koleksi peribadi dikongsi bersama insan2 disayangi

kalau dah rajin menulis:

cinta....kasih..sayang... (208) suara hatiku (197) nikmat Allah (140) cinta....kasih..sayang...hubbyku (125) Alhamdulillah (119) ilmu (100) belajar (87) CHAPTER HIDUPKU..... (79) memori oh memori (72) Puisi/Sajak/Gurindam (71) kerjayaku (69) D'Perantauan (65) cabar minda (63) nasihat (56) keluargaku (42) Chef Shikin...cooking skill (39) berita (38) kerjayaku...kemahiran (38) cabar diri... (37) Pergilah bercuti (35) Mari Melancong (30) dari seorang sahabatku (30) 1 entri 2 stories (29) Usahawan (28) Siapa kau...dihatiku? (24) dugaan..ujian hidup (24) resepi aku (24) ESQ165 (23) My Dreams Come True (21) pengalaman (21) Motivasi diri (18) sunnah (17) lucu... (16) teratak aish (15) Travel logku (13) tin@teratak aish (13) art theraphy (12) HOMEMADE SOAP (11) Premium Beautiful (11) ESTIMAR HOMEMADE AURA SOAP (10) USAHAWATI UTARA. (10) Harilahirku....Shikin Sayang (9) CONTEST D'moontest (7) PENTING (7) Projek Senyum (7) Telekung JC Siah Eksklusif (7) Terapi (7) berkebun (7) hobi (7) santapan telinga (7) DOA TERAKHIR 39 (6) GIVEAWAY 4BY4 SHIKIN SAYANG (6) PETUA TO' NENEK (6) Tazkirah (6) Yuniarko Sukendro (6) imotivasi.com (6) kemahiran belajar. (6) program (6) I AM AGEL (5) IAB (5) Joke of the day (5) Pengumuman (5) Siapa pakai Premium Beautiful ?? (5) cinta....kasihsayang... (5) dari blog MITI's (5) lucu (5) EID MUBARAK (4) Falsafah...fail sampah (4) Giveaway Blogger's (4) IKLAN (4) LEGASI (4) Musibah (4) UCAPAN (4) Datuk Maznah Hamid (3) Fig Colector (3) HANDMADE. (3) KENDURI KAHWIN (3) MIKE DAVID (3) MUEZAH (3) Mutiara kata.... (3) PERNIAGAAN PALING MENGUNTUNGKAN (3) TNPOD8581 (3) Testimoni (3) anak dagang di perantauan (3) CAT WORLD (2) Doaku (2) FAKTA VS AOTA (2) Hari Rayaku. (2) I luv ISLAM (2) INDAHNYA NEGERIKU KEDAH DARULAMAN (2) Istikharahku (2) Majlis Perkahwinan (2) PROJEK SUCCESS CORNER SMKAM (2) SSFG (2) SUNNAH'S FASHION GLAM (2) Tinteratakaish (2) Video ku (2) my video (2) BAHAYA.... (1) Ben Ashaari ...otai blogger (1) DAO (1) Dr Azizan Osman (1) FOLLOWER BERTUAH (1) HADIS (1) HARI GURU (1) I (1) Kedah Negeriku (1) MAS (1) Pekeliling oh pekeliling (1) REMPAH SERBAGUNA MAK TEH BATU 10 (1) SEKOLAH MENENGAH TUN SYARIFAH RODZIAH (1) SELAMAT HARI GURU (1) T (1) UB (1) al (1) pohon syurga (1)
Semoga Bahagia Selalu Ameen....

Tuesday, May 19, 2015

Chapter Hidupku 42: Sirih Pulang Ke Gagang..... terbang bangau akhirnya kembali ke belakang kerbau jua

Setelah berhempas pulas melalui liku-liku hidup yang penuh dugaan dan cabaran yang menimpa diriku , aku mengambil keputusan untuk kembali ke Negeri Kedah dan memegang jawatan sebagai seorang Kaunselor Pelajar di Sekolah Menengah Kebangsaan Alor Merah.. Hanya Allah SWT Yang Maha Mengetahui betapa perasaan aku hancur luluh bila keputusan yang aku buat bercuti tanpa gaji selama setahun dan melepaskan jawatan yang lumayan semata-mata ingin fokus dalam dunia perniagaan hancur lebur. Namun aku bersyukur kerana Allah SWT sangat menyayangiku dan membawa aku kembali ke tanah kelahiranku untuk berbakti semula di sekolah.

 Teratak Aish yang sepi selama bertahun kutinggalkan kembali menyambutku pulang mengisi ruang kosong dan bermulalah episod -episod duka yang berterusan dalam hidupku. Aku cuma ingin hidup bahagia tapi inilah kebahagiaan yang terlalu besar maknanya dalam hidupku....
Alhamdulilah aku bersyukur ...Ya Allah aku bersyukur dengan pemberianMU...setiap liku liku pahit dan hitam dalam hidupku membawa aku menjadikan aku manusia yang lebih bersyukur. Ya Allah seusungguhnya perancangan sangat hebat buat hambaMU yang lemah ini. Aku terlalu lemah tapi Kau berikan aku kekuatan untuk melaluinya. Pelbagai  pengalaman ENGKAU berikan buatku untuk mematangkan aku yang sangat lembik ini..Dalam perjalanannya, manusia kerap kali dirundung masalah. 

Dan seringkali, kerananya, manusia tersesat tanpa arah. Banyak faktor memang. Namun ketetapan adalah ketetapan. Tidak ada satupun manusia didunia ini yang meminta kepada Tuhan untuk hidup susah, betul kan? Namun sayangnya, ketika kesusahan dan musibah melanda, ternyata manusia memborong sejuta keluhan
 KENAPA AKU DIUJI ??
QURAN MENJAWAB :
Qs. Al-Ankabut : 2-3
“Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: ’Kami telah beriman’, sedang mereka tidak diuji lagi ?Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.
 KENAPA AKU TAK MENDAPAT APA YG AKU INGINKAN ??
QURAN MENJAWAB :
Qs. Al-Baqarah : 216
“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui”
 KENAPA UJIAN SEBERAT INI ??
QURAN MENJAWAB:
Qs. Al-Baqarah : 286
“Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.”
 KENAPA KECEWA ???
QURAN MENJAWAB :
Qs. Al-Imran : 139
“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yg paling tinggi derajatnya, jika kamu orang-orang yang beriman”
BAGAIMANA AKU HARUS MENGHADAPINYA ???
QURAN MENJAWAB :
Qs. Al-Baqarah : 45
“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sholat; dan sesungguhnya sholat itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk Tiada daya dan upaya kecuali atas pertolongan Allah semata”


 APA YANG AKU DAPAT  ???
QURAN MENJAWAB :
Qs. At-Taubah : 111
“Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu’min, diri, harta mereka dengan memberikan jannah untuk mereka…”
 KEPADA SIAPA AKU BERHARAP ???
QURAN MENJAWAB :
Qs. At-Taubah : 129
“Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari-Nya. Hanya kepada-Nya aku bertawakkal”
 AKU TAK SANGGUP !!!!
QURAN MENJAWAB :
Qs. Yusuf : 12
“….dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yg kafir.”
dan segudang pertanyaan lagi yang keseluruhannya pun dapat dijawab oleh Sang Pemilik Semesta Alam. Nah, cukup jelaslah bahwa Allah-lah yang memberi kita cobaan permasalahan, pastilah Allah akan menurunkan pertanyaan beserta jawabannya! Hanya Allah sandaran manusia
 Bila aku mengenangkan semua kisah duka ku dengan ujian yang Allah SWT berikan aku redha dan bersyukur kerana Allah berikan aku waktu yang lapang, jiwa yang tenang dan kesihatan yang baik untuk melayari hidupku keseorangan dalam hidup ini
Pokok-pokok dan alamlah yang menjadi penemanku.
 Berkebun dan menjaga pokok-pokok bunga di sekeliling Teratak Aish membuatkan aku bahagia dan sentiasa bersyukur dengan nikmat yang Allah SWT kurniakan.
Kisah hidupku kini hanyalah berkisar perjalanan kaunselor pelajar biasa yang tidak punya apa-apa kelebihan .,...semua kehidupanku yang penuh dengan kepura-puraan kini menjadikan aku diriku yang sebenar. Aku lebih rela menjadi diriku dan menjadi manusia yang berjiwa bahagia dengan hidup yang penuh dengan keikhlasan. 
(sebenarnya aku sudah letih dengan segala permainan dalam hidup ini)
 http://ubdkalqanaah.blogspot.com/?view=flipcard


PROGRAM

EKSPLORASI UNIVERSITI 2013

PELAKSANA

JK Sekolah Selamat dengan kerjasama Unit Bimbingan dan Kaunseling
TARIKH DAN MASA DILAKSANAKAN
4.1 Tarikh Pelaksanaan  :  8/5/2013 HINGGA   10/5/2013
4.2  Tempat                      :  UKM DAN KAGUMAS, BANGI 
4.3   Sasaran                    :  PELAJAR TINGKATAN 5
TEMPAT
UKM, BANGI
KOLEJ KAGUMAS ,BANGI








Bila renung renungkan ...bertuahnya Shikin krn Allah kurniakan kelebihan ini...wpun kekadang tengok kengkawan bahagia bersama anak yg dah masuk university tp Allah gantikan buat Shikin dgn kebebasan yg x dpt dikecapi org lain...Alhamdulillah dgn nikmat Allah. Shikin tetap akanberimpian Umrah n Haji wpun dah empat kali pergi...buat semua pergilah umrah dahulu sblm melancong tempat lain. AllahuAkbar
 “It is not how good you are now but it is how good you want to be tomorrow.

   







Penulisan dalam blog ni sepanjang tahun 2013..
  • November 2013 (1)
  • October 2013 (15)
  • September 2013 (25)
  • August 2013 (4)
  • February 2013 (1)


  • Read more: SAYANG SHIKIN ....SIHAT....SELESA...SUPERB...SUPREME SUCCES...SOFISICATED..SEDERHANA : October 2013 http://shikinsayang.blogspot.com/2013_10_01_archive.html#ixzz3aYqu5tq3


    http://shikinsayang.blogspot.com/2013_08_01_archive.html

    Tips untuk hidup bahagia:
    1. Jangan Takut dan Khawatir
      Perasaan takut dan khawatir merupakan pikiran kita yang paling tidak produktif. Sebagian besar hal-hal yang kita khawatirkan atau takutkan tidak pernah terjadi. Jadi untuk apa kita khawatir dan takut?
    2. Jangan Pernah Menyimpan Dendam
      Dendam adalah hal terbesar dan akan menjadi beban terberat jika kita menyimpannya di dalam hati. Maukah anda membawanya sepanjang hidup? …. Saya rasa tidak. Jangan sia-siakan energi kita dengan menyimpan dendam, sudah pasti tidak ada gunanya. Gunakanlah energi kita tersebut untuk hal-hal yang positif.
    3. Fokus Pada Satu Masalah
      Jika kita memiliki beberapa masalah, selesaikanlah masalah kita satu per satu. Jangan terpikirkan untuk menyelesaikan masalah secara sekaligus karena justru akan membuat kita semakin stress.
    4. Jangan Membawa Tidur Masalah Anda
      Masalah adalah hal yang sangat buruk untuk kesehatan tidur kita. Pikiran bawah sadar kita adalah hal yang luar biasa yang dapat membuat kita gelisah dan tidur kita menjadi tidak nyenyak.
    5. Jangan Mengambil Masalah Orang Lain Untuk Anda Selesaikan
      Membantu orang lain yang sedang dalam masalah adalah hal yang mulia, tetapi jika kita mengambil porsi terbesar untuk menyelesaikan masalah orang lain tersebut justru itulah kesalahan terbesar. Biarkanlah orang tersebut yang menyelesaikan masalahnya sendiri dengan porsi terbesar.
    6. Jangan Hidup di Masa Lalu
      Mungkin terasa nyaman bagi kita mengingat hal-hal yang menyenangkan di masa lalu tetapi jangan anda terlena didalamnya. Konsentrasilah dengan apa yang terjadi saat ini, karena kita pun akan bisa merasakan banyak kebahagiaan di saat ini. Saya yakin kita akan mempunyai perasaan yang jauh lebih berbahagia jika kita merayakan apa yang terjadi saat ini dibanding dengan mengingat-ngingat kebahagiaan di masa lalu.
    7. Jadilah Pendengar yang Baik
      Mungkin sebagian besar orang termasuk saya :) susah untuk menjadi pendengar yang baik. Justru sebaliknya kita mengharapkan orang lain yang mendengarkan omongan kita, tetapi sebetulnya dengan belajar mendengarkan orang lain, kita akan mendapatkan banyak hal baru yang dapat sangat berguna bagi kebahagiaan hidup kita.
    8. Jangan Biarkan Frustasi Mengatur dan Bahkan Mengacaukan Hidup Anda
      Kasihanilah diri kita lebih dari apa pun, maksud saya adalah janganlah kita menyerah pada frustasi. Maju terus. Ambillah tindakan-tindakan positif dan lakukanlah dengan konsisten.
    9. Bersyukurlah Selalu
      Bersyukur dan berterimakasihlah atas semua yang kita dapatkan, bukan hanya hal yang positif saja tetapi juga hal yang negatif, karena saya percaya dibalik setiap hal yang negatif tersebut ada hal baik yang bisa kita pelajar


    :)ANDA INGIN SUCCESS????? Berani berubah utk kejayaan ......sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Shikin berkongsi bukan untuk dinilai atau dikeji...ikhlas luahan hati Sayang Shikin

    No comments:

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    Ya Allah ...makhbulkanlah impianku.

    Ya Allah ...makhbulkanlah impianku.
    Ya Allah Kurniakanlah kerinduan untuk bertemu dengan Mu dan kenikmatan memandang wajahMU. Pandanglah aku hambaMu yang hina ini. Ya ArhamarrRohim.Amin Ya Robbal Alamin..in