kalau dah rajin menulis:

cinta....kasih..sayang... (221) suara hatiku (203) Alhamdulillah (152) cinta....kasih..sayang...hubbyku (151) nikmat Allah (144) ilmu (109) CHAPTER HIDUPKU..... (96) belajar (90) memori oh memori (75) Puisi/Sajak/Gurindam (74) kerjayaku (73) cabar minda (70) D'Perantauan (65) 1 entri 2 stories (64) nasihat (62) berita (47) keluargaku (44) kerjayaku...kemahiran (44) Chef Shikin...cooking skill (43) cabar diri... (41) Pergilah bercuti (38) Aku Adalah Aku (37) dari seorang sahabatku (35) Mari Melancong (31) Usahawan (30) dugaan..ujian hidup (29) Motivasi diri (28) Siapa kau...dihatiku? (28) resepi aku (27) My Dreams Come True (25) Travel logku (25) BUKU (23) ESQ165 (23) Penulisan (23) pengalaman (22) lucu... (17) sunnah (17) teratak aish (17) Aku Anak Pomen (16) Harilahirku....Shikin Sayang (14) Tazkirah (14) tin@teratak aish (14) PERNIAGAAN PALING MENGUNTUNGKAN (13) art theraphy (12) Doaku (11) HOMEMADE SOAP (11) Jadilah Diri Sendiri (11) Premium Beautiful (11) USAHAWATI UTARA. (11) Best From Northern Series (10) ESTIMAR HOMEMADE AURA SOAP (10) berkebun (9) hobi (9) PENTING (8) Pengumuman (8) Terapi (8) cinta....kasihsayang... (8) Aku Banggali (7) CONTEST D'moontest (7) Projek Senyum (7) Telekung JC Siah Eksklusif (7) imotivasi.com (7) kemahiran belajar. (7) lucu (7) santapan telinga (7) DOA TERAKHIR 39 (6) Datuk Maznah Hamid (6) EID MUBARAK (6) GIVEAWAY 4BY4 SHIKIN SAYANG (6) IABU (6) Joke of the day (6) PETUA TO' NENEK (6) Yuniarko Sukendro (6) program (6) ANEKDOT (5) Aku Poshtun (5) I AM AGEL (5) IAB (5) Istikharahku (5) Siapa pakai Premium Beautiful ?? (5) UCAPAN (5) dari blog MITI's (5) Falsafah...fail sampah (4) Fig Colector (4) Giveaway Blogger's (4) IKLAN (4) LABBAIK COUNSELLING AND CONSULTANCY CLINIQUE (4) LEGASI (4) Musibah (4) kreativiti (4) Bookreview (3) HANDMADE. (3) Hari Rayaku. (3) KENDURI KAHWIN (3) MIKE DAVID (3) MUEZAH (3) Majlis Perkahwinan (3) Mutiara kata.... (3) SELAMAT CURTAIN KEDAH (3) TNPOD8581 (3) Testimoni (3) anak dagang di perantauan (3) BAHAYA.... (2) Birthday Vacation (2) CAT WORLD (2) COVID19 (2) FAKTA VS AOTA (2) HARI ANUGERAH KUALITI DAN INOVASI (2) Habib (2) I luv ISLAM (2) INDAHNYA NEGERIKU KEDAH DARULAMAN (2) Inovasi (2) Karya Kreatif (2) PROJEK SUCCESS CORNER SMKAM (2) REMPAH SERBAGUNA MAK TEH BATU 10 (2) SELAMAT HARI GURU (2) SSFG (2) SUNNAH'S FASHION GLAM (2) Tinteratakaish (2) Video ku (2) al (2) my video (2) pohon syurga (2) Ayah (1) Ben Ashaari ...otai blogger (1) Business (1) DAO (1) DIY PROJEK (1) Dr Azizan Osman (1) FOLLOWER BERTUAH (1) HADIS (1) HARI GURU (1) I (1) IRFAN KHAIRI (1) Info Niaga (1) Kartun (1) Kedah Negeriku (1) Langsir (1) MAS (1) Mak Dan Ayah (1) Maulidurasul (1) NLP (1) PROJEK (1) Pekeliling oh pekeliling (1) SEKOLAH MENENGAH TUN SYARIFAH RODZIAH (1) Selamat Hari lahir (1) T (1) UB (1) perniagaan (1)
Semoga Bahagia Selalu,Sihat dan Kaya. Ameen ya Rabbal Alameen.Sayang Shikin ....

Saturday, February 19, 2011

TERMINATION

Termination....itulah yang aku lakukan selepas berada dilaman Muslima.com...seperti yang telah akukatakan aku memasuki laman ini kerana aku punyai satu tujuan dan ingin nakk tahu apa yang orang lain buat dalam chating ini..sebenarnya.

Allah menciptakan segala sesuatunya berpasang-pasangan termasuk manusia[i]. Dan adalah fitrah manusia untuk memiliki kecenderungan kepada lawan jenisnya[ii].  Nafsu keduniaan merupakan karunia Allah sekaligus ujian untuk umat manusia.  Allah telah mengilhamkan jiwa manusia dengan kefasikan dan ketakwaan[iii], dan adalah tergantung pilihan dan usaha mereka apakah mereka akan menggunakan bekal tersebut sesuai dengan syariat Allah yang tertuang dalam Al Qur’an dan Hadis atau hanya mengikuti hawa nafsu mereka saja.





















Your profile is currently switched off.


Please click the button below if you wish to reactivate your profile.

Cupid Media, the Cupid Media Logo and Muslima are trademarks of Cupid Media Pty Ltd.
Indahnya cinta yang sejati..apakah ianya bisa kutemui
Marilah kita menanyakan pada diri sendiri dua pertanyaan penting, “Sudahkah kita mencintai sesama seperti kita mencintai diri kita sendiri? Sudahkah kita mengharapkan untuk sesama apa yang kita sukai untuk diri kita sendiri?”
Demikian pentingnya hal ini sehingga Rasulullah s.a.w bersabda, “Tidak beriman salah seorang diantara kamu hingga dia mencintai saudaranya sebagaimana dia mencintai dirinya sendiri.”(H.R. Al Bukhari dan Muslim). 

Sepanjang 20 hari disini Shikin menerima 901 proposal dari seluruh dunia dan rata-ratanya dari barat dan timurtengah..hanya 3 dari Malaysia, Singapura 2, Insonesia 2dan Brunei1 orang  yang paling ramai adalah ari Turkey, England dan Pakistan.

Menurut An Nawawi dalam ‘Syarah Hadits Arba’in’-nya, ukhuwah (saudara) di dalam hadits ini mengandung pengertian keumuman ukhuwah sehingga mencakup Muslim dan kafir. Jadi, selain mencintai sesama Muslim, kita juga perlu untuk mencintai orang-orang kafir yang tidak memerangi kita dalam pengertian mengharapkan kebaikan bagi mereka seperti hidayah, kemudahan, dan lain-lain. Kita tidak boleh menghakimi seseorang akan masuk neraka karena selama dia masih hidup, pintu taubat akan selalu terbuka sebesar apa pun dosa yang pernah diperbuatnya. Hanya Allah yang tahu akhir hidup seseorang dan jalan hidayah yang mungkin akan sampai padanya. Tentu saja, harapan kita tersebut juga perlu disertai usaha nyata seperti saling mengingatkan dan membantu dalam kebajikan dan takwa
Dan inilah salah satu jalan dakwah yang aku pilih dan memang agak mencabar kerana kita perlu tahu cara yang sesuai untuk berdakwah sesama Islam.Syukur Alhamdulillah sepanjang disiniShikin berpeluang untuk menyebarkan keindahan Islam kepada mereka yang berhajat untuk memeluk Islam. Semoga Allah memberi mereka hidayah.
Sekeping hati dari insan yang mencuri perhatianku
Allah ciptakan setiap makhluk itu berpasang-pasangan..
Rasulullah bersabda: “Siapa yang menyelesaikan kesulitan seorang mu’min dari berbagai kesulitan-kesulitan dunia, niscaya Allah akan memudahkan kesulitan-kesulitannya hari kiamat. Dan siapa yang memudahkan orang yang sedang kesulitan niscaya akan Allah mudahkan baginya di dunia dan akhirat dan siapa yang menutupi (aib) seorang muslim Allah akan tutupkan aibnya di dunia dan akhirat. Allah selalu menolong hambanya selama hambanya menolong saudaranya…” (H.R. Muslim)
Ukhuwah ini tidak dibatasi oleh negara, kesukuan, warna kulit, bahasa, ataupun batasan-batasan duniawi lainnya. Kita semua adalah sama-sama makhluk ciptaan Allah, yang disatukan oleh ikatan yang kuat yaitu aqidah Islam. Kedudukan kita di sisi Allah ditentukan oleh ketakwaan kita dan Muslim yang terbaik adalah yang paling baik sifat dan tingkah lakunya serta yang paling banyak memberi manfaat kepada lingkungannya.

sabda Rasulullah s.a.w: “Mukmin yang paling sempurna imannya ialah yang paling baik akhlaknya.”(H.R. Tirmidzi, Abu Dawud, Ahmad).
Salah satu nasehat Rasulullah untuk menumbuhkan rasa cinta dan kasih sayang antara sesama Muslim adalah dengan cara menyebarkan salam. Orang yang diberi salam diwajibkan untuk menjawab salam dengan yang sebanding atau yang lebih baik. Dengan begitu, setiap Muslim dibiasakan untuk saling mengharapkan dan mendoakan kebaikan untuk saudaranya.
Di lain pihak, Islam melarang keras prasangka, mencari-cari keburukan orang lain, menggunjing, menghina, mendendam, mendengki, membenci, dan perbuatan-perbuatan lainnya yang dapat membahayakan ukhuwah. Alhamdulillah melalui laman ini Shikin dapat beberapa orang sahabat baru yang mana Shikin mendapat ruang untuk mengenali mereka termasuklah kelurga mereka..Mereka sangat sapportif dan berfikiranterbuka..Shikin disini menghulurkan tangan hanya untuk persahabatan sebab Shikin ingin mengenali mereka sebagai sahabat yang selebihnya Allah yang menentukan.

Kenapa terminated:
1. Shikin tak sampai hati mengecewakan harapan oranng lain
2. Shikin takut untuk memberikan commitment
3. Buang masa untuk berchating sampai nak tidurpun tak cukup
4.Banyak sangat yang hantar proposal confuse nak pilih..
5.Shikin masih belum bersedia menerima hubungan yang istimewa
6. Kalau dah jodoh tak kemana...InsyaAllah makan kenduri nasi minyak juga.

PESANAN SHIKIN KEPADA SEMUA YANG BERADA DILUAR SANA BELAJARLAH MENILAI MANUSIA DENGAN  MATA HATI BUKAN HANYA DENGAN  PANDANGAN MATA KASAR YANG HANYA MENILAI DARI ASPEK LUARAN...KEIKHLASAN  DAN KEJUJURAN  DAN SIKAP HORMAT MENGHORMATI  ANTARA SATU SAMA LAIN SANGAT PENTING DALAM MEMBINA PERHUBUNGAN HANYA KERANA ALLAH DAN MENGHIDUPKAN SUNNAH RASULULLAH SAW.


APAPUN RESEARCH DAH SELLESAI..........
:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Sayang Shikin

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ya Allah ...makhbulkanlah impianku.

Ya Allah ...makhbulkanlah impianku.
Ya Allah Kurniakanlah kerinduan untuk bertemu dengan Mu dan kenikmatan memandang wajahMU. Pandanglah aku hambaMu yang hina ini. Ya ArhamarrRohim.Amin Ya Robbal Alamin..in