kalau dah rajin menulis:

cinta....kasih..sayang... (221) suara hatiku (203) Alhamdulillah (152) cinta....kasih..sayang...hubbyku (151) nikmat Allah (144) ilmu (109) CHAPTER HIDUPKU..... (96) belajar (90) memori oh memori (75) Puisi/Sajak/Gurindam (74) kerjayaku (73) cabar minda (70) D'Perantauan (65) 1 entri 2 stories (64) nasihat (62) berita (47) keluargaku (44) kerjayaku...kemahiran (44) Chef Shikin...cooking skill (43) cabar diri... (41) Pergilah bercuti (38) Aku Adalah Aku (37) dari seorang sahabatku (35) Mari Melancong (31) Usahawan (30) dugaan..ujian hidup (29) Motivasi diri (28) Siapa kau...dihatiku? (28) resepi aku (27) My Dreams Come True (25) Travel logku (25) BUKU (23) ESQ165 (23) Penulisan (23) pengalaman (22) lucu... (17) sunnah (17) teratak aish (17) Aku Anak Pomen (16) Harilahirku....Shikin Sayang (14) Tazkirah (14) tin@teratak aish (14) PERNIAGAAN PALING MENGUNTUNGKAN (13) art theraphy (12) Doaku (11) HOMEMADE SOAP (11) Jadilah Diri Sendiri (11) Premium Beautiful (11) USAHAWATI UTARA. (11) Best From Northern Series (10) ESTIMAR HOMEMADE AURA SOAP (10) berkebun (9) hobi (9) PENTING (8) Pengumuman (8) Terapi (8) cinta....kasihsayang... (8) Aku Banggali (7) CONTEST D'moontest (7) Projek Senyum (7) Telekung JC Siah Eksklusif (7) imotivasi.com (7) kemahiran belajar. (7) lucu (7) santapan telinga (7) DOA TERAKHIR 39 (6) Datuk Maznah Hamid (6) EID MUBARAK (6) GIVEAWAY 4BY4 SHIKIN SAYANG (6) IABU (6) Joke of the day (6) PETUA TO' NENEK (6) Yuniarko Sukendro (6) program (6) ANEKDOT (5) Aku Poshtun (5) I AM AGEL (5) IAB (5) Istikharahku (5) Siapa pakai Premium Beautiful ?? (5) UCAPAN (5) dari blog MITI's (5) Falsafah...fail sampah (4) Fig Colector (4) Giveaway Blogger's (4) IKLAN (4) LABBAIK COUNSELLING AND CONSULTANCY CLINIQUE (4) LEGASI (4) Musibah (4) kreativiti (4) Bookreview (3) HANDMADE. (3) Hari Rayaku. (3) KENDURI KAHWIN (3) MIKE DAVID (3) MUEZAH (3) Majlis Perkahwinan (3) Mutiara kata.... (3) SELAMAT CURTAIN KEDAH (3) TNPOD8581 (3) Testimoni (3) anak dagang di perantauan (3) BAHAYA.... (2) Birthday Vacation (2) CAT WORLD (2) COVID19 (2) FAKTA VS AOTA (2) HARI ANUGERAH KUALITI DAN INOVASI (2) Habib (2) I luv ISLAM (2) INDAHNYA NEGERIKU KEDAH DARULAMAN (2) Inovasi (2) Karya Kreatif (2) PROJEK SUCCESS CORNER SMKAM (2) REMPAH SERBAGUNA MAK TEH BATU 10 (2) SELAMAT HARI GURU (2) SSFG (2) SUNNAH'S FASHION GLAM (2) Tinteratakaish (2) Video ku (2) al (2) my video (2) pohon syurga (2) Ayah (1) Ben Ashaari ...otai blogger (1) Business (1) DAO (1) DIY PROJEK (1) Dr Azizan Osman (1) FOLLOWER BERTUAH (1) HADIS (1) HARI GURU (1) I (1) IRFAN KHAIRI (1) Info Niaga (1) Kartun (1) Kedah Negeriku (1) Langsir (1) MAS (1) Mak Dan Ayah (1) Maulidurasul (1) NLP (1) PROJEK (1) Pekeliling oh pekeliling (1) SEKOLAH MENENGAH TUN SYARIFAH RODZIAH (1) Selamat Hari lahir (1) T (1) UB (1) perniagaan (1)
Semoga Bahagia Selalu,Sihat dan Kaya. Ameen ya Rabbal Alameen.Sayang Shikin ....

Tuesday, September 14, 2010

Pengalaman berhari raya di perantauan...sehari sebelum raya (9 September 2010)


Inilah adalah pertama kali aku berhari raya di perantauan..kira-kira berhari raya kat luar dari negeri Kedah.. selalunya dari aku kecil sampailah aku tua ..... tak pernah berhari raya tanpa mak dan ayah dan keluarga ku. Walaupun ayah dan mak dah tiada aku tetap dapat berhari raya dengan mereka bila aku  pagi-pagi raya lagi dah pergi ke pusara mereka. Tapi tahun ini aku benar-benar berhari raya seorang diri.....di perantauan.

Memang aku bukanlah kuat seperti orang lain dan aku aku akui memang air mata adalah peneman setia aku...walaupun dihadapan orang aku dapat senyum dan nampak steady tapi bila kau keseorangan di rumah aku akan menangis habis-habisan sambil baca Al Quran.. Alhamdulillah  seawal pagi raya insan-insan yang aku sayangi menghubungi aku dan mengucapkan selamat hari raya. ....tapi aku tetap merindui mereka.

Sehari sebelum raya: 9 September:
teknik membalut ketupat...

Semua anak-anak perantauan yang tak balik ke kampung  berkumpul di bawah kediaman Ketua Jabatan dan sama-sama  menyiang persediaan raya. hari ini kalau nak diikutkan hari bekerja ...sebaik sahaja 'tumb print' terus kami berkumpul dan aku ditugaskan membuka daun ketupat...percaya dengan tidak rasanya sebab ..kalau semasa kat  rumah akulah manusia yg terakhir sekali yg akan bertugas buka daun ketupat ini...meulanya tiga ikat sahaja...kira relakslah ...sekali habis saja daun terakhir datang 10 ikat lagi...ambik ko...nasib baik ada student tolong bukakan. Masa membalut aku ajarkan semua student tak kiralah janji semua  beras siap di balut...dan hasilnya dapatlah sekawah ketupat...tapi aku memang tabik lah kat budak KML sabah sarawak ini skali ajar je berhempas pulas mereka siapkan  termasuklah Pek..lecturer KML sampai naik gian menganyam ketupat.

Inilah rupa ketupat palas jantan..sbb mak selalu kata kalau buat ketupat betina masuk air...!
Habis bab membuka daun ketupat....lepas tu menyediakan ayam dan daging untuk buat satay..aku sebenarnya tak pernah buat kerja semua ini masa kat rumah selalunya mak dan kakak atau Yati saja yang buat..aku lebih  kepada mengemas rumah dan cuci rumah...tapi berjaya juga akhirnya walaupun aku  tak pandai buat tapi sebanrnya bakat terpendam dalam diri aku memang dah ada..macam kat Rosli 'ko...memang pandai masak....' ini terbukti bila aku buat ketupat semuanya ketupat jantan dan satay pun memang macam satay orang kedah...semua puji masa makan...boleh lah tunjuk skill...
Ini bukan gambar satay yg kami buat.....super impose je..tapi budak KML memang rajin susuk satay...berbeza satay Kedah ngan satay Labuan..
 Memanglah bukan mudah nak masak terutama dalam kuantiti yang besar...nak adunkan rasanya..tapi nampak gayanya bakat masak secara kawah ni memang turun temurunlah sebab anak tukang masak takkan tak pandai masak...selama ni aku memerhati saja dan sekaran memang kena mula buat semua sendiri... Nasi himpit nasib baik yang ready made je...
ketupat nasi dalam plastik je...mudah...
kalau nak anyam macam ni...menangislah jawabnya..sebab asal raya je tiap tahun kena belajar semula menganyam...daun kepala ni.. kejab jadi satay, bawang, jantung dan macam-macam lagi.
Masakan lain aku tak terlibat sebab yang menjadi chef semua geng lelaki jadi mereka masak kawahlah..kami buat rendang...gulai daging,,,kuah kacang..bihun sup..nasi tomato..dan macam-macam juadah lagilah.. Malam ni kami berbuka puasa ramai-ramai..

Satu kejutannya masa buat kerja adalah dalam 50 orang je yang datang buat kerja tapi time berbuka  kena serbu hampir 150 orang datang..rupanya yang lain tu datang nak makan je rupanya...tulah budak-budak tak cukup akal lagi...tapi apaun memang enjoy.



:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Sayang Shikin

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ya Allah ...makhbulkanlah impianku.

Ya Allah ...makhbulkanlah impianku.
Ya Allah Kurniakanlah kerinduan untuk bertemu dengan Mu dan kenikmatan memandang wajahMU. Pandanglah aku hambaMu yang hina ini. Ya ArhamarrRohim.Amin Ya Robbal Alamin..in