kalau dah rajin menulis:

cinta....kasih..sayang... (221) suara hatiku (203) Alhamdulillah (152) cinta....kasih..sayang...hubbyku (151) nikmat Allah (144) ilmu (109) CHAPTER HIDUPKU..... (96) belajar (90) memori oh memori (75) Puisi/Sajak/Gurindam (74) kerjayaku (73) cabar minda (70) D'Perantauan (65) 1 entri 2 stories (64) nasihat (62) berita (47) keluargaku (44) kerjayaku...kemahiran (44) Chef Shikin...cooking skill (43) cabar diri... (41) Pergilah bercuti (38) Aku Adalah Aku (37) dari seorang sahabatku (35) Mari Melancong (31) Usahawan (30) dugaan..ujian hidup (29) Motivasi diri (28) Siapa kau...dihatiku? (28) resepi aku (27) My Dreams Come True (25) Travel logku (25) BUKU (23) ESQ165 (23) Penulisan (23) pengalaman (22) lucu... (17) sunnah (17) teratak aish (17) Aku Anak Pomen (16) Harilahirku....Shikin Sayang (14) Tazkirah (14) tin@teratak aish (14) PERNIAGAAN PALING MENGUNTUNGKAN (13) art theraphy (12) Doaku (11) HOMEMADE SOAP (11) Jadilah Diri Sendiri (11) Premium Beautiful (11) USAHAWATI UTARA. (11) Best From Northern Series (10) ESTIMAR HOMEMADE AURA SOAP (10) berkebun (9) hobi (9) PENTING (8) Pengumuman (8) Terapi (8) cinta....kasihsayang... (8) Aku Banggali (7) CONTEST D'moontest (7) Projek Senyum (7) Telekung JC Siah Eksklusif (7) imotivasi.com (7) kemahiran belajar. (7) lucu (7) santapan telinga (7) DOA TERAKHIR 39 (6) Datuk Maznah Hamid (6) EID MUBARAK (6) GIVEAWAY 4BY4 SHIKIN SAYANG (6) IABU (6) Joke of the day (6) PETUA TO' NENEK (6) Yuniarko Sukendro (6) program (6) ANEKDOT (5) Aku Poshtun (5) I AM AGEL (5) IAB (5) Istikharahku (5) Siapa pakai Premium Beautiful ?? (5) UCAPAN (5) dari blog MITI's (5) Falsafah...fail sampah (4) Fig Colector (4) Giveaway Blogger's (4) IKLAN (4) LABBAIK COUNSELLING AND CONSULTANCY CLINIQUE (4) LEGASI (4) Musibah (4) kreativiti (4) Bookreview (3) HANDMADE. (3) Hari Rayaku. (3) KENDURI KAHWIN (3) MIKE DAVID (3) MUEZAH (3) Majlis Perkahwinan (3) Mutiara kata.... (3) SELAMAT CURTAIN KEDAH (3) TNPOD8581 (3) Testimoni (3) anak dagang di perantauan (3) BAHAYA.... (2) Birthday Vacation (2) CAT WORLD (2) COVID19 (2) FAKTA VS AOTA (2) HARI ANUGERAH KUALITI DAN INOVASI (2) Habib (2) I luv ISLAM (2) INDAHNYA NEGERIKU KEDAH DARULAMAN (2) Inovasi (2) Karya Kreatif (2) PROJEK SUCCESS CORNER SMKAM (2) REMPAH SERBAGUNA MAK TEH BATU 10 (2) SELAMAT HARI GURU (2) SSFG (2) SUNNAH'S FASHION GLAM (2) Tinteratakaish (2) Video ku (2) al (2) my video (2) pohon syurga (2) Ayah (1) Ben Ashaari ...otai blogger (1) Business (1) DAO (1) DIY PROJEK (1) Dr Azizan Osman (1) FOLLOWER BERTUAH (1) HADIS (1) HARI GURU (1) I (1) IRFAN KHAIRI (1) Info Niaga (1) Kartun (1) Kedah Negeriku (1) Langsir (1) MAS (1) Mak Dan Ayah (1) Maulidurasul (1) NLP (1) PROJEK (1) Pekeliling oh pekeliling (1) SEKOLAH MENENGAH TUN SYARIFAH RODZIAH (1) Selamat Hari lahir (1) T (1) UB (1) perniagaan (1)
Semoga Bahagia Selalu,Sihat dan Kaya. Ameen ya Rabbal Alameen.Sayang Shikin ....

Sunday, November 10, 2019

Bangles....Ring Ring Ringa....





BANGLE.... memang masa kecil dulu suka sangat pakai gelang ring ring ringa ni. Semuanya ketentuan Allah SWT bila takdir itu sangat indah bila ditemukan dengan pemilik hati ini. Bayangkan pergi rumah siapa saja di sana akan hadiahkan bangles. Bukan untuk Noor saja malah untuk kakak dan adik adik ipar. Paling best dapat sepersalinan bajulah hehehe.

Bayangkanlah masa timbang sampai 5kg bangles saja.  Amanat akan disampaikan buat mereka kak Normishah, Noorhayati Shahrom, Rohani, Noraziah n Rohayusniza. Di Malaysia tak sama seperti di sana bila sampai saja di sana semua keluarga terutamanya adik dan ipar akan tunggu kita dan sambut kita. Masya Allah hebat sungguh keakraban Postun ni. Mungkin di sana semua tinggal berdekatan. Kalau 4 hingga 6 jam perjalanan  dianggap dekat sahaja. Semua akan balik untuk berjumpa dan bertanya khabar.

Bila nak balik ke Malaysia  memang tak sempat nak berkunjung ke semua rumah keluarga apatah lagi sahabat handai. Keadaan tidak mengizinkan kerana baba sakit dan tak bolehlah kita nak tinggalkan selalu. Sebab tujuan utama balik adalah nak bersama Baba dan Mor...itu tujuan utama. Kalau setakat nak melancung bila bila boleh pergi. Tapi kesempatan untuk mendapat Baba dan Mor serta keluarga adalah  yang utama.

Alhamdulillah  dapat berjumpa dengan semua saudara. Tapi yang tak jumpapun sebab mereka berada di luar negara. Boleh dikatakan setiap rumah keluarga Habib  semua ada seorang hingga lima orang yang berada di luar negara. Terutamanya di Malaysia, Dubai dan Saudi Arabia.  Memang tak kekok sebab kebanyakan boleh berbahasa Inggeris  dan Bahasa Melayu. Dan ramai dah dapat kerakyatan Malaysia.

Tiga hari sebelum balik Habib bawa singgah rumah rumah keluarga terdekat yang siap telefon suruh datang rumah. Jangan ingat semua kaya tau. Ada  juga keluarga kami yang sangat susah. Kebanyakan mereka tak ada keluarga yang keluar negara dan anak masih kecil. Tapi masyaallah hebat mereka ni sanggup meraikan kita sehingga  menitiskan air mata ini tatkala menerima pemberian mereka. Sebab mereka tetap nak bagi. Seorang adik ipar ni memang susah   sangat tapi siap dia pergi suruh anak beli juga bangles nak bagi. Tapi kami bagi macam macam alasan tak mau sebab satu set gelang ni boleh buat belanja makan dia seisi keluarga seminggu. Siap dia belikan baju sepersalinan. Adik beradik lain pakat nak share dengan dia. Tp dia tetap berkeras nak bagi hadiah. Memang serba salah last terima juga.  Siap suruh makan malam di rumah dia. Sajian  sampai penuh katil menjamu kami. Siap buatkan minyak sapi homemade sebagai bekal bawa balik Malaysia. Itulah keistimewaan  keraian keluarga di sana. Takut bila kita menolak mereka berkecil hati  tapi hati mereka sangat besar.

Ada juga rumah yang singgah hanya sebentar dalam 20minit sahaja. Tapi siap minta kita makan juga dan siap bawa susu segar. Ada yang bawa  keju dan mandian lain. Paling  special di sana semua akan keluarkan makanan dari dapur utama dan juga dari kamar persendirian.  Keluarga besar sebab tu kalau pergi berziarah peluk cium saja pun dekat 10 minit. Alhamdulillah  pegangan Islam yang menjaga aurat mahram sangat hebat
 Semasa menziarah Kakak Ipar temankan  dan  Habib akan duduk di bilik tetamu lelaki yang terasing. Hanya wanita dan anak lelaki bawah umur saja yang boleh tengok wajah kita.

Masya Allah hebat. Rasakan bagai permaisuri. Sampai saja dijamu manisan dan susu. Lepas tu dijamu dengan makanan istimewa. Bila kita minta diri nak balik dipakaikan cenderamata dan dikirimkan juga utk saudara wanita kita.  Bila bertemu dengan lelaki yang bukan mahram mereka bercakap dengan kita dengan  memandang ke sisi dan tak tengok muka kita. Mata jangan cakaplah tak langsung. Tapi kalau yang mahram seperti datuk, bapa saudara, dan anak saudara  mereka akan kucup kepala kita. Kalau ipar lelaki n sepupu lelaki yang bukan mahram mereka akan bercakap dengan kita tapi masih menjaga pandangan mata tunduk dan hormat.

Semasa balik mereka kata mereka akan rindu kita. Memang betul dah balik dua minggu tiap hari akan menerima salam mereka. Bertanya khabar dan setiap kali akan berdoa untuk kita. Sebenarnya bukan mereka yang rindu kita tetapi hakikatnya mereka membuatkan kita sentiasa merindui mereka. Memang tak akan ada layanan teristimewa seperti di sana.

Syukur dapat merasa nikmat yang Allah SWT  berikan. Menikmati nikmat Islam dan merasa apa itu nilai kasih sayang. Alhamdulillah  keluargaku anak Shahrom dan Siti Esah walaupun dah lama Ayah dan Mak  meninggal dunia kami adik beradik saling melengkapi antara satu sama lain. Didikan Mak  dan Ayah terapkan asas keluarga kami. Syukur dengan nikmatnya.

Lain padang lain belalang. Syukur dengan nikmatNya.

#AkuAnakPomen
#AkuAdalahAkuJadilahDiriSendiri
#SELAMATCURTAINKEDAH
#AkuPoshtun

:)ANDA INGIN SUCCESS????? Berani berubah utk kejayaan ......sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Shikin berkongsi bukan untuk dinilai atau dikeji...ikhlas luahan hati Sayang Shikin #CounsellorCoachTrainerLecturerTeacherMotivatorWriterEntrepreneur #shikinsayang #AkuAdalahAkuJadilahDiriSendiri #BestFromNorthernSeries #AkuAnakPomenChapterHidupku

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ya Allah ...makhbulkanlah impianku.

Ya Allah ...makhbulkanlah impianku.
Ya Allah Kurniakanlah kerinduan untuk bertemu dengan Mu dan kenikmatan memandang wajahMU. Pandanglah aku hambaMu yang hina ini. Ya ArhamarrRohim.Amin Ya Robbal Alamin..in