koleksi peribadi dikongsi bersama insan2 disayangi

kalau dah rajin menulis:

cinta....kasih..sayang... (212) suara hatiku (198) nikmat Allah (140) Alhamdulillah (127) cinta....kasih..sayang...hubbyku (127) ilmu (102) belajar (87) CHAPTER HIDUPKU..... (80) Puisi/Sajak/Gurindam (72) memori oh memori (72) kerjayaku (69) D'Perantauan (65) cabar minda (63) nasihat (58) keluargaku (42) Chef Shikin...cooking skill (39) kerjayaku...kemahiran (39) berita (38) cabar diri... (37) Pergilah bercuti (35) 1 entri 2 stories (34) dari seorang sahabatku (32) Mari Melancong (30) dugaan..ujian hidup (29) Usahawan (28) Siapa kau...dihatiku? (24) resepi aku (24) ESQ165 (23) My Dreams Come True (21) pengalaman (21) Motivasi diri (19) sunnah (17) lucu... (16) teratak aish (15) Travel logku (13) tin@teratak aish (13) art theraphy (12) HOMEMADE SOAP (11) Premium Beautiful (11) Tazkirah (11) ESTIMAR HOMEMADE AURA SOAP (10) USAHAWATI UTARA. (10) Harilahirku....Shikin Sayang (9) PENTING (8) CONTEST D'moontest (7) Projek Senyum (7) Telekung JC Siah Eksklusif (7) Terapi (7) berkebun (7) hobi (7) imotivasi.com (7) santapan telinga (7) DOA TERAKHIR 39 (6) GIVEAWAY 4BY4 SHIKIN SAYANG (6) PETUA TO' NENEK (6) Yuniarko Sukendro (6) kemahiran belajar. (6) program (6) EID MUBARAK (5) I AM AGEL (5) IAB (5) Joke of the day (5) PERNIAGAAN PALING MENGUNTUNGKAN (5) Pengumuman (5) Siapa pakai Premium Beautiful ?? (5) UCAPAN (5) cinta....kasihsayang... (5) dari blog MITI's (5) lucu (5) Falsafah...fail sampah (4) Giveaway Blogger's (4) IKLAN (4) Istikharahku (4) LEGASI (4) Musibah (4) Datuk Maznah Hamid (3) Fig Colector (3) HANDMADE. (3) Hari Rayaku. (3) KENDURI KAHWIN (3) MIKE DAVID (3) MUEZAH (3) Mutiara kata.... (3) TNPOD8581 (3) Testimoni (3) anak dagang di perantauan (3) CAT WORLD (2) Doaku (2) FAKTA VS AOTA (2) I luv ISLAM (2) INDAHNYA NEGERIKU KEDAH DARULAMAN (2) Majlis Perkahwinan (2) PROJEK SUCCESS CORNER SMKAM (2) SSFG (2) SUNNAH'S FASHION GLAM (2) Tinteratakaish (2) Video ku (2) my video (2) BAHAYA.... (1) Ben Ashaari ...otai blogger (1) DAO (1) Dr Azizan Osman (1) FOLLOWER BERTUAH (1) HADIS (1) HARI GURU (1) I (1) Kedah Negeriku (1) MAS (1) Pekeliling oh pekeliling (1) REMPAH SERBAGUNA MAK TEH BATU 10 (1) SEKOLAH MENENGAH TUN SYARIFAH RODZIAH (1) SELAMAT HARI GURU (1) T (1) UB (1) al (1) pohon syurga (1)
Semoga Bahagia Selalu,Sihat dan Kaya. Ameen ya Rabbal Alameen.Sayang Shikin ....

Tuesday, April 12, 2011

Farfalle D'Cheese....pasta ribbon masak keju da!!!!!

Sedapnye......................
Tentang makan ni memanglah menjadi sebahagian topik besar dalam hidup aku..memang ..aku memang suka memasak sebab aku suka makan jadi jangan salahkan makananlah kalau dah memang  menggemukkan. Memang susah nak turunkan berat badan....sebab semua ini bergantung pada rezekilah sebenarnya..ada setengah tu melantak sampai berpinggan-pinggan madan kurus macam cekeding je..dan kalau makan sikit pun nak gemuk tetap gemuk...yang penting kena elakkan diri dari makan makanan ringan...sebab yang ringan tulah menyebabkan badan cepat naik..
Farfalle.......pasta ribbon
Resepi  pasta ni tak ada tiru mana-mana buku main taruk je sebab aku selalu masak pasta jadi bila nak masak pun ikut hati je.. Sebenarnya masak nak bawa ke tempat mengaji...alih-alih dibatalkan jadi aku sedekahkan pada orang-orang yang sudilah....kalau tak sudi tak yah lah menyusahkan diri nak pelawa orang...yang penting aku ikhlas nak buat kenduri.....tak de nak menunjuk-nunjuk kat sesiapa...dah memang aku masak  makan sorang dengan sepuluh orang sama saja  remehnya baik masak banyak ajak orang makan sambil bersedekah...
HAsil dari 500 gm...banyak nye...nak makan sorang mana nak habis
Bahan-bahan:
500 gm  pasta ribon mcam kat atas tu...rebus sampai kembang
1/4 ayam ambil isi saja 
2 biji kentang besar..rebus dengan kulit lepas tu kupas kulit dan potong kiub
2 batang karot   potong dadu
2 batang saleri potong biasalah asal senang nak masuk mulut
1/4 kubis  potong biasa
1/4 kubis bunga potong biasa
Daun bawang&daun sup...potong tabur atas je
2 biji bawang besar potong dadu

3 ulas bawang putih
5 biji cili padi  tumbuk dengan bawang putih
5 sudu minya zaiton
5 sudu besar mentega
4 sudu teh  jintan manis
4 sudu teh jintan putih
4 sudu teh lada putih  nak pedas tambah lagilah
2 sudu oregano serbuk
garam & gula secukup rasa
serbuk serba guna pun boleh masuk juga kalau nak
1/4 cawan cheese
1/2 cawan susu cair
1/4 cawan mayonis
1 sudu tepung gandum untuk pekatkan kuah.

Cara masak:::::::senang je!
1. Tumis  bawang putih+cili padi dalam minyak ziatun+mentega
2. Masukkan bawang besar hingga layu
3. Masukkan ayam
4. Masukkan semua serbuk rempah ratus
5. Masukkan  susu cair + tepung gandum + air sedikit (kalau rebusan ayam lagi bagus)
6. Masukkan karot, saleri  dan bunga kubis sampai nampak dah hempuk
7. Masukkan semua pasta, kentang rebus, sayur-sayuran
8. Masukkan  cheese , garam dan gula secukup rasa
9. Tutup api masukkan mayonis dan gaul rata...
10. Angkat hidang dan taburkan daun sup+daun bawang

Siap untuk dimakan..senang je kan.....cubalah boleh makan 20 orang tu...tapi makan sorang sepinggan jelah.!!!
Koleksi pasta yang sememangnya menjadi kegemaran aku...sedap

***rindu kat mak sebab mak suka makan pasta dan salad  ...macam aku gak!!!
:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Shikin berkongsi bukan untuk dinilai atau dikeji...ikhlas luahan hati Sayang Shikin

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ya Allah ...makhbulkanlah impianku.

Ya Allah ...makhbulkanlah impianku.
Ya Allah Kurniakanlah kerinduan untuk bertemu dengan Mu dan kenikmatan memandang wajahMU. Pandanglah aku hambaMu yang hina ini. Ya ArhamarrRohim.Amin Ya Robbal Alamin..in