kalau dah rajin menulis:

cinta....kasih..sayang... (221) suara hatiku (203) Alhamdulillah (152) cinta....kasih..sayang...hubbyku (151) nikmat Allah (144) ilmu (109) CHAPTER HIDUPKU..... (96) belajar (90) memori oh memori (75) Puisi/Sajak/Gurindam (74) kerjayaku (73) cabar minda (70) D'Perantauan (65) 1 entri 2 stories (64) nasihat (62) berita (47) keluargaku (44) kerjayaku...kemahiran (44) Chef Shikin...cooking skill (43) cabar diri... (41) Pergilah bercuti (38) Aku Adalah Aku (37) dari seorang sahabatku (35) Mari Melancong (31) Usahawan (30) dugaan..ujian hidup (29) Motivasi diri (28) Siapa kau...dihatiku? (28) resepi aku (27) My Dreams Come True (25) Travel logku (25) BUKU (23) ESQ165 (23) Penulisan (23) pengalaman (22) lucu... (17) sunnah (17) teratak aish (17) Aku Anak Pomen (16) Harilahirku....Shikin Sayang (14) Tazkirah (14) tin@teratak aish (14) PERNIAGAAN PALING MENGUNTUNGKAN (13) art theraphy (12) Doaku (11) HOMEMADE SOAP (11) Jadilah Diri Sendiri (11) Premium Beautiful (11) USAHAWATI UTARA. (11) Best From Northern Series (10) ESTIMAR HOMEMADE AURA SOAP (10) berkebun (9) hobi (9) PENTING (8) Pengumuman (8) Terapi (8) cinta....kasihsayang... (8) Aku Banggali (7) CONTEST D'moontest (7) Projek Senyum (7) Telekung JC Siah Eksklusif (7) imotivasi.com (7) kemahiran belajar. (7) lucu (7) santapan telinga (7) DOA TERAKHIR 39 (6) Datuk Maznah Hamid (6) EID MUBARAK (6) GIVEAWAY 4BY4 SHIKIN SAYANG (6) IABU (6) Joke of the day (6) PETUA TO' NENEK (6) Yuniarko Sukendro (6) program (6) ANEKDOT (5) Aku Poshtun (5) I AM AGEL (5) IAB (5) Istikharahku (5) Siapa pakai Premium Beautiful ?? (5) UCAPAN (5) dari blog MITI's (5) Falsafah...fail sampah (4) Fig Colector (4) Giveaway Blogger's (4) IKLAN (4) LABBAIK COUNSELLING AND CONSULTANCY CLINIQUE (4) LEGASI (4) Musibah (4) kreativiti (4) Bookreview (3) HANDMADE. (3) Hari Rayaku. (3) KENDURI KAHWIN (3) MIKE DAVID (3) MUEZAH (3) Majlis Perkahwinan (3) Mutiara kata.... (3) SELAMAT CURTAIN KEDAH (3) TNPOD8581 (3) Testimoni (3) anak dagang di perantauan (3) BAHAYA.... (2) Birthday Vacation (2) CAT WORLD (2) COVID19 (2) FAKTA VS AOTA (2) HARI ANUGERAH KUALITI DAN INOVASI (2) Habib (2) I luv ISLAM (2) INDAHNYA NEGERIKU KEDAH DARULAMAN (2) Inovasi (2) Karya Kreatif (2) PROJEK SUCCESS CORNER SMKAM (2) REMPAH SERBAGUNA MAK TEH BATU 10 (2) SELAMAT HARI GURU (2) SSFG (2) SUNNAH'S FASHION GLAM (2) Tinteratakaish (2) Video ku (2) al (2) my video (2) pohon syurga (2) Ayah (1) Ben Ashaari ...otai blogger (1) Business (1) DAO (1) DIY PROJEK (1) Dr Azizan Osman (1) FOLLOWER BERTUAH (1) HADIS (1) HARI GURU (1) I (1) IRFAN KHAIRI (1) Info Niaga (1) Kartun (1) Kedah Negeriku (1) Langsir (1) MAS (1) Mak Dan Ayah (1) Maulidurasul (1) NLP (1) PROJEK (1) Pekeliling oh pekeliling (1) SEKOLAH MENENGAH TUN SYARIFAH RODZIAH (1) Selamat Hari lahir (1) T (1) UB (1) perniagaan (1)
Semoga Bahagia Selalu,Sihat dan Kaya. Ameen ya Rabbal Alameen.Sayang Shikin ....

Friday, September 9, 2011

9.9. genap dua tahun satu bulan ......8.8.09 sejarah sedih dalam hidupku berlalu

 Inilah  gambar  kenangan yang  menjadi  sejarah dalam  hidupku...mungkin  satu  ketika  aku cukup  sukar  untuk  berkongsi  cerita  derita  ini  tapi setelah  dua  tahun  berlalu  ku  rasakan  inilah  kenangan   dan  sejarah  hidupku  yang  sukar  ku  telan  satu  ketika  dahulu....mungkin  semua melihat  wajah  ceria  dan  juga  bahagia itu  adalah  gambar  pada  hari  perkahwinan  ku  yang sangat  dinantikan dalam  hidupku  bersama  dengan  insan yang  sangat  aku  cintai.


Dua  tahun  dahulu  aku  tidak  pernah  bercerita  tentang  gambar perkahwinan  dlm  koleksi  albumku. 5  pasang  baju  pengantin  dalam  almari  sering  menjadi  tanda tanya  kepada sesiapa  yang  melihatnya.. Baju  pengantin yang  bernilai  ribuan ringgit  untuk  diri  sendiri  yang masih  belum  pernah  dipakai  secara  rasmi.

Pelamin anganku  musnah...setelah urusan  semua di pejabat  kadi  selesai...urusan  dengan  tok iman Hj Abdullah iman Masjid Bukit Tinggi dan para  saksi  siap  menunggu..wali-waliku  sedia  menanti...Siapa  yang  tak  bahagia  tak  kala  mendengar  kakak  kesayangan  yang  beberapa  kali  gagal  dalam percintaan  akhirnya  bersuara  untuk  mengakhiri  zaman  bujang...  Semua ahli  keluarga  bahagia  mendengar  dan semua  sanggup  mengorbankan  masa dan  wang  ringgit  semata-mata  meraikan  hari  bahagia  buat diri  ini..  Terima  kasih  keluargaku..walaupun sebelum  ini  aku  tidak  mahu .bercerita   lagi  tapi...bila  aku fikirkan  ianya  akan  menjadi igauan  selagi  aku  tidak  melepaskan  dari  hati  dan  perasaan  ini.

8.8.2009  adalah  hari  akad  nikah  yang telah  dirancang  dengan rapi  buat  diriku..katering  dengan  jemputan 500  orang  siap ditempah  dan  rumah Teratak  Aish  dihias  indah  dan Alhamdulillah  pada ketika  yang sama  aku telah  merancang  untuk  menunaikan umrah. Ketika  membuat  jemputan  ke  majlis  kenduriku  aku  tidak  pernah  memaklumkan  kepada  sesiapa  bahawa itu  adalah  majlis akad  nikahku...tapi  sekadar  menjemput  untuk  majlis  kesyukuran..dan  semeemangnya  majlis  itu  tanda  syukurku pada  Allah  dengan  nikmat  rezeki  yang Allah SWT  limpahkan  buat diriku  sebelum  ini.

Allah  SWT  memberikan  aku  petunjuk tetapi  aku  sebenarnya  yang tidak  faham  dan buta  dengan semua  ini.  Inilah  hakikat  yang  perlu  aku  telan  dan  pendam  dalam  hatiku. Aku  membuat  keputusan  berkahwin dengan  Muhammad Safiyullah bin Abdullah  kerana  aku  ingin  memadam insan  yang  pernah  aku  cintai  seumur  hidupku. namun  niat  aku  ikhlas kerana aku  sudah  tidak  tahan  dengan tomahan dan juga caci  yang aku  terima..  Sebelum  ini  aku  simpan  semua  kata-kata  hina  yang dilemparkan  oleh  keluarga  insan  yg  terlalu  aku  cintai  semata2  kerana aku  buta  dengan kasih  sayang  dalam  hidupku.  Semua  hairan satu  ketika aku  punya  mak  mertua, pak  mertua, abang ipar , kakak ipar dan  juga  madu...tetapi  siapa  suamiku?????  Itulah  kisah  yang  belum  dapat  aku  buka  di  sini.  Aku  tidak  pernah  membenci  malahan aku  kasih  dan sayang  pada keluarga  itu. Keputusan  berkahwin dengan insan yang  hanya  aku  kenali  dengan satu  pertemuan dan akhirnya  selepas  enam  bulan  berkawan aku  terima  untuk  melangsungkan perkahwinan..  Siapa  sangka  itulah bencana dalam hidupku  yang satu ketika  semua orang pelik. (Chapter Hidupku...belum  selesai.. akan aku sambung..cerita duka  yang aku  tangguhkan penulisan  sbb  aku  menulis  dengan  hati  yang  penuh air  mata)  Mungkinkah  niat  perkahwinan  itu tidak  ikhlas  wallahualam..tapi  aku  hanya  memohon  pada  Allah  agar  aku  diberi  kekuatan  untuk  meneruskan  kehidupan  ini.

Selepas  semua  persiapan  siap  dan  menanti  hari  hanya  Allah  mengetahui  betapa  bahagia  hati  ini. Tapi pada 6.8.09  aku  menerima  panggilan dari 'Muhammad Safiyullah'mengatakan dia  tersangkut  dalam  prosedur  perjalanan  untuk  datang ke  Kedah dan tidak  dapat  datang dan ketika  mendengar  panggilan itu  bagaikan tsunami  merentap  semua rasa  bahagia.  Dengan  kedegilan hatiku  aku  tetap  menunggu  di Lapangan Terbang  sehingga penerbangan terakhir...tetapi  dia tidak  datang...Aku  menangis sehingga  tidak  ada  air  mata lagi..Terima  kasih sahabatku Emma  dan Sobri yang  sanggup  datang dan menemani aku ...aku  tahu  mereka  sendiri  masih  kabur  sehingga  kini apa  yang  berlaku  tapi  tetap  menemani aku  menangis  sepanjang  malam.  Esoknya 7.8.09   semua  ahli  keluargaku  telah berkumpul  dan  mereka    semua  dengan penuh  gembira  dan  bahagia  pulang  dengan  wajah  ceria ..tapi  akhirnya terjelepok  dilantai  bila  aku  beritahu  perkahwinan aku  dibatalkan...kerana  'Muhammad Safiyullah'  tidak  dapat  meneruskan perkahwinan  kami.

Hanya  Allah  yang  tahu  betapa  hati  keluargaku  hancur  dan  luluh  dengan berita  ini. Bagaimana  hendak  menutup  malu?  itulah  yang  berlegar  dalam  kotak  fikirann kjeluargaku...tetapi  aku  bertanya  apakah  memalukan seandainya tidak  jadi  kahwin..? Adakah  salahku  aku  tak  berkahwin?  Bukan aku  insan  pertama  yang  terbatal  perkahwinan?  Dan  pelbagai  persoalan  menusuk  pemikiran.......tetapi  itulah  hakikat  bila  hidup  dalam masyarakat  bukannya  simpati  tapi  kata  hinaan dan  fitnah  yang  aku terima.  Ini  bukalah kali  pertama  aku  tak  jadi  kahwin..Dan  mungkin inilah  ujian    dalam  hidupku.   Alhamdulillah.
Indahnya.............
8.8.2009  Awal  pagi  semasa  bangun pagi  aku  yangsememangnya  semalaman  tak  tidur  akhirnya aku  mandi  sepuas-puasnya  dan ketika  di  cermin memandang wajah aku aku  hanya  nampak  rambut  aku yang  sangat  cantik  panjang  mencecah  pinggang....aku senyum dan  capai  gunting ..."Sraaaaaaaapppppp"  aku potong rambut  yang  menjadi kebanggaan ibu dan  ayah  aku hanya  tinggal  paras  telinga. Kemudian  aku  dengan pakai  baju  pengantin dan  ketika  semua keluarga  aku sedang  bersarapan  aku turun  dengan pakai  baju  penganting  yang  lengkap....." Cantik  tak?.......Ni  tak  nak  bagi  adik  beradik  kempunan  nak  tengok  pakai  baju  pengantin" kata  aku  dengan  nada  lawak  dan senyum  riang...bagia  aku  ketika  itu  hanyalah  jasad aku  saja  dibumi...roh  aku  tidak  bersama  aku  lagi..bila  aku  potong  rambut  aku  aku  niat  dalam  hati  inilah  tahlul  awalku..membuang  smeua  duka  dihatiku....tapi  aku  lihat  bapa  saudaraku  dan  juga  keluargaku ada  yang smebunyi-sembunyi  menitiskan air  mata...Aku  tahu  mereka  sayang  pada  aku  dan  tahu  aku  sembunyikan  duka  dihatiku.. Tapi aku rasa inilah  jalan takdir  hidupku.

Tok Iman  awal-awal  pagi  melefon aku  bertanya.." Hajah..nanti  pukul  berapa  nak  datang  sign  borang..sebab kalau  boleh  masa  akad  nikah  tak  perlu lagi  nak  kena temuduga dan..........................."macam-malam lagilah  yang  diberitahu..sebab Tok Imam  excited  nak  akad  nikah  orang Belanda  dengan orang Bukit Tinggi.  Habis  imam  bercakap  hanya  sepatah  jawapan aku
"Tn Haji..majlis  akad  nikah  saya  dibatalkan kerana pengantin  lelaki  tak  dapat  datang! "...tersekat  ditekak  ini  nak  bagi  tahu dan akusambung  wlaubagaimanapun  majlis  lain tetap  saya  teruskan...Tn Hj nanti  datanglah  ke rumah  saya  dengan rombongan masjid"

Majlis  yang  berlangsung  sungguh  meriah  dan jemputan  macam  biasalah  ramai  dan  ada  jiran-jiran dan juga kawan-kawan  jauh  yang  datang  bertanya  tentang  majlis,.....jawab  aku  ringkas...kan  jemputan  majlis  kesyukuran  saya  nak  pergi  mekkah....and  yang  bab  menikah  tu  tak  jadi.  Ada  yang  datang  berbisik-bisik  sesama  sendiri  sebab  tengok  rumah  yang  dihias  indah  dan  majlkis  yang sangat  hebat..masakan  je  memang killer  ....terima kasih  Zan Cathering  yang  menyediakan makanan  yang sangat  istimewa  buat  aku..memang  best  sbb  bujetpun  best. Nasi  berempah, laksa,  mee kuah  dan cendol  special dari Pak Su....memang  semuanya  seronok  sebab  nak  meraikan  Mak Ngah kesayangan  kahwin.

Lepas  Maghrib  macam  biasa  majlis  bacaan doa  selamat  dan juga bacaan yassin berjalan lancar  dengan jemaah  masjid  yang  seramai  60 orang  datang  dan  memang aku  bersyukur  sebab  mungkin  ini  juga  menyebabka  hati  aku tidak  gundah  gulana dan  aku  redha  dengan ujian  Allah...Ketika  itu  aku  sangka  inilah  ujian  terhebat  dalam  hidupku...tetapi  hakikatnya  ini  hanyalah  satu  persediaan  pada  ujian  yang  lebih  besar  dari Allah  buat  aku...

Habis  majlis....macam  biasalah rumah  dah  siap  tukul  masih bernbunyi...aku  mula  menerima satu  persatu  kata-kata  hinaan  dan  cacian dari  insan-insan  yang  sememangnya  bersedia  untuk  bertepuk  tangan...Alhamdulillah  ini  adalah  ujian  Allah  yang ditimpakan buat  diriku  tapi  ku pohon  pada Allah janganlah  ianya  ditimpakan kepada  ahli  keluargaku  selepas  ini  maupun  insan-insan lain  yang  menyayangiku  dan juga  disekelilingku. Kerana ku  tahu Allah  mengujiku  kerana aku  layak  untuk  ujian  ini...Tiap  hari  aku  lalui  kenyataan  dnegan senyuman di wajah  yang  tiada  siapa  tahu  betapa  hati aku hancur...tapi  bagai  dikata  kalau  dah  tiada  hati  apa lagi  nak  rasa  ...tak  rasa  apa=apalah....hanya bahagia  dan tenang  kerana ini ketentuan ALlah  buatku.
20.08.2009  Aku bersyukur  pada  Allah  kerana  aku  pulang  ke  mekah  buat  kali  ketiganya  menunaikan UMRAH  RAMADHAN...sesungguhnya  aku  tahu  Allah  sahaja  yaang  menerima  hati  aku  yang  hancur  lebur...setiap  kali  aku  pulang aku  pulang  dengan  hati  yang  hancur,..tapi  Allah  tetap  menerima  aku...kali  pertama  aku  pulang 1997  itu  juga  tahun aku  tak jadi  kahwin...2005   kali  kedua  aku  pulang  juga  selepas  beberapa  bulan aku  tak  jadi  kahwin  kali  kedua...dan akhirnya  2009  sekali  lagi  aku  pulang  ke Mekah  dan  mengadap kekasih ku Muhammad Rasulullah  dengan  hati  yang lebur  dan  hancur  pada  manusia  kali  ketiga  aku  tak  jadi  kahwin.(NANTI  AKAN  ADA  CERITA  INI  DLM  SAMBUNGAN CHAPTER  HIDUPKU..INSYAALLAH)Mungkin kerana itu  biarlah  aku  kini  punyai  hubbyku  dalam  hidupku  dan janganlah  bertanya  kenapa  aku  punya hubbyku..Hanya  Allah  Yang Maha Mengetahui  kenapa  aku  punyai hubbyku  kini. Alhamdulillah.
 Allahuakbar...Allahuakbar..Allahuakbar...
Innalillahiwainnailahiragiunn.....itulah kata-kataku  setiap  kali  aku  ditimpakan ujian dari  Allah..aku  yakin  pada  Allah  aku  akan  menerima  ganjaran  dari Allah  yang  tiada  hitungannya  dengan  minda  manusia...Alhamdulillah  aku  tenang  ketika  menunaikan Umrah Ramadhanku...di  sana  beberapa  kali  aku  menelefon Muhammad  Safiyullah  dan  sentiasa  mendoakan insan-insan  yang aku  sayang  walaupun  hati  aku  lebur...dengan  manusia  tapi  aku  tetap  tidak  pernah  mennyimpan dendam  dan benci  walaupun  hidup  aku  dicaci  dan  diuji  aku  redha  dengann ujian Allah  dan  tiada  satu  perasaan  benci  pada orang lain..biarlah  orang  sakit  hati  dan  membenci  diriku  asalkan Allah SWT  sentiasa  sayang dan kasih  padaku.. Ya Allah jangan Kau  tinggalkan aku..janganlah  Kau  memalingkan wajahMu  dari  memandang hambaMu  yang hina  ini  dengan  penuh  kasih  dan  saynagMu  yang Maha Luas..itulah  doaku  pada  Allah..Yaa Allah  kurniakanlah  aku  kenikmatan  memandang wajahMU  dan juga  kerinduan  bertemu denganMu..ya Allah  aku  redha..aku  redha..aku  redha.
Bersyukur  dengan  ujian Allah  dan  nikmat  yang Allah  kurniakan  buat  diriku...ini  bukanlah  ujian  yang  terakhir  dari  Allah...tapi  ini  adalah  persediaan Allah  buat  diriku  dan aku  yakin  aku  akan  lulus  ujian  ini  dengan CEMERLANG  dan  aku  yakin  Allah  menguji  aku  kerana  Allah  menyediakan  aku  dengan  persediaan  yang  cukup....inilah  permulaan  pada  ujian  yang  lebih  hebat dan aku  bersyukur jiwa  kental yang Allah  kurniakan...apakah  aku  mapu  untuk  bercerita  tentang  ujian ujian  seterusnya yang  menimpa  diriku..
Aku  yakin  setiap apa  yang Allah  uji  kerana  nikmat  yang  lebih  indah  Allah  akan beri..INSYAALLAH  SEMOGA  ALLAH  MENGURNIAKAN AKU  BAHAGIA  ITU.AMEEN

Kenapa aku sering diuji?
"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; `Kami telah beriman', sedangkan mereka tida diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui yang manakah orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui siapakah orang yang dusta."
- Surah Al-Ankabut: 2-3

Kenapa aku tidak dapat apa yang aku idam-idamkan?
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, sesungguhnya Allah amat mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
- Surah al-Baqarah: 216

Kenapa aku diuji ujian seberat ini?
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."
- Surah al-Baqarah: 286

Bagaimana kan kuhadapi ujian ini?
"Wahai orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan kenajikan), dan kuatkan kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh (di medan perjuangan), dan bersedialah serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)."
- Surah Ali Imran:200

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecualikepada orang-orang yang khusyuk"
- Surah al-Baqarah:45

Apa yang aku buleh dapat dari semua ini?
"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang mukmin diri dan harta mereka dengan memberikan (bayaran) syurga untuk mereka"
- Surah at-Taubah: 111

P/S  JANGANLAH  KITA  MENGEJI ATAU  MENGUMPAT  SESAMA SENDIRI  KERANA KITA  TIDAK TAHU  APAKAH  UJIAN-UJIAN  ITU TIDAK  MENIMPA  DIRI KITA..ATAU  KETURUNAN KITA.. SENTIASALAH  BERDOA  DAN  BERSANGKA  BAIK  DENGAN ALLAH......DOAKAN KEBAHAGIAN  BUAT  DIRIKU  DAN  JUGA  HUBBY  KU.AMEEN.WALLAHUALAM....

:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Shikin berkongsi bukan untuk dinilai atau dikeji...ikhlas luahan hati Sayang Shikin

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ya Allah ...makhbulkanlah impianku.

Ya Allah ...makhbulkanlah impianku.
Ya Allah Kurniakanlah kerinduan untuk bertemu dengan Mu dan kenikmatan memandang wajahMU. Pandanglah aku hambaMu yang hina ini. Ya ArhamarrRohim.Amin Ya Robbal Alamin..in