koleksi peribadi dikongsi bersama insan2 disayangi

kalau dah rajin menulis:

cinta....kasih..sayang... (212) suara hatiku (198) nikmat Allah (140) Alhamdulillah (127) cinta....kasih..sayang...hubbyku (127) ilmu (102) belajar (87) CHAPTER HIDUPKU..... (80) Puisi/Sajak/Gurindam (72) memori oh memori (72) kerjayaku (69) D'Perantauan (65) cabar minda (63) nasihat (58) keluargaku (42) Chef Shikin...cooking skill (39) kerjayaku...kemahiran (39) berita (38) cabar diri... (37) Pergilah bercuti (35) 1 entri 2 stories (34) dari seorang sahabatku (32) Mari Melancong (30) dugaan..ujian hidup (29) Usahawan (28) Siapa kau...dihatiku? (24) resepi aku (24) ESQ165 (23) My Dreams Come True (21) pengalaman (21) Motivasi diri (19) sunnah (17) lucu... (16) teratak aish (15) Travel logku (13) tin@teratak aish (13) art theraphy (12) HOMEMADE SOAP (11) Premium Beautiful (11) Tazkirah (11) ESTIMAR HOMEMADE AURA SOAP (10) USAHAWATI UTARA. (10) Harilahirku....Shikin Sayang (9) PENTING (8) CONTEST D'moontest (7) Projek Senyum (7) Telekung JC Siah Eksklusif (7) Terapi (7) berkebun (7) hobi (7) imotivasi.com (7) santapan telinga (7) DOA TERAKHIR 39 (6) GIVEAWAY 4BY4 SHIKIN SAYANG (6) PETUA TO' NENEK (6) Yuniarko Sukendro (6) kemahiran belajar. (6) program (6) EID MUBARAK (5) I AM AGEL (5) IAB (5) Joke of the day (5) PERNIAGAAN PALING MENGUNTUNGKAN (5) Pengumuman (5) Siapa pakai Premium Beautiful ?? (5) UCAPAN (5) cinta....kasihsayang... (5) dari blog MITI's (5) lucu (5) Falsafah...fail sampah (4) Giveaway Blogger's (4) IKLAN (4) Istikharahku (4) LEGASI (4) Musibah (4) Datuk Maznah Hamid (3) Fig Colector (3) HANDMADE. (3) Hari Rayaku. (3) KENDURI KAHWIN (3) MIKE DAVID (3) MUEZAH (3) Mutiara kata.... (3) TNPOD8581 (3) Testimoni (3) anak dagang di perantauan (3) CAT WORLD (2) Doaku (2) FAKTA VS AOTA (2) I luv ISLAM (2) INDAHNYA NEGERIKU KEDAH DARULAMAN (2) Majlis Perkahwinan (2) PROJEK SUCCESS CORNER SMKAM (2) SSFG (2) SUNNAH'S FASHION GLAM (2) Tinteratakaish (2) Video ku (2) my video (2) BAHAYA.... (1) Ben Ashaari ...otai blogger (1) DAO (1) Dr Azizan Osman (1) FOLLOWER BERTUAH (1) HADIS (1) HARI GURU (1) I (1) Kedah Negeriku (1) MAS (1) Pekeliling oh pekeliling (1) REMPAH SERBAGUNA MAK TEH BATU 10 (1) SEKOLAH MENENGAH TUN SYARIFAH RODZIAH (1) SELAMAT HARI GURU (1) T (1) UB (1) al (1) pohon syurga (1)
Semoga Bahagia Selalu,Sihat dan Kaya. Ameen ya Rabbal Alameen.Sayang Shikin ....

Friday, October 22, 2010

CHAPTER 2...Berpindah dari Simpang Kuala Ke Jalan Pegawai



'Kin..kin..cepat tolong mak simpan barang...nanti Kin tolong jaga adik sama tau..jangan main..jauh-jauh,...jangan kerat bunga tok..nanti tok marah..!
"Pa E...kami nak pindah rumah baru..nanti tak bolehlah kita main masak-masak lagi..nanti kita tak boleh main sama-sama..hampa pun nak pindah juga kan.Kami nak pindah pi kat Akar Peluru..Jalan Pegawai"..Terngiang-ngiang sembang aku dengan kawan baik masa kecik dulu..tapi Pa suka sangat kat Yat ...PaE anak pak Cik Mail ddan MakChik Salmah..kami selalu main-sama.."Tak pa.... nanti kami ajaklah ayah ngan mak kamipitengok hampa..kami ajak abang pi pun tak pa.."
"Jalan Pegawai bukan jauh pun ..nanti kami pi lah main ngan hampa..hampa pun mailah main kat rumah tok...ajaklah mak ngan ayah hampa mai tengok kami...
"Kin..kin nah pi hantar kuih kat rumah mak cik Nani.bagi kat PaE sekali.." kami pun pergi rumah mak Cik Nani..
"Mak Cik nanti ..Kin nak pindah tak boleh lah main dengan Kak Chaq lagi..Kin nak belajar macam Kak Chak..tapi tak bolehlah nak belajar dengan Kak Chak lagi.."
"Tak pa nanti kalau Mak Chik pi sana Kin ikutlah balik..kalau cuti sekolah in mailah duduk rumah Mak Chik..boleh belajar ddengan kak Chak.."

"Chik...mai tengok ni...anak dara hang dah cincang bunga orkid aku dah..."
"Adoi dia buat lagi...Kin..Kin.. mai balik lekas...tengok ni apa dah jadi kat bunga orkid tokni.."
"Tok...kami bukan cincang banyak pun ..kami ambik sikit saja buat hantaran...Tok jangan marah nah..."
"Tu ..lah Pa E dah kata tadi jangan buat hantaranguna bunga tok..kan dah kena marah.."
"Alah mak...sikit saja tu..bunga dah layu pun..depa bukan ambik yang baru..." kata abang Kri yang kebetulan baru balik kerja.."Jom ..ikut abang Kri..abang kri ada lukisan baru..nak tengok tak...abng Kri lukis pelan .."
"Wow..cantiknya besar nanti abng Kri lukis istana kat Kin na...nak buat istana kat mak ngan ayah macam rumah abang.."
"Kin ..posing abang nak tangkap gambar..comel adik abang nih!...
"Nanti kin nak pindah tak bolehlah tengok abang lagi..kin nak belajar pandai-pandai nanti boleh jadi pelukis".."Tak ...Kin kena jadi cikgu..tak pun jadi lawyer...sebab Kin pandai cakap..dan dah pandai baca dah pun..." Tersengih aku sebab kena puji ngan abang Kri..walaupun baru berusisa 4 tahun setengah ketika itu aku dah boleh membaca sebab Kak selalu ajar baca kat rumah bila Kak Not balik dariTadika Tok Wan..petang-petang Kak Not rajin belajar dekat abang Nasir abang pada PaE tapi kesian abang Nasir dan Pa E selalu kena marah ngan Mak Chik Salmah...
"Kesian ..hampakan..selalu kena marah ngan mak hampa.hampa anak tiri ke? Anak tiri tu ape?..Mak tiri bagi makan katak ka?..Eei garangnya mak hampa..."
"Garang..tapi mak kami dah mati jadi mak tu mak tiri tapi mak tiri kami baik juga walaupun garang".....
"Mak...mak tiri tu ape? Kin ada mak tiri tak?.."
"Eish..tak payah duk tanya-tanya kesian kat Pa E ngan abang Sir..dah jangan lawancakap mak nanti dapat mak tiri dia cabai mulut tu.."
"Oooo..tak maulah mak tiri...ayah tak boleh kawin lain..kin tak mau mak tiri.."menangis sehari suntuk aku sebab tak mau mak tiri..nanti kena makan katak..
"Dah..lah tu apa yang duk teriak lagitu ..mai makan..mana ada katak..mai makan ..ayah janji tak kawin lain ah.."
Kak Not tarik tangan ajak makan ...Yati asyik mengagah adik Mat dan adik Mat masa tu baru boleh merangkak...dan kami selalu akan makan bersama ...sebab mak akan suap kami bergilir-gilir bukan suap sendiri..

Julai 1975..kami berpindah dari rumah di Vivipar, Simpang Kuala..

"PaE nanti pi rumah kami tau kita main"
"Mak Cik..nanti Kin ikut mak cik balik main ngan Kak Chak kat sini boleh?" Kak Chak ngan mak cik Nani menangis sambil berpelukan dengan aku...
"Tok ..kin minta maaf sebab selalu potong pokok bunga tok..nanti Kin mai tengok tok selalu.."
"Sunyilah tok nanti..budak petah ni tak dak..!"
"Abang Kri..nanti abang lukis rumah kat Kin nah"
"Mak...nak loli..nak loli..kata Yat."
Semua jiran tolong angkat barang..tak banyak sangat barang satu lori saja..Mak, Yat dan Adik Mat naik beca Pak Lang ke Jalan Pegawai..

Kali pertama naik lori...Aku , Kak Not dan ayah naik lori...
"Duk diam-diam..jangan duk melompat sat gi lori break tersembam..."
"Adik..duk lah sat gi jatuh..kata Kak Not"
"Seronoknya naik lori..wooowww best..sepanjang perjalanan naik lori tu aku dangan KakNot menyanyi nyanyi..."
Sampailah lori membelok masuk ke Jalan Akar Peluru..masa lori sampai aku tengok ada budak laki-laki dan budak perempuan duduk kat tingkap...Aku dah kenal mereka ni sebab ayah pernah bawa kami raya tiap-tiap tahun..jadi masa aku tengok depa tersengih-sengihlah muka aku...Budak lelaki tu Abang Tam dan yang perempuan tu Kak Chik..Meluru mereka turun nak tolong angkat barang..
Masa tu masih aku teringat macam mana mak ngan ayah berseri-seri kerana dapat duduk di rumah sendiri.
Masa tu aku tak tahu apa itu istilah menumpang....yang aku tahu rumah baru.. dan rumah sendiri..walaupun ketika itu rumah kami hanyalah sebuah rumah yang kecil dan hanya rumah papan tapi aku sangat gembira...rumah baru..kawan baru..dan dunia baru...dekatdengan masjid Akar Peluru..
Semangat gotong royong sangat terasa...walaupun barang tak banyak mana masih terbayang di ingatan aku macam mana semua orang tolong angkat barang..tilam..timba,kereta sorong adik dan almari pakaian..tak adalah peti sejuk,mesin basuh,televisyen ,atau apa-apa perabut mewah..

"Wa..wa...wa.."tragedi yang kelakarnya tak ada elektrik lagi kat rumah baru..apa lagi...masing-masing macam orang pe'rak sebab tengok pelita geselin...dan itulah ciuman pertama Adik Mat kena pelita geselin sebab dia merangkak waktu tu...''

Masa inilah aku berkenalan dengan Kak Intan,Shaizat,Shaidus,Jat,Abang Man,Kak Ina,Apo, Nyonya,Achi Saloma,Pak Kssim,Kak Tam,Mak Yam..Mak Ah,,Pak Syed..Tok Chan ,Tok Chik Chot,,Lectumy,Ramesh dan lain-lain lagi.Muhibbah..

Bermulalah chapter duduk rumah baru....nanti aku cerita macam mana lokasi rumah,keadaan rumah,jiran-jiran, permainan ,kisah cinta,rumah tok wa, rumah tok nah, rumah mak tok, sekolah, dan termasuklah kisah jamban....

p/s:setiap yang dicoretkan bukan bahan untuk dipublisiti...jadi jgnlah disalahertikan dan disalahgunakan... :)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Sayang Shikin

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ya Allah ...makhbulkanlah impianku.

Ya Allah ...makhbulkanlah impianku.
Ya Allah Kurniakanlah kerinduan untuk bertemu dengan Mu dan kenikmatan memandang wajahMU. Pandanglah aku hambaMu yang hina ini. Ya ArhamarrRohim.Amin Ya Robbal Alamin..in