koleksi peribadi dikongsi bersama insan2 disayangi

kalau dah rajin menulis:

cinta....kasih..sayang... (212) suara hatiku (198) nikmat Allah (140) Alhamdulillah (129) cinta....kasih..sayang...hubbyku (127) ilmu (103) belajar (87) CHAPTER HIDUPKU..... (81) Puisi/Sajak/Gurindam (72) memori oh memori (72) kerjayaku (69) D'Perantauan (65) cabar minda (63) nasihat (58) keluargaku (42) Chef Shikin...cooking skill (39) berita (39) kerjayaku...kemahiran (39) cabar diri... (37) Pergilah bercuti (35) 1 entri 2 stories (34) dari seorang sahabatku (32) Mari Melancong (30) Usahawan (29) dugaan..ujian hidup (29) Siapa kau...dihatiku? (24) resepi aku (24) ESQ165 (23) My Dreams Come True (21) pengalaman (21) Motivasi diri (19) sunnah (17) lucu... (16) teratak aish (15) Travel logku (13) tin@teratak aish (13) art theraphy (12) HOMEMADE SOAP (11) Premium Beautiful (11) Tazkirah (11) ESTIMAR HOMEMADE AURA SOAP (10) USAHAWATI UTARA. (10) Harilahirku....Shikin Sayang (9) PENTING (8) CONTEST D'moontest (7) Projek Senyum (7) Telekung JC Siah Eksklusif (7) Terapi (7) berkebun (7) hobi (7) imotivasi.com (7) santapan telinga (7) DOA TERAKHIR 39 (6) GIVEAWAY 4BY4 SHIKIN SAYANG (6) PETUA TO' NENEK (6) Yuniarko Sukendro (6) kemahiran belajar. (6) program (6) EID MUBARAK (5) I AM AGEL (5) IAB (5) Joke of the day (5) PERNIAGAAN PALING MENGUNTUNGKAN (5) Pengumuman (5) Siapa pakai Premium Beautiful ?? (5) UCAPAN (5) cinta....kasihsayang... (5) dari blog MITI's (5) lucu (5) Falsafah...fail sampah (4) Giveaway Blogger's (4) IKLAN (4) Istikharahku (4) LEGASI (4) Musibah (4) BUKU (3) Datuk Maznah Hamid (3) Fig Colector (3) HANDMADE. (3) Hari Rayaku. (3) KENDURI KAHWIN (3) MIKE DAVID (3) MUEZAH (3) Mutiara kata.... (3) TNPOD8581 (3) Testimoni (3) anak dagang di perantauan (3) CAT WORLD (2) Doaku (2) FAKTA VS AOTA (2) I luv ISLAM (2) INDAHNYA NEGERIKU KEDAH DARULAMAN (2) Majlis Perkahwinan (2) PROJEK SUCCESS CORNER SMKAM (2) SSFG (2) SUNNAH'S FASHION GLAM (2) Tinteratakaish (2) Video ku (2) my video (2) Aku Adalah Aku (1) BAHAYA.... (1) Ben Ashaari ...otai blogger (1) Best From Northern Series (1) DAO (1) Dr Azizan Osman (1) FOLLOWER BERTUAH (1) HADIS (1) HARI GURU (1) I (1) IABU (1) Jadilah Diri Sendiri (1) Kedah Negeriku (1) MAS (1) Pekeliling oh pekeliling (1) Penulisan (1) REMPAH SERBAGUNA MAK TEH BATU 10 (1) SEKOLAH MENENGAH TUN SYARIFAH RODZIAH (1) SELAMAT HARI GURU (1) T (1) UB (1) al (1) pohon syurga (1)
Semoga Bahagia Selalu,Sihat dan Kaya. Ameen ya Rabbal Alameen.Sayang Shikin ....

Monday, October 14, 2013

Chapter Hidupku 34: Menunaikan Fardhu Haji 20/12/2005 hingga 10/2/2006

Kenangan terindah dalam hidupku adalah menunaikan fardhu haji bersama orang yang tersayang iaitu  emak Hjh Siti Esah bt Muhammad dan adik bongsu Hj Shahrizal Bin Hj Shahrom
  Fardhu Haji 20/12/2005 hingga  10/2/2006 
Shikin akan menyelit memori-memori disebalik setiap ibadah...kenangan terindah bersama emak, adik,dan Syed Mahadi
Sambil mengimbau memori sama-sama kita refress balik rukun, syarat wajib, sunnat dalam menunaikan fardhu Haji. Semoga Shikin dapat menunaikanhaji lagi bersama hubby serta buat seluruh keluarga, guru,anak murid,sahabat ,jiran dan umat Islam berpeluang mengecapi indahnya ibadat haji ini. Aamin

Rukun haji ada enam iaitu :-
1) Niat
2) Wukuf di Arafah
3) Tawaf di Baitullah
4) Saie antara Safa dan Marwah
5) Bercukur atau bergunting
6) Tertib
Wajahceria mak semasa menunaikan ibadah Haji......kami tiba awal di Mekah pada 21 Disember 2005...pada awal ni mak tak berapa sihat lagi tapi selepas seminggu mak sangat sihat dan boleh menunaikan semua ibadah dengan sempurna. Sebelum pergi mak dah dimasukkan 13 pain darah dan doktor tak benarkan pemergian mak tapi kamisemua bersetuju untuk teruskan niat sebab mak sendiri yang minta untuk pergi...kami bertawakkal sepenuhnya dengan perbelanjaan , perjalanan dan keseluruhan urusan Haji...apayang pasti sudah 3 tahun kami tiga beranak mengikuti kursus haji.

Rukun Umrah ada lima iaitu :-
1) Niat
2) Tawaf di Baitullah
3) Sae’i di antara Bukit Safa dan Marwah.
4) Bercukur atau bergunting
5) Tertib

Pakaian Ihram mak dan aku semua nya sama sebab apa saja yang aku beli untukku akan aku belikan untuk emak. Mak tak kisah sebab bagi mak yang penting mmak akan tunaikan Fardhu Haji kerana inilah impian terakhir emak dan ayah...tapi ayah pergi dulu pada tahun 1993 sebab  dengan duit ayah kami adik beradik memutuskan untuk buat Haji utk ayah. Tapi beetapa nikmatnya  bila aku sendiri dapat tunaikan umrah sunat setiap kali pergi Umrah untuk ayah dan emak.

IHRAM

 
Ihram bererti memakai pakaian ihram di miqat tertentu serta niat.
NIAT IHRAM HAJI
نَوَيْتُ الْحَجَّ وَأَحْرَمْتُ بِهِ لِلَّّهِ تَعَالَى
Maksudnya : Sahaja aku mengerjakan haji dan berihram dengannya kerana Allah Taala.
 
NIAT IHRAM UMRAH
نَوَيْتُ الْعُمْرَةَ وَأَحْرَمْتُ بِهَا لِلَّّهِ تَعَالَى
Maksudnya : Sahaja aku mengerjakan umrah dan berihram dengannya kerana Allah Taala.
PERKARA-PERKARA YANG HARAM SEMASA IHRAM
  1. Menutup kepala bagi lelaki lelaki dan menutup muka serta memakai sarung tangan bagi wanita.
  2. Memakai pakaian berjahit bagi lelaki.
  3. Memakai bau-bauan pada badan, pakaian, dan makanan.
  4. Memakai minyak pada rambut dan janggut.
  5. Mencabut bulu atau rambut dari badan
  6. Memotong kuku.
  7. Membunuh binatang buruan.
  8. Bercumbu-cumbuan yang menaikkan nafsu syahwat.
  9. Jimak (bersetubuh)
  10. Melakukan akad nikah, mewalikan pernikahan, atau menikahkan. (Nikah yang dilakukan dalam masa ihram adalah tidak sah.

Gambar ni semasa wukufdi Arafah...Alhamdulillah mak sihat dan mak tak berhenti henti berdoa dan berzikir. Mak sememangnya seorang yang cekal dan tabah dalam mengharungi masalah kesihatan mak. Alhamdulillah sepanjang beberapa kali di Mekah akudappat melihat wajah ayah yang sangat aku rindui.
Wukuf maksudnya berhenti seketika di Arafah di antara waktu gelincir matahari hari ke-9 hingga terbit fajar hari yang ke-10 Zulhijjah.
Tidak sah sekiranya ia dilakukan selepas waktu ini kerana terlepas bermalam di Muzdalifah.

Adalah menjadi sunat sekiranya dapat dihimpunkan waktu zohor pada 9 Zulhijjah dengan asar pada waktu wukuf dengan jamak takdim.
Gambar ni gamabar minggu pertama kami tiba di Mekah dan mak kelihatan sangat uzur. Tapi cekal dan bersemangat. Gambar ni semasa kami pergi ke Tanaim untuk ambil niat Umrah. Kami menunaikan Haji Tamatuk jadi agak mudah dan tidak banyak pantang larang. Cuma kena bayar DAM sahaja.
Wukuf adalah puncaknya haji. Secara fisik, wukuf Arafah adalah puncak berkumpulnya seluruh jamaah, yang berjumlah jutaan, dari penjuru dunia dalam waktu bersamaan. Secara amaliah, wukuf Arafah mencerminkan puncak penyempurnaan haji kita. Di Arafah inilah Rasulullah menyampaikan khutbahnya yang terkenal dengan nama khutbah wada’ atau khutbah perpisahan, karena tak lama setelah menyampaikan khutbah itu beliaupun wafat. Di saat itu, ayat Al-Qur’an, surat al-Maa’idah ayat 3 turun sebagai pernyataan telah sempurna dan lengkapnya ajaran Islam yang disampaikan Allah SWT melalui Muhammad saw. Firman Allah SWT : “..Pada hari ini telah Ku-sempurnakan untuk kamu agamamu dan telah Ku-cukupkan kepadamu nikmat-Ku dan telah Ku-ridhai Islam itu menjadi agama bagimu….” (al-Maa’idah:3) Arafah merupakan gambaran padang Mahsyar, yang nantinya semua makhluk dikumpulkan disana sebelum melangkah ke surga atau neraka. Kehadiran kita di Arafah memberi arti dan nuansa akhirat dengan Mahsyarnya, sekaligus merenunginya untuk bersiap-siap menghadapi hal itu.
Arafah juga merupakan tempat bertemunya Adam dan Hawa setelah beratus tahun saling mencari di muka bumi.
Wukuf artinya hadir dan berada di Arafah pada waktu tertentu antara waktu dzuhur dan ashar.
Disini masing-masing jamaah dipersilahkan untuk mengkondisikan dirinya berkonsentrasi kepada Allah, melakukan perenungan atas dirinya, apa yang telah dilakukan selama hidupnya, merenungi kebesaran Allah melalui Asmaul Husna-Nya, merenungi hari akhirat.
Bentangkan dosa-dosamu di padang Arafah ini, ingatlah satu persatu dosa-dosa yang pernah engkau lakukan, ingatlah betapa waktumu selama ini habis terbuang sia-sia karena lebih banyak digunakan untuk memperindah kehidupan duniamu. Pengakuan yang jujur dan ikhlas, tanpa rasa sombong dan takabur, di hadapan Allah adalah puncak amaliah haji. Itulah Arafah, wukuf kita adalah untuk mendefinisikan hakikat keberadaan kita dihadapan Allah, sekalipun sebenarnya Allah telah mengetahui itu semua.
Pandanglah langit Arafah. Renungilah bahwa pada hari yang mulia itu Allah SWT sedang memanggil para malaikatnya berkumpul di langit Arafah, dan membangga-banggakan umatnya yang sedang wukuf di Arafah di hadapan para malaikatnya di langit.
Disebutkan dalam hadits qudsi bahwa Allah berfirman bahwa :
“ Lihatlah kepada hamba-Ku di Arafah yang lesu dan berdebu. Mereka datang kesini dari penjuru dunia. Mereka datang memohon rahmat-Ku sekalipun mereka tidak melihatku. Mereka minta perlindungan dari azab-Ku, sekalipun mereka tidak melihat Aku”
Allah sangat memuliakan hari wukuf di Arafah. Hari itu, Allah mendekat sedekat-dekatnya kepada orang-orang yang wukuf di Arafah untuk mendengarkan ungkapan dan keluhan hati mereka, menatap dari dekat wajah dan perilaku mereka. Nabi Muhammad saw bersabda :
. . . Ia (Allah) mendekat kepada orang-orang yang di Arafah. Dengan bangga Ia bertanya kepada para malaikat, Apa yang diinginkan oleh orang-orang yang sedang wukuf itu ?
Pada hari itu, Allah senang sekali jika kita berdoa kepada-Nya. Ia mengabulkan semua doa mereka disana, sebagaimana tersebut dalam hadist yang lain :
Sabda Rasullullah saw : “Diantara berbagai jenis dosa, ada dosa yang tidak akan tertebus kecuali dengan melakukan wukuf di Arafah” (disinadkan oleh Ja’far bin Muhammad sampai kepada Rasulullah saw).
Bahkan Allah murka ketika manusia tidak yakin dosanya diampunkan di Arafah, seperti sabda Rasullullah saw : “Yang paling besar dosanya diantara manusia adalah seseorang yang berwukuf di Arafah lalu berprasangka bahwa Allah tidak memberinya ampun” (Al Khatib dalam kitab Al-Muttafaq wal Muftaraq)
Demikian agung dan mulianya hari Arafah ini, meski wukuf hanya beberapa jam saja. Sungguh sangat penting berdoa di Arafah, disaksikan dari dekat oleh Allah SWT dan dibangga-banggakan-Nya kita di depan para malaikatnya.
Hai malaikat-Ku ! Apa balasan (bagi) hamba-Ku ini, ia bertasbih kepada-Ku, ia bertahlil kepada-Ku, ia bertakbir kepada-Ku, ia mengagungkan-Ku, ia mengenali-Ku, ia memuji-Ku, ia bershalawat kepada nabi-Ku. Wahai para malaikat-Ku ! Saksikanlah, bahwasanya Aku telah mengampuninya, Aku memberi syafaat (bantuan) kepadanya. Jika hambaku memintanya tentu akan Kuberikan untuk semua yang wukuf di Arafah ini.”
(Imam al-Ghozali)
TAWAF DI BAITILLAH

 
Tawaf bermaksud mengelilingi kaabah sebanyak 7 kali dengan syarat-syaratnya.
 
JENIS-JENIS TAWAF
1.      Tawaf Ifadhoh.(rukun)
2.      Tawaf Qudum : Tawaf selamat datang dilakukan ketika mula-mula sampai ke Mekah.
3.      Tawaf Wida’ : Tawaf selamat tinggal dilakukan ketika hendak meninggalkan Mekah.
4.      Tawaf Sunat
5.      Tawaf Nazar : Tawaf yang dilakukan kerana menunaikan nazar yang telah dibuat.
 
Alhamdulillah semasa di sana  ramai mak cik mak cik yang dah tua menyertai aku dan adik. Dan memang agak mencabar bila bawa orang tua-tua sebab mereka tak ada mahram lelaki jadi pergerakan agak terbatas. Syukurlah Allah mengizinkan perjalan Haji aku bersama dengan Mahramku sendiri iaaitu adik Shahrizal
SYARAT-SYARAT TAWAF
  1. Suci daripada hadas besar pada badan, pakaian, tempat tawaf.
  2. Menutup aurat.
  3. Bermula pada sudut Al-Hajar Aswad dan berniat tawaf ketika itu.
  4. Menjadikan Baitullah di sebelah kiri dan berjalan ke hadapan
  5. Bertujuan Tawaf bukan bertujuan lain.
  6. Cukup 7 kali dengan yakin
  7. Dilakukan dalam Masjidil Haram dan di luar dari Hijir Ismail Syazarwan.
 
SUNAT-SUNAT TAWAF
  1. Berjalan kaki
  2. Berittiba’ (berturutan) bagi tawaf yang diiringi dengan sae’i (lelaki)
  3. Mengucup Al-Hajar Aswad / Istilam Rukun Yamani dan tidak mengucupnya.
  4. Membaca zikir dan doa.
  5. Berturutan 7 kali pusingan.
  6. Tawaf dengan khusyuk dan tawadhuk.
  7. Sembahyang sunat Tawaf.

Adik memang orang sangat bertanggung jawab dan amanah dengan tugas yang diberikan. Semasa kami nak menunaikan haji memang kami adik beradik sepakat untuk bawa adik untuk menguruskan mak dan mahram kami. Alhamdulillah bukan setakat mak saja yang dibantu oleeh adik tapi ramailagi jemaah lain yang dibantu.Ramai jemaah yang minta tolong adik untuk tawaf dan saei.


SAE'I

 
Sae’i bererti berjalan berulang-alik di antara Bukit Safa dan Marwah sebanyak 7 kali.
 

SYARAT-SYARAT SAE'I

  1. Dilakukan selepas Tawaf rukun / Tawaf Qudum.
  2. Bermula dari Bukit Safa dan berakhir di Bukit Marwah.
  3. Sampai ke hujung setiap tempat Sae’i.
  4. Berniat Sae’i semata-mata kerana Allah Taala.
  5. Cukup bilangan 7 kali. Bilangan dikira sekali dari Bukit Safa ke Bukit Marwah.
 

SUNAT-SUNAT SAE'I

  1. Berlari-lari anak bagi lelaki apabila sampai di tempat bertanda hijau.
  2. Menghadap Qiblat dan melambai-lambai kedua-dua tangan serta bertakbir di Safa dan Marwah.
  3. Keluar ke tempat Sae’i melalui Bab Al-Safa.
  4. Berdoa.
  5. Berwudhuk.
  6. Berjalan kaki.
  7. Berturut-turut.
Alahai lupalah pula nama adik ni....memang ni lah sabahat baik kat Mekah sbb kami banyak berjalan bersama-sama sepanjang ibadah sbab makcik  Mah juga kena naik kerusi roda.

BERCUKUR

 
Bercukur bererti menggunting rambut atau menghilangkan sekurang-kurangnya 3 helai rambut di kepala dengan cara mencukur atau mengguntingnya.
Waktu bercukur adalah selepas melontar Jamrah Al-Aqabah pada 10 Zulhijjah.

Hahahaha bergambar tepi unta je...nak naik tak berani sebab takut..tapi jangan tak tau  garang nih....jangan ada yang berani nak hampir.  Syed Mahadi pun sereyau dengan dia.
WAJIB HAJI

 
Wajib Haji ada enam perkara iaitu :-
  1. Ihram di Miqat
  2. Bermalam di Muzdalifah
  3. Melontar Jamrah Al-Aqabah
  4. Bermalam di Mina
  5. Melontar ketiga-tiga jamrah
  6. Meninggakan perkara-perkara yang haram semasa ihram
Pak Cik Talib dan seorang lagi tak ingat nama...rakan sebilik adik di Mekah dan Madinah

WAJIB UMRAH

 
Wajib Umrah ada dua perkara iaitu :-
    1. Melakukan niat umrah di miqat .
    2. Menjauhi segala larangan semasa ihram

 


MIQAT

 
Miqat bermaksud sempadan waktu atau tempat untuk memulakan niat ihram haji atau umrah.
 
Miqat terbahagi kepada 2 :
a)      Miqat Zamani : Sempadan masa yang ditentukan bagi ihram haji, bermula dari 1 Syawal hingga sebelum terbit fajar hari ke-10 Zulhijjah pada setiap tahun. Manakala bagi Umrah ialah sepanjang tahun.
b)      Miqat Makani : Sempadan tempat yang telah ditetapkan disekeliling Mekah untuk ihram haji.
 

MIQAT MAKANI

1)      Yalamlam – bagi jemaah haji yang melalui Lautan Hindi menuju ke Laut Merah. Jaraknya adalah leebih kurang 54 km dari Kota Mekah.
2)      Zulhulifah – bagi para jemaah haji ang datang dari Madinah dan kawasan sekitarnya. Jarak lebih kurang 450 km dari Mekah.
3)      Juhfah – Jemaah haji yang datang dari arah barat laut seperti penduduk Mesir dan Syria. Jaraknya lebih kurang 187 km dari Mekah pada arah barat laut.
4)      Qarnul Manazil – bagi jemaah yang datang dari arah timur seperti penduduk Najd. Jaraknya lebih kurang 94 km dari Mekah.
5)      Mekah (dari rumah mereka) – Untuk penduduk Mekah sendiri.
 

BERMALAM DI MUZDALIFAH

 
Jemaah haji wajib berada dan bermalam di Muzdalifah walaupun seketika.
Waktunya ialah selepas tengah Malam 10 Zulhijjah hingga subuh.



MELONTAR DI JAMRAH AQABAH

 
Ertinya melontar 7 biji batu ke dalam takungan Jamrah Aqabah. Setiap lontaran hendaklah dengan hanya sebiji batu.
Waktu untuk melontar di Jamrah Aqabah ini ialah Selepas tengah malam 10 Zulhijjah (Hari Raya Haji) hingga terbenam matahari pada 13 Zulhijjah Waktu afdal ialah waktu Dhuha pada 10 Zulhijjah.


 
BERMALAM DI MINA

 
Ertinya berada lebih dari separuh malam di Mina pada malam-malam hari tasyrik iaitu 11, 12 dan 13 Zulhijjah.

 

MELONTAR DI KETIGA-TIGA JAMRAH

 
Melontar ketiga-tiga jamrah iaitu Jamrah Al-Ula, Jamrah Al-Wusta dan Jamrah Al-Aqabah. Masing-masing dengan tujuh biji batu.
Waktu bagi melontar ketiga-tiga jamrah ialah pada 11, 12 dan 13 Zulhijjah.
Waktu melontar bermula selepas terbit fajar pada 11 Zulhijjah sehingga terbenam matahari pada 13 Zulhijjah.
Waktu yang paling afdhal ialah selepas tergelincirnya matahari 11,12 dan 13 Zulhijjah.
SYARAT-SYARAT MELONTAR
1. Melontar dengan menggunakan tangan. Jika tidak berkuasa atau berdaya, maka bolehlah digunakan tangan kiri, kaki ataupun mulut
2. Melontar dengan kaedah merejam bukannya seperti meletakkan batu, mencampak ataupun membuang
3. Niat melontar Jamrah tidak terpesong kepada tujuan-tujuan lain
4. Melontar dengan batu ataupun jenis-jenisnya
5. Memastikan batu lontaran masuk ke dalam takungan Jamrah dengan yakin
6. Melakukan lontaran dengan tertib - Dimulai dengan Jamrah Al-Ula - D ikuti dengan lontaran pada Jamrah Al-Wusta - Diakhiri dengan lontaran pada Jamrah Al-Aqabah.
7. Tidak boleh membuat lontaran bagi ketiga-tiga Jamrah pada 12 Zulhijjah jika tidak menyempurnakan lontaran pada hari sebelumnya. Demikian jugalah syaratnya bagi lontaran pada 13 Zulhijjah.

Rindu tengok wajah mak...Alhamdulillah walaupun dah tujuh tahun berlalu dapat lagi menatap wajah mak...walaupun hanya dalam gambar. Setiap hari tengok mak dan ayah.

PERKARA-PERKARA SUNAT HAJI

 
Antara perkara-perkara yang sunat dilakukannya sepanjang mengerjakan Haji ialah :-
  1. Mandi sunat ketika memulakan niat ihram
  2. Mandi ketika hendak masuk ke kota Mekah
  3. Mandi ketika hendak wukuf di Arafah
  4. Solat sunat dua rakaat ketika hendak memulakan ihram
  5. Membanyakkan membaca al-Quran dan zikir
  6. Berdoa ketika bercukur
  7. Mengucapkan talbiah sepanjang ihram hingga tahalul awal
  8. Sembahyang dua rakaat selepas tawaf seeloknya di belakang makam Nabi Ibrahim
  9. Bermalam di Mina pada 9 Zulhijjah
  10. Tinggal di Arafah sehingga jatuh matahari pada 9 Zulhijjah

Jabbar Rahmah...kami menziarahi seminggu sebelum Wukuf dan time wukuf jangan mimpilah nak naik Jabbar Rahmah ni. Allah SWT sahaja yang bisa menemukan aku dan hubbyku...aku hanya berdoa sebagaimana yangdisyariatkan.
PERKARA YANG MEMBATALKAN HAJI

 
Antara perkara-perkara yang membatalkan haji :-
  1. Tertinggal salah satu daripada rukun haji.
  2. Melakukan persetubuhan atau akad nikah sebelum tahalul awal

Unta di padang Arafah yang dihias indah....tak naik sebab nak jaga kebersihan sebab lepas balik terus buat Umrah.

TAHALUL

 
Tahalul bermaksud keluar dari ihram haji atau umrah.
Tahalul terbahagi kepada dua, iaitu :
a)      Tahalul Awal
b)      Tahalul Thani
TAHALLUL AWAL
Tahalul awal dilakukan setelah selesai jemaah haji melakukan 2 dari tiga perkara :
  1. Melontar Jumrah Al-Aqabah pada 10 Zulhijjah.
  2. Bercukur
  3. Tawaf
Seseorang yang telah selesai melakukan tahalul awal boleh melakukan perkara-perkara yang dilarang ketika ihram kecuali berwali nikah, bercumbu-cumbuan dan bersetubuh.

TAHALLUL THANI

Tahalul Thani ialah selepas jemaah haji melaksanakan kesemua 3 perkara yang telah disebut di atas.
Seseorang yang telah selesai bertahalul thani, boleh melakukan semua perkara yang diharamkan semasa ihram.



NAFAR

 
Nafar ialah meninggalkan Mina dengan niat tidak akan kembali ke Mina semula.
Nafar terbahagi kepada 2 iaitu :
c)      Nafar awal
d)      Nafar Thani
 

NAFAR AWAL

Nafar awal ialah meninggalkan Mina pada 12 Zulhijjah tanpa bermalam pada 13 Zulhijjah dan juga tidak melontar jumrah pada 13 Zulhijjah.
 

SYARAT-SYARAT MELAKUKAN NAFAR AWAL

  1. Keluar dari Mina selepas gelincir matahari pada 12 Zulhijjah.
  2. Selesai melontar ketiga-tiga jumrah.
  3. Telah bermalam selama dua malam di Mina, iaitu pada malam 11 dan 12 Zulhijjah.
  4. Berazam tidak akan datang lagi ke Mina pada musim itu.
  5. Keluar dari Mina dengan niat melakukan Nafar awal.
 

HIKMAH NAFAR

  1. Memberi kelonggaran kepada jemaah haji yang ada urusan lain.
  2. Memberi peluang kepada jemaah haji dengan memendekkan waktu beribadat.

NAFAR THANI

Segala perbuatan dilakukan seperti biasa iaitu melontar pada 11, 12, dan 13 Zulhijjah.
Gambar semasa Ziarah Jabbar Noor....adik beruntung kerana dapat menunaikan haji ketika usianya 18 tahun dan mungkin bagi orang lain ramai merasakan adik tak cukup syarat nak buat haji kerana belum berkemampuan tapi syukur Alhamdulillah dengan rezekiyang Allah kurniakan buat diriku dan keluarga kerana memudahkan perjalanan kami tiga beranak menunaikan Haji. Prinsipku  pekakkan telinga dan fokus pada apayang kita lakukan dan impikan..Jangan pedulikan kata-kata orang kerana hanya pada Allah kita bertawakkal.

HAJI TAMATTUK

 
Haji tamattuk ialah mengerjakan umrah terlebih dahulu dalam bulan haji kemudian mengerjakan haji pada bulan yang sama.
Niat haji tamattuk adalah sama dengan niat haji ifrad akan tetapi didahului dengan niat umrah.
 
CARA MENGERJAKAN HAJI TAMATTUK
 
KELEBIHAN DAN KEBAIKAN HAJI TAMATTUK
  1. Memberi kemudahan kepada jemaah haji untuk berehat.
  2. Memberi kemudahan kepada jemaah haji yang kesuntukan masa untuk mengerjakan haji.
  3. Waktu ihram yang pendek.
 
KEKURANGAN HAJI TAMATTUK
  1. Kurang fadhilatnya berbanding dengan haji ifrad
  2. Melakukan haji dengan cara tamattuk ini dikenakan dam (denda).
 
PERBEZAAN ANTARA HARI IFRAD DAN HAJI TAMATTUK
Haji Ifrad
Haji Tamattuk
Mengerjakan haji dalam bulan haji kemudian baru mengerjakan umrah Mengerjakan umrah terlebih dahulu dalam bulan haji kemudian mengerjakan haji.
Tidak dikenakan dam Dikenakan dam
Lebih afdal Kurang fadhilat
Gambar kenangan kami bertiga tak banyak di Mekah ...sebabsemasa haji tak banyak sangat ambil gambar sebab memang fokus untuk menunaikan ibadah. Mungkin benar bila kitta dah fokus memang kita tak akan ingat apa-apa yang kita tinggalkan. Hanya sesekali adik beradik call semasa kami di sana bertanya khabar. Semasa di Mekah dan Madinah  tumpuan hanyalah berebut untuk menunaikan ibadah. Hanya Allah yang mahha Mengetahui setiap perhitungan hidup ini. Alhamdulillah tertunai harapan mak menunaikan haji...semasa di sana mak banyak berdoa pada anak-anak dan paling banyak mak berdoa untuk mak Chak Zauyah sekeluarga kerana bagi mak mereka bukan sekadar jiran tetapi saudara dunia dan akhirat. 


SEMOGA SELURUH KETURUNANKU AKAN MENJADI TETAMU ALLAH DAN MENUNAIKAN FARDHU HAJI PADA USIA MUDA. AAMEEN


:)ANDA INGIN SUCCESS????? Berani berubah utk kejayaan ......sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Shikin berkongsi bukan untuk dinilai atau dikeji...ikhlas luahan hati Sayang Shikin

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ya Allah ...makhbulkanlah impianku.

Ya Allah ...makhbulkanlah impianku.
Ya Allah Kurniakanlah kerinduan untuk bertemu dengan Mu dan kenikmatan memandang wajahMU. Pandanglah aku hambaMu yang hina ini. Ya ArhamarrRohim.Amin Ya Robbal Alamin..in