kalau dah rajin menulis:

cinta....kasih..sayang... (217) suara hatiku (199) Alhamdulillah (141) nikmat Allah (141) cinta....kasih..sayang...hubbyku (128) ilmu (107) CHAPTER HIDUPKU..... (91) belajar (89) memori oh memori (75) Puisi/Sajak/Gurindam (72) kerjayaku (71) cabar minda (70) D'Perantauan (65) nasihat (59) berita (47) keluargaku (44) 1 entri 2 stories (43) kerjayaku...kemahiran (41) cabar diri... (40) Chef Shikin...cooking skill (39) Pergilah bercuti (38) dari seorang sahabatku (35) Mari Melancong (30) Usahawan (29) dugaan..ujian hidup (29) Motivasi diri (26) Siapa kau...dihatiku? (26) My Dreams Come True (24) resepi aku (24) ESQ165 (23) pengalaman (22) Aku Adalah Aku (20) BUKU (17) sunnah (17) teratak aish (17) Travel logku (16) lucu... (16) Harilahirku....Shikin Sayang (14) tin@teratak aish (14) Tazkirah (12) art theraphy (12) HOMEMADE SOAP (11) Premium Beautiful (11) Best From Northern Series (10) ESTIMAR HOMEMADE AURA SOAP (10) Jadilah Diri Sendiri (10) USAHAWATI UTARA. (10) berkebun (9) hobi (9) PENTING (8) Terapi (8) CONTEST D'moontest (7) Doaku (7) Pengumuman (7) Projek Senyum (7) Telekung JC Siah Eksklusif (7) imotivasi.com (7) kemahiran belajar. (7) lucu (7) santapan telinga (7) Aku Anak Pomen (6) DOA TERAKHIR 39 (6) Datuk Maznah Hamid (6) GIVEAWAY 4BY4 SHIKIN SAYANG (6) Joke of the day (6) PERNIAGAAN PALING MENGUNTUNGKAN (6) PETUA TO' NENEK (6) Yuniarko Sukendro (6) cinta....kasihsayang... (6) program (6) EID MUBARAK (5) I AM AGEL (5) IAB (5) IABU (5) Penulisan (5) Siapa pakai Premium Beautiful ?? (5) UCAPAN (5) dari blog MITI's (5) Falsafah...fail sampah (4) Fig Colector (4) Giveaway Blogger's (4) IKLAN (4) Istikharahku (4) LABBAIK COUNSELLING AND CONSULTANCY CLINIQUE (4) LEGASI (4) Musibah (4) HANDMADE. (3) Hari Rayaku. (3) KENDURI KAHWIN (3) MIKE DAVID (3) MUEZAH (3) Majlis Perkahwinan (3) Mutiara kata.... (3) TNPOD8581 (3) Testimoni (3) anak dagang di perantauan (3) BAHAYA.... (2) Bookreview (2) CAT WORLD (2) FAKTA VS AOTA (2) I luv ISLAM (2) INDAHNYA NEGERIKU KEDAH DARULAMAN (2) PROJEK SUCCESS CORNER SMKAM (2) SSFG (2) SUNNAH'S FASHION GLAM (2) Tinteratakaish (2) Video ku (2) kreativiti (2) my video (2) pohon syurga (2) Ben Ashaari ...otai blogger (1) DAO (1) DIY PROJEK (1) Dr Azizan Osman (1) FOLLOWER BERTUAH (1) HADIS (1) HARI GURU (1) I (1) Kartun (1) Kedah Negeriku (1) MAS (1) NLP (1) PROJEK (1) Pekeliling oh pekeliling (1) REMPAH SERBAGUNA MAK TEH BATU 10 (1) SEKOLAH MENENGAH TUN SYARIFAH RODZIAH (1) SELAMAT HARI GURU (1) T (1) UB (1) al (1)
Semoga Bahagia Selalu,Sihat dan Kaya. Ameen ya Rabbal Alameen.Sayang Shikin ....

Monday, November 8, 2010

Hikmah di sebalik Musibah..Wajah Teratak Aish ditenggelami banjir

Kawasan kejiranan lain dah tenggelam..orang ramai  tunggu dan lihat je

Allah mengajarkan kepada kita bahwa perilaku alam sangat berkaitan dengan perilaku kumpulan manusia yang tinggal di lingkungan alam tersebut. Bila masyarakatnya baik di mata Allah, yakni beriman dan bertaqwa, maka Allah akan limpahkan banyak keberkahan kepada masyarakat tersebut dari langit maupun bumi. Tapi sebaliknya, bila mereka mendustakan ayat-ayat Allah, maka Allah akan timpakan hukumanNya kepada mereka melalui beragam bencana yang bisa datang di waktu siang maupun malam hari.
Akhirnya pagar teratak Aish ditenggelami banjir juga

Air paras dada di depan rumah ..tapi Taman Tabung Haji dah paras 8 kaki-10 kaki

Kereta kancil Khairul dah tenggelam....


Jika sekiranya penduduk negeri-negeri beriman dan bertakwa, pastilah Kami akan melimpahkan kepada mereka berkah dari langit dan bumi, tetapi mereka mendustakan (ayat-ayat Kami) itu, maka Kami siksa mereka disebabkan perbuatannya. Maka apakah penduduk negeri-negeri itu merasa aman dari kedatangan siksaan Kami kepada mereka di malam hari di waktu mereka sedang tidur? Atau apakah penduduk negeri-negeri itu merasa aman dari kedatangan siksaan Kami kepada mereka di waktu matahari sepenggalahan naik ketika mereka sedang bermain? (QS. Al-A’raf [7] : 96-98)
Pada petang 4 November..Teeratak Aish telah menjadi pulau...
Gerai nasi lemak dah dihanyutkan ke hadapan rumah..
Jalanraya ditenggelami sedalam 4 kaki
Seronok dia orang main air....taman TBT baru paras 2 kaki
Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta. (QS. Al-Ankabut [29] : 2-3)
Kawasan Taman telah menjadi pulau...dan lautan
Teratak Aish...dah sama aras dengan air banjir yang sedalam 5 kaki
Rumah jiran di kampung sebelah masih belum ditenggelami air
Rumah Khairul depan rumah dah dimasuki air.
 Maka apakah mereka merasa aman dari azab Allah (yang tidak terduga-duga)? Tiadalah yang merasa aman dari azab Allah kecuali orang-orang yang merugi. (QS. Al-A’raf [7] : 99)
Pasukan penyelamat mula memindahkan jiran-jiran di Taman Desa Bukit tinggi..Taman Tabung Haji sudah dua hari berpindah...
Langit cerah tapi air semakin naik...
Ketika ini ada juga yang terpaksa menjaga rumah sebab mula ada orang asing yg ambil kesempatan
Pokok tak perlu lagi dibaja selama 3 bulan sebab dah dapat air baja secukupnya...hikmah
Pasukan penyelamat masih memindahkan penduduk TBT utk keluar.
  Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah sebenar-benar takwa kepada-Nya; dan janganlah sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan beragama Islam. (QS. Ali-Imran [3] : 102)
Akhirnya jam 6.35 petang parking Teratak Aish dinaiki air
KU ABDUL WAHID@WAHAB 7637 telah dijek spy tidak tenggelam enjin....
Air dah sampai ke paras pintu rumah
Koridor pun dah tenggelam...pasu bunga besar pun dah tenggelam
Pintu belakang dah paras sama rata dengan air kat luar.......
Macam rumah rakit pula...terapung kat air....Macam TAJ MAHAL
Taman dalam air......
Dasyat nie...habis kebun sayur tenggelam...
“Dialah (Allah), Dzat yang mengetahui perkara yang ghaib. Dia (Allah) tidak menampakan yang ghaib itu kepada seorangpun” (QS. Al-Jin [72] : 26)
KAW dah ditenggelami air..Alhamdulillah enjin tak dimasuki air
Paras akhir pada waktu pagi di luar rumah jam 10 pagi 5 Nov
Sedihnya tengok Ku Abdul Wahid@Wahab..air dah masuk dlm kereta..
"Barang siapa yang ingkar kepada Thaghut dan beriman kepada Allah, maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada buhul tali yang amat kuat yang tidak akan putus." (QS. Al-Baqarah [2] : 256)
Akhirnya dalam rumah...naik paras 4 inci dan tak tenggelam sofa..kalau tak menangis tak berlagulah nak cuci..
Aduh...syukur cuma tenggelam paras kaki peti sejuk dan kabinet je kalau tak hancus..kabinet dapur aku..kabinet buku kira ok juga solid wood tak kembang
Dua keping je gambar dalam rumah yang adik hantar..sebab takut aku sedih dan terkejut.....
Dari Abu Hurairah dan Al Hasan dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau bersabda: "Barangsiapa mendatangi seorang dukun atau peramal kemudian membenarkan apa yang ia katakan, maka ia telah kafir terhadap wahyu yang diturunkan kepada Muhammad shallallahu 'alaihi wasallam." (HR. Ahmad 9171)
Sejuk......semua kebun dah berada dalam air.....
Hai orang-orang yang beriman, jika kamu bertakwa kepada Allah, niscaya Dia akan memberikan kepadamu furqon dan menghapuskan segala kesalahan-kesalahanmu dan mengampuni (dosa-dosa) mu. Dan Allah mempunyai karunia yang besar. (QS. Al-Anfal [8] : 29)
6 Nov ...Pasukan POWER RENJER RESQ911..dari Perak..DAT,Shahril dan Adik Mat balik tolong membersihkan  Teratak Aish..kesian...dan terima kasih yang tidak terhingga kerana membantu..
Kesian kena angkut air lagi tu..sebab bekalan air dah di potong..
 Diebalik musibah yang Allah SWT turunkan sebenarnya terselindung jutaan hikmah yang tidak ada manusia yang dapat menghitungnya..hanya Allah yang Maha Mengetahui disebalik setiap yang diturunkan..Semoga Allah menyatukan keluarga kami dalam kasih sayang dan rahmatNya. Alhamdulillah air sudah surut pada hari ini dan cuma tinggal paras 2 kaki di hadapan rumah dan semoga air cepat surut dan semoga jiran-jiranku yang berada di Taman Tabung Haji  akan bersabar dengan  dugaan dari Allah ini .....Semoga Allah meningkatkan imam kami.Amin Ya Rabbal Alamin

:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Sayang Shikin
Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ya Allah ...makhbulkanlah impianku.

Ya Allah ...makhbulkanlah impianku.
Ya Allah Kurniakanlah kerinduan untuk bertemu dengan Mu dan kenikmatan memandang wajahMU. Pandanglah aku hambaMu yang hina ini. Ya ArhamarrRohim.Amin Ya Robbal Alamin..in