koleksi peribadi dikongsi bersama insan2 disayangi

kalau dah rajin menulis:

cinta....kasih..sayang... (212) suara hatiku (198) nikmat Allah (140) Alhamdulillah (127) cinta....kasih..sayang...hubbyku (127) ilmu (102) belajar (87) CHAPTER HIDUPKU..... (80) Puisi/Sajak/Gurindam (72) memori oh memori (72) kerjayaku (69) D'Perantauan (65) cabar minda (63) nasihat (58) keluargaku (42) Chef Shikin...cooking skill (39) kerjayaku...kemahiran (39) berita (38) cabar diri... (37) Pergilah bercuti (35) 1 entri 2 stories (34) dari seorang sahabatku (32) Mari Melancong (30) dugaan..ujian hidup (29) Usahawan (28) Siapa kau...dihatiku? (24) resepi aku (24) ESQ165 (23) My Dreams Come True (21) pengalaman (21) Motivasi diri (19) sunnah (17) lucu... (16) teratak aish (15) Travel logku (13) tin@teratak aish (13) art theraphy (12) HOMEMADE SOAP (11) Premium Beautiful (11) Tazkirah (11) ESTIMAR HOMEMADE AURA SOAP (10) USAHAWATI UTARA. (10) Harilahirku....Shikin Sayang (9) PENTING (8) CONTEST D'moontest (7) Projek Senyum (7) Telekung JC Siah Eksklusif (7) Terapi (7) berkebun (7) hobi (7) imotivasi.com (7) santapan telinga (7) DOA TERAKHIR 39 (6) GIVEAWAY 4BY4 SHIKIN SAYANG (6) PETUA TO' NENEK (6) Yuniarko Sukendro (6) kemahiran belajar. (6) program (6) EID MUBARAK (5) I AM AGEL (5) IAB (5) Joke of the day (5) PERNIAGAAN PALING MENGUNTUNGKAN (5) Pengumuman (5) Siapa pakai Premium Beautiful ?? (5) UCAPAN (5) cinta....kasihsayang... (5) dari blog MITI's (5) lucu (5) Falsafah...fail sampah (4) Giveaway Blogger's (4) IKLAN (4) Istikharahku (4) LEGASI (4) Musibah (4) Datuk Maznah Hamid (3) Fig Colector (3) HANDMADE. (3) Hari Rayaku. (3) KENDURI KAHWIN (3) MIKE DAVID (3) MUEZAH (3) Mutiara kata.... (3) TNPOD8581 (3) Testimoni (3) anak dagang di perantauan (3) CAT WORLD (2) Doaku (2) FAKTA VS AOTA (2) I luv ISLAM (2) INDAHNYA NEGERIKU KEDAH DARULAMAN (2) Majlis Perkahwinan (2) PROJEK SUCCESS CORNER SMKAM (2) SSFG (2) SUNNAH'S FASHION GLAM (2) Tinteratakaish (2) Video ku (2) my video (2) BAHAYA.... (1) Ben Ashaari ...otai blogger (1) DAO (1) Dr Azizan Osman (1) FOLLOWER BERTUAH (1) HADIS (1) HARI GURU (1) I (1) Kedah Negeriku (1) MAS (1) Pekeliling oh pekeliling (1) REMPAH SERBAGUNA MAK TEH BATU 10 (1) SEKOLAH MENENGAH TUN SYARIFAH RODZIAH (1) SELAMAT HARI GURU (1) T (1) UB (1) al (1) pohon syurga (1)
Semoga Bahagia Selalu,Sihat dan Kaya. Ameen ya Rabbal Alameen.Sayang Shikin ....

Sunday, December 5, 2010

SEANDAINYA UMUR INI TINGGAL SATU HARI

Bismillahirahman nirahim

BERPIKIRLAH ANDAI UMUR INI TINGGAL SATU HARI
“Hiasilah mahkota dikepalamu,kepanglah rambutmu,karena engkau tak akan tahu Allah akan mengutus seorang malaikat kepadamu,tak banyak yang dapat engkau lakukan pada hari itu,meskipun ada banyak hal yang harus dikerjakan,engkau hanya bisa terbaring diam dengan tatapan kosong”

Diawali tulisan ini dengan ucapan Bimsillahirahmannirrahim,Maha suci Allah yang telah memberikan nikmat hidup dalam diri tiap hambanya termasuk saya,yang kalau tidak salah dalam bulan ini adalah bulan di mana saya lahir bertahun2 lalu(14 Zulhijjah).Kalau mengingat hari kelahiran otomatis saya mengingat akan kematian,kalau saya ingat tanggal kelahiran saya ,apa mungkin saya juga akan tahu kapan tanggal kematian saya ?.walau semua itu sudah ada jawaban dan catatannya di tangan sang pencabut nyawa.Mengingat kematian adalah hal positif apalagi kalau kita takut akan datangnya kematian dan takut kepada Allah sesungguhnya hati yang tidak takut kepada Allah bukanlah sebenar-benar hati.Orang yang hidup tapi tidak mengharapkan janji Allah adalah orang yang mati sebagimana dalam firman Allah dalam surat Al_An’am 122 yang artinya “Dan apakah orang yang sudah mati kemudian dia Kami hidupkan dan Kami berikan kepadanya cahaya yang terang, yang dengan cahaya itu dia dapat berjalan di tengah-tengah masyarakat manusia, serupa dengan orang yang keadaannya berada dalam gelap gulita yang sekali-kali tidak dapat keluar dari padanya? Demikianlah Kami jadikan orang yang kafir itu memandang baik apa yang telah mereka kerjakan(al-an’am 122)”

Tidak satu makhluk pun mengetahui bila datang ajalnya,manusia boleh saja mengadakan persiapan selama seratus tahun,tapi apa dia tau kalau tiba2 ajalnya menghampiri pada minit berikutnya.Hanya Allah yang tau bila sang maut datang.
Kerana hanya Allahlah yang telah mengutus kematian itu kepada para penindas dan orang2 kuat,memelintir leher2 mereka mematahkan tulang punggung para raja,memadamkan harapan dan aspirasi para pemilik kekayaan dengan cara mengakhiri hidup mereka.Dan model orang2 seperti inilah yang merasa enggan kepada kematian walau untuk sesaatpun.
Dan kalau saatnya janji Allah akan kematian itu tiba maka mereka akan terlempar kedalam lubang dan akan jatuh dari istana mereka yang tinggi dan akan masuk kedalam bumi.Tinggallah semua kemewahan,rumah megah dan kasur empuk juga tiada lagi dan harta2 istri,anak dan kerabat semua tinggal tanpa boleh menolong dan mencegah kematain tsb.
Untuk itu ingatlah hiudpmu sebelum matimu dengan tujuan supaya kita membekali diri dengan iman dan taqwa jangan sampai kita di perbudak dengan yang bersifat duniawi karena yang bresifat duniawi sifatnya akan fana dan tidak kekal,dan jangan sampai kita lalai akan hidup ini hanya karena sibuk akan dunia maka lupa akan akhirat andai dalam menit Allah menjeput kita ? sudahkah kita siap ? dan andai umur kita cuma satu hari ?
Kehidupan abadi tidak pernah berakhir dan berkahnya tidak akan ada habisnya,mengingat ini semua tak perlu dijelaskan kepada orang awam sekalipun,bahwa manusia harus memilih hidup yang kekal.Dan sebaliknya keinginan berlebihan akan sesuatu hanya bersifat sementara dan ini merupakan satu kebodohan.Seharusnya dalam waktu yang pendek ini kita tidak disibukkan dengan hal2 yang bersifat dunia saja tapi kita luangkan waktu kita yang sedikitnya untuk lebih mendekatkan diri kepada Allah.Buang semua keinginan dan rencana2 yang tidak ada gunanya untuk kehidupan abadi kita kelak karena harta benda dan hal2 yang bersifat dunia akan habis,seperti dalam firman Allah surat Al_munaafiquun ayat 9_11

“Hai orang2 beriman janganlah hartamu dan anak2mu melalikan kamu dari mmengingat Allah,barangsiapa uang berbuat demikian mereka itulah orang2 yang merugi (9)
Dan belanjakanlah sebagian dari apa yang telah Kami berikan kepadamu sebelum datang kematian kepada salah seorang di antara kamu; lalu ia berkata: "Ya Rabb-ku, mengapa Engkau tidak menangguhkan (kematian)ku sampai waktu yang dekat, yang menyebabkan aku dapat bersedekah dan aku termasuk orang-orang yang saleh?"(10)
Dan Allah sekali-kali tidak akan menangguhkan (kematian) seseorang apabila telah datang waktu kematiannya. Dan Allah Maha Mengenal apa yang kamu kerjakan.(11)”
Allah jelas berfirman ,jika dunia ini membuat kita lupa akan apa yang seharusnya kita lakukan sebelum ajal datang maka termasuklah kita orang2 yang merugi,dan kematian itu tidak bisa di tunggu.
Sebaiknya sama2 kita berfikir andai kita tau umur kita tinggal satu hari lagi,sudah pasti tubuh ini akan bergetar hebat,jantung kita akan berdetak dengan kencang,dan keringat dingin pun akan membaahi tubuh kita.
Andai kita mengingat mati maka kita akan mengingat kehidupan masa lalu kita Apakah kehiudpan masa lalu kita dipenuhi dengan amal perbuatan baik atau perbuatan buruk ?
Untuk semua itu kita tidak perlu merasa takut akan datangnya sang maut kerana sudah pasti maut itu akan datang.Hendaknya kita berpikir apa yang dapat kita lakukan andai umur kita tinggal satu hari lagi ?Untuk ini berbuat baiklah selagi kita masih diberi nikmat hidup karena tidak ada satu haripun manusia di bumi ini melainkan akan di mintai pertanggung jawabannya di hadapan Allah.Kerana pekerjaan yang paling utama dari seorang hamba adalah beribadah kepada Allah karena Allah satu-satunya penolong bagi sang hamba,maka banyak dari kita yang begitu takut akan datang nya maut kerana bekal kita tidak kerana selama ini hidup kita tidak pernah merasa takut pada azab Allah,maka mari bersama2 kita senantiasa takut akan Allah kerana dimanapun dan bilapun Allah selalu bersama kita dan Allah telah menyediakan dua surga bagi orang yang takut kepadaNya,janji Allah ini adalam al quran surat ar-Rahman 46 yang artinya “Dan bagi orang yang takut akan saat menghadap Tuhannya ada dua syurga”
Andai umur ini tinggal satu hari lagi,dan kita di beritahu bahwa besok kita akan mati ? tentu kita akan menangis dan bersedih sebab kita tidak punya bekal yang cukup untuk bertemu dengan Allah dan mempertanggung jawabkan apa yang telah kita lakukan.Maka selagi masih ada umur dan kesempatan cobalah kita sama-sama berfikir untuk berbuat kebaikkan dan meningkatkan ibadah kepada Allah swt.Para ulama bersepakat bahwa darjat yang paling utama adalah derajat takut kepada Allah dengan ikhlas.Dan orang yang seperti ini akan menghidupkan malamnya dengan qiyamullail.Dan senantiasa menghidupakan malamnya dengan bersujud dan memohon dengan redha kepada Allah.
Orang yang paling takut kepada Allah adalah Rasulullah saw,tidak ada manusia yang paling takut kepada Allah selain beliau dan sabda beliau kepada para sahabat”Sesungguhnya orang yang paling kenal dan paling takut kepada Allah adalah aku “(imam bukhari)
Rasulullah saja takut kepada Allah kenapa kita tidak ?
Tulisan ini mengajak kita semua merenung bagaimana Allah memberitahu kan kalau umur ini tinggal sehari ?
Semoga tulisan ini bermanfaat bagi kita semua terutama bagi penulis,kerana buat penulis mengingat kematian dan takut kepada Allah adalah hal yang harus kita lakukan sepanjang kita masih diberi nafas kehidupan.
“Ibumu telah melahirkanmu dan kamu saat itu menangis dan berteriak sementara manusia disekelilingmu tertawa bahagia,maka berbuatlah sesuatu untuk dirimu yang dapat membuatmu tertawa dan membuat mereka menangisi kepergianmy ketika kematian tiba”
http://aina-alqalby.blogspot.com/2007/04/seandainya-umur-ini-tinggal-satu-hari.html

p/s bila baca ni rasa banyaknya dosa diri ini..... :)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Sayang Shikin

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ya Allah ...makhbulkanlah impianku.

Ya Allah ...makhbulkanlah impianku.
Ya Allah Kurniakanlah kerinduan untuk bertemu dengan Mu dan kenikmatan memandang wajahMU. Pandanglah aku hambaMu yang hina ini. Ya ArhamarrRohim.Amin Ya Robbal Alamin..in