kalau dah rajin menulis:

cinta....kasih..sayang... (221) suara hatiku (203) Alhamdulillah (152) cinta....kasih..sayang...hubbyku (151) nikmat Allah (144) ilmu (109) CHAPTER HIDUPKU..... (96) belajar (90) memori oh memori (75) Puisi/Sajak/Gurindam (74) kerjayaku (73) cabar minda (70) D'Perantauan (65) 1 entri 2 stories (64) nasihat (62) berita (47) keluargaku (44) kerjayaku...kemahiran (44) Chef Shikin...cooking skill (43) cabar diri... (41) Pergilah bercuti (38) Aku Adalah Aku (37) dari seorang sahabatku (35) Mari Melancong (31) Usahawan (30) dugaan..ujian hidup (29) Motivasi diri (28) Siapa kau...dihatiku? (28) resepi aku (27) My Dreams Come True (25) Travel logku (25) BUKU (23) ESQ165 (23) Penulisan (23) pengalaman (22) lucu... (17) sunnah (17) teratak aish (17) Aku Anak Pomen (16) Harilahirku....Shikin Sayang (14) Tazkirah (14) tin@teratak aish (14) PERNIAGAAN PALING MENGUNTUNGKAN (13) art theraphy (12) Doaku (11) HOMEMADE SOAP (11) Jadilah Diri Sendiri (11) Premium Beautiful (11) USAHAWATI UTARA. (11) Best From Northern Series (10) ESTIMAR HOMEMADE AURA SOAP (10) berkebun (9) hobi (9) PENTING (8) Pengumuman (8) Terapi (8) cinta....kasihsayang... (8) Aku Banggali (7) CONTEST D'moontest (7) Projek Senyum (7) Telekung JC Siah Eksklusif (7) imotivasi.com (7) kemahiran belajar. (7) lucu (7) santapan telinga (7) DOA TERAKHIR 39 (6) Datuk Maznah Hamid (6) EID MUBARAK (6) GIVEAWAY 4BY4 SHIKIN SAYANG (6) IABU (6) Joke of the day (6) PETUA TO' NENEK (6) Yuniarko Sukendro (6) program (6) ANEKDOT (5) Aku Poshtun (5) I AM AGEL (5) IAB (5) Istikharahku (5) Siapa pakai Premium Beautiful ?? (5) UCAPAN (5) dari blog MITI's (5) Falsafah...fail sampah (4) Fig Colector (4) Giveaway Blogger's (4) IKLAN (4) LABBAIK COUNSELLING AND CONSULTANCY CLINIQUE (4) LEGASI (4) Musibah (4) kreativiti (4) Bookreview (3) HANDMADE. (3) Hari Rayaku. (3) KENDURI KAHWIN (3) MIKE DAVID (3) MUEZAH (3) Majlis Perkahwinan (3) Mutiara kata.... (3) SELAMAT CURTAIN KEDAH (3) TNPOD8581 (3) Testimoni (3) anak dagang di perantauan (3) BAHAYA.... (2) Birthday Vacation (2) CAT WORLD (2) COVID19 (2) FAKTA VS AOTA (2) HARI ANUGERAH KUALITI DAN INOVASI (2) Habib (2) I luv ISLAM (2) INDAHNYA NEGERIKU KEDAH DARULAMAN (2) Inovasi (2) Karya Kreatif (2) PROJEK SUCCESS CORNER SMKAM (2) REMPAH SERBAGUNA MAK TEH BATU 10 (2) SELAMAT HARI GURU (2) SSFG (2) SUNNAH'S FASHION GLAM (2) Tinteratakaish (2) Video ku (2) al (2) my video (2) pohon syurga (2) Ayah (1) Ben Ashaari ...otai blogger (1) Business (1) DAO (1) DIY PROJEK (1) Dr Azizan Osman (1) FOLLOWER BERTUAH (1) HADIS (1) HARI GURU (1) I (1) IRFAN KHAIRI (1) Info Niaga (1) Kartun (1) Kedah Negeriku (1) Langsir (1) MAS (1) Mak Dan Ayah (1) Maulidurasul (1) NLP (1) PROJEK (1) Pekeliling oh pekeliling (1) SEKOLAH MENENGAH TUN SYARIFAH RODZIAH (1) Selamat Hari lahir (1) T (1) UB (1) perniagaan (1)
Semoga Bahagia Selalu,Sihat dan Kaya. Ameen ya Rabbal Alameen.Sayang Shikin ....

Friday, October 15, 2010

"Kebahagiaan bukan terletak pada harta. Tapi kebahagiaan sejati itu ada pada jiwa" Abu Dzar Al-Ghifari r.a

Pencapaian dalam hidup...adakah membuatkan kita bahagia?
ersebutlah seorang raja kaya raya yang selalu merasa kekurangan. Tidurnya tak pernah nyenyak, hatinya selalu tak bahagia dan hidupnya dirasakan sangatlah menyedihkan.
 
Maka dipanggillah salah seorang prajuritnya dan dia berkata, "Aku punya banyak harta. Namun aku tak pernah merasakan bahagia," Perintahnya kepada prajurit itu "carilah orang yang paling berbahagia di negeri ini. Lalu bawakan pakaiannya kepadaku." Jika aku dapat mengenakan pakaian itu, niscaya akau akan bahagia setiap hari," begitulah pikirnya.
 
Setelah mencari disetiap pelosok negeri berbulan-bulan lamanya, kembalilah prajurit itu kepada sang raja dan berkata dia kepada raja, "Aku telah berhasil menemukan orang yang paling berbahagia." Rajapun bertanya, "Lalu, mengapa tak kau bawakan pakaian kebahagiaan yang dimilikinya?" Prajurit itu menjawab," Ampun baginda, orang yang paling berbahagia itu TIDAK mempunyai pakaian yang bernama kebahagiaan. Tapi, ia memiliki hati yang lapang untuk menerima apapun pemberian Tuhan kepadanya."
"Wahai yang memberikan kebahagiaan dan ketenangan, berikanlah ia kepadaku, agar aku mengerti cara hidup yang layak."
Sang raja terdiam dan seketika bersimpuh, ia menengadahkan tangannya, menanggalkan mahkota kebesarannya seraya berdoa, "Wahai yang memberikan kebahagiaan dan ketenangan, berikanlah ia kepadaku, agar aku mengerti cara hidup yang layak."
 
Kebahagiaan seringkali tidak membutuhkan apapun, kecuali perasaan itu sendiri, yakni kalbu (hati). Rasa itu hadir dalam bentuk-bentuk yang sederhana, dan dalam wujud-wujud yang bersahaja. Seringkali kebahagiaan tidak ditemukan dalam gemerlap harta dan permata. Kebahagiaan tidak hadir dalam indahnya istana-istana megah. Dan kebahagiaan , tidak selalu ada pada besarnya penghasilan kita, mewahnya rumah kita. Tapi kebahagiaan itu akan hadir pada kesederhanaan serta kebersahajaan.
 
Bukalah hati seluas-luasnya, undanglah kebahagaiaan itu untuk bertamu di taman hati yang gersang ini dengan ketaatan kepada-Nya
Seringkali kebahagiaan singgah dirumah-rumah kecil yang penghuninya mau mensyukuri keberadaan rumah itu, karena itulah nikmat dari Allah Swt. Seringkali kebahagiaan hadir pada jalinan syukur yang tak henti dipanjatkan kepada Sang Khalik. Ia juga hadir pada jiwa yang hatinya mau berbagi kebahagiaan dengan orang lain. Kebahagiaan itu memang adanya di lubuk hati, di relung kalbu. Kebahagiaan tidak berada jauh dari diri kita, asalkan kita mau menjumpainya dan tahu caranya. Asalkan kita mau mensyukuri karunia dan nikmat dari Allah Swt.
 
Adakah pakaian kebahagiaan itu? Iya, ada dan sangat dekat. Ia ada dihati kita. Bukalah hati seluas-luasnya, undanglah kebahagaiaan itu untuk bertamu di taman hati yang gersang ini dengan ketaatan kepada-Nya

:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Sayang Shikin

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ya Allah ...makhbulkanlah impianku.

Ya Allah ...makhbulkanlah impianku.
Ya Allah Kurniakanlah kerinduan untuk bertemu dengan Mu dan kenikmatan memandang wajahMU. Pandanglah aku hambaMu yang hina ini. Ya ArhamarrRohim.Amin Ya Robbal Alamin..in