koleksi peribadi dikongsi bersama insan2 disayangi

kalau dah rajin menulis:

cinta....kasih..sayang... (212) suara hatiku (198) nikmat Allah (140) Alhamdulillah (127) cinta....kasih..sayang...hubbyku (127) ilmu (102) belajar (87) CHAPTER HIDUPKU..... (80) Puisi/Sajak/Gurindam (72) memori oh memori (72) kerjayaku (69) D'Perantauan (65) cabar minda (63) nasihat (58) keluargaku (42) Chef Shikin...cooking skill (39) kerjayaku...kemahiran (39) berita (38) cabar diri... (37) Pergilah bercuti (35) 1 entri 2 stories (34) dari seorang sahabatku (32) Mari Melancong (30) dugaan..ujian hidup (29) Usahawan (28) Siapa kau...dihatiku? (24) resepi aku (24) ESQ165 (23) My Dreams Come True (21) pengalaman (21) Motivasi diri (19) sunnah (17) lucu... (16) teratak aish (15) Travel logku (13) tin@teratak aish (13) art theraphy (12) HOMEMADE SOAP (11) Premium Beautiful (11) Tazkirah (11) ESTIMAR HOMEMADE AURA SOAP (10) USAHAWATI UTARA. (10) Harilahirku....Shikin Sayang (9) PENTING (8) CONTEST D'moontest (7) Projek Senyum (7) Telekung JC Siah Eksklusif (7) Terapi (7) berkebun (7) hobi (7) imotivasi.com (7) santapan telinga (7) DOA TERAKHIR 39 (6) GIVEAWAY 4BY4 SHIKIN SAYANG (6) PETUA TO' NENEK (6) Yuniarko Sukendro (6) kemahiran belajar. (6) program (6) EID MUBARAK (5) I AM AGEL (5) IAB (5) Joke of the day (5) PERNIAGAAN PALING MENGUNTUNGKAN (5) Pengumuman (5) Siapa pakai Premium Beautiful ?? (5) UCAPAN (5) cinta....kasihsayang... (5) dari blog MITI's (5) lucu (5) Falsafah...fail sampah (4) Giveaway Blogger's (4) IKLAN (4) Istikharahku (4) LEGASI (4) Musibah (4) Datuk Maznah Hamid (3) Fig Colector (3) HANDMADE. (3) Hari Rayaku. (3) KENDURI KAHWIN (3) MIKE DAVID (3) MUEZAH (3) Mutiara kata.... (3) TNPOD8581 (3) Testimoni (3) anak dagang di perantauan (3) CAT WORLD (2) Doaku (2) FAKTA VS AOTA (2) I luv ISLAM (2) INDAHNYA NEGERIKU KEDAH DARULAMAN (2) Majlis Perkahwinan (2) PROJEK SUCCESS CORNER SMKAM (2) SSFG (2) SUNNAH'S FASHION GLAM (2) Tinteratakaish (2) Video ku (2) my video (2) BAHAYA.... (1) Ben Ashaari ...otai blogger (1) DAO (1) Dr Azizan Osman (1) FOLLOWER BERTUAH (1) HADIS (1) HARI GURU (1) I (1) Kedah Negeriku (1) MAS (1) Pekeliling oh pekeliling (1) REMPAH SERBAGUNA MAK TEH BATU 10 (1) SEKOLAH MENENGAH TUN SYARIFAH RODZIAH (1) SELAMAT HARI GURU (1) T (1) UB (1) al (1) pohon syurga (1)
Semoga Bahagia Selalu,Sihat dan Kaya. Ameen ya Rabbal Alameen.Sayang Shikin ....

Saturday, April 2, 2011

NASI LESUNG............rindu pada nasi lesung Mak

Menu makan tengahari...Nasi Lesung..Masak Lemak  Cili Padi ikan kerapu  , sayur Mayung dengan Udang dan sambal belacan..
Sebut nasi lesung memang menjadi kegemaran aku dan adik beradik aku. Selalunya mak akan buat sambal belacan  dan kalau hari Jumaat dan Sabtu  adalah peluang kami makan yang fresh dari lesung sebab berebut nak makan nasi ini sebab sedap sangat....hanya sama je.. bukannya ada yang istimewapun....yang penting kena rajin tumbuk sambal belacanlah..kaalau sekarang yang suka pakai blander nak bland nasi  jadi moi lah..nasi blander...
Nasi panas di masukkan dalam lesung batu dan ditumbuk tetapi tidak lumat..tujuan  nak bersihkan sambal dalam lesung...sedap
Nostalgia indah ini sangat tinggi nilainya..sampai  hari ini bila aku buk sambal aku memang menitiskan air mata sebab teringat sambal mak buat nasib baik aku pernah tengok mak tumbuk dulu dan kalau tak memang tak delah nak merasa sambal mcm mak buat.  Dulu kalau sepupu dan adik beradik Mak datang rumah memang mereka akan  minta mak buat sambal sebab sambal mak memang sedap dan tak akan sama dengan sambal orang lain. Aku  pernah suruh member rasa memang depa suka sebab sambal maak memang lain dari yang lain dan banyak juga petua nak buat sambal mak.

1. Masa tumbuk tak boleh masam muka atau marah sbb  nanti pedass ...jadi kena senyum sajalah
2. Jangan cakap banyak...takut jatuh air liur
3. Cili, cili padi, garam, gula, dan belacan bakar mesti masuk serentak dan tumbuk semua sekali dan yang penting letak semua cukup2 tak yah tambah dah..sat gi laki cari lain.
4. Asam jawa letak akhir sekali dan lepas tu barulah ambik nasi..jadi
5. Nasi lesung

Memang sedap tapi nak tahuresepi rahsia sambal...kena datang belajar ngan akulah..heheheheh.. sebab secret resepi...mai bawa pengeras...tak da pengeras tak boleh ajar.....


pengeras dia..........
LESUNG BATU.....memang lah keras dah dati batu..
lesung aku dari marmar....lagi sedap....bila menumbuk


Mak orang lain kata perempuan kalau belajar tinggi pun kena ke ceruk dapur juga....
tapi
Mak aku kat: " Belajar tingggitinggi supaya boleh hidup selesa dikemudian hari...nasib perempuan taksama dengan lelaki..kalau dapat suami baik macam ayah aku Alhamdulillah tapi kalau suami yang zalim dan tak bertanggungjawab ..isteri akan menderita...jadi kallau ada pelajaran kita boleh ada kehidupan sendiri walaupun berkahwin"....sekarang aku faham maksud mak...tapi semua adik beradik perempuanaku..Kak not dan Yati memang pakar masak walaupun semua belajar luar negara macam orang lain juga sebab kami memang selalu nak tolong mak masak dan nak makan nasilesung hehehehe....itulah rahsia nasi lesung.....nak ajar anak bbelajar masak ajar makan nasi lesung mesti pakar masak lepas ni...
Jangan pakai blender.....buat sambal belacan kat kedai belambak..ahahahhahah
:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Sayang Shikin

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ya Allah ...makhbulkanlah impianku.

Ya Allah ...makhbulkanlah impianku.
Ya Allah Kurniakanlah kerinduan untuk bertemu dengan Mu dan kenikmatan memandang wajahMU. Pandanglah aku hambaMu yang hina ini. Ya ArhamarrRohim.Amin Ya Robbal Alamin..in