dan akukena khatam 3 kali sampai tingkatan satu dan akhirnya aku ditauliahkan untuk mengajar al Quran masa Tingkatan satu berbanding adik aku dan kakak darja 5 dah dapat tauliah mengajar al Quran.Aku tak pernah dapat nombor lain selain nombor 123 sebab walaupun aku sibuk bekerja tapi aku sebenarnyamenggunakan masa semaksimum yang mungkin.Aku sentiasa menerima cabaran dari orang sekeliling aku sebab contoh dan tauladan disekeliling aku sangat ramai yang berjaya dan setiap tahun ada saja abang atau kakak jiran-jiran aku yang masuk mengaji. Walaupun aku bekerja di warung sebenarnya aku bawa buku untuk baca dan aku mengurusskan bahagian order dan basuh pinggan dan masak mee kalau aku nak bawa balik sahaja. Setiap hari selepass waktu sekolah aku akan balik rumah mandi dan pergi mengaji Al Quran hingga jam 3 petang kemudian aku akan sambung buat sepera sampai pukul 5 petang . Selepas itu balik aku akan sembahyang Asar dan siap diri pergi tolong Abang Cup untuk pergi berniaga dan kadang kadang tolong aturkan barang-barang berniaga atas kereta sorong dngan Kak Nah dan kak Tam..aku adalah yang termuda yang tolong Abang Cup sebab waktu ni kak Cik dah tak berapa rapat dengan aku sebab dia dah sekolah menengah dan dia memang jarang join aku lagi. Aku akan mula bekerja di warung dari pukul 6 petang sehingga 9 malam sebab rumah aku tak lah jauh sangat dari simpang Lorong Akar Peluru tapi itu syarat ayah dan mak aku kena balik sebelum pukul 9 malam. Aku bekerja kat sini sampai aku tingkatan 1 kira lama jugalh. Aku dapat upah RM8.00 semalam dan dengan sebungkus mee dan ais kacang untuk aku bawa balik setiap hari sewaktu balik. Seronok bila waktu balik dari warung aku akan berlari dengan kelajuan 100 meter per minit untuk sampai ke rumah sebab aku walaupun siang duduk main ataskubur malam aku takutkan kubur juga dan lagi satu meman dia orang suka mengusikkata ada hantu tengah jalan.Merapaklah aku lari untuk samapi cepat ke rumah. Kadang-kadang mak akan tunggu aku kat hujung kampung taku ada orang kacau tapi Alhamdulillah tak adalah orang yang ganggu sepanjang aku bekerja.
"Yeh..yeh..kak Kin balik bawa mee....eeei sedapnya"

Waktu sampai di rumah adik-adik aku masa tu semua duk tunggu aku bawa balik mee yang aku buat sendiri jadi memang aku dah pandai masak waktu aku umur 12 tahun lagi sebab Abang Cup selalu kata kalau nak bawa balik masak sendiri jangan harap orang tolong buat.. Lama-lama pandailah. Tiap hari aku akan bawa menu yang berbeza walaupun sebungkus tapi boleh makan dengan semua adik-adik aku.Ada kebenaranya sebab setiap kali aku masak Abang Cup akan rasa dan dia memang pujilah aku memang semakin pandai. Selepas tu aku akan keluarkan duit dan aku lunggukkan atas meja.
"Mak simpanlah dan kalau mak nak guna nak beli apa mak belilah.Kin tak nak duit tu..Terima kasi kerana bagi Kin kerja..Kin seronok kerja dan mak tak halang pun kira dah ok lah."
"Tak pa mak simpan nanti kalau Kin nak guna bagi taulah"
Seronoknya bila aku tengoboleh beli gelang dan rantai emas. Bagi emak itu adalah pelaburan untuk kami belajar kelak. Semasa ini mak tak pandai menabung di bank. Sampai aku naik sekolah menengah baru aku belajar simpan duit di bank tapi sebenarnya emas-emas yang emak beli semua tu adalah kerana kebijaksanaan mak menabung dan menyimpan duit kami dan duit belanja yang ayah bagi. Gaji ayah masa aku sekolah rendah hanya RM 350 sebulan dan bila aku belajar di sekolah menenagh gaji ayah hanya RM 600 dan semua itulah yang mengajar kami untuk belajar mengenal erti hidup.
Aku memang seronok berniaga sebab aku boleh mengenali banyak ketika ini antaranya manusia yang dengki, cemburu dan iri hati. Watak-watak manusia yang pemarah ,lebut dan penyayang serta watak manusia yang taat dan setia. Macam-macam yang aku belajar ketika ini sebab tahun ini aku kena buat keputusan untuk belajar di mana? Semua adik beradik aku pandai berdikari dan kami tak akan membebankan keluarga kami. Semasa aku berhenti bekerja di warung Abang Cup aik aku Yat menggantikan aku tapi hanya waktu dia darjah enam sebab Yat budak bijak dan masa Tingkatan 1 dia dapat belajar di MRSM Terengganu berbeza dengan aku yang bila membuat keputusan semasa darjah enam aku membuat keputusan yang terlalu bijak. Nanti aku ceritakan dalam Chapter seterusnya tentang cerita persekolahan aku.


p/s:setiap yang dicoretkan bukan bahan untuk dipublisiti...jadi jgnlah disalahertikan dan disalahgunakan...
:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Sayang Shikin

Mesyuarat Program Pengurusan Tekanan Staf Sokongan

Alhamduliullah mesyuarat telah dilaksanakan untuk perlaksanaan program pada ketetapan berikut:
Tarikh: 4 November 2010
Tempat: Dewan Kuliah 2
Masa: 8.00 pagi hingga 5.00 p[etang
Peserta: 73 orang staf sokongan

TENTATIF PROGRAM

4 NOVEMBER   2010 (Khamis)

8.00-8.30        pagi - Pendaftaran Peserta

8.30-10.30      pagi – Pengenalan TEKANAN
                                    (SSM 1& SSM 2)
                                    (Organisasi Yang Menyelesakan)
                                    Pre Test utk Kajian Tindakan UPsK 2010
                                    (Hjh Kamsi@Kamsiah Bt Adil)

10.30 -11.00 pagi  -  Rehat

11.00-12.30   tgh   - Mengenal Punca Tekanan
                                    (Inventori Tekanan Personal)
                                    (Hjh Noor Ashikin Hj Shahrom)

12.30-2.00     ptg  -  Rehat

2.00-3.30       ptg  -  Modul Menangani Tekanan
                                    (Pernafasan)
                                    (Terapi :Pernafasan, Aroma, Fizikal, Dll)
                                    (Hjh Hashimah Bt Hj Abdul Malek)

3.30-4.00       ptg-    Rehat

4.00- 5.00      ptg-    Rumusan  dan Tindakan Susulan
                                    Post Test utk Kajian Tindakan UPsK 2010
                                    (Penilaian Program)
                                    (Hjh Nur Aisyah Micheal Abdullah)


:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Sayang Shikin

Thursday, October 28, 2010

Chapter Hidupku 6: Episod Junjung Tilam

" Bukan Kin..kak chik lah.." " Dia yang kencing kata orang..tengok orang tak basah pun dia yang basah"
"Dah tok sah duk lawan gaduh lagi..pergi junjung tilam tu jemur sat gi harin satu kampung"
Abang Tam lah jadi mangsa kena angkut tolong pegi jemur..
Ha..ha.ha.. sebenarnya kami dua-dua memang kaki kencing malam..mak selalu kata " Sampai kahwin nanti duk kencing tilam tak taulah...suami kena junjung tilam."
"Tak pa..Abang Tam ada dialah junjung tilam nanti.."
Abang Tam gelak saja...kerja dia .kalau masa cuti sekolah bila time dia balik dari MRSM Kulim kami tidur bersama dan akhirnya esok pagi kami kena junjung tilam...
Malam waktu tidur bukan main lagi berpelukan sebab tu bila pagi lawan gaduh junjung tilam...
Peristiwa junjung tilam ni bukannya selalu tapi dalam seminggu tu adalah sekali dua ...
Ini adalah disebabkan oleh pada siangnya bukan main ligat bermain dan bila malam tak sedarlah..tapi yang peliknya asal mimpi buang air je esoknya memanglah kencing betul atas tilam...
Rentetan kenangan ni tak boleh dijual beli sebab mana ada orang yang boleh cerita balik kisah mereka...aku memang selalu kencing malam masa aku di sekolah rendah..kadang-kadang tersedar tapi tak sempat sampai bilik air...
"Ni kena tidur dalam bilik air baru dia tau...ni tak boleh minum air banyak-banyak sebelum tidur tak kan nak pakai lampin sampai ua kut.."
Inilah puncanya Kak Not tak nak tidur dekat aku sebab dia takut sat lagi dia pula yang dituduh kencing malam.

Satu ketika tu masa aku di sekolah rendah cuti sekolah, Mak Cik Nani dengan kak Chak datang dan minta kebenaran dari mak untuk bawa aku ikut pergi kenduri saudara mara dia. mak pesan kat Mak Chik Nani..
"jangan bagi dia minum air anyak dan mai sangat sat lagi dia kencing malam malu kat orang.."
"Kin..sebelum pi tidur ..pi bilik air dulu sebab sat lagi silap haribulan kencing kat tilam orang."..
"Baik mak cek ingat..cek tak kan kencing malam punya....janji mak bagi pi.'
aku pu ikut Mak Chik Nani rasanya seminggu jugalah sebab aku memang rapat dengan Kak Chak..
Hari sebelum kenduri punyalah seronok sebab dekat kampung ada adat buat kuih , gotong royong goreng kersik, potong- potong kayu api dan buat balai..seronoknya tak terhingga..
Hari pertama aku ikut pesan mak sebelum tidur pergi buang air dulu dan ambil air sembahyang sebelum tidur macam biasalah..bila masa tak letih memang ikut petua sebab mak memang ajar aku abamil air sembahyang sebelum tidur.
Hari kedua memang seronok sangat sebab siap ada ghazal pati dan juga time ni orang sibuk masak lauk kenduri dan siap bahan-bahan untuk kenduri esaok.. malam berinai..kelam kabutlah akupun berinai sama..seronok..macam aku pula nak kahwin masa tu umur 9 tahun... sama usia Siti Aishah kahwin degan Rasulullah itulah yang Mak Chik Nani bagitau.
Mak Chik Nani pesan jaga perilaku supaya anak dara dia yang comel ni nanti kahwin buat meriah lagi..itulah pesan Mak Cik Nani kat aku sebab aku ni anak kesayangan dia juga sebab Kak Cha sangat sayangkan aku macam babydoll dia sebab tu siap pakai cantik-cantik macam anak patung siap tocang rambut dan berbedak..
malam ketiga...paling kelakar sebab pengantin berinai dan oleh kerana Kak Chak baik sangat dengan sepupu dia yang nak kahwin ni jadi kami tidur dalam bilik pengantin...atas katil pengantin lagi...nak tahu apa terjadi? Tekalah?
"Alahai ni air apa ni basah kat tilam ni..?..entah Kak Chak pegang seluar aku," Kin kencing malam ye?" "Eh...mana ada...kalau kencing mestilah basah"..
"Pelik..tak kan kak ?(tak ingat nama) yang kencing..woi pengantin kencing malam ke?
"Eh mana ada...tak kan aku dah tua ni kencing malam ...malulah!...

Misteri.....jeng-jeng Mission Imporsible......

Tengah malam..Aku terjaga
"Alamak basah ni..aku dah kencing malam..alamak sat lagi mesti kena marah".
"Nak buat apa ni...nak buat cam ne ni..?
Aku bangun turun dari katil terus pergi tukar seluar kebetulan beg aku ada dalam bilik dan seluar yang dah basah tu cepat cepat aku masukkan dalam beg plastik baju yang dah pakai.
Kemudian apa lagi naik tidur semula tapi sebelah tempat yang tak basah lah. Strategi.
Esoknya riuh rendah lah cerita dikalangan keluarga kata anak dara kencing malam...tapi tetap jadi misteri...

Kebetulan petang kenduri tu ayah dan mak atang ke rumah kenduri aku ikut sama bertolak ke Sungai Setar sebab To Nek aku meninggal dunia...jadi semua tu menjadi kenangan aku..tapi aku cerita juga kat Kak Chak lepas tu masa aku pi tidur rumah mak Chik nani masa cuti sekolah berikutnya..

"Ha..ha..rupanya Kin yang kencing malam..habis heboh cerita kata anak dara kencing malam rupanya anak dara Mak Cik Nani yang kencing malam ye"
"Sejuk sangat mana boleh tahan..lepas tu bilik air jauh..Kak Chak lah tak ajak ambil air sembahyang dulu sebelum tidur.."
"Oh...cek berdua tak sembahyang Isyak lah semalam ?" kata Mak Cik Nani.
"Alamak..kantoi....he..he.. kak Chak pun terlupa sembahyang malam tu.letih sangat duk pakai inai!"

Aku masa kecil memang selalu kencing malam sampai tingkatan 2 sebab pantangnya aku kalau letih sangat. Sebenarnya dari segi psikologi memang ada lekatan yang berlaku dalam hidup aku dan trauma yang menyebabkan aku sering bermimpi buang air sebab itu aku sering kencing malam."

Macam-macam ikhtiar mak buat makan belalang bakarlah, patung gigit pusatlah dan sapu minyak angin tapi hakikatnya semua iu adalah punca lekatan. Aku mula kecing malam masaumur aku 8 tahun dan mengikut kajian bila aku dah jadi kaunselor ini ini adalah salah satu lekatan yang berlaku dalam hidup aku .

Alhamdulillah semua tu terhenti bila aku mula period masa tingkatan dua dan sejak dai hari tu aku dah tak kencing malam lagi. Tapi ada masanya aku memang tak sempat nak pergi bilik air dan aku memang dah boleh komunikasi dengan mimpi aku bila aku bermimpi buang air aku akan kata kat diri aku ini mimpi cepat bangun...tapi kalau mimpi dalam mimpi...harus..aku kencing malam juga..kelakar bila mengingati peristiwa ni tapi itulah yang berlaku..
Orang lain pun ada yang kencing malam juga dan selalunya mereka ni kena marah tapi aku tak kena marah sebab aku ni budak cerdik dan ada strategi dan selalunya ada saaja orang yang backing aku.
Sebab tu aku suka makan belalang bakar sebab sedap..assal dapat belalang besar saja memang kami akan panggang sebab aku suka sangat manis rasa macam udang bakar.
p/s:setiap yang dicoretkan bukan bahan untuk dipublisiti...jadi jgnlah disalahertikan dan disalahgunakan... :)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Sayang Shikin

Monday, October 25, 2010

CHAPTER 4: Permainan Zaman Kanak-Kanak

Semasa baru pindah aku tak banyak main dengan kawan-kawan sebab mak selalu pesan..jangan main di rumah orang..kita orang susah orang tak suka..nanti kalau pergi main rumah orang kaya kotor rumah dan mak malu tengok anak-anak mak pergi main rumah orang..kalau main jangan masuk dalam rumah..main diluar saja..kalau nak main ajak kawan main kat rumah tak pa sebab rumah kita tak ada apa jadi nanti nak main ajak kawan main kat rumah .Jadi kalau nak main aku selalu main kat rumah saja... masa tu aku banyak bermain dengan makhluk lain iaitu binatang peliharaan mak aku...
Aku masa kecil memang macam budak lelaki bermain pun macam budak lelaki...pakaian? ha..ha.. memang tak ada baju kurung atau skirt kecuali yang waktu raya saja mak beli baju gaun dan baju kurung..Memang tomboy habis sebab tu ayah simpan rambut supaya agak panjang agar orang tak confuse tengok aku yang lasak macam budak lelaki...

"Kin...mai turun makan dan main dengan adik ni..kesian kat adik...asyik duk atas pokok saja sat lagi kena getit dengan tebuan ka penyengat baru tau..."
"Kin nak tengok pekan Alor Setar ni nampak kat atas ni...angin pun kuat..sat lagi Kin turunlah"...pokok jambu keling itulah tempat permainan yang paling aku suka... dari pokok tu muda sampailah 10 tahun aku tinggal di situ ia menjadi tempat aku bermain maca sahabat baik..Atas pokok tu ada papan macam lantai...dan boleh duduk main atas pokok tapi aku sahaja yang suka naik pokok ..Kak Not tak suka naik pokok sebab dia ni perempuan habis...waktu aku kecil dulu Kak Not terlalu rajin membaca dan dia memang banyak duduk dalam rumah dan kurang bermain macam aku..aku ni main macam budak lelaki dan memang merantau jauh sampai ke petang terutama bila aku dah bersekolah memang aku sangat nakal dan selalu kena marah sebab ada sahaja benda yang aku akan buat...

"Selamat pagi..putera puteri,,,
selamat pagi anak negeri,
kita sambut hari ini...da da du d di,
di timur terbit mentari,
di barat terbenam ia,
jika hidup penuh berbakti,
akhirat kelak kita bebahagia,
Selamat pagi putera puteri...
selamat pagi anak negeri,
kia sambut hari ini..da da du da di."

Aku mula ada kawan ramai bila masuk sekolah tadika waktu umur lima tahun..budak cerdik jadi belajar di tadika sebab masa tu Kak Not dah naik darjah satu jadi aku pun nak ikut pergi sekolah jadi ayah terpaksa masukkan aku ke tadika kalau tak aku akan memberontak...inilah yang menjadikan aku anak yag bertambah lincah dan petah sebab selalu menjadi kesayangan cikgu..Ingat lagi pada Cikgu Rohani iaitu cikgu tadika aku yang sangat cantik dan aku suka duduk atas riba cikgu asal cikgu aku duduk je mesti aku naik sebab aku memang anak manja lagipun masa tu aku seorang saja yang umur lima tahun orang lain enam tahun.. jadilah aku anak manja cikgu...lagipun aku memang anak yang pandai bermanja sebab aku ni kuat bodek masa kecil kalau tengok orang cantik pujinya melambung mak cakap sebab tu pandai ambil hati orang dan ramai yang sangat sayang kat aku terutama Mak Lang ,Mak Chik Nani dan Tok.Lagipun aku kategori sosial tinggi sebab walau pergi manapun aku taklah merengek nak balik atau buat perangai.

Masa pergi sekolah tadika walaupun aku baru umur 5 tahun tapi kebolehan aku mengatasi orang lain dan begitu juga bila waktu belajar Al Quran aku lebih laju dari Kak Not dan rakan-rakan sebaya aku..aku beruntung sebab apa ssahaj yang kakak aku buat aku akan turut sama, mknanya bila kakak pergi sekolah aku pun nak masuk sekolah..bila Kak Not mengaji Al Quran aku pun nak ikut sama jadi di sinilah menyebabkan aku mudah bersosial dan berkawan dengan orang lain... Aku mula jadi lasak dan suka berkawan dengan orang luar sejak umur aku enam tahun..nak tahu kenapa? Sebab masa umur lima tahun tu aku bina rappot je jadi masa umur enam tahun dah mesra dan mak pun dah bagi kepercayaan sebab aku memang budak yang sangat lincah dan dalam masa yang sama aku dah mula kenal wilayah tempat tinggal kami..Dari Tanjung Chali sampailah ke Simpang Kuala..itu adalah kawasan jelajah aku tapi masa ni tak rajin merayau lagi yang banyk aku lakukan adalah bermain dengan kawan-kawan yang sama mengaji Al Quran iatu Kak Cik, Kak Na, Imah dan Lethcumy. Masa ni kawan dengan budak perempuan saja dan kalau balik mengaji Al Quran selalu kena usik dengan Shaizat, Bond dan Jasni...sampai pernah satu ketika aku kena gilis dengan basikal Shaizat dan apa yang berlaku aku bertumbuk dengan dia dan balik rumah Kak Not yang menangis kat mak sebab tengok adik dia kena buli tapi sebenarnya aku kalah sebab masa tulah penyelamat aku datang...
Inilah bermulanya perhubungan aku dengan Abang Tam sebab dia banyak melindungi aku..ye lah anak Tok Imam siapa berani nak melawan lagipun dia 4 tahun lebih tua dari aku..
Masa umur enam tahun aku mula belajar naik basikal tapi bukan basikal kanak-kanak sebab masa tu mana ada basikal kanak-kanak jadi belajar bawa bsikal tua..yang tukang ajar aku adalah Abang Tam dan episod aku banyak berkisar dengan abang Tam dan dia pun memang suka sangat datang rumah..asal balik mengaji saja terus mai cari aku ajak main ..aku ketika ni mula main dengan budak lelaki dan dunia kanak-kanak aku yang keperempuanan tu dah hilang sebab bila main dengan budak lelaki jadi macam budak lelaki sampai lupa kata aku ni budak perempuan..
Masih terbayang kali pertama aku belajar bawa basikal aku duduk di celah galang basikal dan awalnya abng Tam pegang lepas tu bila aku dah mula mengayuh dia lepas tngan dan apa lagi tempat kami belajar tu bawah pokok asam dan macam gon sikit jadi menjunam turun dengan lajunya alih alih jatuh dalam belukar pokok kapal terbang... sakit..tapi alah bisa tegal biasalah..Apa yang mengerikan satu hari kami kena marah dengan Tok Aji Minah sebab langgar cucu kesayangan dia Tun masa kami naik basikal. berdarah kaki dia kena langgar dengan kami..apa lagi kena beleterlah dengan Mak Chak sebab kami main lasak sangat..Tapi Abang Tam anak kesayangan Mak Chak jadi kami taklah teruk sangat kena marah....dalam masa sehari sahaja aku dah boleh kayuh basikal.at last kena berhenti main basikal kami main perang-perang ... main guna senapang buatan sendiri dengan kayu dan juga peluru pokok kancing baju...aduh sakit kalau kena. Lepas tu memang bila dah perang macam betullah siap celoreng muka..masa ini berambahlah aku punya skill memanjat pokok yang semakin lasak.Pokok nona, pokok asam pokok cermai, pokok mempelam , pokok mertajam,pokok keriang dan pokok goncaq adalah pokok-pokok yang sangat aku suka panjant asal ada buah saja aku akan panjat untuk ambil buah...dan yang syoknya aku dari kecil kalau makan tak pandai nak makan seorang diri dan aku akan bawa balik untuk kaka dan adik-adik aku.. tapi aku dah makan kenyanglah atas pokok.Kadang-kadang bawa lastik dan melastik burung tapibila mak beri syarahan tentang tersiksanya burung tu sebab kami hanya mencederakan sahaja..sejak itu aku tak melastik burng lagi.
"Yes...aku menang..semua ni Kin punya.."sambil mengaup semua biji guli yang aku dah tebik. Aku pakar dalam main tuju guli dan sampai satu ketika aku dapat kumpul satu tin milo guli.Lepas tukalau tak maintuju guli guli tu kami akan main congka. Congkak kami dalam tanah sebab mana nak beli papan congkak tu. Ambil tempurung tanam dalam tanah dan guna bili guli main dan kadang-kadang kalau balik dari kampung kami akan main congkak biji getah.Kalau pergi Tokai rumah Mak Cu aku aku akan bawa baalik biji getah banyak banyak yang aku kutip dengan anak-anak tiri Chu iaitu Saripah, Fauziah dan Kak Aya.Kadang kadang gantikan dengan tuju gelang getah pula."Biji getah ni masa mak kecil-kecil tok buat jeruk dan tempe biji getah" cerita mak pada kami.
Biji getah paling best buat laga biji getah siapa pecah last sekali orang tu lah menang.
Permainan ini bermusim dan ianya selalu berubah mengikut musim semasa. Kalau musim main tuju tinkami akan mula mengutip tin-tin susu dan akan susun tin itu. Kami gunakan bola lisut dan kekadang bola buatan sendiri dengan gumpalan getah basikal. Ada dua pasukan dan satu pasukan tuju dan satu pasukan akan susun semula.Kiraan mata mengikut berapa orang yang tinggal atau hidup dan boleh atau tidak tin di susun semula. kalau semua dah mati kira game over. Kalau semua tin disusun semula juga dikira gam over dan tukar giliran...Main tuju kasut lebih kurang sama juga,,,macam tuju tin cuma gantikan dengan kasut tapi semua ahli yang menyusun kasut kena sumbangkan kasut mereka dan selalunya berkaki ayam sebelah kaki sambil berlari.Seronok sebab lawan kejar dan mengelak dan kadang-kadang tu sampai terguling-guling nak bagimenag juga.

Bila musim padi tengah masak kami selalunya akan bermain sepak bulu ayam dan layang-layang . Kebiasaannya masa musim ni angin agak kuat jadi memang seronoklah main layang-layang dan padang sekolah pun kering sedikit waktu ini dan kami memang suka sangat main di padang sekolah. Meriah dan memang seronok.Layang -layang buat sendiri, cari buluh dan juga buat benang kacang semuanya buat sendiri. Siap tumbuk kaca masak dan rendamkan dalam benang kononnya nak bagi putus layan-layang lawan. Lepas tu kami akan kejar 'wau buih" atau layang-layang yang terputus tali trutama yang cantiklah. Semasa dalam perjalanan balik kami akan cari bulu ayam dan aku taklah susah nak cari sebab aku memang bela ayam jadi sebab tu ayam-ayam aku anti kat aku sebab silap hari bulan habis ayam aku togel kena tarik bulu. Main sepak bulu ayam ni macam main sepak raga juga undang-undang dia ada timbang dengan kaki, timbang dengan kepala dan libas macam sepak takraw @raga juga.Bulu ayam ni biasanya diikat sebanyak yang mungkin dengan susunan yang cantik dan kemudian diletakkan tapak yang dibuat dari getah tayar dalam basikal dan paku. Kreatifkan?
Bosan main sepak bulu ayam ni kami akan main tol atau permainan galah panjang selalunya kami akan bermain dekat kawasan sekolah lah sebab ada galang an kawasan lapang. Tak pun kami akan bermain dekat bawah pokok asam dan juga pokok pukul lima. Habis bermain kami panjatlah pokok pula. Biasanya musim main tol ni waktu musim pokok asam jawa masaklah sebab sambil main selalunya kami kena kutip buah asam jawa yang luruh. Aku paling suka waktu buah asam sedang mengapur ...nyum..nyum sedap..terliur bila aku duk cerita ni. Memang sedap giler tambahan pula buat pincuk.. Ini kegemaran mak aku dan adik Yat memang suka makan asam.. Orang kata makan benda masam bodoh tapi tak lah pula Yat pandai pun.Walaupun telo@pelat sampai darjah 3 tapi periksaan tak pernah dapat nombor lain selain nombor 1. Itulah istimewanya adik aku ni.Biji asam pula buat goreng sedap macam kacang tapi jemu kami gantikan dengan biji pukul lima dan biji ketapang. Budak nakaljadi banyaklah idea kreatif untuk survival ni.
Kalau musim mesin rumput pula kami akan main kat padang sambil kumpulkan rumput kering dan letakkan bawah galang dan lawan terjun buat stuntman . memang lasak permainan aku sebab aku memang main dengan budak lelaki jadi tak ada bezanya permainan kami masa tu. Tapi kalau yang perempuan pula alahai mainan pun tak eventurest langsung dan kadang-kadang aku main juga.

Main jengkek dan Zero Point adalah mainan aku masa aku di sekolah dan biasanya kami main waktu rehatlah.Ini mainan budak perempuan yang agak sopanlah tapi budak lelaki join juga.Jengkek ada macam-macam corak ada jengkek kapal terbang, jengkek cina dan jengkek silang pangkah. Main jengkek ni siappada rumah kena bom lah , nak lalu kena bayar tol dan macam macam denda lagi seronok jugalah. Zero Point pun ada pelbagai jenis , ada Zero kandos dan Ayudus ..aku pun tak tau apa maksud ayudus tu tapi ada langkah-langkah dia bermula dari bawah sampailah atas kepala . Caranya dua orang kena pegang gelang getah yang telah disambungkan dan pasukan lawan akan melompat melintasi halangan getah itu. Untungnya bila aku pegang getah dan yang lawan tu semuanya pendek jadi terkial-kiallah nak lompat melintasi gelang getah tu. Kemudian habis kepala sambung ayudus iaitu melompat melintasi getah yang digoyangkan.Kalau lepas halangan akan menari gunakan getah yang diletakkan di paras pinggang sebanyak 10 ke 20 kiraan bergantung padaa persetujuan. Kalau lepas semua maka dapatlah Point atau Candosnya. One Candos atau One Point. Mainan ni guna bahasa Inggerislah.
Blue Black Car For Share, will you want to go with us?,
Round and round and touch the ground,
and now is full@so your fool ,
and out you go!
Ini permainan menggunakan tali skiping yang dipegang oleh dua orang dan kita perlu melompat masuk kedalam tali yang dipusing mengikut bilangan ahli selalunya maksimum 5 orang satu kumpulan. Seronok main ni tapi selalunya aku akan jadi orang pertama masuk sebab aku tinggi jadi bila aku masuk dulu terpaksalah merek memusing tinggi dan orang lain dengan mudah boleh masuk dalam pusingan kalau tersangkut kaki kira batal dan dapat point kepada kumulan lawan.


Main lambung keling @ batu tujuh ini permainan budak perempuan dan kadang kadang aku main dengan mak kat rumah dan biasanya sambil nak tunggu maghrib dan makan malamlah.Di sekolah pun kami main dalam kelas masa tunggu cikgu nak masuk tapi tak boleh bisinglah.Cara mainnya ada lambung batu utama dan serakkan batu yang enam lagi,kemudian mula pungut batu yang selebihnya. Pertama ambil satu per satu, lepas dua dua,lepas tu tiga-tiga.Kedua ambil 1, 2 dan 3. Ketiga ambil semua. seterusnya timang iaitu meletakkan semua tujuh batu dalam tapak tangan dan pusingkan tangan jadi kira berapa batu atas tangan. Ini kira pointlah dan selepas itu 'pakok' iaitu melambung batu atas belakang tangan kedpan dan tangkap semua. Mata ini akan di darap dua jadi semua point di campurlah. Kiraan akan dikira markah kalau dapat lengkapkan semua pusingan kalau terjatuh ,maka di kira batal dan pusingan diserahkan pada pihak lawan.

AEIOU dan Pukul Berapa Datuk Harimau ialah permainan yang melibatkan strategi. Undian akan dibuat secara osom(12 som)iaitu lawan membalikkan tangan orang,yang akhir sekali terkeluar dikira menang@kalah ianya bergantung pada kata sepakatlah diawal permainan. Orang itu akan menjadi Datuk Harimau. Datuk Harimau akan mengadap ke bahagian yang bertentangan dengan ahli lain iaitu secara membelakang. Kemudiaan Datuk Harimau akan menyebut AEIOU sambil menapak ke hadapannya dan ahli lain pula bergerak ke arah yang bertentangan sebanyak lima kali. Bila Datuk Harimau Mengalih pandangannya ke belakang ahli kena 'freez' atau jadi patung. Cukup lima kali semua akan mengadap Datuk Harimau dengan jarak yang agak jauh selalunya akan menjadi hampir 20 kaki. Ketika ini Datuk Harimau tak akan bergerak lagi dan berdiri setempat.Ahli lain akan bertanya "Pukul berapa Datuk Harimau?..sambil berjalan ke arah Datuk Harimau ."Pukul satu"Jawab Datuk Harimau dan soalan ini ditanya sehingga pukul 12 dan bila cukup pukul 12 Datuk Harimau akan mengejar dan nasibllah siapa yang tertangkap orang itulah akan menggantikan Datuk Harimau.Untungnya bilayang kuat larilah dan kaki panjang.. Seronok bila mengimbas kembali kengan permainan semasa kecil.

Aci ligan pula main macam AEIOU bezanya selepas diundi orang yang terpilih akan duduk dalam satu bulatan kecil dan yang lain akan berkeliaran dalam kawasan bulatan besar atau batasan jarak yang telah ditetapkan. Dalam kiraan tiga pengejar akan mengejar ahli lain secara rawwak. kebiasaan pengejar akan mengejar mangsa yang lemah dan juga mangsa yang paling diminatinya. Keistimewaanny kalau mangsa sudah tidak mmpu lagi melarikan diri dia boleh duduk dan berkata 'chop' atau dia juga boleh mencari pengganti dengan mengatakan 'pass' tetapi iadikira mati dan tidak boleh mendapat peluang diganti lagi. Permainaan ini memang sangat meletihkan kerana asyik berkejar sahaja dan boleh dikatakan sehari lebih kurang 1 km berkejararan dekat dalam kawasan itu sahaja.

Berbeza dengan permainan Aci sembunyi pula adalah permainan yang sangat menduga pemikiran sebab kena mencari ahli-ahli yang bersembunyi dan kekadang itu tempat persembunyiannya tu memang sukar hendak dicari. Batasan dalam permainan Aci Sembunyi ini perlu ditetapkan jika tidak mungkin kepenatan mencari ahli pasukan yang hilang. Pencari akan diikat mata dan ahli lain akan bersembunyi menyelamatkan diri. Ahli yang pertama sekali akan mencari pencari bila semua ahli telah dapat ditemui. Pada suatu hari macam biasa habis sahaja sembahyang asar kami berkumpul di bawah pokok asam depan rumah Mah Ah.
"Ok semua dah jumpa sekarang giliran Kin pula jadi" kata abang Tam.
"Sat...ada seorang lagi tak jumpa...Mat" kata Kak Chik, Mat adalah anak Pak Tam Mat.
"Mat...mat.."..semua kami mencari Mat sampailah lewat petang dan akhirnya mak Chaq suruh Abang Teh dan Abang Chik tolong cari.
"Tulah..hampa main lagi aci sembunyi,kan dah kena sembunyi dengan hantu, dahlah nak Maghrib ni"kata Abang Teh.
Sepetang kami mencari Mat yang hilang ada yang pergi cari kat bilik air dan rumah Pak Tam dan masih juga tak ditemui dan akhirnya kami berkumpul semula dekat bawah pokok asam.
"Mai sini"tiba-tiba Abang Chik panggil kami semua ke bawah pokok jambu bola kat rumah Tok Chik Cot."Ha...ha..ha.."akhirnya kami jumpa Mat tertidur dalam reban ayam.
"Mat..mat..cepat keluar..apa lah budak ni dalam reban ayam pun boleh tidur"bebel Abang Teh , maunya tak marah sebab tak pasal-pasal dia yang kena cari. Tersengeh-sengehlah muka Mat.
Rupa-rupanya bukan kena sembunyi dengan hantu tapi kena sembunyi dengan ayam. Itulah permainan aci Sembunyi ni kadang-kadang sembunyia atas pokok, belakang jamban, dalam jamban, bawah kolong, bawah serkap ayam, tong drum dan kadang-kadang tu dalam semak pokok kapal terbang pun boleh bersembunyi.
Polis Sentri pula adalah gabungan permainan Aci Sembunyi dan Aci Ligan yaang diadaptasi dari siri Charlie's Angel. Permainan dalam dua pasukan, satu pasukan penjenayah dan satu lagi kumpulan penyiasat. Permainan ini melibatkan kreativiti pasukan dan juga kerjasama .macam dalam cerita siap ada blue print untuk melakukan penyiasatan dan juga pembahagian tugas. Pemilihan kumpulan adalah berdasarkan undian dari cabutan lidi kira nasiblah siapa yang kena jadi ahli penyiasat atau jadi penjenayah. Kami main ini siapa ada berlakon jadi polis jadi pak guard dan ahli penyiasat.Tapi malangnyabila jadi penjenayahlah siap kena gari dan kena masuk lokap.Kadang-kadang tu macam cerita Anakku Sazali pun ada jugalah. Memang kreatif lah tapi aku tak berapa ingat macam mana permainan ni dimainkan.

Bat-bat Si Kuribat sangat seronok sebab ada adegan kejar mengejar dan biasanya kita akan pilih orang yang kita suka untuk mengejar kita sebab adegan dalam permainan ni kena kejar hingga dapat dan bila dah dapat siap peluk lagi jadi kalau kita pilih orang yang kita tak suka jadi malanglah. Pemain akan pegang sapu tangan dan ahli lain akan duduk dalam satu bulatan dan mengadap ke dalam menyanyikan lagu ; “Bat bat Si Kuribat ,Burung terbang balik belakang siapa yang dapat” Manakala pemain yang memegang sapu tangan akan berjalan di luar bulatan sambil memilih ahli yang dia suka dan meletakkan sapu tangan di belakang mangsanya. Kebiasaannya masa pemain meletakkan sapu tangan ahli tak perasan sebab pemain akan terus berjalan dan kalau pemain sampai semula ke tempat mangsa dan angkat semula sapu tangan mangsa akan didenda.Denda memang mengena habislah kadang-kadang sangat menyakitkan hati sebab kadang kadang tu kita kena pergi cium pokoklah, peluk tianglah dan macam-macam lagi. Tapi kalau kena dekat orang yang pemain suka maka dendanya mestilah denda yang menyeronokkan pemain sendiri tapi waktu ini tak adalah yang menggatal atau terasa sangat sebab memang rasa sama sajalah.

Kambing dan serigala permainan ini ada persamaan dengan Bat-bat Si Kuribat tapi lainnya tak ada lagu. Ada tiga watak serigala, kambing dan pagar. Di awal permainan kambing akan berada di dalam pagar dan serigala pula di luar . Semasa pagar kata sedia serigala akan cuba masuk dalam pagar dan mengejar kambing. Selalunya kambinga akan selesa peringkat awal sebab pagar masih kuat , bila pagar semakin letih pegangan akan semakin senang di robohkan dan masa ini kambing boleh lari keluar dan serigala akan terperangkap dalam pagar pula dan berbagai-bagai caranya ikhtiar untuk keluar dan jikalau yang jadi serigala tu besar dan kuat maka cepatlah permainan ini berakhir tapi kalau orang kecil jadi serigala alamatnya sampai ke petang lah permainan tak habis.

“Anggur dan limau,
Hijau merah,
Hendak kan saya ?,
Mari sebelah”
Lagu dinyanyikan sambil lalu di bawah tangan ketua ,
Anggur ke Limau? Tanya dua orang ketua pasukan Anggur atau Limau tanpa diketahui siapa Ketua Anggur atau Ketua Limau.
Bila ahli yang terperangkap tu pilih maka ia akan berada di belakang ketua sambil memeluk ketua. Apabila habis pemain memilih Anggur atau Limau maka terbahagilah kepada dua pasukan. Kemudian satu pertandingan lawan tarik tangan atau tarik tali dan ahli lain akan membantu ketua untuk menarik. Pasukan yang kalah akan didenda secara berkumpulan lari dari jarak tertentu kadang-kadang tu letih jugalah berlari.
Tapi kekadang kami main juga main masak-masak dan kahwin-kahwin...ketika ini aku tak tahu kahwin tu apa tapi selalu tengok orang kahwin dan bersanding jadi aku dah bersanding dengan abang Tam masa umur aku 7 tahun lagi dan sejak dari hari tu Abang Tam memang protect aku gila-gila hinggakan bila bermain saja aku tak akan jadi pasangan orang lain..orang lain boleh tukar pasangan waktu main kahwin-kahwin tapi dia tak boleh tukar..dan aku masa ni pun cemburu sangat kalau ada orang lain yang nak jadi bini dia..dan aku cakap tak boleh sebab Abang Tam hanya boleh kahwin dengan aku.Abang Ndak dan Abang Fauzee A adlah saingan Abang Tam masa tu sebab asal sepupu di datang je dia mesti kawal tak bagi aku main dengan dia orang dan kekadang tu sampai dipaksanya aku balik. Mungkin inilah cinta yang wujud dalam hidup aku sebab masa kami kecil lagi Abang Tam selalu janji nak kahwin dengan aku...permainan kanak-kanak menyebabkan pengukuhan dan kepercayaan yang sangat kuat..Bayangkan budak 7 tahun dah boleh cemburu dan rasa memiliki.Bergaduh dah mula wujud dalam hidup kami kalau ada orang mengorat aku je terus kena marah dan tarik tangan tak bagi main dengan orang laindan kadang-kadang tu ada adegan tumbuk menumbuk...wah ganas gilalah waktu main kecil-kecil dulu...Rasa sayang, cemburu dan merajuk dan mula rasa rapat dan tak mahu kehilangan...rahsia kehidupan dan cinta terlarang.

“Dum..dum..dum” bunyi gendang raya dibunyikan menandakan dah masuk waktu maghrib dan cepat-cepat aku berbuka puasa.
“Mak..cek pi sembahyang maghrib kat masjid” bingkas bangun dan sambil mengilik beg telekung, apa taknya semua geng aku dah tunggu kat masjid nak hampar tikar sembahyang. Malam ni sembahyang terawikh bermula. Inilah rutin kami bila masuk bulan puasa sebab selama sebulan kami boleh keluar malam sebab semua hantu syaitan diikat dan masa tu kamilah yang menjadi hantunya.
“Ha….atur sejadah tu elok-elok, sat lagi lepas jemaah selesai tolong Pak Yeh lipat semula tau.” Pesan Pak Yeh tok siak masjid.
“Pak cik nanti jangan lupa simpan kat kami moreh(kenduri) sat lagi kami tak sempat makan”..pesan kami pada Pak Yeh sebab selalunya kalau masa ramai selalunya mereka terlupa dekat kami tukat lipat sejadah ni. Walaupun kami kanak-kanak tapi kami ada dua group satu group mengaji di rumah Tok Wa dan satu group masjid. Biasanya group kami lebih tertib dan sopan sebab kami diajar oleh Tok Wa supaya ada adap dan sopan ketika di dalam masjid. Walaupun kami ke masjid hanya waktu sembahyang kami tidak akan berlari atau berkejaran sebab kami diajar untuk bersopan dan menghormati jemaah lain. Itulah didikan yang Tok Wa berikan kepada kami yang belajar mengaji di rumahnya berbanding dengan kanak-kanak lain yang belajar di masjid mereka agak liar dan kurang menghormati orang lain sebab mungkin sebab mereka terlalu ramai dan tak boleh dikawal.
Sebaik sahaja selesai solat jemaah 23 rakaat kami akan menolong PakYeh untuk menyusun pinggan mangkuk untuk jamuan moreh dan semua peralatan untuk jemaah sebaik selesai waktu sembahyang terawikh. Masa kami kanak-kanak selalunya moreh dimakan di masjid sahaja tak seperti sekarang semua makanan dibungkus dan tak ada lagi suasana kekeluargaan yang kami lalui dahulu. Sebaik sahaja selesai makan kami akan menolong untuk mengemas dan menyusun pinggan mangkuk. Biasanya kami akan berlari dari masjid sampai kat halaman depan rumah Mak Chaq sebab sebelum balik kami akan berkumpul dan main Meriam Kabat, itulah permainan kami yang sangat mengujakan pada bulan puasa. Meriam kabat ini kami mainkan menggunakan pelbagai peralatan termasuklah buluh, tin milo dan kok tandas. Memang kreatif permainan ni tapi tak adalah pula dengar ada yang masuk wad kecemasan macam orang sekarang. Kami akan bermain beramai-ramai yang seronoknya masa nak bakar kabat maka inilah saat yang paling mencabar sebab masa nak bakar ni memang takut sangat dan letupan yang sangat kuat kadang-kadang boleh bingit telinga dibuatnya.Selalunya aku tukang pekop (tutup) telinga Abang Tam sebab dia jadi tukang bakarnya. Guna kayu pencucuh bukannya pendek kadang-kadang tu ada dekat dua meter takut punya pasal. “ Pom” pakat bertepuk tanganlah kami bila meriam tadi meletup. Kalau guna kok tandas bunyi memang berdentum dan apa yang seronok tu bila letak tudung tin atau tudung periuk di depan muncung kok maka terpelanting jauhlah alamatnya. Masa Tapi kalau meriam tak terbakar ini yang suspen sikit sebab kadang-kadang tu bukannya tak meletup tapi ambil masa yang lama sikit untuk sumbu menyambar. Tapi biasanya kami akan tunggu hamper 5 minit baru pergi dekat sebab takut juga main meriam kabat ni. Tapi mencabar sebab tu mak aku kalau dengar tiga empat kali meletup mulalah dengar suara mak aku panggil balik sebab mak takut merbahayakan kami.


Permainan paling seronok sekali adalah mandi Sungai Terusan Wan Mat Saman. Masa aku kanak-kanak terusan Wan Mat Saman ni masih lagi bel;um tercemar bersih dan sangat bersih. Sungainya besrsih ada pokok kiambang, bunga teratai, telipok, dan kemiling. Anak-anak ikan terberas dan ikan sepat berkejaran dalam sungai dan memang kalau tak teruja untuk turun mandi. Jadi kadang-kadang tu memang inilah tempat permainan kami yang sangat seronok sebab dapat berenang berkejar-kejaran dalam sungai. Mengalahkan perenang olimpik dan waktu ini tak adalah perasaan takut atau seram mandi sungai. Walaupun kadang-kadang tu kena marah sebab balik rambut basah lencun. Mak boleh detect kalau pergi mandi sungai sebab balik saja mata merah dan rambut basah. Tapi kalau aku pergi main dengan Abang Tam aku jarang kena marah mungkin sebab mak percayakan Abang Tam tapi kalau masa balik tu tak ada abang tam mengiringi kat belakang siaplah kena soal selidik. Tapi aku tak seronok lagi bila Abang Tam masuk MRSM sebab aku dah tak ada geng mandi sungai lagi. Masa ni aku main juga kat sungai tapi tak mencabar lagi. Masa aku darjah enam terusan Wan Mat Saman mengalami perubahan yang drastic sebab dinaiktaraf menggunakan konkrit. Tapi waktu ni memang aku dan beberapa orang kawan aku masih lagi suka turun dalam sungai ni walaupun selalu kena sounddenganayah aku.
“Kin…naik..dah besar pun masih duk main macam budak kecil” kata Abang Tam pada satu petang yang kebetulan balik bercuti.
“Sapa suruh bawa kakak main dekat sungai ni..bahaya tau tak bawa budak kecik mandi sungai” kebetulan waktu tu Laili anak saudara Abang Tam nak ikut aku jadi aku bawa sahaja ikut aku bermain. Masa itu Laili berusia lapan tahun tapi memandangkan dia ni kecil jadi apa lagi memang nampak sangatlah aku salah. Sepanjang perjalanan balik aku kena berleter dengan Abang Tam. Balik rumah aku kena beleter dengan mak dan itulah kali terakhir aku mandi di Terusan Wan Mat Saman dan aku bersumpah tak akan jejak kaki ku ke sana lagi.

Kami juga bermain permainan yang diambil dari filem Musang Berjanggut Nenek Si Bongkok Tiga, Base ball, Bola Lisut, badminton, bola keranjang, bola jarring, bola sepak dan lain-lain permainan macam kanak-kanak sekarang. Selain daripada permainan outdoor kami pun main indoor games juga tertutamanya bila waktu panas atau musim hujan. Dam haji buatan sendiri menggunakan tudung botol, Monopoli,Happy Family, UNO dan catur adalah pilihan yang ada. Tapi yang paling istimewa main Kad terup sebab ianya adalah permainan yang sangat mencabar minda dan juga kemahiran mengira. Kami main bukanlah cara berjudi atau bertaruh macam orang lain main tapi permainan ini lebih kepada cara menghitung dan kadang-kadang tu memang mengundang prosangka dari orang luar sebab mereka tak faham permainan ini. Aku paling suka main daun terup ini semasa sekolah menengah sebab di sekolah ramai kawan cina jadi memang mencabar sikitlah. Kawan-kawan aku paling suka aku mengecop sebab mereka kata memang terror habislah. Kami selalu juga kena tangkap dengan pengawas sebab mereka salah anggap permainan kami. Tapi memang tak boleh nak salahkan mereka juga sebab memang ada orang yang jadikan ia sebagai perjudian. Daun terup ni sebenarnya kami boleh buat tilik nasib tapi ini semua permainan masa jahil dululah tak tau kata tilik nasib tu berdosa dan syirik. Kami siap boleh tilik jodoh dan juga personality orang berdasarkan kad yang di pilih. Selain dari itu kami juga boleh buat silap mata dengan kad ni dan banyak juga trick yang aku belajar masa sekolah dahulu tapi sekarang dah lupa. Itulah permainan-permainan kami yang masih akuingat dan kekadang bilaa hati ini terasa rindu sebab semua permainan yang kami main dahulu dah tak berapa popular lagi dan mungkin dah tak ada kanak-kanak yang tahu nak main sebab terlalu diberi video games dan permainan lain yang tak mengeluarkan peluh langsung.

Mak selalu pesan pada kami supaya main dengan baik-baik , jangan bergaduh tapi masa ini kami dah ada beberapa puak sebab berpecah dengan group ,,aku lebih rapat dengan Abang Tam.Kak Not dah mula ada akan sebaya dia iaitu Kak Intan dan Mak Su sebab mereka sebaya..Mak hanya akan marah kalau aku tak balik waktu pukul 6 petang sebab pukul 6 petang mesti ada dalam rumah. Siap mandi dan pakai baju tidur sebab kami semua makan malam pukul 7 malam dan lepas sembahyang magrib kena baca buku dan Al Quran. Dan waktu nilah selalu aku dan akan main dengan adik Mat dan Yat serta Kak Not.Sambil nak tidur ayah atau mak selalunya akan bercerita kepada kami..macam-macam cerita terutama kalau ayah balik awal dan ada masa sebab kadang- kadang ayah akan keluar untuk baiki bas yang rosak dan kami tak berpeluang bermain dengan ayah.Tapi aku sebenarnya dengan dunia orang kaya yang mana inilah yang memberi pengaruh kepada kehidupan aku walaupun aku hidup susah tapi aku diberi kemanjaan yang sangat dari mak Chak dan aku banyak dipengaruhi oleh dunia mereka...


p/s:setiap yang dicoretkan bukan bahan untuk dipublisiti...jadi jgnlah disalahertikan dan disalahgunakan...tak siap lagi chapter ni.
:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Sayang Shikin

Chapter 3:Rumah Baru ku


"Yeh..yeh kita ada rumah baru...rumah baru kita cantik..."melompat-lompat aku, Ka Not dan Yat..Mak yang sedang dukung adik Mat tersenyum.
"Alhamdulillah..tak perlu kita menumpang ceruk dapur orang lagi...tak pa lah kecik pun kita boleh ada rumah sendiri"..kata Mak yang tersenyum pada ayah.
"Cik ..Om..hampa duduk lah elok-elok di sini..kalau ada yang kurang tu pandai-pandailah nanti ubahsuai sikit-sikit"..kata Pak Chak..tuan tanah tempat rumah kami dibina.
Ayah beli rumah ni dari Pak Cik Omar yang kebetulan telah berpindah balik ke Yan kerana ada kampung sendiri..
Ayah merantau dari Sungai Setar Besar ke Alor Setar kerana mencari haluan sendiri dan dalam masa yang sama Tok kepada ayah memang berasal dari Alor Setar dekat kawasan Tambak Bungah dan akhirnya berpindah ke Jalan Pegawai juga..sebab tu ayah selesa untuk tinggal di Alor Setar.
Mengikut cerita ayah Tok Nek Salleh (Penghulu) dulu kahwin dengan Tok Nek (lupa nama) isteri tua dan ada tiga anak Tok Wan Rahim anak sulong, kemudian Tok Ngah Bakar dan To Su Arbai..isteri kedua Tok Bisu ada seorang je anak iaitu Tok Chik Mat dan yang ketiga Tok Nek Lasiah ada ramai anak termasuklah Tok Long Bakar, Tok Ngah, Tok Lang Dali, dan Tok Su...yang kini masih menetap di Sungai Star Besar. Manakala Tok Nek ikut Tok Su duduk di Jalan Pegawai dan mereka lah yang asal buka pondok mengaji dan belajar Al Quran kat Jalan Pegawai dulu.Tok Su ajak ayah buat rumah di tanah Tok Nek tapi ayah hendak berdikari....
Tok Nek Salleh orang kaya dan ada harta sampai ke Alor Setar dan kawan dengan Tok Hj Mohammad dan juga orang kaya Alor Setar sebab tu bila ayah datang ke Alor Setar ayah kerja dengan Tok Sham (Dato Hisham) adik ipar Tok Chik Mat dan juga dengan Pak Chak Hj Mohd Isa anak To Hj Mohamad..tapi ayah seorang yang survival dan sangat bertanggungjawab walaupun dia merantau ke Kedah ayah tetap tinggal dengan kakak ayah sendiri masa tu, sampailah ayah kahwin dengan mak dan beranak tiga baru mak dan ayah berpindah ke Vivipar dan seterusnya miliki rumah sendiri di Jalan Pegawai. Ayah selalu kata walaupun Tok nenek kita kaya kita jangan mengharap kekayaan keturunan ..ayah tak malu nak berusaha dengan tulang empat kerat ayah untuk besarkan anak-anak dan beli rumah sendiri walaupun dengan harga yang murah ketika tu. Ayah selalu kata 'Harta yang bernilai adalah anak-anak ayah dan ilmu..kalau nak kaya jadilah anak-anak yang soleh dan solehah dan terpelajar". Pada bulan pertama kami berpindah ke rumah ini masih belum ada elektrik jadi asyik guna lampu gaselin sampailah kemudiannya ayah masukkan elektrik dan paip air sendiri..Sebelum tu selalulah mak terpaksa pergi pasang paip getah dantunggu air dalam tong drum penuh dan beratur dengan budak-budak sekolah arap yang menyewa kat rumah Mak Chak..
Mak dan ayah adalah manusia yang sangat baik yang aku kenali dalam hidup aku..seanjang hayat aku tak pernah mendengar mak dan ayah bergaduh...Mak dan ayah bagiku adalah manusia yang sangat pengasih dan penyayang. Nanti aku akan ceritakan kisah mak dan ayah..
Berbalik ke rumah baru aku..rumah ini tak lah sebesar mana ..tapi masa aku usia 4 tahun setengah bagi baru rumah kami sangat sempurna ...rumah kami terletak di tengah-tengah kawasan perumahan orang kaya atau tanah lot..Semua rumah di situ adalah banglo-banglo yang mewah kerana rumah pegawai-pegawai kerajaan dan orang kaya..rumah kami hanyalah rumah papan yang di bina atas tanah lebihan dari tanah lot Hj Mohd Isa atau Pak Chak iaitu abang angkat ayah dan pusing-pusing adalah bau bacang ngan Tok Nek Salleh tapi bagi ayah...ayah sangat bersyukur dapat membeli rumah sendiri wlaupun dengan harga RM500/= sahaja dan ikut perjanjian selagi ayah nak duduk di sini ayah hanya perlu bayar sewa tanah sahaja dan itupun kalau mampu..tapi apa yang aku tahu memang Pak Chak sangat sayang kat ayah bagaikan anak sendiri. Begitu juga dengan Mak Chak Hjh Sofiah Hj Ali..anak orang kaya Titi Gajah Hj Ali Tauke Daging.semasa kecil aku hanya mengenali mereka bagaikan keluarga sendiri.

Rumah aku sangat cantik aku sangat sukakan rumah aku...rumah ini comel dan masa aku kecil dahulu tempat permainan aku adalah bawah rumah dan atas pokok jambu keling di tepi rumah...Istimewanya rumah ini rumah papan dan mak sangat menjaga kebersihan rumah dan di halaman rumah sentiasa bersih dan tak ada rumput yang tumbuh. Aku tak tau mana satu depan jadi aku hanya boleh katakan di utara rumah aku adalah sempadan tanah antara tanah lot Pak Chak dengan Tok Su Chan iaitu bapa saudara Pak Chak..orang kaya yang sombong...dan bukan aku mengata tapi itulah ujian kepada kami sekeluarga semasa tinggal disitu.
Sebelah selatan rumah adalah rumah Tok Wan Man dan Mak Tok. Barat rumah PakChak ,Timur kawasan tanah lapang seluas 25x60 kaki dan di akhir dengan rumah orang kaya...Umi,Tok..Tok Pah dll dan terusan Wan Mat Saman (Lebuh Raya Sultan Abdul Hamid) Barat laut rumah Tok Haji Minah dan disewa kepada Maniam, Pak Tam Man&Melur, rumah Tok Chik Chot, rumah Mak Ah Pak Syed, rumah cina dan Sekolah Kebangsaan Sungai Korok Lama. Barat daya rumah Tok Wa Nah dan Wa E, Tok Wa Fazil dan Tok Pora dan Kedai Rahman...Timur laut kawasan rumah sewa Tok Su Can.rumah Saloma, Pak Kasim,he Putih, Ah Poh dll. Manakala kawasan tenggara adalah rumah kawan aku menyewa Adilah dan cina-tin.

Rumah aku kecil saja bagaikan berada di tengah-tengah danau orang kaya dan mungkin di sinilah banyak mengajar kami menjadi manusia yang berjaya..
Mak seorang yang sangat rajin dan waktu kami tinggal di sini mak selalu belajar memasak, menjahit dan juga dalam masa yang sama mak mengambil upah membasuh pakaian dan menggosok pakaian di rumah Mak Chak.. sebab tu kak Chik selalu panggil aku anak orang gaji Mak dia ..tapi masa aku kecilaku tak kisah bila apa saja orang nak panggil.
Apa yang pasti mak dan ayah sangat penyayang dan mendidik kami dengan sempurna...pelbagai suka duka pahit manis kami lalui bersama di rumah ini.
Nantilah aku akan ceritakan dalam chapter seterusnya...bagaimana kami lalui kehidupan selama 10 tahun di sini...asam garam kehidupan yang mengajar aku menjadi manusia..erti kasih sayang ,hasad dengki, cemburu, dan penghinaan...kemuliaan dan dunia kecil ku...

p/s:setiap yang dicoretkan bukan bahan untuk publisiti...jadi jgnlah disalahertikan dan disalahgunakan... :)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Sayang Shikin

Saturday, October 23, 2010

Islam


Lailahaillallah Muhammad Rasulullah
:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Sayang Shikin

i bet it will make u cry for ur mum,,Nasheed My Mother (( Um


Sayangi mereka kerana tanpa mereka tiada kita di dunia ini...Rindu pada mak
:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Sayang Shikin

mother don't you ever cry - bilal assad


Kadang2 kita membutkan insan yg ppaling kita sayang menangis....mengapa kita membuatkan isan yg kita kasih menangis..adakah kerna mrk menyayangi kita kita menyakiti hati mereka.....


p/s: Semua bahan yang diterbitkan adalah untuk perkongsian minda sahaja tidak boleh digunakan untuk tindakan mahkamah.Terima kasih

حاتم العراقي _ اذا ترحل



p/s: Semua bahan yang diterbitkan adalah untuk perkongsian minda sahaja tidak boleh digunakan untuk tindakan mahkamah.Terima kasih

Friday, October 22, 2010

CHAPTER 2...Berpindah dari Simpang Kuala Ke Jalan Pegawai



'Kin..kin..cepat tolong mak simpan barang...nanti Kin tolong jaga adik sama tau..jangan main..jauh-jauh,...jangan kerat bunga tok..nanti tok marah..!
"Pa E...kami nak pindah rumah baru..nanti tak bolehlah kita main masak-masak lagi..nanti kita tak boleh main sama-sama..hampa pun nak pindah juga kan.Kami nak pindah pi kat Akar Peluru..Jalan Pegawai"..Terngiang-ngiang sembang aku dengan kawan baik masa kecik dulu..tapi Pa suka sangat kat Yat ...PaE anak pak Cik Mail ddan MakChik Salmah..kami selalu main-sama.."Tak pa.... nanti kami ajaklah ayah ngan mak kamipitengok hampa..kami ajak abang pi pun tak pa.."
"Jalan Pegawai bukan jauh pun ..nanti kami pi lah main ngan hampa..hampa pun mailah main kat rumah tok...ajaklah mak ngan ayah hampa mai tengok kami...
"Kin..kin nah pi hantar kuih kat rumah mak cik Nani.bagi kat PaE sekali.." kami pun pergi rumah mak Cik Nani..
"Mak Cik nanti ..Kin nak pindah tak boleh lah main dengan Kak Chaq lagi..Kin nak belajar macam Kak Chak..tapi tak bolehlah nak belajar dengan Kak Chak lagi.."
"Tak pa nanti kalau Mak Chik pi sana Kin ikutlah balik..kalau cuti sekolah in mailah duduk rumah Mak Chik..boleh belajar ddengan kak Chak.."

"Chik...mai tengok ni...anak dara hang dah cincang bunga orkid aku dah..."
"Adoi dia buat lagi...Kin..Kin.. mai balik lekas...tengok ni apa dah jadi kat bunga orkid tokni.."
"Tok...kami bukan cincang banyak pun ..kami ambik sikit saja buat hantaran...Tok jangan marah nah..."
"Tu ..lah Pa E dah kata tadi jangan buat hantaranguna bunga tok..kan dah kena marah.."
"Alah mak...sikit saja tu..bunga dah layu pun..depa bukan ambik yang baru..." kata abang Kri yang kebetulan baru balik kerja.."Jom ..ikut abang Kri..abang kri ada lukisan baru..nak tengok tak...abng Kri lukis pelan .."
"Wow..cantiknya besar nanti abng Kri lukis istana kat Kin na...nak buat istana kat mak ngan ayah macam rumah abang.."
"Kin ..posing abang nak tangkap gambar..comel adik abang nih!...
"Nanti kin nak pindah tak bolehlah tengok abang lagi..kin nak belajar pandai-pandai nanti boleh jadi pelukis".."Tak ...Kin kena jadi cikgu..tak pun jadi lawyer...sebab Kin pandai cakap..dan dah pandai baca dah pun..." Tersengih aku sebab kena puji ngan abang Kri..walaupun baru berusisa 4 tahun setengah ketika itu aku dah boleh membaca sebab Kak selalu ajar baca kat rumah bila Kak Not balik dariTadika Tok Wan..petang-petang Kak Not rajin belajar dekat abang Nasir abang pada PaE tapi kesian abang Nasir dan Pa E selalu kena marah ngan Mak Chik Salmah...
"Kesian ..hampakan..selalu kena marah ngan mak hampa.hampa anak tiri ke? Anak tiri tu ape?..Mak tiri bagi makan katak ka?..Eei garangnya mak hampa..."
"Garang..tapi mak kami dah mati jadi mak tu mak tiri tapi mak tiri kami baik juga walaupun garang".....
"Mak...mak tiri tu ape? Kin ada mak tiri tak?.."
"Eish..tak payah duk tanya-tanya kesian kat Pa E ngan abang Sir..dah jangan lawancakap mak nanti dapat mak tiri dia cabai mulut tu.."
"Oooo..tak maulah mak tiri...ayah tak boleh kawin lain..kin tak mau mak tiri.."menangis sehari suntuk aku sebab tak mau mak tiri..nanti kena makan katak..
"Dah..lah tu apa yang duk teriak lagitu ..mai makan..mana ada katak..mai makan ..ayah janji tak kawin lain ah.."
Kak Not tarik tangan ajak makan ...Yati asyik mengagah adik Mat dan adik Mat masa tu baru boleh merangkak...dan kami selalu akan makan bersama ...sebab mak akan suap kami bergilir-gilir bukan suap sendiri..

Julai 1975..kami berpindah dari rumah di Vivipar, Simpang Kuala..

"PaE nanti pi rumah kami tau kita main"
"Mak Cik..nanti Kin ikut mak cik balik main ngan Kak Chak kat sini boleh?" Kak Chak ngan mak cik Nani menangis sambil berpelukan dengan aku...
"Tok ..kin minta maaf sebab selalu potong pokok bunga tok..nanti Kin mai tengok tok selalu.."
"Sunyilah tok nanti..budak petah ni tak dak..!"
"Abang Kri..nanti abang lukis rumah kat Kin nah"
"Mak...nak loli..nak loli..kata Yat."
Semua jiran tolong angkat barang..tak banyak sangat barang satu lori saja..Mak, Yat dan Adik Mat naik beca Pak Lang ke Jalan Pegawai..

Kali pertama naik lori...Aku , Kak Not dan ayah naik lori...
"Duk diam-diam..jangan duk melompat sat gi lori break tersembam..."
"Adik..duk lah sat gi jatuh..kata Kak Not"
"Seronoknya naik lori..wooowww best..sepanjang perjalanan naik lori tu aku dangan KakNot menyanyi nyanyi..."
Sampailah lori membelok masuk ke Jalan Akar Peluru..masa lori sampai aku tengok ada budak laki-laki dan budak perempuan duduk kat tingkap...Aku dah kenal mereka ni sebab ayah pernah bawa kami raya tiap-tiap tahun..jadi masa aku tengok depa tersengih-sengihlah muka aku...Budak lelaki tu Abang Tam dan yang perempuan tu Kak Chik..Meluru mereka turun nak tolong angkat barang..
Masa tu masih aku teringat macam mana mak ngan ayah berseri-seri kerana dapat duduk di rumah sendiri.
Masa tu aku tak tahu apa itu istilah menumpang....yang aku tahu rumah baru.. dan rumah sendiri..walaupun ketika itu rumah kami hanyalah sebuah rumah yang kecil dan hanya rumah papan tapi aku sangat gembira...rumah baru..kawan baru..dan dunia baru...dekatdengan masjid Akar Peluru..
Semangat gotong royong sangat terasa...walaupun barang tak banyak mana masih terbayang di ingatan aku macam mana semua orang tolong angkat barang..tilam..timba,kereta sorong adik dan almari pakaian..tak adalah peti sejuk,mesin basuh,televisyen ,atau apa-apa perabut mewah..

"Wa..wa...wa.."tragedi yang kelakarnya tak ada elektrik lagi kat rumah baru..apa lagi...masing-masing macam orang pe'rak sebab tengok pelita geselin...dan itulah ciuman pertama Adik Mat kena pelita geselin sebab dia merangkak waktu tu...''

Masa inilah aku berkenalan dengan Kak Intan,Shaizat,Shaidus,Jat,Abang Man,Kak Ina,Apo, Nyonya,Achi Saloma,Pak Kssim,Kak Tam,Mak Yam..Mak Ah,,Pak Syed..Tok Chan ,Tok Chik Chot,,Lectumy,Ramesh dan lain-lain lagi.Muhibbah..

Bermulalah chapter duduk rumah baru....nanti aku cerita macam mana lokasi rumah,keadaan rumah,jiran-jiran, permainan ,kisah cinta,rumah tok wa, rumah tok nah, rumah mak tok, sekolah, dan termasuklah kisah jamban....

p/s:setiap yang dicoretkan bukan bahan untuk dipublisiti...jadi jgnlah disalahertikan dan disalahgunakan... :)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Sayang Shikin

Thursday, October 21, 2010

Beautiful Quotes of Life



:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Sayang Shikin

QUOTE 4 2DAY


:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Sayang Shikin

Tuesday, October 19, 2010

Beberapa kata-kata hikmah tentang ’persahabatan’ ( Dari Almarhum Buya HAMKA ) yang dipetik dari buku ’Falsafah Hidup”


1. Persahabatan adalah satu-satunya pintu kemerdekaan kita. Banyak perkara yang tak dapat kita nyatakan kepada isteri kita sendiri sekalipun, tetapi dapat dinyatakan kepada sahabat. Sebab itu persahabatan yang jujur itu adalah salah satu dari tangga kejayaan
2. Supaya engkau beroleh sahabat, hendaklah engkau sendiri cekap buat menjadi sahabat orang
3. Sahabatmu suka kepadamu, tetapi tidaklah tiap-tiap orang yang suka kepadamu itu sahabatmu
4. Kesenangan hidpmu memperbanyakkan teman, tetapi pateri persahabatan yang setia adalah diwaktu menempuh kesukaran
5. Yang semulia-mulia kewajipan bersahabat ialah supaya engkau ketahui kehendak dan kemahuan sahabatmu sebelum dikatakannya. Dan engkau perkenankan permintaannya sebelum dimintanya.
6. Kalau jadi sahabat orang ramai, tidak boleh jadi sahabat orang seorang
7. Kalau sahabatmu tertawa, hendaklah dikatakannya apa sebab dia senang; kalau sahabatmu menangis, engkau mesti periksa apa sebab dia susah
8. Jika engkau memeberikan sesuatu kepada sahabatmu, bererti memeberikan kepada dirimu sendiri
9. Pengubat jerih hidup manusia adalah dua, pertama; Iman kepada Allah, kedua; percaya kepada sahabat
10. Bila orang telah merasa dirinya besar, dia lupa akan salahnya. Hanya sahabat yang setia yang sanggup membukakan matanya.
11. Teman yang ’ berudang di balik batu’ terhadap engkau adalah seumpama anjing di tepi jalan, yang ditujunya hanyalah tulang yang akan dilemparkan kepadanya, bukan tangan yang melemparkan tulang itu
12. Cemburu perempuan kepada perempuan, memutuskan tali persahabatan
      13. Bila seorang perempuan telah sudi menghulurkan tangan persahabatan kepadamu, alamat bahawa umurmu telah lepas dari zaman bercinta.





:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Sayang Shikin

Profesor VS Mahasiswa

Profesor: "Apakah Tuhan menciptakan sgl yg ada?".

Seorang mahasiswa: "Betul, Dia yg mnciptakn semuanya". "Tuhan menciptakan semuanya?" Tanya professor sekali lg."Ya,Prof, semuanya" kata mahasiswa tersebut.

Profesor itu mjwb, "Jika Tuhan menciptakan segalanya, berarti Tuhan menciptakan Kejahatan."

Mahasiswa itu terdiam tdk boleh mnjwb hipotesis professor tersebut.Mahasiswa lain berkata, "Profesor, boleh saya bertanya sesuatu?

"Tentu saja," jawab si Profesor

Mahasiswa: "Profesor, apakah dingin itu ada?""Pertanyaan macam apa itu? Tentu saja dingin itu ada. Mahasiswa itu mnjwb, "Kenyataannya, Prof, dingin itu tidak ada.Menurut hukum fisika, yg kita anggap dingin itu adalah ketiadaan panas. Suhu-460F adalah ketiadaan panas sama sekali. Dan semua partikel mnjd diam dan tdk bisa bereaksi pada suhu tersebut. Qta menciptakan kata dingin untk mendeskripsikan ketiadaan panas.

Mahasiswa itu melanjutkan, "Profesor, apakah gelap itu ada?"

Profesor itu menjawab, "Tentu saja itu ada."

Mahasiswa itu menjawab, "Sekali lagi anda salah, Prof. Gelap itu jg tdk ada.. Gelap adalah keadaan dimana tidak ada cahaya. Cahaya bisa kita pelajari, gelap tidak. Kita bisa menggunakan prisma Newton untuk memecahkancahaya menjadi beberapa warna dan mempelajari berbagai panjang gelombang setiap warna..

Tapi Anda tidak bisa mengukur gelap. Seberapa gelap suatu ruangan diukur dengan berapa intensitas cahaya di ruangan tersebut.Kata gelap dipakai manusia untuk mendeskripsikan ketiadaan cahaya."

Akhirnya mahasiswa itu bertanya, "Profesor, apakah kejahatan itu ada?"

Dgn bimbang professor itu mnjwb, "Tentu saja!"mahasiswa itu menjawab, "Sekali lagi Anda salah,Prof. Kajahatan itu tidak ada. Kejahatan adalah ketiadaan Tuhan.Seperti dingin atau gelap, kajahatan adalah kata yang dipakai manusia untukmendeskripsikan ketiadaan Tuhan. Tuhan tidak menciptakan kajahatan.

Kajahatan adalah hasil dari tidak adanya 'Roh keTuhanan' di hati manusia."Profesor itu terdiam.

Nama mahasiswa itu adalah  Albert Einstein





:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Sayang Shikin

Monday, October 18, 2010

i look i see



:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Sayang Shikin

Sunday, October 17, 2010

Do You Smoke ? by Sameh Strauch

In the name of  Allah, the Most-Merciful, the All-Compassionate

"May the Peace and  Blessings of Allah be Upon You"

Praise be to Allaah, we seek His help and His forgiveness. We  seek refuge with
Allaah from the evil of our own souls and from our bad  deeds. Whomsoever Allaah
guides will never be led astray, and whomsoever  Allaah leaves astray, no one
can guide. I bear witness that there is no  god but Allaah, and I bear witness
that Muhammad is His slave and  Messenger.

Bismillah  Walhamdulillah Was Salaatu Was Salaam 'ala Rasulillah
As-Salaam Alaikum Wa-Rahmatullahi Wa-Barakatuhu

Do You Smoke  ?
by Sameh Strauch

http://www.islaam.com/Article.aspx?id=362

Smoking was discovered by the Spanish     conquistadors in America, about 500
years ago; from Spain, it spread  to the rest of     Europe, and also to the
Muslim world about 100 years later.

Unfortunately, while the West has long realized  the dangers of  smoking and
attempted to     reduce it, in the Muslim lands, it has spread with little or no  
interference.

Early Muslim scholars, confronted with this  obnoxious habit,  declared it to be
makrooh (detested), comparing it with such things as garlic and onions. This  
was due to the fact     that, at that time, none was aware of the harmful
effects produced  by smoking, which     include, cancer, heart disease, strokes,
miscarriages and premature  birth in women and     several other diseases.

Since it has become clear that smoking is harmful,  it is  obligatory upon all
Muslims to     abstain from it, for Allaah has said: { And do not kill  
yourselves, Allaah is indeed Merciful to you } (Soorah 4:29),

And     the Prophet sallallaahu alayhi wa sallam said: "Let there be no  harming
and no     reciprocating harm." (Narrated by Ahmad).

Unfortunately, some Muslims, either deliberately,  or through  ignorance, have
been     guilty of misleading Muslims, by repeating the earlier judgements of  
scholars, that     smoking is only disliked, and therefore, not forbidden.

The Messenger of Allaah sallallaahu alayhi wa  sallam also said:  "The feet of
man     will not depart, on the Day of Judgement, from his standing before  his
Lord, until he is     asked about five things: His lifetime and how he spent it;
his youth  and how he used it;     his wealth - where he earned it and how he
spent it; and how he  followed what he     knew." (Narrated by At-Tirmizi)

He sallallaahu alayhi wa sallam also said: "Whoever imbibes  poison, killing    
himself with it, will be consuming his poison in the Hell-fire and  will dwell
therein     eternally." (Narrated by Al-Bukhaari)

Smoking is also harmful to the human mind and  reason. One only  has to observe
a smoker     who has been deprived of his cigarettes for a while: He is rude,  
nervous, quick to anger     and incapable of concentration. He cannot relax
until he has had his  "fix". He     is affected by insomnia, indigestion,
episodes of acute anxiety and  so on…

The effect upon those around him is almost equally  unpleasant:  They have to
bear the     disgusting fumes emitted by him; even a mild rebuke habitually  
elicits a violent reaction     from the smoker, who is apparently only aware of
the violation of  what he perceives to be     his rights, i.e. his right to
inflict this foul smoke upon any  person in any place.

It has     been firmly established by scientists, that secondary smoking is at  
least, if not more     harmful than primary smoking, particularly for children.
Asthma,or  allergy sufferers are     forced to vacate the vicinity of the
smoker.

Allaah’s Messenger sallallaahu alayhi wa sallam  said: "Anyone  who believes    
in Allaah and the Last Day should not hurt his neighbour."

(Narrated  by Al-Bukhaari)

He sallallaahu alayhi wa sallam also said: "Verily, the example  of a good    
companion and a bad one is like that of a perfume seller and a  blacksmith: As
for the     perfume seller, he would either give you (some perfume), or you  
would buy (some) from him,     or at least, you would get a good smell from him.
And as for the  blower of the bellows,     you would either get a foul odour
from him, or he would burn your  clothes." (Narrated     by Al-Bukhaari and
Muslim)

Smoking is also a waste of ones wealth on things  which offer  only harm and no    
benefit, for Allaah, Most High says: { And do not waste [your  wealth]
extravagantly. Indeed the     squanderers are brethren to the devils are
brethren to the devils }  (Soorah 17:26-27)

And the Messenger of Allaah sallallaahu alayhi wa  sallam said:  "Allaah hates
for     you three things: Gossipping, begging and wasting money."

(Narrated  by Al-Bukhaari     and Muslim).

Smoking involves consuming an evil substance. It  has a noxious  smell, a
horrible taste     and is harmful to the body.

Allaah says: {  He [the Prophet] who  will enjoin upon them the doing of what is
right, forbid     them from wrongdoing, make lawful to them the good things of
life,  forbid for them the     evil things and lift from them their burdens and
the shackles that  were [formerly] upon     them } (Soorah 7:157)

A smoker is not only a faasid (corrupt  person), but also a mufsid (one     who
spreads corruption): Because of his bad example, his family  members, friends
and     colleagues may also smoke. It is useless to say: "Do as I say, and  not
as I do."     The problem is exacerbated when the smoker affects an air of  
religious piety or knowledge,     because many people will take him as a role
model. This multiplies  his sins and increases     his burden.

Genuinely pious people avoid smoking and smokers,  thus the smoker  is excluded
from the     company of the righteous.

Smokers find fasting during the month of Ramadhaan  more difficult  that
non-smokers,     because they are suffering a form of drug addiction. They
rarely  fast voluntary fasts     since even the obligatory fast is a trial for
them.

The prohibition of smoking applies equally to the  user, the  seller, the
manufacturer,     the advertiser and all those involved in its production, sale
or  consumption, for Allaah     says: { Coporate     with one another in
righteousness and piety, and do not cooperate  with one another in     sinning
and transgression. And fear Allaah; verily, Allaah is severe  in punishment }
(Soorah 5:2)

And the Messenger of Allaah sallallaahu alayhi wa  sallam said: "Indeed, when    
Allaah prohibits something, he prohibits eating its price."

(Narrated by Ahmad)

So dear brothers and sisters, if you are addicted  to this foul  habit, you must
make     your intention firmly to Allaah to stop and seek aid with Him Who  
hears and sees all, and     always answers the supplication of the sincere
Believer. He, Most  High says: { And when My slaves  ask you     about Me, [oh,
Muhammad, say that] verily, I am near [in hearing,  seeing and know-ledge]:    
I answer the supplication of the one who asks when he asks Me } (Soorah 2:186)

________________________________ :)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Sayang Shikin
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ya Allah ...makhbulkanlah impianku.

Ya Allah ...makhbulkanlah impianku.
Ya Allah Kurniakanlah kerinduan untuk bertemu dengan Mu dan kenikmatan memandang wajahMU. Pandanglah aku hambaMu yang hina ini. Ya ArhamarrRohim.Amin Ya Robbal Alamin..in