koleksi peribadi dikongsi bersama insan2 disayangi

kalau dah rajin menulis:

cinta....kasih..sayang... (212) suara hatiku (198) nikmat Allah (140) Alhamdulillah (127) cinta....kasih..sayang...hubbyku (127) ilmu (102) belajar (87) CHAPTER HIDUPKU..... (80) Puisi/Sajak/Gurindam (72) memori oh memori (72) kerjayaku (69) D'Perantauan (65) cabar minda (63) nasihat (58) keluargaku (42) Chef Shikin...cooking skill (39) kerjayaku...kemahiran (39) berita (38) cabar diri... (37) Pergilah bercuti (35) 1 entri 2 stories (34) dari seorang sahabatku (32) Mari Melancong (30) dugaan..ujian hidup (29) Usahawan (28) Siapa kau...dihatiku? (24) resepi aku (24) ESQ165 (23) My Dreams Come True (21) pengalaman (21) Motivasi diri (19) sunnah (17) lucu... (16) teratak aish (15) Travel logku (13) tin@teratak aish (13) art theraphy (12) HOMEMADE SOAP (11) Premium Beautiful (11) Tazkirah (11) ESTIMAR HOMEMADE AURA SOAP (10) USAHAWATI UTARA. (10) Harilahirku....Shikin Sayang (9) PENTING (8) CONTEST D'moontest (7) Projek Senyum (7) Telekung JC Siah Eksklusif (7) Terapi (7) berkebun (7) hobi (7) imotivasi.com (7) santapan telinga (7) DOA TERAKHIR 39 (6) GIVEAWAY 4BY4 SHIKIN SAYANG (6) PETUA TO' NENEK (6) Yuniarko Sukendro (6) kemahiran belajar. (6) program (6) EID MUBARAK (5) I AM AGEL (5) IAB (5) Joke of the day (5) PERNIAGAAN PALING MENGUNTUNGKAN (5) Pengumuman (5) Siapa pakai Premium Beautiful ?? (5) UCAPAN (5) cinta....kasihsayang... (5) dari blog MITI's (5) lucu (5) Falsafah...fail sampah (4) Giveaway Blogger's (4) IKLAN (4) Istikharahku (4) LEGASI (4) Musibah (4) Datuk Maznah Hamid (3) Fig Colector (3) HANDMADE. (3) Hari Rayaku. (3) KENDURI KAHWIN (3) MIKE DAVID (3) MUEZAH (3) Mutiara kata.... (3) TNPOD8581 (3) Testimoni (3) anak dagang di perantauan (3) CAT WORLD (2) Doaku (2) FAKTA VS AOTA (2) I luv ISLAM (2) INDAHNYA NEGERIKU KEDAH DARULAMAN (2) Majlis Perkahwinan (2) PROJEK SUCCESS CORNER SMKAM (2) SSFG (2) SUNNAH'S FASHION GLAM (2) Tinteratakaish (2) Video ku (2) my video (2) BAHAYA.... (1) Ben Ashaari ...otai blogger (1) DAO (1) Dr Azizan Osman (1) FOLLOWER BERTUAH (1) HADIS (1) HARI GURU (1) I (1) Kedah Negeriku (1) MAS (1) Pekeliling oh pekeliling (1) REMPAH SERBAGUNA MAK TEH BATU 10 (1) SEKOLAH MENENGAH TUN SYARIFAH RODZIAH (1) SELAMAT HARI GURU (1) T (1) UB (1) al (1) pohon syurga (1)
Semoga Bahagia Selalu,Sihat dan Kaya. Ameen ya Rabbal Alameen.Sayang Shikin ....

Tuesday, June 8, 2010

Put Your Foot Into My Shoe (EMPATI)

Senang kan nak suruh orang letak kaki dia dalam kasut kita....tapi

sebenarnya dalam kehidupan berapa ramai orang yang sudi utk izinkan

org lain untuk memakai kasutnya ,walau seburuk manapun rasanya kita

tak sanggup orang lain memakai kasut kita...kalau kasut baru tu

mungkin bolehlah setakat mencuba....emmm.Tapi hakikat sebenar dalam

kehidupan ni mana ada org sudi pinjamkan kasut baru dia...aku sendiri

pun tak suka kalau orang pinjam kasut aku. tapi kalau setakat cuba je

oklah....Tapi itupun rasa ngilu je... maklumlah kasut kesayangan.



Tapi dalam kehidupan maknanya meletakkan diri dalam situasi orang

lain tapi aku kaitkan dengan kasut sebbab samalah dengan kehidupan

sebenar. Orang boleh mengutuk dan mengata apa saja tentang kehidupan

kita tapi apa yang pasti hak kita sendirilah untuk menilai kehidupan

kita. apa hak orang kalau setakat nak mengata ...macam kasutlah kalau

kita dah suka dengan kasut yang kita pakai apa hak orang lain nak

mengata.... Kalau kasut RM2.00 sekalipun kalau kita suka dan itu je

yang kita mampu apa orang peduli..Tapi kalau tuanku permaisuri pakai

kasut RM2 mesti ada orang pedulikan sebab yelah dia ada tuan

penasihat.... Haaaaa , berbalik kepada kasut kita sendiri berapa

ramailah yang selalu mencuba kasut orang lain dan berapa ramai yang

suka mencuba kasut koyak atau buruk orang? Samalah dengan kehidupan

ini berapa ramai orang yang sudi merasai keperitan orang

lain......Kalau kegembiraan ,kenikmatan,kemewahan dan keselesaan

mungkin ada yang ingin merasa tapi ikhlaskah......kalau ada org bila

tengok kasut org cantik mulalah mencebek tanya harga kalau mahal

dikatanya 'tak berbaloi' kalau murah pula 'mesti tak berkualiti'.

Pendek kata ada je yang tak kena.Tapi tak semua macam tu tepuk dada

tanya minda golongan mana kita ni.....harap-harap tu biarlah golongan

yang mengucapkan syukur bila melihat kelebihan orang lain.

Alhamdulillah ....doakan kebaikan orang lain insyaAllah akan ttiba

masanya kita pun dapat pakai kasut baru dan selesa ...



Mulai hari ini kalau tengok kasut orang buruk janganlah menghina atau

mengeji tapi cukuplah sekadar bersimpati macam mana peritnya kaki

sipemakai itu menderita. Kalau ada duit lebih hulurkanlah bantuan

untuk dia dapatkan kasut yang baik juga kalau tak seperti kita pakai

cukuplah dapat mengalas kaki dia dari terluka....Nak pinjamkan kasut

anda? Terpulang.



Hidup ini bagaikan kasut jadi jangan cemburu kasut orang lain yang

indah sebab kita tidak tahu susah getir pemiliknya hendak memiliki

kasut tu....mungkin seluruh kehidupannya sebelum ini adalah penuh onak

dan duri mencucuk sebelum memiliki kasut yang indah itu...Dan kalau

kita memiliki kasut yang hebat sekalipun ....ingatlah satu hari kita

tak akan perlukan ia lagi...segala kemungkinan akan berlaku hilang,

dicuri ,dipinjam orang atau sebagainya.....kaitkanlah dengan kehidupan

kita...janganlah kita berbangga dengan apa yang kita miliki hari ini

dan menghina orang lain sebab kemungkinan kita juga akan diuji.Dunia

ini hanyalah pinjaman semata....akhirat yang kekal selamanya.



--

Muhasabah diri sendiri.....Berapa banyak kasut dah aku pakai selama

ini?..Tapi Hidup hanya sekali!

:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Sayang Shikin

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ya Allah ...makhbulkanlah impianku.

Ya Allah ...makhbulkanlah impianku.
Ya Allah Kurniakanlah kerinduan untuk bertemu dengan Mu dan kenikmatan memandang wajahMU. Pandanglah aku hambaMu yang hina ini. Ya ArhamarrRohim.Amin Ya Robbal Alamin..in