kalau dah rajin menulis:

cinta....kasih..sayang... (221) suara hatiku (203) Alhamdulillah (152) cinta....kasih..sayang...hubbyku (151) nikmat Allah (144) ilmu (109) CHAPTER HIDUPKU..... (96) belajar (90) memori oh memori (75) Puisi/Sajak/Gurindam (74) kerjayaku (73) cabar minda (70) D'Perantauan (65) 1 entri 2 stories (64) nasihat (62) berita (47) keluargaku (44) kerjayaku...kemahiran (44) Chef Shikin...cooking skill (43) cabar diri... (41) Pergilah bercuti (38) Aku Adalah Aku (37) dari seorang sahabatku (35) Mari Melancong (31) Usahawan (30) dugaan..ujian hidup (29) Motivasi diri (28) Siapa kau...dihatiku? (28) resepi aku (27) My Dreams Come True (25) Travel logku (25) BUKU (23) ESQ165 (23) Penulisan (23) pengalaman (22) lucu... (17) sunnah (17) teratak aish (17) Aku Anak Pomen (16) Harilahirku....Shikin Sayang (14) Tazkirah (14) tin@teratak aish (14) PERNIAGAAN PALING MENGUNTUNGKAN (13) art theraphy (12) Doaku (11) HOMEMADE SOAP (11) Jadilah Diri Sendiri (11) Premium Beautiful (11) USAHAWATI UTARA. (11) Best From Northern Series (10) ESTIMAR HOMEMADE AURA SOAP (10) berkebun (9) hobi (9) PENTING (8) Pengumuman (8) Terapi (8) cinta....kasihsayang... (8) Aku Banggali (7) CONTEST D'moontest (7) Projek Senyum (7) Telekung JC Siah Eksklusif (7) imotivasi.com (7) kemahiran belajar. (7) lucu (7) santapan telinga (7) DOA TERAKHIR 39 (6) Datuk Maznah Hamid (6) EID MUBARAK (6) GIVEAWAY 4BY4 SHIKIN SAYANG (6) IABU (6) Joke of the day (6) PETUA TO' NENEK (6) Yuniarko Sukendro (6) program (6) ANEKDOT (5) Aku Poshtun (5) I AM AGEL (5) IAB (5) Istikharahku (5) Siapa pakai Premium Beautiful ?? (5) UCAPAN (5) dari blog MITI's (5) Falsafah...fail sampah (4) Fig Colector (4) Giveaway Blogger's (4) IKLAN (4) LABBAIK COUNSELLING AND CONSULTANCY CLINIQUE (4) LEGASI (4) Musibah (4) kreativiti (4) Bookreview (3) HANDMADE. (3) Hari Rayaku. (3) KENDURI KAHWIN (3) MIKE DAVID (3) MUEZAH (3) Majlis Perkahwinan (3) Mutiara kata.... (3) SELAMAT CURTAIN KEDAH (3) TNPOD8581 (3) Testimoni (3) anak dagang di perantauan (3) BAHAYA.... (2) Birthday Vacation (2) CAT WORLD (2) COVID19 (2) FAKTA VS AOTA (2) HARI ANUGERAH KUALITI DAN INOVASI (2) Habib (2) I luv ISLAM (2) INDAHNYA NEGERIKU KEDAH DARULAMAN (2) Inovasi (2) Karya Kreatif (2) PROJEK SUCCESS CORNER SMKAM (2) REMPAH SERBAGUNA MAK TEH BATU 10 (2) SELAMAT HARI GURU (2) SSFG (2) SUNNAH'S FASHION GLAM (2) Tinteratakaish (2) Video ku (2) al (2) my video (2) pohon syurga (2) Ayah (1) Ben Ashaari ...otai blogger (1) Business (1) DAO (1) DIY PROJEK (1) Dr Azizan Osman (1) FOLLOWER BERTUAH (1) HADIS (1) HARI GURU (1) I (1) IRFAN KHAIRI (1) Info Niaga (1) Kartun (1) Kedah Negeriku (1) Langsir (1) MAS (1) Mak Dan Ayah (1) Maulidurasul (1) NLP (1) PROJEK (1) Pekeliling oh pekeliling (1) SEKOLAH MENENGAH TUN SYARIFAH RODZIAH (1) Selamat Hari lahir (1) T (1) UB (1) perniagaan (1)
Semoga Bahagia Selalu,Sihat dan Kaya. Ameen ya Rabbal Alameen.Sayang Shikin ....

Tuesday, September 3, 2013

CHAPTER 28: First Posting after Graduate..SMK ST ANNE'S CONVENT


 Inilah wajah ceria selepas tamat pengajiandi UPMT aku akhirnya kembali ke Negeri Kedah dan ditempatkan di SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN ST ANNE'S CONVENT , yang beralamat seperti di bawah......

Alamat:Jalan Bukit Awi,
09000 Kulim, Kedah
Tel:04-490 4075
                                         Faks:04-490 4075
Semasa posting ke Kulim aku tak menghadapi sebarang masalah kerana Kak Not @ Normishah sememangnya tinggal di Kulim. Ketika ini kak Not dan Abang Burn belum ada anak dan memang honeymoon year lagi lah....Aku posting ke Kulim hanya untuk seketika sahaja sebab memang plan awal hanya untuk mendapatkan tapak di Negeri Kedah sahaja.  Syukur Alhamdulillah tak sampai empat bulanpun tinggal di Kulim ni sebab bulan September aku dah posting balik ke Alor Setar.  Kejab sahaja di sana di bawah pengetua Hjh Zubaidah Mohamed.  Orangnya sangat baik dan yang bestnya masa di St Annes Convent ni macam biasalah semua pelajar perempuan dan aku yang sememangnya fobia dengan sekolah perempuan semasa zaman persekolahanku dulu .


Kebebasan......itulah diriku yang sebenar bebas terbang kemana sahaja yang aku suka....

Aku memandang waktu ketika jam dinding mulai malas berdetak sore itu..
rasa-rasanya rutinitas sudah mulai mencapai titik kejenuhan,..
tiba-tiba angin berbisik
dan pasir mengusap lamunanku 
lalu aku terbangun dari mimpi dan lelah,...
Menggapai asa dan kembali melihat jejak-jejak masa lalu,..
menghirup udara dingin dan angin sejuk pagi hari,.
merindu kabut dan gemericik embun di dedaunan rimba,...
menatapnya lama dan tersenyum kagum
tetapi tetap saja semua itu masa lampau
mengusir kejenuhan ini dengan berangan ternyata hampa,..
aku ingin kenyataan,..
aku ingin kembali berjalan dan berjalan,...
mencari sebuah tujuan kebebasan,..
keheningan hidup dan ketenangan hati,...
dan keindahan alam Yang Maha Kuasa,....
Semasa di St Annes Convent , tiap minggu aku mesti balik ke rumah di Alor Setar sebab tak sampai satu jam dengan motorbike dah sampai rumah. Memang tak boleh hidup berenggang dengan mak. Masa di universitipun boleh dikatakan setiap hari aku wajib menelefon .Jadi memang tak boleh nak berenggang lama-lama dengan family. Mungkin bagi orang lain tinggal berasingan dari keluarga itu menyeronokkan dan bebas tapi tidak bagi diri aku  .....aku suka tinggal bersama mak dan keluarga yang lain. Syukur Alhamdulillah semasa tamat pengajian aku tak perlu memohon kerja macam orang lain yang berhempas pulas memohon pekerjaan sebab hanya bercuti tanpa gaji selama tiga tahun dan kembali berkhidmat dalam kerajaan selepas tamat pengajian.

Pejam celik tiga bulan  bertugas di daerah Kulim dan tak sempat pun nak berkenalan dengan ramai di Kulim sebab asyik sibuk mengisi borang untuk pertukaran balik dan yang istimewanya aku balik tanpa perlu menunggu masa untuk pertukaran seperti orang lain kerana hanya mengikut PERINTAH  ARAHAN PERTUKARAN SERTA MERTA ......iaitu PERTUKARAN PENTADBIRAN....memang special berbanding dengan orang lain sebab sepanjang perkhidmatan memang ada keistimewaannya.

...............................................
Aku menulis untukmu sayangku
melawan kebosanan menegur mimpi dalam senja
menyibak semak dengan daun berduri yang menyakiti jari jari
lalu terbangun pada sendu di langit biru
aku tertawa sejenak mengusir rasa lelah
merangkai kisah demi kisah perantauan
mengukir cinta di pesisir tanah ikan
mencium bau pasir yang ribut saling berbisik
dan berharap dapat menatap surya
di balik pepohonan sawit yang rindang
aku telah pergi untuk kembali
aku akan menepati janji untuk mengabdi
kuatkanlah aku Ya Allah,...
kuatkanlah aku dalam perantauan ini,...
September  1999 aku kembali ke Alor Setar dan ditugaskan di Sekolah Menengah Kebangsaan Sultanah Asma..... sekolah yang memang aku tak tau apa nak kata.....FOBIA dengan sekolah perempuan....Nantilah dalam Chapter seterusnya aku akan bercerita berapa lama aku mampu bertahan di SMK Sultanah Asma  sekolah yang tidak pernah aku mimpikan untuk belajar di sini macam pelajar perempuan lain ....Kak Not memang pelajar Sultanah Asma School n Yati pun sebelum ke MRSM Terengganu  juga belajar di SAS...aku je yang memberontak tak mahu belajar di SAS dan terpelanting  ke SMDSO semasa zaman persekolahanku... .

:)ANDA INGIN SUCCESS????? Berani berubah utk kejayaan ......sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Shikin berkongsi bukan untuk dinilai atau dikeji...ikhlas luahan hati Sayang Shikin

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ya Allah ...makhbulkanlah impianku.

Ya Allah ...makhbulkanlah impianku.
Ya Allah Kurniakanlah kerinduan untuk bertemu dengan Mu dan kenikmatan memandang wajahMU. Pandanglah aku hambaMu yang hina ini. Ya ArhamarrRohim.Amin Ya Robbal Alamin..in