koleksi peribadi dikongsi bersama insan2 disayangi

kalau dah rajin menulis:

cinta....kasih..sayang... (212) suara hatiku (198) nikmat Allah (140) Alhamdulillah (127) cinta....kasih..sayang...hubbyku (127) ilmu (102) belajar (87) CHAPTER HIDUPKU..... (80) Puisi/Sajak/Gurindam (72) memori oh memori (72) kerjayaku (69) D'Perantauan (65) cabar minda (63) nasihat (58) keluargaku (42) Chef Shikin...cooking skill (39) kerjayaku...kemahiran (39) berita (38) cabar diri... (37) Pergilah bercuti (35) 1 entri 2 stories (34) dari seorang sahabatku (32) Mari Melancong (30) dugaan..ujian hidup (29) Usahawan (28) Siapa kau...dihatiku? (24) resepi aku (24) ESQ165 (23) My Dreams Come True (21) pengalaman (21) Motivasi diri (19) sunnah (17) lucu... (16) teratak aish (15) Travel logku (13) tin@teratak aish (13) art theraphy (12) HOMEMADE SOAP (11) Premium Beautiful (11) Tazkirah (11) ESTIMAR HOMEMADE AURA SOAP (10) USAHAWATI UTARA. (10) Harilahirku....Shikin Sayang (9) PENTING (8) CONTEST D'moontest (7) Projek Senyum (7) Telekung JC Siah Eksklusif (7) Terapi (7) berkebun (7) hobi (7) imotivasi.com (7) santapan telinga (7) DOA TERAKHIR 39 (6) GIVEAWAY 4BY4 SHIKIN SAYANG (6) PETUA TO' NENEK (6) Yuniarko Sukendro (6) kemahiran belajar. (6) program (6) EID MUBARAK (5) I AM AGEL (5) IAB (5) Joke of the day (5) PERNIAGAAN PALING MENGUNTUNGKAN (5) Pengumuman (5) Siapa pakai Premium Beautiful ?? (5) UCAPAN (5) cinta....kasihsayang... (5) dari blog MITI's (5) lucu (5) Falsafah...fail sampah (4) Giveaway Blogger's (4) IKLAN (4) Istikharahku (4) LEGASI (4) Musibah (4) Datuk Maznah Hamid (3) Fig Colector (3) HANDMADE. (3) Hari Rayaku. (3) KENDURI KAHWIN (3) MIKE DAVID (3) MUEZAH (3) Mutiara kata.... (3) TNPOD8581 (3) Testimoni (3) anak dagang di perantauan (3) CAT WORLD (2) Doaku (2) FAKTA VS AOTA (2) I luv ISLAM (2) INDAHNYA NEGERIKU KEDAH DARULAMAN (2) Majlis Perkahwinan (2) PROJEK SUCCESS CORNER SMKAM (2) SSFG (2) SUNNAH'S FASHION GLAM (2) Tinteratakaish (2) Video ku (2) my video (2) BAHAYA.... (1) Ben Ashaari ...otai blogger (1) DAO (1) Dr Azizan Osman (1) FOLLOWER BERTUAH (1) HADIS (1) HARI GURU (1) I (1) Kedah Negeriku (1) MAS (1) Pekeliling oh pekeliling (1) REMPAH SERBAGUNA MAK TEH BATU 10 (1) SEKOLAH MENENGAH TUN SYARIFAH RODZIAH (1) SELAMAT HARI GURU (1) T (1) UB (1) al (1) pohon syurga (1)
Semoga Bahagia Selalu,Sihat dan Kaya. Ameen ya Rabbal Alameen.Sayang Shikin ....

Tuesday, December 7, 2010

Rabiatul Addawiyah...contoh dan tauladan

Rabiah Raie...sewaktu kecil ..beliau tidak pernah melihat Rasulullah ... Ayahnya sewaktu pergi berjihad memberikan nafkah kepada isterinya sebanyak 30ribu Dinar . Ayah nya juga berpesan duit ini boleh dibuat modal untuk perniagaan .

Sewaktu ayah pergi berjihad...Ibu Rabiah menghantar Rabiah pergi ke pondok... dari pada Rabiah ilmunya kosong dan pulang menjadi Tok Guru . Ibu Rabiah menghantar Rabiah menuntut ilmu Quran dan Hadis menggunakan duit yang 30 ribu dinar tu lah ..

Setelah lama menghilang sewaktu pergi berjihad...ayah Rabiah pulang kerumah ...Beliau melihat rumahnya seperti dahulu ...Ayah Rabiah masuk ke dalam rumah ...lalu " wahai isteriku , kemana kau habiskan wang sebanyak 30 ribu dinar ? "
Ibu Rabiah menjawab , '' sebelum aku menjawab... sila lah abang ke masjid . "

Ayah Rabiah kemudian ke misjid menunaikan solat jemaah..setelah selesai berjemaah ... Ayah Rabiah melihat di misjid ada banyak tiang yang dipenuhi dengan majlis ugama..setiap tiang terdapat tok guru dan penuntut ilmu ....tetapi..satu tiang ni ..Ayah Rabiah melihat ..ada banyak penuntut ilmu..tetapi tak nampak pun Tok Gurunya..sebab banyak sangat penuntut ilmu ... Ayah Rabiah tanya kepada salah seorang jemaah yang ada disitu ... "Tok guru mana yang mengajar di tiang ni?" 

Jawab jemaah pula ; "Tok guru ni ? ni Tok guru yang paling muda sekali "
 

Ayah Rabiah pulang kerana perasaan ammarahnya masih ada ..dia nak tuntut 30 Ribu Dinar dari isteri nya.. apabila pulang..

Ayah Rabiah : wahai isteriku ..aku sudah pergi ke masjid..sekarang...kemana 30 ribu dinar aku kau laburkan ?
Ibu Rabiah : Apakah abang tidak pergi ke misjid ?
Ayah Rabiah : Sudah tentu aku pergi .
Ibu Rabiah : Kalau begitu ...apa yang engkau lihat ?
Ayah Rabiah : Aku lihat terdapat banyak tiang masjid yang terdapat majlis ilmu .
Ibu Rabiah : Dan lagi ?
Ayah Rabiah : Aku lihat satu tiang itu , terdapat banyak penuntut ilmu sehinggakan tidak ternampak Tok Guru yang mengajar ..
Ibu Rabiah : dan kalau begitu..engkau kembali ke masjid dan bertanyakan akan nama Tok Guru tersebut .

Setelah sampai ...Ayah Rabiah bertanya kepada jemaah disitu .."Siapakah nama Tok Guru yang mengajar disitu ? "
Lalu dijawab ..." Rabiah Raie " ....Alangkah terkejut si Ayah Rabiah itu tadi lalu pulang dalam keadaan tawadhu' ...
Ibu Rabiah : Sekarang ...aku bertanya pula ...apakah yang kamu lihat dimisjid tadi ?
Ayah Rabiah : ......( diam )
Ibu Rabiah : Sekarang...apa yang kamu mahu ? Rabiah Raie menjadi seorang Tok Guru atau duit 30 ribu Dinar tersebut ? untuk jawapanmu itu...aku bagitau ...duitmu itu aku gunakan untuk belanja Rabiah pergi berjuang menuntut ilmu ...

Boleh kah kita mencari remaja yang sehebat Rabiah lagi di zaman ini....renung-renungkanlah
:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Sayang Shikin

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ya Allah ...makhbulkanlah impianku.

Ya Allah ...makhbulkanlah impianku.
Ya Allah Kurniakanlah kerinduan untuk bertemu dengan Mu dan kenikmatan memandang wajahMU. Pandanglah aku hambaMu yang hina ini. Ya ArhamarrRohim.Amin Ya Robbal Alamin..in