koleksi peribadi dikongsi bersama insan2 disayangi

kalau dah rajin menulis:

cinta....kasih..sayang... (209) suara hatiku (197) nikmat Allah (140) cinta....kasih..sayang...hubbyku (125) Alhamdulillah (121) ilmu (100) belajar (87) CHAPTER HIDUPKU..... (79) memori oh memori (72) Puisi/Sajak/Gurindam (71) kerjayaku (69) D'Perantauan (65) cabar minda (63) nasihat (56) keluargaku (42) Chef Shikin...cooking skill (39) berita (38) kerjayaku...kemahiran (38) cabar diri... (37) Pergilah bercuti (35) 1 entri 2 stories (30) Mari Melancong (30) dari seorang sahabatku (30) Usahawan (28) dugaan..ujian hidup (26) Siapa kau...dihatiku? (24) resepi aku (24) ESQ165 (23) My Dreams Come True (21) pengalaman (21) Motivasi diri (18) sunnah (17) lucu... (16) teratak aish (15) Travel logku (13) tin@teratak aish (13) art theraphy (12) HOMEMADE SOAP (11) Premium Beautiful (11) ESTIMAR HOMEMADE AURA SOAP (10) USAHAWATI UTARA. (10) Harilahirku....Shikin Sayang (9) CONTEST D'moontest (7) PENTING (7) Projek Senyum (7) Telekung JC Siah Eksklusif (7) Terapi (7) berkebun (7) hobi (7) santapan telinga (7) DOA TERAKHIR 39 (6) GIVEAWAY 4BY4 SHIKIN SAYANG (6) PETUA TO' NENEK (6) Tazkirah (6) Yuniarko Sukendro (6) imotivasi.com (6) kemahiran belajar. (6) program (6) I AM AGEL (5) IAB (5) Joke of the day (5) Pengumuman (5) Siapa pakai Premium Beautiful ?? (5) UCAPAN (5) cinta....kasihsayang... (5) dari blog MITI's (5) lucu (5) EID MUBARAK (4) Falsafah...fail sampah (4) Giveaway Blogger's (4) IKLAN (4) LEGASI (4) Musibah (4) Datuk Maznah Hamid (3) Fig Colector (3) HANDMADE. (3) Istikharahku (3) KENDURI KAHWIN (3) MIKE DAVID (3) MUEZAH (3) Mutiara kata.... (3) PERNIAGAAN PALING MENGUNTUNGKAN (3) TNPOD8581 (3) Testimoni (3) anak dagang di perantauan (3) CAT WORLD (2) Doaku (2) FAKTA VS AOTA (2) Hari Rayaku. (2) I luv ISLAM (2) INDAHNYA NEGERIKU KEDAH DARULAMAN (2) Majlis Perkahwinan (2) PROJEK SUCCESS CORNER SMKAM (2) SSFG (2) SUNNAH'S FASHION GLAM (2) Tinteratakaish (2) Video ku (2) my video (2) BAHAYA.... (1) Ben Ashaari ...otai blogger (1) DAO (1) Dr Azizan Osman (1) FOLLOWER BERTUAH (1) HADIS (1) HARI GURU (1) I (1) Kedah Negeriku (1) MAS (1) Pekeliling oh pekeliling (1) REMPAH SERBAGUNA MAK TEH BATU 10 (1) SEKOLAH MENENGAH TUN SYARIFAH RODZIAH (1) SELAMAT HARI GURU (1) T (1) UB (1) al (1) pohon syurga (1)
Semoga Bahagia Selalu Ameen....

Tuesday, November 30, 2010

Selamat Mengambil keputusan PSPM 1 Sesi 2010/2011

Berdebar-debar jantung ketika menunggu keutusan....jadi sekarang ni semua pelajar PSPM 1 sesi 210/2011  sedang berdebar-debar menanti......sbar..banyak berzikir..

Akal manusia sering memikirkan seuatu yang negatif sedangkan kejadian akal itu sendiri adalah positif lumrahnya...fikir-fikirkanlah..

Gunakan akal anda untuk melihat setiap keindahan aura tenaga warna..
Buat semuat pelajar PSPM 1 sekareang ini sedang berdebar-debar menunggu keputusan....sepanjang  pagi ni dah ramai datang  bertanya berapa orang kena'kick' tendang dari KML tahun ini...Jawapan Shikin senang je supaya mereka tak panik...
"22 orang...je"
"Mana mem tau 22 je...?"
"Dalam padang main bola sepak 11 lawan 11 jadi 22 je lah....jadi janganlah risau....kan nak ambil keputusan je"....
Apa yang kita dapat hari ini adalah hasil yang kita tuai selepas berhempas pulas menyemai, menanam dan membaja  sebelum ini...jadi terima jelah hasil nya..jangan bimbing..
KINI JAWAPANNYA PAST....207 ORANG PELAJAR MENDAPAT 4.0 DAN 25 PELAJAR GAGAL DAN TERPAKSA GULUNG TIKAR BALIK KAMPUNG...KML JUGA MENCATAT REKOD PENCAPAI TERTINGGI BAGI MATIMATIK DAN AKAUN ..DAN SIFAR F.
:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Sayang Shikin

Monday, November 29, 2010

AKSI SEKSI......BURUNG TERBANG....KEBEBASAN

Bersyukurlah dengan setiap apa yang Allah kurniakan kepada diri kita...sesungguhnya Allah itu Maha Pengasih dan Maha Penyayang...dari dulu sampai sekarang kalau disuruh beraksi inilah aksi yag paling seksi pernah aku buat....kebebasan
25 Nov 2010
Aksi ni memang  agak daring....menggugat iman ..rasa macam nak peluk gunung...
Aksi  terbang...mcm burung bah...burung garuda...

1992..Pulau Payar....aksi bebas aku sebebas lutan luas
1999 ....selepas konvokesyen..
2000....Dah tak mengepak lagi...
2003....Dalam lautan bunga lavender
Bila tengok balik gambar-gambar ni memang lucu sebab tak ada posing lain dah..burung garuda mana nak boleh posing macam burung cenderawasih....Apapun bila tengok gambar dari dulu sampai sekarang tak kurus-kurus ...maintain tembam....tak kisahlah asalkan hati bahagia dan gembira...tapi sekarang....garuda sudah tak boleh terbang tinggi...

Sebarkanlah kasih sayang dalam dirimu seperi burung bebas berterbangan di angkasa...
:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Sayang Shikin

Sunday, November 28, 2010

Taman Burung Labuan dan Muzium Marin Labuan

Seronok juga bila boleh buat Video sendiri ni..tapi ini semua pakai gambar yang pegun je..nanti lah kalau ada rezeki lebih nak beli kamera macam geng photographer KML ...dah lama dah nak  jadi photographer  pro ni..
Tunggu nanti beli kat Labuan je kut-kut lah murah tak de cukai...

Belajar movie maker  ni dah lama tapi memandangkan masa tak de jadi tak menyempatlahh nak buat movie. Skrg ni bukan tak sibuk tapi tak de mood nak buat keja lain jadi mengadap movie maker je dah hilang mood nak buat keja lain.Makan pun bole jadi lupa ...ini peluang nak elakkan stress makan..jadi bila buat movie ni 'ghalit' @asyik .sambil dengar muzik....
:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Sayang Shikin

Pasangan paling ideal....Ayah dan Mak

Hj Shahrom Bin Rahim dan Hjh Siti Esah Bt Muhammad....1967 masa ni mak ngan ayah baru kahwin..gambar kahwin mak ada tapi tak tahu siapa yg simpan jadi ini je yang masih ada dlm simpanan . 
Allah Maha Kuasa dan Maha Mengetahui. Pengetahuan yang tidak terbatas dan rahmat yang luas merupakan milik-Nya. Allah sangatlah indah dan Allah juga memiliki kasih sayang yang tidak terbatas. Dia menciptakan manusia dan memberinya bentuk yang sempurna yang merupakan perwujudan keindahan yang tak terbatas yang dimiliki-Nya.
 
Allah menganugerahkan jiwa kepada setiap hamba-Nya. Hal ini berarti Allah dapat memberikan kepada para hamba-Nya berbagai hal yang tidak terbatas atas kehendak dan kemurahan-Nya.

Inilah pasangan yang Allah SWT takdirkan menjadi ibu dan ayahku di dunia ini. Mak dan ayah adalah pasangan yang sememangnya sangat unik..Dunia mak adalah ayah dan dunia ayah adalah mak...anak-anak adalah anugerah dan amanah Allah SWT.. Mak dan ayah ditunangkan semenjak emak lahir ke dunia dan ayahmasa tu baru umur 4 tahun. Aku hidup dengan kisah cinta mak dan ayah yang sangat luhur...Jika berkesempatan akan aku kongsikankisah cinta mak dan ayah buat ..tatapan semua terutama keluargaku...
Ayah tahun 1991 masa ni ayah pergi ronda satu Malaysia dgn mak dan singgah kat Terengganu, Pahang,Selangor ,Perak dan Pulau Pinang
Ayah selalu berkata...dia hanya ada mak sahaja dalam dunia ini dan anak-anak adalahh harta yang Allah SWT amanahkan pada dia. Ayah hanya nak melihat anak-anak terjamin masa hadapan sebab itu kata ayah ilmu adalah sangat penting..kalau nak dunia dengan ilmu dan kalau nak akhirat pun kena ada ilmu..jadi ilmu adalah segala-galanya...Ayah pastikan kami semua anak-anak dapat didikan ilmu dunia dan akhirat sepenuhnya. Dalam pelajaran ayah tak ada tolak ansur dan apa yang ayah pentingkan ilmu anak-anak...Ayah sanggup bekerja tanpa kenal waktu semata-mata nak penuhi keperluan pelajaran anak-anak...tak pernah ayah kata 'Tiada' kalau anak-anak meminta untuk pelajaran...walaupun kadang-kadang dalam dompet dia hanya ada RM10 sahaja tetap dia akan usahakan untuk anak-anak...ayah selalu kata jangan fikir pasal duit...tugas kami hanya belajar..duit ayah boleh cari.
Pesan ayah:
1.Cari ilmu sebab dengan ilmu manusia akan dipandang mulia,ayah tak ada harta untuk anak-anak tapi kalau hendak harta belajar bersungguh-sungguh dan itulah harta pusaka yang ayah boleh tinggalkan.
2.Ilmu ibarat  harta karun dalam gua yang mana perlukan skill @kemahiran untuk mendapatkannya
3.Ilmu tidak boleh diwarisi tapi perlu belajar..contohnya ayah boleh kuasai Bahasa Inggeris, Manderin, Hakka, Hokkien dan Tamil dengan lancar dalam komunikasi seharian.
4.Malu bertanya sesat jalan..jadi dalam mencari ilmu kena berguru dan mencari bukan menunggu datang menggolek.
5.Harta adalah untuk dikongsikan jadi kalau ada ilmu lebih banyak harta kita yang kita kongsikan dengan orang lain.
6.Warna tidak wujud dalam persahabatan apa yang penting hati...sebab tu ayah ramai sahabat berbilang kaum.
7. Jangan menghina orang yang melarat kerana kita tidak tahu apakesudahan hidup kita di akhir nanti..
8. Selalu melihat ke bawah..
9.Ringankan tangan membantu orang yang lebih susah dari kita.. ziarah org tua dan saudara yg susah.
10.Pendapatan kita bukan milik kita seorang tapi ada hak orang lain terutama saudara kita  yang susah...

Pernah tak tengok ayah anda tidur dan  seluar dalam ayah anda???? Shikin pernah tertawa sebab satu ketika masa tingkatan empat ikut program BTN tiba-tiba fasi kata pernah tengok tak seluar dlm ayah anda..ingatkan apalah  fasi ni..tak de benda lainka nak suruh tengok..Seluar dalam yang suruh tengok...jadi balik rumah terus tunggu ayah balik kerja bebetulan dia balik petang tu terus tidur kat kerusi rotan....dan masa tengok ayah tidur air mata ni tiba-tiba saja mengalir...sebak rasa di hati tengok sesak nafas ayah semasa keletihan...Tugasan pertama dah selesai..tugasan kedua tengok  seluar dalam ayah..nak tau apa terjadi..Shikin punyalah menangis sebab baru sedar apa maksud fasi tu...
" ayah sanggup korbankan segalanya hinggakan diri sendiri tak pernah diutamakan ..segala-galanya dilakukan untuk kepentingan anak-anak bukan untuk diri sendiri...anak adalah harta ayah..jadi sejak hari tu memang  Shikin sangat mengagumi ayah dan memang tidak ada pengganti,..bila tengok org lain terutama kawan-kawan yg tak baik dengan ayah mereka Shikin rasa Shikinlah manusia yg paling bertuah kerana Shikin ada ayah yang sangat penyayang dan tiada perkataan untuk digambarkan...melainkan Alhamdulillah kerana dia adalah ayah Shikin"
Mak masa ni ceria sangat....selalu ke mana-manapun dengan ayah..gambar ni di Masjid Shah Alam..melawat kakak di UITM
Mak adalah kekasih sejati ayah...sebab apa yang ayah usahakan untuk anak-anak mak tetap menyokong. Falsafah pendidikan mak dalam mendidik anak-anak sangat unik sebab walaupun dia bukan ahli psikologi tapi kaedah psikologi yang digunakan dalam mendidik anak-anak sangat  menggagumkan..

1. Anak-anak adalah unik jadi tidak boleh bandingkan anak-anak antara satu sama lain. Setiap org adalah berbeza sebab Allah ciptakan manusia berbeza, jadi semestinya cara belajar berbeza.
2. Setiap insan ada keistimewaan yang tersendiri iadi kita perlu gunakan kelebihan yang Allah beri dalam menyesuaikan diri dengan pelajaran.
3. Perbandingan kelemahan hanya boleh bandingkan diri sekarang dengan yg dulu tapi bukan dengan org lain. Jadi kalau lemah dalam pelajaran maknanya kena tengok dalam diri sendiri bukan bandingkandgn adik beradik lain atau org luar.
4. Hina besi kerana karat..hina manusia kerana melarat..jadi dari kecil ilmu sgt ditekankan kerana manusia akan mulia dengan ilmu.
5. Manusia akan pandang hina pada manusia yang tidak berilmu jadi carilah ilmu.
6. Anak perempuan kena belajar tinggi dan capai cita-cita sebelum mengejar cinta sebab perempuan yang tiada pelajaran hidup akan mudah dianiaya..kalau dapat suami baik ok lah tpai kalau tak.....nauzubillah..Anak lelaki boleh guna tulang empat kerat utk cari rezeki tapi kalau ada pelajaran maka lebih dipandang mulia.
7. Kalau nak jaga suami kena didik anak perempuan dengan baik dan rapat dengan ayah....sebab tu kami semua memang rapat ngan ayah dan lebih control ayah dari mak..
8. Anak lelaki adalah harta ibu..jadi kalau nak kenal lelaki yang baik adalah lelaki yang baik akhlaknya dengan ibunya dan saudara perempuannya...
9. Suami ibarat raja dlm hidup , anak yang manja, sahabat sejati , pendidik dan juga pembimbing...sebab tulah shikin memang kagum dengan cinta mak dan ayah ni...

Inilah pesan mak dan ayah yang sentiada Shikin ingati dan banyak lagi...nantilah kalau ada kelapangan akan Shikin kongsi lagi..
Cinta sejati antara mak dan ayah sememangnya sentiasa menjadi panduan dalam hidup ini dalam menganal lelaki disekeliling hidupku.

Di dalam sebuah ayat al-Quran, Allah menjelaskan bahwa cinta sejati hanya akan didapatkan melalui kehadiran-Nya.
 
"Sungguh, orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan, kelak (Allah) Yang Maha Pengasih akan Menanamkan rasa kasih sayang (dalam hati mereka)." (Surah Maryam, 96)

Semoga Allah SWT menemukan Shikin dengan mak dan ayah di akhirat kelak.Impian Shikin biarlah hubby Shikin macam ayah Shikin yang penyayang, hormat pada isteri, menyintai,setia ,kasih pada anak-anak dan menjaga hati orang tua.Romantik macam ayah ngan mak. Amin
:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Sayang Shikin

Karnival Kebudayaan KML 2010

27 November...Karnival Kebudayaan sempena perasmian Pusat Perkembangan Kebudayaan Kolej Matrikulasi.
Kolej Matrikulasi Labuan terpilih menjadi pusat kebudayaan kerana keunikan kolej ini yang terletak di antara negeri yang kaya dengan budaya etnik yang pelbagai.

Unik budaya kat sini dan sepaanjang tiga jam persembahan semuanya dalam bahasa suku kaum yang pelbagai sangat unik..ngajat Tampi, zapin.,,tarian semazau, dusun , bajau , dayak dan banyak lagi .

Malam ni aku bertugas jadi tukang iring VVIP nak berucap dan iring masa keluar dewan..lepas tu iring pergi makan dan akhirnyahantar ke kereta ...lepas tulambai-lambai bye..bye..bye..senang je kan kerja aku ni..tapi letihnya dari pukul 7.30 malam sampai 11.30 malam asyik tersenyum je lah dan yang letihnya kena berpanas dalaam dewan yang tak sejuk...

Natilah aku upload gambar malam karnival ni...

:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Sayang Shikin

Thursday, November 25, 2010

Genap empat tahun emak kembali ke rahmatullah ...Al Fatihah

Ibuku Hjh Siti Esah Muhammad  kembali ke rahmatullah pada 25 November 2006 pada hari lahir kakak ku kali ke 37 dan hari lahir ayah ke 60 tahun...
Semasa 1999 majlis Konvokesyen UPMT di Terengganu

Emak berpeluang  ikut majlis graduasi aku sebanyak dua kali..dan hanya aku saja yg dia sempat ikut majlis Konvokesyen
Shahril bersama mak semasa majlis konvokesyen di Polimas..Kak Not (Tok meninggal pd tahun tu), Yati ( kat Manchester jd manalah ada duit mak nak pergi) , Mat (mak sakit kritikal)  dan Shahrizal( mak dah tiada lagi di dunia ini) mak tak sempat ikut sebab tak ada rezeki mereka.

Ayah dan emak ....pada hari raya terakhir tahun 1992..ayah kembali ke rahmatullah 24 September 1992
Dimana kan ku cari ganti...serupa denganmu..hanya Tuhan yang mengetahui betapa hati ini merinduimu...
mak ..seandainya pada hari ini emak masih ada mungkin hidupku lebih bahagia...aku merindui setiap detik dan saat bersama denganmu..hanya Allah yang mengetahui betapa hati ini merindui setiap detik bersama denganmu......................AL FATIHAH.

:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Sayang Shikin

Selamat Hari Lahir Kak Not

Kak Not dan anak-anak

Kak Not dan Abang Burn
Selamat Hari lahir kakak ku Normishah Hj Shahrom buat kali ke 41.. semoga dipanjangkan umur, dimurahkan rezeki, ditingkatkan iman dan di berkati hidup disamping keluarga tersayang iaitu Ang Bakar  dan anak-anak Aisyah Umairh, Nur Izzati Nazirah dan Nur Illiyana Syuhada serta anak angkat  Laili...

:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Sayang Shikin

In house training...dance movement therapy

24 hb November...Unit Psikologi Dan Kaunseling mengajurkan in house training untuk pegawai kaunseling dan juga kaunselor pelajar.
Apa lagi  menari sakanlah pegawai kaunseling semua ...instructur dia ..siapa lagi...Hjh Noor Ashikin lah...he..he.. tapi kali ini aku memang buat perubahan yang agak banyak dan menambah dengan skill wave dan juga dan unmasking mind ..Apa lagi  punyalah mengacam gile....

Minggu depan kami akan laksanakan Dance Therapy dan Art Therapy kepada kumpulan warga KML untuk memenuhi keperluan kursus bagi peserta yang belum memenuhi jam kursus 7 hari..Apa lagi sebelum buat dekat orang lain kaunselor dulu kena tahu buat...
Kami akan laksanakan program secara berasingan dan tahun ini kita hanya akan jalankan untuk peserta wanita Dance Therapy dan  leaki Art therapy sebab tenaga pelatih belum mahir lagi...
En Masah sorang je yg ikut  in house jadi mesti pening bila dia balik rumah sebab menari dengan mak hajjah..ha..ha..
nanti aku upload gambar...
bila tengok video memang pecah perut kami ketawa sebab tak percaya....semua boleh menari..
Belly Dance lagi tu...

POCO-POCO kami dah tak main lagi...sebab ada kontroversi....lepas ni kita gelek..gelek....gelek lah..
:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Sayang Shikin

Program lawatan kerja IPG Tawau ke KML

Alhamdulillah hari ini kami telah menerima kunjungan dari pihat IPG Tawau iaitu  seramai 68 orang warga dan juga keluarga kakitangan IPG Tawau. Kami menyusun jari memohon ampun dan maaf seandainya ada yang tidak menepati  atau tidak berkenan di hati.Terima kasih Said, Kak Sarimah dan semua yang lain atas kesudian mengunjungi kami di sini...

Pelbagai aktiviti telah dirancang bersama Pegawai Kaunseling lain dan juga kaunselor Pentadbir dari IPG Tawau ke arah menimba ilmu dan juga pembentukan team building.
1.  A kiss of appreciation
2. BUzzzzle....animal sound
3. All a board
4. Ameaba electric fence
5. Who will cross the line first
6. A team project:  Toys for childrens
7. A thousand words
8. Taklimat  mengenali KML

Kami hanya mampu menyediakan jamuan ringan sahaja memandangkan kewangan yang agal terkawal sekarang.

Kemudian kami berpeluang mengiringi ahli rombongan melawat ke Taman Burung , Muzium Merin dan juga akhirnya menghantar  mereka ke bandar untuk ber shoping...

Semuanya berjalan lancar kerana  adanya kerja berpasukan.
InsyaAllah lepasni ada kelapangan akan di up load gambar...
:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Sayang Shikin

Tuesday, November 23, 2010

CHAPTER 10: Konflik diri yang pertama.

Konflik pertama dalam hidup aku adalah membuat pilihan untuk meneruskan pengajian aku. Seperti yang aku ceritakan aku sememangnya seorang budak yang cerdas dan bijak jadi tak ada sebarang masalah bagi aku dalam pelajaran . Semasa aku darjah lima keputtusan peperiksaan penilaian aku kira ketegori cemerlanglah pada zaman itu sebab bukan macam sekarang 5 A tu bersepah-sepah tapi bagi zaman kami sekolah aku kira paling bijaklah 3 A 1B 1C. Itupun tawaran belajar datang bertindan tindih. Aku mendapat tawaran belajar di bawah Rancangan Pelajar Khas di SMK Keat Hwa, Sekolah Maktab Mahmood PerempuanAliran Arab dan juga aku telah menggagalkan diri aku sendiri dalam peperiksaan kelayakan MRSM sebab aku tak berminat untuk berjauhan dengan mak dan ayah aku. Akhirnya aku buat keputusan masuk Sekolah Keat Hwa..tapi malangnya hanya sehari sahaja aku belajar kat sekolah ini sebab masa aku naik bas pergi sekolah aku berjumpa dengan Ann kawan baik aku masa sekolah rendah dan dia ajak aku tukar ke Sek Men Tun Sharifah Rodziah dan aku memberontak kat ayah aku agar tukarkan aku ke sekolah ini. Tapi Kak Not memang tak setuju langsung kata dia sekolah budak jahat buat apa nak tukar pi ke sana. Memandangkan aku ni memang anak yang degil dan tak boleh bangkang akhirnya ayah aku terpaksa tukarkan aku jadi semua biasiswa aku ditarik balik. Tapi apa aku kesah kalau setakat RM40 ringgit sebulan . Bertukarlah aku ke Sekolah Menengah Tun Sharifah Rodziah dan tak sampai sebulan malangnya Ann tinggalkan aku sebab dapat tawaran Khas belajar di Sekolah Menengah Sultanah Bahiyah. Aku sangkakan dia tidak akan pergi kerana persahabatan kami tapi malangnya dia meninggalkan aku dan sejak hari itu aku sudah tidak ada sahabat baik lagi dan bagi aku semua adalah sama. Bermula di sinilah tumpuan belajar au dah hilang dan akutak minat belajar dan aku mula tidak berkawan dengan bangsa Melayu lagi. Aku hanya ada dua orang kawan bangsa Melayu di sekolah iaitu Zarina dan Zalita dan yang lain semuanya kawan Cina Ong Suan Nyin,Tan Pei Pei ,Choo Ding Ding, Tan Sok Lin dan ramai lagilah tapi hanya sekadar teman biasa tak lebih dari itu sebab aku dah tak percaya pada sahabat karib
Semasa di sekolah Tun Sharifah Rodziah memang ada sesuatu yang tak kena ada diri aku semasa aku tingkatan satu aku berambut panjang selama 6 bulan sahaja dan selepas itu aku memotong rambut aku macam lelaki dan aku memang betul-betul dah jadi budak TOMBOY gara-gara aku kehilaga sahabat baik aku yang meninggalkan aku.
Ketika itu aku bersumpah bahawa aku tidak akan mempercayai mana-mana sahabat aku lagi dan kalau aku berkawanpun cukuplah dengan persahabatan luar sahaja.Aku benar-benar sayangkan sahabatkan Ann dan aku akui dia sahaja sahabat baik yang pernah aku miliki selama enam tahun sepanjang aku di sekolah rendah. Aku tidak pernah punyai sahabat baik lagi selepas itu sehinggalah aku bergelar mahasiswa dan bekerja. Bagi aku cukuplah aku berkawan atau bersaudara sahaja dan setelah itu konsep persahabatan bagi aku telah berubah. Persahabatan adalah persaingan dan percaturan bukan lagi kasih sayang dan kepercayaan. Sebenarnya trauma itu terus berada dalam diriaku sehinggakan aku takut untuk menyayangi mana-mana sahabat aku. Bagi aku aku sanggup berkorban dan mempertahankan sahabat aku tapi aku sebenarnya kalah dalam meengenal erti persahabatan. Konsep persahabatan bagi aku telah tiada dan aku lebih mempercayai erti persaudaraan dan kalau aku berkawan aku akan anggap mereka saudara aku dan seandainya mereka mengecewakan aku aku akan dapat menerima hakikat bahawa itulah resam bersaudara..habis sangat aku kecil hati.Tapi bukanlah mudah untuk aku menganggap seseorang itu saudaraku sendiri sehinggalah aku mengiktirafnya di dalam hati aku.kalau tidak cukuplah saudara seislamku sahaja.Jadi taklah kita akan kecewa dalam hidup ini.aku lebih suka berkawan dengan ayah , mak dan ahli keuarga aku serta abang angkat aku. Masa tingkatan satu aku dah ada abang angkat aku seniri iaitu di kalangan olahragawan Majlis Sukan Sekolah kedah dan kebanyakan abang angkat aku budak KSAH lah. abang angkat aku yang aku memang sangat sayang adalah Nasarudin Othman hinggalah nama dia abadi dalam nama pena aku Faznasha ,Natasha Farhana dan Nalis Fauzea. Kalau F tu aku rasa semua orang dah boleh tahu nama siapa sebab itu adalah cinta pertama dalam hidup aku.

Masa di SMKTun Sharifah Rodziah kehidupan aku lebih banyak berfokus kepada sukan dan aku sentiasa berlatih untuk melayakkan diri aku mendapat tempat ke MSSM. Masa di sini semua acara sukan aku berubah dari pemain bola jaring, runner dan lontar peluru aku beralih ke acara padang...nak tau kenapa? Semua ini disebabkan semasa aku tingkatan satu tekanan yang aku hadapi menyebabkan aku menambah berat badan aku sebanyak 20 kg dan ini menyebabkan aku dah semput nak lari dan aku dah tak berminat main bola jaring sebab semua itu mengingatkan aku pada Ann jadi caranya aku beralir semua acara yang aku minat suatu ketika dahulu. Aku belajar juga main hoki tapi tak tahan asyik kena ketuk kaki dengan kayu hoki jadi aku hilang minat. Itulh punca yang menyebabkan berat badan aku naik dan setiap hari aku berkawan dengan geng anak Cina dan aku pun banyak fokus pada aktiviti indoor belajar main chest, kraf tangan dan yang paling istimewa aku belajar main poker sebab biasalah mana ada cina tak pandai main daun terup. kebetulan masa kecil aku memang dah pandai main daun teru jadi masa di sekolah mnengah nilah aku lagi cekap sebab eng kami memang belajar main daun terup sampaikan dapat menilik nasib dan buat silap mata.
Asal ada masa lapang saja aku akan main dengan geng aku dan aku ni memang baik dengan kawan-kawan aku sampaikan hari raya cina aku akan pergi rumah kawan aku Ong Suan Nyin dan aku akui memang aku rapat denggan dia ni. Aku belajar buat macam-macam kraf tangan hinggakan aku memang terror buat bunga hamper yang dijual di kedai bunga sebab aku belajar dari kawan-kawan aku. Masa aku tingkatan satu memang ramai orang melayu tak suka kawan dengan kami sebab kata kami ni bau hanyir sebab tak mandi pagi..sebab aku kawan dengan cina jadi akupun dipukul rata oleh kawan-kawan kataaku ni pun cina jugalah. Perkauman tetap wujud tapi bagi aku aku memang tak ada sikap perkauman sebab dari kecil aku berkawan ddengan semua bangsa dan mak ayah aku ajar menghormati bangsa dan agama orang lain.Ayah memberikan tauladan yang sangat baik sebab setiap kali hari raya puasa rumah aku memang penuh dengan tetamu yang berbilang kaum dan ayah dan mak melayan tetamu dengan meraikan mereka dengan menyediakan makanan yang sesuai sebab ada orang India dan Cina yang tak makan daging dan selalunya ayam memang menjadi pilihan utama kawan-kawan ayah dan mereka cukup seronok bila makan ketupat dan rendang ayam mak. Macam tu lah juga kawan-kawan aku bila time raya memang ramai yang datang walaupun rumah kami kecil dan cukup miskin tapi kami rasa bahagia sangat. Begitu juga kwan-kwan ayah kalau masa raya Cina memang akan hantar kuih bakul dan marukhu.Aku memang penggemar utama kuih bakul sebab aku tahu untuk buat kuih bakul kita kena bersih sepenuhnya termasuklah tak boleh bercakapmasa buat kuih bakul dan marukhu pula mesti yang ada resepi pakai lemuju sebab mak belajar buat marukhu dari Saloma dan kuih sepit dari Apo jiran aku.Memang sedap. Muhibbahnya hidup kami yang tak pernah mengenal erti perkauman dan mungkin sebab kami orang susah dan ayah dan makengajar untuk menghormati dan berdakwah secara hikmah kerana kalau kita jauhkan diri kita dari mereka bagaimana mereka hendak mengenal Islam sebab itu aku bahagia bila beberapa orang kawan aku memilih Islam menjadi agama mereka setelah aku dewasa. Memang bukan satu benda yang mudah untuk berdakwah tapi itulah ilmu dakwah yang mak dan ayah ajarkan dalam hidup kami,agar menunjukkan akhlak yang baik pada orang yang belum Islam. Mak dan ayah tak bagi sebut kafir sebab alasannya kita tak tau orang itu Islam atau kafir sehingga lah dia mati sebab mungkin detik akhir hidup seseorang itu dia akan menerima hidayah dari Allah. Walaupun ayah aku dan mak aku bukanlah alim ulama' tapi mereka mengajar kami mengenal erti kasih sayang sesama insan dan memuliakan orang tua walau apaun bangsa orang itu.Masa sekolah menengah aku ada beberapa orang 'teman lelaki' yang rapat antaranya Chakran A/lAh Tiang, Ariwanathan, Tan Aik Kong dan beberapa orang lagi yang aku dah lupa nama penuh mereka tapi masa sekolah rendah Sundram dah masuk Islam dengan nama Abu Bakar. Manakala kawan sepermainan aku Che Putih pun dah masuk Islam dan aku masih menunggu khabar akan kawan-kawan aku yang memeluk Islam. Mungkin sebab itulah aku lebih suka berkawan dengan orang bukan Islam sebab aku selesa dan bagi aku niat aku adalah berdakwah dan aku tak akan kecewa dengan mereka sebab nilai persahabatan adalah dalam konsep yang berbeza.

Aku dah lupa pada nilai-nilai setia dalam persahabatan atau percintaan kerana bagi aku aku ada nilai yang tersendiri sebab aku memang glamour sebab satu-satunya atlit yang mewakili sekolah dan dapat pingat dalam MSSK danMSSM dan paling glamour setelah aku bertukar ke sekolah SMK Dato Syed Omar masa tingkatan empat hingga tingkatan 6 atas separuh jalan...tunggu nanti aku ceritakan dalam episod seterusnya.

:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Sayang Shikin

A Story of Appreciation

Kasihnya ibu...membawa ke syurga
One young academically excellent person went to apply for a managerial
position in a big company.He passed the first interview, the director
did the last interview, made the last decision. The director
discovered from the CV, that the youth's academic result is excellent
all the way, from the secondary school until the postgraduate
research, never has a year he did not score.The director asked, "Did
you obtain any scholarship in school?" and the youth answered
"none".The director asked, " Is it your father pay for your school
fees?" the youth answered, my father passed away when I was one year
old, it is my mother who paid for my school fees.The director asked, "
Where did your mother worked?" the youth answered, my mother worked as
cloth cleaner. The director requested the youth to show his hand, the
youth showed a pair of hand that is smooth and perfect to the
director.The director asked, " Did you ever help your mother washed
the cloth before?" The youth answered, never, my mother always wanted
me to study and read more books, furthermore, my mother can wash
cloths faster than me.The director said, I had a request, when you go
back today, go and help to clean your mother's hand, and then see me
tomorrow morning.
The youth felt that its chance of landing the job is
high, when he went back, he happily wanted to clean his mother's hand,
his mother feel strange, happy but mixed with fear, she showed her
hand to the kid.The youth cleaned his mother's hand slowly, his tear
drop down as he did that. It is first time he found his mother's hand
is so wrinkled, and there are so many bruises in her hand. Some
bruises incites pains so strong that shiver her mother's body when
cleaned with water.This is the first time the youth realized and
experienced that it is this pair of hand that washed the cloth
everyday to earn him the school fees, the bruises in the mother's hand
is the price that the mother paid for his graduation and academic
excellence and probably his future.After finishing the cleaning of his
mother hand, the youth quietly cleaned all remaining clothes for his
mother.That night, mother and sons talked for a very long time.
Ibu..betapa besarnya pengorbananmu.....
Next morning, the youth went to the director's officeThe director noticed
the tear in the youth's eye, asked: " Can you tell me  what have you
done and learned yesterday in your house?"The youth answered, " I
cleaned my mother's hand, and also finished cleaning all the remaining
clothes'The director asked, " please tell me your feeling."The youth
said,
Number 1, I knew what is appreciation, without my mother, there
would not the successful me today.
Number 2, I knew how to work
together with my mother, then only I can realize how difficult and
tough to get something done.
Number 3, I knew the importance and value
of family relationship.The director said, " This is what I am asking,
I want to recruit a person that can appreciate the help of other, a
person that knew the suffering of others to get thing done, and a
person that would not put money as his only goal in life to be my
manager. You are hired.Later on, this young person worked very hard,
and received the respect of his subordinates, every employees worked
diligently and in a team, the company's result improved tremendously.A
child who has been protected and habitually given whatever he did, he
developed "entitlement mentality" and always put himself first. He is
ignorance of his parent's effort. When he started work, he assumed
every people must listen to him, and when he became a manager, he
would never know how suffering his employee and always blame
others.For this kind of people, he can have good result, may be
successful for a while, but eventually would not feel sense of
achievement, he will grumble and full of hatred and fight for more. If
we are this kind of protective parent, did we love the kid or destroy
the kid?You can let your kid lived in a big house, eat a good meal,
learn piano, watch a big screen TV. But when you are cutting grass,
please let them experienced it. After a meal, let them washed their
plate and bowl together with their brothers and sisters. It is not
because you do not have money to hire a maid, but it is because you
want to love them in a right way. You want them to understand, no
matter how rich their parent are, one day their hair will grow gray,
same as themother of that young person.The most important thing is
your kid learn how to appreciate the effort and experience the
difficulty and learn the ability to work with others to get thing
done....
Mak....inilah insan yang membesarkan aku dengan penuh kasih sayang dan  menumpahkan setiap titik peluhnya membasuh kain di rumah orang untuk membantu ayah menyekolahkan dan membesarkan kami........inilah ibuku..
hatiku tersentuh dengan cerita ini kerana ianya mengingatkan aku akan mak yg tidak pernah menyuruh kami membasuh pinggan maupun pakaian sendiri sebab nak anak-anaknya menjadi orang pandai dan berpelajaran....betapa besarnya pengorbanan ibu dan ayahku.....
:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Sayang Shikin

Sunday, November 21, 2010

14 Zulhijjah......hari lahir mengikut kalendar hijrah...

Mengikut cerita mak..aku lahir bulan tengah mengambang jadi betullah..14 Zulhijjah bila tengok bulan semalam memang cerah sebab malam 14...syukurlah..sebab tu masa kecik muka macam bulan..
Bersyukurnya aku sebab aku selalu dengar cerita mak tentang kehebatan bulan Zulhijjah..sehinggalah aku sangat bangga sebb aku lahir bulan Zulhijja.. bila dewasa sekarang baru aku tahu..apa erti bulan zulhijjah dalam hidup aku ni dan Alhamdulillahtunang pun lahir bulan Zulhijjah juga jdai karekter rasa sama je...kalau nak marah kat dia nanti tengok diri sendiri dululah...

Nak tahu apa aku buat sempena 14 Zulhjjah..aku tak sempat order kek jadi aku teringat sangat dekat arwah mak jadi aku masaklah makanan kegemaran mak..kuih pau..masa mak ada selalu aku masak kuih pau ni hinggakan dah jadi mahir..tapi sejak mak meninggal aku tak pernah masak kuih pau lagi sebab rindu kat mak jadi...inilah kali pertama aku masak kuih pau sejak mak kembali ke rahmatullah 25 November 2006 dulu..hampir empat tahun aku ttak masak kuih kegemaran mak..tapi kali ni memandangkan akutak ada periuk pengukus akudah modify jadi kuih pau goreng...

Aku ni paling suka memasak tapi sejak mak tak ada aku memang dah hilang semangat nak masak..sekarang kena belajar balik ..masak..banyak dah lupa adunan sbb aku bukan jenis pakai resepi masak.. dan sekarang  kena belajar semulalah...apapun  pesan mak..kalau kita masak dengan ikhlas hati..insyaAllah makan tu akan jadi sedap.. jadiikhlaskanlah hati setiap kali kita masak makanan dan banyakan baca selawat..InsyaAllah tak tau masak pun akan jadi sedap...

Aku rindu masakan mak dan ayah..memang tiada tandingannya...sebab mak dan ayah masak dengan kasih sayang untuk anak-anak jadi sedapnya..subhanallah..bukan aku saja kata sedap tapi org lain makan pun kata sedap jadi memang sedaplah..Hati dan keikhlasan itulah pesan maka dan ayah buat anak-anak agar hidup dalam keberkatan Allah SWT..jangan iri hati pada sesama adik beradik dan juga orang sekeliling. kita akan dapat apa yg kita idamkan dalam hidup ini selagi mana kita ikhlas mendoakan kebahagiaan orang lain di sekeliling kita....Ikhlaskanlah hati...biarlah Allah yang menilai setiap apa yang kita lakukan..InsyaAllah Allah akan kurniakan kita yang terbaik di dunia dan akhirat..Amin


:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Sayang Shikin

Sedihnya...tak boleh nak compose berita.. line tak clear..

Labuan oh labuan...kenapalah line takclear...

macamm nyanyi lagu bangau oh bangau pula...

ni nak kena tuliscepat-cepat..jab laginak upload pun tak boleh dah...
nantilah kalau ada line sempatlah aku compose byk cite,,

Raya haji tahun ni..aku kena cirit birit...sbb makan perut daging  ....aduh sedap tapi cirit birit sanmapi ke hari ni dah hari ke 4..

14 Zulhijjah hari lahir aku ikut tahun Hijrah...
bertambahlaah lagi umur..tapi just a number..apa yang penting..hidup mesti enjoy..dan sentiasa inngat Allah SWT kurniakan kita manusia dengan penuh kenikmatan...tapi sejauh mani kita bersyukur?????

Fikir-fikirkanlah..
:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Sayang Shikin

Slum Dog or Millionaire?


By Randy Gage I had an appointment at the tailor to take in some new Armani suits I picked up in Paris and Stockholm.  I was in my underwear, swishing my mouthwash around my mouth, when I noticed it looked like a bad storm was coming.  So I went out my back balcony to shut the hurricane shutters.
It was already getting quite breezy, and the wind blew the door shut.  Not a problem because I only use the dead bolt locks in my doors, not the twist lock ones on the handles, so to never get locked out.  The only issue I didn’t consider was the maid…
Who had thoughtfully locked the bottom lock the day before.  Now I was standing on my balcony in my underwear, locked out with a mouth full of mouthwash.  What would MacGyver do?
He would have taken the spokes off my bike and picked the lock.  Couldn’t figure out how to make that work.  So what would Jackie Chan do?
Well he would have scrambled over the balcony, and climbed a pipe up to the roof.  And since the wind was howling, and I’m afraid of heights, that didn’t seem very attractive.
I kept looking over the balcony, hoping to see the maintenance man or a neighbor that could come up and let me in.  No one in sight for ten minutes of all this. I wanted to get to the tailor, and then head down to Key West, so was getting impatient.  Then led to the next question…
What would Randy Gage do?
I broke the glass, stepped inside, called my assistant to get it replaced and left.  You always can use a new door anyway.
Certainly could have waited around on the balcony for another hour or two, waiting for someone to pass below and saved a chunk of cash.  But as usual, I went for the immediate gratification.
Not saying that was the smartest decision.  But that was the choice.  Ain’t it great to be rich?
One of the things you hear a lot is that someone without money can be prosperous.  Sorry, that dog don’t hunt.
Maybe you would have waited for someone to come along if you were locked out.  But have you priced what your kid’s braces will cost?  Seen what private school tuition is these days?  Know what it costs to attend a concert?  Noticed what a trip to Disneyworld costs?
Seen the price difference to buy organic produce without all the toxic chemicals?  Know what the movie house gets to let you see that art house film?
Yes sunsets are still free.  You can listen to the crickets chirping in the woods for nothing.  But the waterside room is $80 more, and the fuel to take you to the woods is three bucks a gallon.  And you don’t even want to know what new glass doors cost.
The great news is you get to choose.  You can be the slum dog or the millionaire.    Go for rich!
-RG
:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Sayang Shikin

Tuesday, November 16, 2010

Short Neurological Test

Do you think you can do it?
Have a go and see……….prove to yourself that you still have you mind intact and not losing it….
See what you say…….
 

Short Neurological Test

1- Find the C below.. Please do not use any cursor help.

OOOOOOOOOOOOOOOOOOO OOOOOOOOOOOO
OOOOOOOOOOOOOOOOOOO OOOOOOOOOOOO
OOOOOOOOOOOOOOOOOOO OOOOOOOOOOOO
OOOOOOOOOOOOOOOOOOO OOOOOOOOOOOO
OOOOOOOOOOOOOOOOOOO OOOOOOOOOOOO
OOOOOOOOOOOOOOOOOOO OOOOOOOOOOOO
OOOOOOOOOOOOOOOOOOO COOOOOOOOOOO
OOOOOOOOOOOOOOOOOOO OOOOOOOOOOOO
OOOOOOOOOOOOOOOOOOO OOOOOOOOOOOO
OOOOOOOOOOOOOOOOOOO OOOOOOOOOOOO
OOOOOOOOOOOOOOOOOOO OOOOOOOOOOOO


2- If you already found the C, now find the 6 below.


9999999999999999999 9999999999999999 999999999999
9999999999999999999 9999999999999999 999999999999
9999999999999999999 9999999999999999 999999999999
6999999999999999999 9999999999999999 999999999999
9999999999999999999 9999999999999999 999999999999
9999999999999999999 9999999999999999 999999999999


3 - Now find the N below. It's a little more difficult.


MMMMMMMMMMMMMMMMMMM MMMMMMMMMNMM
MMMMMMMMMMMMMMMMMMM MMMMMMMMMMMM
MMMMMMMMMMMMMMMMMMM MMMMMMMMMMMM
MMMMMMMMMMMMMMMMMMM MMMMMMMMMMMM
MMMMMMMMMMMMMMMMMMM MMMMMMMMMMMM


This is NOT a joke. If you were able to pass these 3 tests, you can cancel your annual visit to your neurologist. Your brain is great and you're far from having a close relationship with Alzheimer.

Congratulations!
 

------- 

eonvrye that can raed this rsaie your hnad.

 
To my 'selected' strange-minded friends:

If you can read the following paragraph, forward it on to your friends and the person that sent it to you with 'yes' in the subject line.

 

Only great minds can read this
This is weird, but interesting! 

If you can raed this, you have a sgtrane mnid too

Can you raed this? Olny 55 plepoe out of 100 can.

I cdnuolt blveiee that I cluod aulaclty uesdnatnrd what I was rdanieg. The phaonmneal pweor of the hmuan mnid, aoccdrnig to a rscheearch at Cmabrigde Uinervtisy, it dseno't mtaetr in what oerdr the ltteres in a word are, the olny iproamtnt tihng is that the frsit and last ltteer be in the rghit pclae. The rset can be a taotl mses and you can still raed it whotuit a pboerlm. This is bcuseae the huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the word as a wlohe. Azanmig huh? Yaeh and I awlyas tghuhot slpeling was ipmorantt! If you can raed this forwrad it

FORWARD ONLY IF YOU CAN READ IT 

Forward it & put 'YES' in the Subject Line
:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Sayang Shikin

TODAY AT MY OFFICE....

Never stop Smiling because somebody will fall in Love wwith you!!!



Tidak ada maknanya menjadi dewasa jika kadang-kadang kita tidak boleh menjadi keanak-anakan.....

The roots of true achievement lie in the will to become the best that you can become.............Sir Hendry Taylor

Treat everyone as SPECIAL.......
:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Sayang Shikin

Analisa..program..nak.raya..tak nak pikiar banyak ..tapi program bertimpa2..



Hari ini sepagi kami berhempas pulas membuat analisa program..aduh siksa juga ni..pakai manual..SPSS...dah lama  tinggal..tapi siapjuga akhirnya untuk bahagian analisa program
....
Bahagian kajian tindakankena buat pakai SPSS kalau tak botak kepala nak mengira dengan manual..

Esok  hari raya..tak nak fikir banyak-banyak..akunak raya haji.
Alhamdulillah tahun ni buat korban juga.

Hari ini uruskan permintaan program dari
1.IPG Tawau dan juga ...24-26 Nov
2.PDT KML...oklah.....3-5 Disember
3.Program Pembangunan Staf  26 Nov dan 3 Disember

Pisang panas....pisang goreng...
alamak lapar lah pula...
Dah sahur....kenapa pula lapar...
tention..itu punca lapar.

:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Sayang Shikin

Thursday, November 11, 2010

NASIHAT UTK PARA HAMBA

 
1. Brgsiapa masuk kubur tanpa bekal, maka seakan-akan dia mengarungi lautan tanpa perahu. Keadaan mayat di dalam kubur itu tak ubahnya seperti orang tenggelam yang meminta pertolongan
 
2. Kemuliaan dunia bisa diraih dengan harta benda; kemuliaan akhirat hanya bisa diraih dengan amal saleh
 
3. Kesedihan dalam urusan dunia dapat menggelapkan hati; kesedihan dalam urusan akhirat bisa menerangi hati
 
4. Brgsiapa mencari ilmu, berarti ia sedang mencari surga; Brgsiapa mencari kemaksiatan, berarti ia sedang mencari neraka
 
5. Brgsiapa berbuat dosa, sementara dia tertawa (merasa bangga), maka kelak Allah akan memasukkannya ke neraka dengan menangis;  Brgsiapa taat kepada Allah, sementara dia menangis (sebab amat takut kepada-Nya), maka kelak Allah akan memasukkannya ke surga dengan penuh kegembiraan
 
6. Tidak disebut sebagai dosa kecil apabila dosa tersebut dikerjakan secara terus-menerus; Tidak disebut dosa besar apabila disertai dengan istighfar mohon ampun kepada Allah
 
7. Nafsu dapat menyebabkan penguasa menjadi budak; Sabar bisa menyebabkan budak menjadi raja. Nabi Yusuf adalah adalah putra Nabi Ya'qub yang sangat sabar.
 
8. Berbahagialah orang yang dapat menjadikan akalnya sebagai raja, sedangkan nafsunya dijadikan tawanan; Celakalah orang yang menjadikan nafsunya sebagai raja, sedangkan akalnya dijadikan sebagai tawanan.
 
9. Brgsiapa meninggalkan dosa, maka hatinya menjadi lembut; Brgsiapa meninggalkan perkara yang haram serta memakan hanya yang halal, maka akal pikirannya menjadi jernih; Sumber segala dosa adalah cinta dunia
 
10. Orang yang berilmu tidak akanmerasa asing di manapun ia berada; Orang yang tidak berilmu akan merasa terasing dimanapun ia berada; Orang yang beramal saleh akan selalau dihormati dan dimuliakan orang dimana saja ia berada
:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Sayang Shikin

10 NASEHAT ULAMA

1. Brgsiapa ingin menjadi org kaya, maka hendaknya ia 
    selalu senang dengan apa yang diberikan Allah
    kepadanya, baik berupa harta benda, kedudukan,
    maupun yang lainnya
 
2. Brgsiapa ingin pandai dalam urusan agamanya,maka
    hendaknya ia mau menerima kebenaran dari siapapun
    datangnya
 
3. Brgsiapa ingin menjadi seorang yang bijak, maka
    hendaknya dia menjadi orang yang berilmu
 
4. Brgsiapa ingin aman dari gangguan manusia, maka
    hendaknya dia tidak menceritakan aib orang lain
 
5. Brgsiapa ingin memperoleh kemuliaan di dunia dan
    akhirat, maka hendaknya mengutamakan urusan akhirat
   diatas kepentingan duniawi
 
6. Brgsiapa ingin memperoleh surga dunia dan surga
    akhirat, maka hendaknya dia banyak memberi, krn org
    yg banyak memberi itu dekat dengan surga dan jauh
    dari neraka
 
7. Tidak akan bisa berkumpul antara iman dan bakhil
     (kikir) di hati seorang mukmin selamanya. Adakah
     penyakit yang lebih berbahaya daripada bakhil?
     - HR. Bukhari Muslim
 
8. Brgsiapa menyangka bahwa ia punya penolong yang
    lebih lebih kuat daripada Allah, berarti ia belum
    mengenal Allah dengan baik. Dan brgsiapa menyangka
    bahwa dirinya mempunyai musuh yang lebih kuat
    daripada dorongan nafsunya, berarti ia belum mengenal
    dirinya dengan baik
 
9. Brgsiapa yg menjadikan akhirat sebagai tujuannya,
    maka Allah akan mempermudah semua urusannya,
    menjadikan hatinya kaya, dan dunia akan datang
    kepadanya dengan mudah. Brgsiapa yang menjadikan
    dunia sebagai tujuannya, maka Allah akan menjadikan
    dirinya senantiasa sibuk dengan dunia dan dunia akan
    datang kepadanya sebatas yang telah ditentukan
    untuknya
 
10. Jadilah orang yang paling baik disisi Allah
      Jadilah orang yang paling buruk dalam pandangan
      dirimu dan jadilah manusia biasa di hadapan orang lain
:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Sayang Shikin

Wednesday, November 10, 2010

CHAPTER 9: hobi dan kegemaranku

"Mak..mak..itik ni nak gigit orang!!!..tolong..tolong..tolong..."bertempiaran aku lari keliling rumah sebab dikejar bapak itik nila peliharaan Mak..
"Ha..kacau dia lagi kan dah kena serudu ...dengan itik tu!..
"Kin nak tengok dia makan ja..bukan nak kacau dia..tak nak kawanlah dengan itik ni...sukagigit orang...itik jahat...nanti aku suruh ayah sembelih buat gulai...'
"Pap..pap...pap...papp...papp" dikejarnya aku satu kampung sampailah aku lari naik atas pokok jambu keling..
"pap..pap..pa'...mungkin dia kata nanti hang turun aku gigit dan ligan lagi.....masa kecil aku suka sangat kacau itik nila ni sebab badan dia besar sangat adalah dekat besar ayam piru.

Aku suka sangat dengan binatang peliharaan sebab waktu aku kecil di rumah Mak Lang aku dulu memang dia suka sangat bela binatang ada angsa, itik,ayam, kambing dan kucing...eei..banyak..
Mak Lang seorang yang sangat rajin sebab dikeliling rumah semuanya ditanam dengan pokok-pokok ulam dan buah-buahan dan dia juga pelihara binatang-binatang ..aku suka sangat sebab semua binatang peliharaan Mak Lang ni unik..kcing saja ada 40 ekor pelbagai warna dan pelbagai nama...kambing pun ada nama. Unik kucing semuanya tak membuang dalam rumah...sebab dah diajar supaya pergi ke tandas...itu yang mak tak tahan sebab terpaksa kngsi bilik air dengan kucing....
Mak Lang aku walaupun susah dia sangat tinggi usaha untuk hidup ..Pak Lang hanya penarik beca berapalah sangat pendapatan..Jadi Mak Lang bertukang rumah pun pandai..ada modal sahaja dia akan besarkan rumah.
"Dalam tin milo ni Mak Lang simpan duit..bila penuh nanti boleh beli papan dengan kayu.." itulah tempat simpanan Mak Lang aku dalam tin milo sahaja.Mak Lang pakai gelang emas sampai sekerat lengan sebab kata dia nilah simpanan dia.Mak Lang selalu pergi rumah kami mungkin sebab dia sunyi bila kami pindah ...asal ada masa petang-petang Mak Lang akan datang ke rumah dan kalau ada kelapangan aku akan pergi ke rumah Mak Lang tak lah jauh lebih kurang 1km je tapi bila berjalan bukannya terasa jauh sebab sepanjang perjalanan ada saja tempat aku singgah main.
"Ah ..Tam..makan kenyang-kenyang tau dan nanti kalau besar boleh lah dapat banyak anak"
"Bek..bek..bek.." terlompat-lompat tengok aku balik dari sekolah ..macam biasalah kambing memang suka melompat. Memang ceria selalu.
Ah adalah anak kambing betina yang berwarna perang ,manakala Tam pula adalah anak kambing hitam yang lahir dari satu ibu. Ibu Tam dan Ah mati masa melahirkan mereka dan Mak Lang hadiahkan Tam dan Ah kepada aku sebab hadiah kepada aku sebab dapat periksa nombor 1 masa Darjah 1 dan masa ibu mereka mangandungkan mereka aku selalu bagi ibu dia makan dan selalu aku main dengan ibu dia masa aku kecil dulu jadi macam keturunanlah. Jadi setiap kali aku pergi rumah Mak lang memang aku akanbagi ibu dia maka. Ibu mereka nama Che Puteh specialnya Che Puteh i adalah dia suka minum air kopi dan setiap kali aku pergi rumah Mak Lang petang-petang dia akan minta air kopi hinggakan kedua-dua kaki dia angkat letak kat jendela rumah. Unik sebenarnya kambing ini. Emak selalu cerita tentang kisah Rasulullah masa kecil memang gembala kambing jadi aku ni macam nak ikut sunnahlah .

Istimewanya aku bela kambing ni dari mereka umur sehari dan bagi makan susu tepung dalam botol kicap dengan puting susu baby. Seronok sangat sebab macam aku pula mak kambing tu. Ah dan Tam membesar dengan baik dan memang sangat jinak dan manja.Mereka setiap minggu aku mandikan dan siap bersihkan sebab aku memang suka peluk kambing ni sebab setiap hari mereka macam tahu bila aku balik sekolah. Terlompat-lompatlah dan aku akan buka ikatan dan bawa pegi kat hujung kampung main dan makan rumput dan pokok-pokok renek.Kambing aku tak berbau busuk sebab tulah aku memang sayang sangat kat kambing aku ini. Masa bela kambing ni aku selalu berangan-angan kambing bila kambing aku besar aku akan ada banyak kambing lagi dan sebab kata Mak Lang kambing senang membiak dalam tempoh tiga tahun aku dah boleh dapat anak-anak kambing lagi.Kononnya nanti bila kambing aku membiak bolehlah aku buat kandang besar kat hujung kampung dan boleh jual dan dapat duit untuk besarkan rumah aku.. Angan-angan...sambil main dengan kambing dan juga panjat pokok. Ah dengan Tam kalau aku panjat pokok mereka pun akan ikut nak panjat pokok dan mereka akan terlompatlompat sama. Kelakar bila aku ingatkan sebab merekalah rakan permainan aku.

"Cik..cik...cepat tangkap kambing hang tu..habis dia makan pokok bunga aku" marah Tok Su Chan pada satu hari.
"Kin cepat pi ambil Tam dengan Ah balik sat lagi kena sebat pula"...bagaikan kilat aku lari pergi ke kampung Tok Su Chan untuk membawa Tam dan Ah balik. Sebaik sahaja mereka nampak aku mereka menerpa aku bagaikan mengadu.
"Tulah lain kali janganlah pergi makan pokok kat kampung Tok Su Chan tu kan dah kena tibai".
"Bek...bek...bekkkkk"...seolah-olah faham apa yang aku katakan. Menangis aku memeluk kambing aku seba berbalor di badan kena sebat ..kesian kat Tam dengan Ah.
"Lain kali tambat...kalau setakat nak bela kambing saja pandai maidok makkan pokok bunga aku dan berak kat tangga aku..dapat aku sembelih nanti" amaran Tok Su Chan pada aku.
Aku memang dah tambat Tam dan Ah tapi nak buat macam mana dah memang tabiat kambing kalau terlepas memang akan cari pokok bunga dalampasu tambahan pula atas tangga batu. Memang Tam dengan Ah lincah sangat sebab mereka cukup suka main atas tangga batu.terlompat-lompat kalau aku bawa pergi padang sekolah dan boleh naik tangga kat kantin lama yang dah ditinggalkan.
Kesian kat mak selalu kena marah dengan Tok Su Chan.

Satu hari semasa aku balik dari sekolah aku terus balik jumpa Tam dan Ah ..tiba tiba tinggal Tam saja yang tertambat di bawah rumah aku dan Ah tak ada. Sah mesti dah terlepas dan aku terus lari pergi kat kampung Tok Su Chan dan aku tengok keadaan Ah yang sangat lemah.
"Ah...kenapa mulut hang berbuih hang makan apa"...tanya aku.
"Bek...beeeek...beeeeek" sambil mata dia memandang aku dan bergenang air mata Ah dan aku pun turut menangis sebab aku tahu mesti ada yang tak kena. Aku dukung Ah balik ke rumah. Sambil berjalan aku dengar ada suara yang membebel kat belakang.
"Degil ...aku dah kata jangan duk lepas kambing tu..ha..padan dengan muka"...suara berdengus.
"Kin kenapa Ah tu.." tanya mak.
"Tak tau lah tapi tadi Tok Su kata padan muka...." jawab aku. Mulut Ah terus berbuih-buih dan aku bagi Ah makan susu dan air tapi terus berbuih juga..
Kebetulan petang tua ayah balik awal dan Mak Lang singgah kat rumah dengan Pak Lang.
"Ni kena racun nih...memang dah tak boleh selamat dah ..mulut pun dah biru.."
Aku terus memeluk Ah dan mengusap kepala dan badan dia. Tam pula gelisah dan asyik mengembek seolah-olah risaukan Ah.
Tak sampai tiga jam petang tu aku meraung....
"Mak...Ah dah mati...Ah dah mati..." raung aku.
"Ah..kenapa Ah pergi makan racun kat rumah Tok Su..kenapa Ah tak dengar kata Kin..Tok Su jahat..tok su jahat"...sejaktua aku bencikanTok SU Chan sebab dia membunuh kambing aku.
"Ah....Kin sayang pada Ah''...petang itu dah jadi macam drama hindustan habis semua menangis termasuklah mak dan Mak Lang.Mungkin sedih tengok keadaan akuyang macam orang sasauyang menangis.
"Dah pi ambik cangkul..mai ayah korek lubang kita tanam Ah..Dah tok sah dok teriak lagi..dahlah tu"...kata ayah.
Petang itu Ah dikuburkan dan itulah kubur pertama sahabat baik aku.Tiap hari aku balik aku akanpergi tengok kubur Ah dan menangis.
"Tam..tinggal hang saja sekor la ni..kesiankat hang..hang jangan lari tau."kata akupada Tam yang seolah-olah faham apa yang aku kata.
Tapi sejak hari tu Tam dahtak selincah dulu lagi dan setiapkali aku bawa dia makan dia tak makan banyak dan seolah-olah bersedih dengan kematian Ah.

"Tak boleh jadi ni..baiklah hantar Tam balik kat rumah Mak Lang.biar dia duduk kat kampung sana dan sana banyak kambing lain lagi.."katamak aku.
"Nanti susah ..kesian kat dia tak dak kawan dah."kata ayah
"Tak pa lah ayah nanti hari Jumaat Kin pihantar Tam kat Mak Lang balik..."kata aku sambil menangis . Aku kasihan tengok Tam yang semakin susut badan dia. Sebeelum ini Tam sangat berkilat dan berminyak macam Ah juga sebab mereka selalu dimandikan..sebab tu bila orang kata kambing busuk tak mandi aku marah sebab kambing aku mandi dan sangat bersih.

"Tam..nanti hang duduk kat rumah Mak Lang hang jangan lari jauh-jauh kesian kat Mak Lang.tau" sepanjang jalan aku bersembang dengan Tam masa hantar diabalik ke Simpang Kuala.
"Bek..bek..bekkkkk.bekkkkkkk" raung Tam bila aku tinggalkan dia kat rumah Mak Lang. Sebaik sahaja aku serahkantali Tam aku lari balik ke rumah sambil menagis terisak-isak.Aku sayang sangat pada mereka.
Seminggu selepas tu aku balik sekolah aku diterpa oleh seekor kambing hitam dan aku kenal sangat . "Tam....Tam..Tam..mak Tam balik." terkejut mak bila dengar aku menjerit masa balik sekolah hari tu...punyalah aku seronok.
"Nih mesti terlepas tali nih" kata mak aku. Bayangkan Tam boleh jejak jalan balik ke rumah walaupun dah seminggu aku hantar ke rumah Mak Lang.
"Esok pi lah hantar balik..kalau macam ni nanti mati pula kena racun.. kesian kat da."
"Baiklah mak..esok Kin hantar Tam balik. Petang tu aku tak pergi mengaji Al Quran dan buat sepera sebab aku main dengan Tam dan adik-adik aku pun turut bermain dengan aku.Petang tu Abang Tam dan kak Chik dan kawan-kawan aku juga datang bermain dengan Tam.
Esoknya aku dan kawan-kawan aku sama-samapergi hantar Tam balik ke rumah Mak Lang.Sedih tapi ini semua kerana terpaksa. Sejak dari hari itu kami tak akan bermain dengan kampung To Su Chan lagi sebab bagi kami TokSu Chan tu jahat..itulah kanak-kanak. Mak kata orang tua tudah nyanyuk jadi jangan duk marah-marah, biarlah orang tua tak baikkita cakap macam tu. Dan memang kami waktu raya pun kami takakan pergi berhari raya kat rumah dia sebab takut...takpa ada ramai lagi orang yang tak marah kalau kami beermain di halaman mereka.

Selepas sebulan lebih aku dapat berita Tam aku mati terbelit dengan tali kat pokok masa Mak Lang tambat dia di pokok keriang tempat dia meragut rumput sebab kata Mak Lang mungkin dia cuba nak lepaskan diri dari ikatan nak lari balik ke rumah. Aku pergi rumah Mak Lang untuk ziarah kubur Tam saja. Macam ziarah orang mati pula..Itulah aku dengan kisah sahabat peliharan aku masa kanak.kanak.


Petang tu aku balik dari rumah Mak Lang bawa kotak. Sampai je kat rumah mak hairan apa pula yang aku bawa dalam kotak tu..Biasalah kalau balik dari rumah Mak Lang aku mesti bawa balik keladi, pucuk putat, mengkudu dan telur angsa..ssebab mak lang memang suka bela binatang ternakan.
"Apa pula yang dibaw balik dalam kotak tu?"...tanya mak.
"Mak lang kata ni ganti pada Ah dan Tam..nama depa pun Ah nhan Tam juga"..jawab aku.
"Eeeiii...nomelnya anak tucing ni...Yat nak min boyeh"..sampuk adik aku Yat yang memang telo (pelat) sapai darjah satu.
"Boleh..ni nama dia Ah dan ni nama Tam..Mak Lang kata Ah jantan dan Tam betina..tapi tak palah kan kita boleh bagi minum susu dalam botol Ah dan Tam juga"..jawab aku.
"Tam ..Ah ni bilik air tau!" sambil aku mematahkan lidi sepanjang ekor Tam dan Ah dan mencucuk ke tanah."Kalau nak berak jangan berak merata-rata tau berak kat sini saja dan lepas berak kena kambus sendiri...faham dak?" tanya aku.
"Miau..miau..miau" faham agaknya sebab itu adalah petua Mak Lang aku kucing tak berak dalam rumah dan memang 40 ekor kucing tak ada seekorpun yang berak dalam rumah. Aku ikut petua Mak Lang aku dan memang Alhamdulillah kucing aku hanya berak di luar rumah kawasan yang aku tandakan saja. Aku bela kucing tak adalah pula angan-angan nak ternak macam kambing sebab kucing tak boleh jual.Tapi kucing memang sangat manja terutama dengan Yat yang memang suka main dengan kucing. Ah dan Tam cepat membesar dan sepanjang aku tinggal kat Jalan Pegawai boleh dikatakan setiap tahun kucing aku ni beranak dan anak dia semuanya comel-comel dan ada yang aku hadiahkan pada kawan-kawan dan ada setengahnya mati dimakan oleh bapa kucing lain yang jahat tyerutama anak kucing jantan yang comel.
"Anak kucing yang kena makan tu sebab dia nanti bila besar akan jadi ketua sebab tu kucing bapak akan bunuh siap-siap" cerita mak kepada kami. Rasanya macam manusia dewasa jugalahkan kalau nampak orang yang berpotensi tinas siap-sia supaya tak melawan. Ye ke?
Sehingga aku tingkatan dua ,Ah dan Tam pun ikut kami pindah termasuklah masa tu aku bawa bersama generasi kucing tu yang ketiga iait Pong dan Teh kira cicit Tam ngan Ah lah. Mungkin warna mereka dah banyak berubah sebab biasalah kucing bohsia selalukena ngorat dengan kucing jantan lain yang mai mengorat. Yang specialnya kucing aku ni jenis kucing kampung tapi bulu kembang dan ekor kembang sebab baka baik dari Mak Lang aku. Istimewanya kucing-kucing aku nni ssemua manja dan pandai mengurut dan tidur terlentang macam manusia. Mungkin tiru macam aku tidur kut.Teh paling manja dengan ayah dan dia akantunggu ayah balik kerja dan bila ayah cakap "Teh urut ayah"..dia akan datang kat ayah macam faham je dan picit-picit ayah..lepas tu Teh akan hisap tetek ayah sebab dari kecik dia memang suka hisap tetek ayah sebab ayah selalu tak pakai baju bila balik dan tidur. Teh ingat tek ibu dia kut sebab ibu dia mati masa lahirkan dia.." tragiskan kisah kucing aku yang special ni. Teh hidup agak lama sehinggalah aku tingkatan lima dan diamati kena langgar kereta..masa dia melintas jalan tunggu ayah balik kerja masa di rumah aku kat Taman Wira. Tam dan Ah pun hidup sampai aku tingkatan tiga tak silap aku sebab masa ni aku dah sibuk kurang tumpuan pada kucing peliharaan aku lagi. Aku dah tak sayangkan binatang macam aku sayangkan kambing aku sebab aku trauma dengan kematianbenda yang aku sayang. Tapi setiap hari aku main juga dan sayang mereka juga tapi taklah keterlaluan sangat. Setiap minggu kalau pergi pasar aku akan beli ikan-ikan segar untuk kucing -kucing aku ni. Tapi bilangan yangaku bela dalam satu-satu masa tak lebih dari lima ekor sahaja sebab ada sajayang datang minta. Kucing aku special sebab tak pandai jalan rumah orang kecuali aku seekor kucing misteri nanti aku ceritakan kemudian sebab ceritanya masa aku dah jadi cikgu dah masa tu.
 Waktu aku di sekolah rendah juga aku suka bela ikan laga atau ikan Karin yang mana aku tangkap dalam parit dengan kawan-kawan lelaki aku termasuklah Abang Tam, Mat, Jat dan Ad. Selalu nya aku akan join mereka menggagau ikan. Tekniknya cari temopat yang berbuih banyak dan bawa penyauk. Berbotol-botol ikan yang aku bela yang istimewanya ikan-ikan ini hanya boleh duduk seekor dalam satu botol dan kemudiannya kami akan simpan ditempat gelap kadangg-kadang dalam tanah sebab semakin gelap tempat dia semakin cantiklah warna ikan Karin ni. Selalunya seminggu sekali kamiakan keluarkan ikan ini untuk ditayangkan dan ada kalanya akan kami lagakan. Memang best bila aku ingatkan kembali sebab memang tom boy habis. Ikan-ikan ni bila dah terlalu banyak selalunya kami jualkan kat kedai akuarium dapatlah seekor 50sen. Kira mahallah zaman tu tapi kalau Cina jual balik boleh mencecah RM3-Rm 5 seekor bergantung kepada warna dia.Kadang-kadang aku jualkan atau bagi pada kawan-kawan kat sekolah aku.

Satu lagi kegemaran aku adalah tangkap ikan..bukan pakai pancing tapi pakai serkap buluh terutamanya musim menuai padi sebab waktu ni kan paling banyak. Ikan darat semua ada dan yang paling banyak ikan puyu, sepat dan haruan. Aku tangkap ni bukan nak meniaga cuma nak mencari keseronokkan dalam masa satu jam sahaja aku boleh naik basikal dengan kawan-kawan aku pergi cari bendang masa tu dekat kawasan Taman Sultan Badlishah sebab taman tak banyak lagi. masa tu bendang lagi dan semua tu tempat aku tangkap ikan. Aku cakap kat mak nak pergi berenang kat swiming pool paling besar kat dunia. Pernah sekali aku kena marah dengan ayah sebab masa tu baru lepas peperiksaan Penilaian Darjah Lima jadi aku ni memang bebas habis-habisan. Aku balik lewat sejam samapi kat rumah pukul 7 malam apa lagi ayah dah siap tunggu dengan getah paip nak tibai kaki sebab janji balik mesti sebelum jam enam petang. Tapi tak kena tibai sebab ayah denda aku besiang ikan yang aku tangkap tu sampai habis dan tak boleh naik tidur kat atas sebab selagi tak siap tak boleh makan dan tak boleh masuk dalam rumah...Siapapun tak dibenarkan menolong aku walaupunkak Not danmaknak tolong ayah larang sebab ini denda kat aku kerana langgar disiplin. Walaupun aku jarang kena marah tapi sekali kena marah aku memang makan tak habislah.Itulah kali terakhir aku pergi menggagau kat bendang sampai lewat dan akhirnya aku siap siang ikan dah dekat jam sepuluh malam punyalah lapar giler tapi tak berani ngan ayah sebab ayah jarang marah kalau marash takut juga aku. Kebetulanpula memang banyak ikan aku bawa balik hari tu satu tong cat yang 5 litter tu bayangkanlah penuh tong. Itu yang seronok sangat sampai terleka masa dah berlalu.

Aku pernah cuba membela burung ini waktu aku darjah enam tapi aku taksuka sebab tak sampai hat tengok burung tu dalam sangkar .Aku pernah bela burung terkukur, burung pipit,burung merbah dan burung murai batu.Semua n pemberian Abang E@Cikgu Mail Kak Tun sebab dia ingat aku suka bela burung sebab aku selalu juga melastik burung ni.Tetapi aku akhirnya bebaskan semua burung-burung tu sebab aku rasa mereka pun ingin hidup bebas seperti aku. Mak selalu kata walaupun kita letakkan burung tu dalam sangkar emas sekalipun burung tu tetap nak hidup bebas dan terbang sana sini. Jadi aku sempat bela burung selama beberapa bulan sahaja, lepas itu semuanya aku bebaskan.

Ha...satu spesis biatang yang aku paling tak suka adalah angsa. Sebab aku selalu bergaduh dengan angsa-angsa kat rumah Mak Lang aku. Pernah satu ketika angsa-angsa tu berpakat untuk mengejar aku.Asal nampak muka aku je mereka akan kejar macam musuh je. Lepas tu satu hari tu aku memang dah tak sabar dengan angsa-angsa ni jadi aku beranikan diri bertembung dengan mereka. Bila angsa tu rapat je dengan aku aku terus pegang leher dia.
"Ha..ka nak cubit aku lagi...cepat bagi tahu dekat semua geng kau jangan nak cubt aku lagi kalau tak aku tak lepas leher kau ni"...sambl mencekik leher angsa jantang yang jadi ketua geng serbu aku ni.
"Ang...ang...ang.."meronta angsa tu minta dilepaskan.
"Tak...aku takkan lepaskan kalau hang tak bagitau geng hang jangan ligan dan cubit aku..cepat bagitau"..macam cakap dengan manusia saja lagaknya.
"Ang...ang..ang...ang...ang"..angsa tu semakin diam dan dah tak meronta.
"Ooooi ...nmati lah angsa Mak Lang tu ..lepas lah tak gigit lagi lepas ni ...serik dah tu". tempik MakLang aku.
Sejak dari hari tu kalau aku pergi rumah Mak Lang aku semua itik angsa ni akan duduk jauh-jauh saja sambil berbunyi..ang...ang..ang...tapi dah tak berani nak dekat dengan aku. Sebab itu aku tak suka bela itik angsa.

Ayam danitik serati pun aku tak suka sebab mak ayam garang selau aku kena kejar dengan ibu ayam sebab aku ambil telur ayam. Selalunya aku tolong bagi makan saja tak adalah nak bermain dengan ayam dan mak tak bagi main anak ayam sebab takut mati anak ayam tu. Dan muhibbahnya binatang peliharaan aku kucing aku tak pernah nak kejar anak ayam dan seronoknya tu kadang-kadang anak itik ikut ibu ayam sebab dia ingat mak dia..Selalunya aku akan beli anak ayam yang berwarna warni di pasar dan bila anak ayam tu dah hilang warna aku akan beli anak ayam lain pula ..biasalah aku kan banyak duit jadi apa aku nak beli aku belilah dan bila besar ayam-ayam tu akan disembelih buat rendang terutama masa hari raya.Itik pula selalu akan jadi itik golek.Tapi masa itik nila aku disembelih aku memang tak makan itu tu sebab walaupun dia suka ligan aku tapi aku sayangkan dia.Itulah aku tak suka bela ayam sebab aku akan makan ayam-ayam tu jadi prinsip aku mana boleh makan benda yang kita sayang...sebab tu aku tak makan kambing hinggalah aku dah belajar kat Maktab sebab asyik teringatkan Ah dan Tam. Aku akan makan lauk lain walaupun orang cakap kambing sedap.Sekarang ni tak lah aku kisah sebab kambing memang sedap pun terutama bila buat panggang.
:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Sayang Shikin

Tuesday, November 9, 2010

What is Love? Sad But Beautiful

What is Love? Sad But Beautiful [Animal Love Story]

What is love? I guess that is how they came up with the term ‘Love Birds’.
bird_death_die_true_love_animal1
Here his mate is injured and the condition is appalling.bird_death_die_true_love_animal2
Here he brings her food and attend her with love and compassion.
bird_death_die_true_love_animal3
Brings her food but shocked with her death and try to move her.
bird_death_die_true_love_animal4
Stand beside her and scream saddened of her death.
bird_death_die_true_love_animal5
Finally aware that she would not return to him and she has departed, stands beside her body, sad and sorrow.
bird_death_die_true_love_animal6
Photos of two birds are said to have been taken in the Republic of Ukraine
:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Sayang Shikin
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ya Allah ...makhbulkanlah impianku.

Ya Allah ...makhbulkanlah impianku.
Ya Allah Kurniakanlah kerinduan untuk bertemu dengan Mu dan kenikmatan memandang wajahMU. Pandanglah aku hambaMu yang hina ini. Ya ArhamarrRohim.Amin Ya Robbal Alamin..in