koleksi peribadi dikongsi bersama insan2 disayangi

kalau dah rajin menulis:

cinta....kasih..sayang... (212) suara hatiku (198) nikmat Allah (140) Alhamdulillah (127) cinta....kasih..sayang...hubbyku (127) ilmu (102) belajar (87) CHAPTER HIDUPKU..... (80) Puisi/Sajak/Gurindam (72) memori oh memori (72) kerjayaku (69) D'Perantauan (65) cabar minda (63) nasihat (58) keluargaku (42) Chef Shikin...cooking skill (39) kerjayaku...kemahiran (39) berita (38) cabar diri... (37) Pergilah bercuti (35) 1 entri 2 stories (34) dari seorang sahabatku (32) Mari Melancong (30) dugaan..ujian hidup (29) Usahawan (28) Siapa kau...dihatiku? (24) resepi aku (24) ESQ165 (23) My Dreams Come True (21) pengalaman (21) Motivasi diri (19) sunnah (17) lucu... (16) teratak aish (15) Travel logku (13) tin@teratak aish (13) art theraphy (12) HOMEMADE SOAP (11) Premium Beautiful (11) Tazkirah (11) ESTIMAR HOMEMADE AURA SOAP (10) USAHAWATI UTARA. (10) Harilahirku....Shikin Sayang (9) PENTING (8) CONTEST D'moontest (7) Projek Senyum (7) Telekung JC Siah Eksklusif (7) Terapi (7) berkebun (7) hobi (7) imotivasi.com (7) santapan telinga (7) DOA TERAKHIR 39 (6) GIVEAWAY 4BY4 SHIKIN SAYANG (6) PETUA TO' NENEK (6) Yuniarko Sukendro (6) kemahiran belajar. (6) program (6) EID MUBARAK (5) I AM AGEL (5) IAB (5) Joke of the day (5) PERNIAGAAN PALING MENGUNTUNGKAN (5) Pengumuman (5) Siapa pakai Premium Beautiful ?? (5) UCAPAN (5) cinta....kasihsayang... (5) dari blog MITI's (5) lucu (5) Falsafah...fail sampah (4) Giveaway Blogger's (4) IKLAN (4) Istikharahku (4) LEGASI (4) Musibah (4) Datuk Maznah Hamid (3) Fig Colector (3) HANDMADE. (3) Hari Rayaku. (3) KENDURI KAHWIN (3) MIKE DAVID (3) MUEZAH (3) Mutiara kata.... (3) TNPOD8581 (3) Testimoni (3) anak dagang di perantauan (3) CAT WORLD (2) Doaku (2) FAKTA VS AOTA (2) I luv ISLAM (2) INDAHNYA NEGERIKU KEDAH DARULAMAN (2) Majlis Perkahwinan (2) PROJEK SUCCESS CORNER SMKAM (2) SSFG (2) SUNNAH'S FASHION GLAM (2) Tinteratakaish (2) Video ku (2) my video (2) BAHAYA.... (1) Ben Ashaari ...otai blogger (1) DAO (1) Dr Azizan Osman (1) FOLLOWER BERTUAH (1) HADIS (1) HARI GURU (1) I (1) Kedah Negeriku (1) MAS (1) Pekeliling oh pekeliling (1) REMPAH SERBAGUNA MAK TEH BATU 10 (1) SEKOLAH MENENGAH TUN SYARIFAH RODZIAH (1) SELAMAT HARI GURU (1) T (1) UB (1) al (1) pohon syurga (1)
Semoga Bahagia Selalu,Sihat dan Kaya. Ameen ya Rabbal Alameen.Sayang Shikin ....

Sunday, August 29, 2010

Terkenang semasa dulu.......Ahmad daud bakar bauhulu...

Guli..memang best..main sampai lupa nak makan...
Kejab je masa berlalu....tiba-tiba je teringat zaman kecik-kecik dulu bila aku terbelek majalah Going Place Ogos..Macam-macam permainan semsa kecil yang kini mungkin agak jarang dimainkan oleh kanak-kanak zaman sekarang.. Aku memang kanak-kanak nakal masa kecil jadi memang semua permainan aku memang dah main termasuklah main guli..hampir satu tin milo 1kg aku ada guli yang mana aku menang waktu main guli..akhirnya guli tu aku tanam  masa nak pindah dari jalan Pegawai ke Mergong...
Congkak...congkak aku dari tempurung ditanam dalam tanah je...

Guli juga digunakan untuk main congkak...aku memang suka main congkak ini. tapi congkak aku taklah macam dalam gambar tu..selalunya kami guna tempurung dan tanam dalam tanah untuk dijadikan lubang dan guna guli sebagai buah nya dan kaddang kala musim buah getah kalau balik kampung aku akan kutip buah getah untuk main congkak dan juga  pertandingan ketuk buahgetah..macam-macam permainan yang kami main...
Batu tujuh@batu seremban...selalu main dengan mak
Kalau musim hujan tak boleh main kat luar rumahdan selalunya permainan dalam rumah adalah guna alat-alat kecil je...kadang-kadang main waktu rehat kat sekolah...jadi batu tujuh memang permainan kegemaran kami tapi tak boleh main dekat dengan adik kecik ...silap haribulan dia telan batu dan benjol kepada kena batu..ha..ha...kalau dah main selalunya lupa dirilah..selalu juga mak join main sama sebab boring..tapi mak selalu menang sebab mak terror 'pakok'..nak tau apa tu pakok..kena mai belajar kat akulah..
Wau...orang utara tak panggil layang-layang...main musim angin bendang kuat
Kalau musim menuai padi selalunya permainan wau akan menjadi permainan yang sangat populor jadi masa kecik kami buat wau sendiri ...jarang nak belli ..cari buluh...raut buluh..buat rangka..lekatbadan yangsiap dilukis atau kadang-kadang tu pakai surat khabar je. Ada modal lebih baru beli kertas minyakAtau tasing paper sebab ringan. Talli pula siap dimodifide dengan kaca..supaya tali kita lebih kuat dari orang lain..kalau lag dengan orang lain alamatnya putuslah wau mereka.. bestnyabila main wau dan  ligan 'wau buih'; atau wau putus...memang trail mainan zaman kanak-kanak ni..
Main gasing...macam budak jantan
Masa aku kecil semua permainan yang aku main macam budak lelaki..tak kiralah apa orang nak kata..tomboy?..memang pun sebab masa mak ngandung kat aku memang mak nak sangat anak lelaki..alih-alih dapat aku..jadi memang lasak aku macam budak lelakilah..pakai seluar pendek je...main gasing..rambut pun pendek jadi orang ingat budak lelakilah...memang perminan zaman kanak-kanak sangat menyeronokkan.....kadang-kadang tu aku pun main sepak takraw macam budak lelaki...ha..ha..ha.itulah aku budak nakal masa kecik-kecik dulu...
Kadang-kadang tu sampai nak bertumbuk macam budak lelaki..kalau main dengan budak lelaki tak bertumbuk kira tak sahlah..tapi aku tak pernah bertumbuk sebab selalu ada body guard masa kecik ...tapi ingat llagi masa kecik aku kena langgar basikal dengan Shaizat ( nama musuh ketat) sebab tak puas hati waktu mengaji quran..tu masa kami kecil tapi bila besar jumpa dia..memang kelakar..Zaman kanak-kanak zaman yang membahagiakan dan tak ada apa yang perlu kita risaukan.....cuma mak  ngan ayah je yang selalu risaukan kita... nasib baiklah aku kecik-kecik dulu nakal jadi rasa taklah menyesal ...jadi budak baik..ha..ha..


:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Sayang Shikin

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ya Allah ...makhbulkanlah impianku.

Ya Allah ...makhbulkanlah impianku.
Ya Allah Kurniakanlah kerinduan untuk bertemu dengan Mu dan kenikmatan memandang wajahMU. Pandanglah aku hambaMu yang hina ini. Ya ArhamarrRohim.Amin Ya Robbal Alamin..in