koleksi peribadi dikongsi bersama insan2 disayangi

kalau dah rajin menulis:

cinta....kasih..sayang... (212) suara hatiku (198) nikmat Allah (140) Alhamdulillah (127) cinta....kasih..sayang...hubbyku (127) ilmu (102) belajar (87) CHAPTER HIDUPKU..... (80) Puisi/Sajak/Gurindam (72) memori oh memori (72) kerjayaku (69) D'Perantauan (65) cabar minda (63) nasihat (58) keluargaku (42) Chef Shikin...cooking skill (39) kerjayaku...kemahiran (39) berita (38) cabar diri... (37) Pergilah bercuti (35) 1 entri 2 stories (34) dari seorang sahabatku (32) Mari Melancong (30) dugaan..ujian hidup (29) Usahawan (28) Siapa kau...dihatiku? (24) resepi aku (24) ESQ165 (23) My Dreams Come True (21) pengalaman (21) Motivasi diri (19) sunnah (17) lucu... (16) teratak aish (15) Travel logku (13) tin@teratak aish (13) art theraphy (12) HOMEMADE SOAP (11) Premium Beautiful (11) Tazkirah (11) ESTIMAR HOMEMADE AURA SOAP (10) USAHAWATI UTARA. (10) Harilahirku....Shikin Sayang (9) PENTING (8) CONTEST D'moontest (7) Projek Senyum (7) Telekung JC Siah Eksklusif (7) Terapi (7) berkebun (7) hobi (7) imotivasi.com (7) santapan telinga (7) DOA TERAKHIR 39 (6) GIVEAWAY 4BY4 SHIKIN SAYANG (6) PETUA TO' NENEK (6) Yuniarko Sukendro (6) kemahiran belajar. (6) program (6) EID MUBARAK (5) I AM AGEL (5) IAB (5) Joke of the day (5) PERNIAGAAN PALING MENGUNTUNGKAN (5) Pengumuman (5) Siapa pakai Premium Beautiful ?? (5) UCAPAN (5) cinta....kasihsayang... (5) dari blog MITI's (5) lucu (5) Falsafah...fail sampah (4) Giveaway Blogger's (4) IKLAN (4) Istikharahku (4) LEGASI (4) Musibah (4) Datuk Maznah Hamid (3) Fig Colector (3) HANDMADE. (3) Hari Rayaku. (3) KENDURI KAHWIN (3) MIKE DAVID (3) MUEZAH (3) Mutiara kata.... (3) TNPOD8581 (3) Testimoni (3) anak dagang di perantauan (3) CAT WORLD (2) Doaku (2) FAKTA VS AOTA (2) I luv ISLAM (2) INDAHNYA NEGERIKU KEDAH DARULAMAN (2) Majlis Perkahwinan (2) PROJEK SUCCESS CORNER SMKAM (2) SSFG (2) SUNNAH'S FASHION GLAM (2) Tinteratakaish (2) Video ku (2) my video (2) BAHAYA.... (1) Ben Ashaari ...otai blogger (1) DAO (1) Dr Azizan Osman (1) FOLLOWER BERTUAH (1) HADIS (1) HARI GURU (1) I (1) Kedah Negeriku (1) MAS (1) Pekeliling oh pekeliling (1) REMPAH SERBAGUNA MAK TEH BATU 10 (1) SEKOLAH MENENGAH TUN SYARIFAH RODZIAH (1) SELAMAT HARI GURU (1) T (1) UB (1) al (1) pohon syurga (1)
Semoga Bahagia Selalu,Sihat dan Kaya. Ameen ya Rabbal Alameen.Sayang Shikin ....

Tuesday, December 14, 2010

Pajeri Nenas...cara Chef Shikin

Kelakar juga rasanya bila tiba-tiba je sahabat Shikin yang seorang ni mengidam nak makan pajeri nenas. Siap datang pejabat tanya kat Shikin boleh masak kan dia tak...tak sampai hati nak kata tak..jadi lepas maghrib tadi dia datang hantar 4 biji nenas ngan santan...tengok-tengok bahan udang kering tak de...mana nak cari malam-malam ni..Nasib baik ada Aisyah jiran blok sebelah..jadi apa lagi minta kat dialah..Jadi lengkaplah resepi..kalau tak tak menjadi pajeri nenas Shikin ni..

Lama dah tak masak makanan kegemaran keluarga Shikin ni..resepi memang tak   sama ngan orang lain.. bila masak semula rasa rindu sangat makan dengan keluarga...teringat makan pajeri nenas mesti ada ikan kering goreng nak sedap lagi makan dengan ikan pekasam goreng bawang dan daun kari...wah sedapnya....lepas tu siap makan dengan ulam petai bakar ngan sambal belacan dan bagi lengkap lagi ada sayur kangkung goreng koboi...nyam-nyam sedap hingga tak nampak mak mertua lalu belakang...sape suruh lalu kat belakang lalu lah kat depan...he..he

Silap hari bulan mau pegi sampai tiga pinggan nasi ni..Kalau teringin nak makan cubalah masak resepi pajeri cara Chef Shikin..memang lain dari biasa sebab tu resepi sendirilah...

 Bahan-bahan ( boleh makan seisi keluarga )

  • 4 biji nenas masak/muda (kecil)
  • 2 paket rempah kari daging
  • 5 biji bawang merah (ditumbuk) 
  • 5 biji bawang merah lagi (mayang halus)
  • 3 biji bawang putih yg besar(ditumbuk)
  • 3 inci halia(dimayang)
  • 3 kuntum bunga lawang ,10 cengkih, 5 pelaga dan 1.5 inci kayu manis
  • 5 sudu besar kerisik
  • 5 sudu besar udang kering(ditumbuk)
  • 2 cawan santan
  • Gula kabung
  • garam secukup rasa
  • minyak untuk menumis
  • 1 sudu Pati ikan bilis
  • 1 sudu kicap pekat

Cara-cara

  1. Nenas dipotong bulat
  2. Tumis bahan buah pelaga, bunga cengkih, kayu manis dan bunga lawang sampai naik bau..masukkan bawang yg dimayang dan halia hingga kekuningan.
  3. Kemudian masukkan rempah yang dibancuh dengan air dan bawang yang ditumbuk  sampai naik minyak..kena sabarlah sebab kena api perlahan dan banyak kali masukkan air supaya tak hangit.
  4. Masukkan udang kering.
  5. Masuk kan 2 cawan santan dan masukkan kerisik. dan selepas itu masukkan nenas dan masak kan sehingga layu sedikit. Akhir sekali masuk sedikit garam, gula kabung,kicap pekat dan pati ikan bilis.
  6. Biarkan ia kering sedikit..kemudian boleh dihidang.....
Selamat mencuba resepi...tak sampai 2 jam pun masak dah siap... dan memandangkan santan dia bawa banyak sangat Shikin buat puding..esok pagi boleh lah bawa pergi pejabat makan ramai-ramai..

:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Sayang Shikin

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ya Allah ...makhbulkanlah impianku.

Ya Allah ...makhbulkanlah impianku.
Ya Allah Kurniakanlah kerinduan untuk bertemu dengan Mu dan kenikmatan memandang wajahMU. Pandanglah aku hambaMu yang hina ini. Ya ArhamarrRohim.Amin Ya Robbal Alamin..in