kalau dah rajin menulis:

cinta....kasih..sayang... (221) suara hatiku (203) Alhamdulillah (152) cinta....kasih..sayang...hubbyku (151) nikmat Allah (144) ilmu (109) CHAPTER HIDUPKU..... (96) belajar (90) memori oh memori (75) Puisi/Sajak/Gurindam (74) kerjayaku (73) cabar minda (70) D'Perantauan (65) 1 entri 2 stories (64) nasihat (62) berita (47) keluargaku (44) kerjayaku...kemahiran (44) Chef Shikin...cooking skill (43) cabar diri... (41) Pergilah bercuti (38) Aku Adalah Aku (37) dari seorang sahabatku (35) Mari Melancong (31) Usahawan (30) dugaan..ujian hidup (29) Motivasi diri (28) Siapa kau...dihatiku? (28) resepi aku (27) My Dreams Come True (25) Travel logku (25) BUKU (23) ESQ165 (23) Penulisan (23) pengalaman (22) lucu... (17) sunnah (17) teratak aish (17) Aku Anak Pomen (16) Harilahirku....Shikin Sayang (14) Tazkirah (14) tin@teratak aish (14) PERNIAGAAN PALING MENGUNTUNGKAN (13) art theraphy (12) Doaku (11) HOMEMADE SOAP (11) Jadilah Diri Sendiri (11) Premium Beautiful (11) USAHAWATI UTARA. (11) Best From Northern Series (10) ESTIMAR HOMEMADE AURA SOAP (10) berkebun (9) hobi (9) PENTING (8) Pengumuman (8) Terapi (8) cinta....kasihsayang... (8) Aku Banggali (7) CONTEST D'moontest (7) Projek Senyum (7) Telekung JC Siah Eksklusif (7) imotivasi.com (7) kemahiran belajar. (7) lucu (7) santapan telinga (7) DOA TERAKHIR 39 (6) Datuk Maznah Hamid (6) EID MUBARAK (6) GIVEAWAY 4BY4 SHIKIN SAYANG (6) IABU (6) Joke of the day (6) PETUA TO' NENEK (6) Yuniarko Sukendro (6) program (6) ANEKDOT (5) Aku Poshtun (5) I AM AGEL (5) IAB (5) Istikharahku (5) Siapa pakai Premium Beautiful ?? (5) UCAPAN (5) dari blog MITI's (5) Falsafah...fail sampah (4) Fig Colector (4) Giveaway Blogger's (4) IKLAN (4) LABBAIK COUNSELLING AND CONSULTANCY CLINIQUE (4) LEGASI (4) Musibah (4) kreativiti (4) Bookreview (3) HANDMADE. (3) Hari Rayaku. (3) KENDURI KAHWIN (3) MIKE DAVID (3) MUEZAH (3) Majlis Perkahwinan (3) Mutiara kata.... (3) SELAMAT CURTAIN KEDAH (3) TNPOD8581 (3) Testimoni (3) anak dagang di perantauan (3) BAHAYA.... (2) Birthday Vacation (2) CAT WORLD (2) COVID19 (2) FAKTA VS AOTA (2) HARI ANUGERAH KUALITI DAN INOVASI (2) Habib (2) I luv ISLAM (2) INDAHNYA NEGERIKU KEDAH DARULAMAN (2) Inovasi (2) Karya Kreatif (2) PROJEK SUCCESS CORNER SMKAM (2) REMPAH SERBAGUNA MAK TEH BATU 10 (2) SELAMAT HARI GURU (2) SSFG (2) SUNNAH'S FASHION GLAM (2) Tinteratakaish (2) Video ku (2) al (2) my video (2) pohon syurga (2) Ayah (1) Ben Ashaari ...otai blogger (1) Business (1) DAO (1) DIY PROJEK (1) Dr Azizan Osman (1) FOLLOWER BERTUAH (1) HADIS (1) HARI GURU (1) I (1) IRFAN KHAIRI (1) Info Niaga (1) Kartun (1) Kedah Negeriku (1) Langsir (1) MAS (1) Mak Dan Ayah (1) Maulidurasul (1) NLP (1) PROJEK (1) Pekeliling oh pekeliling (1) SEKOLAH MENENGAH TUN SYARIFAH RODZIAH (1) Selamat Hari lahir (1) T (1) UB (1) perniagaan (1)
Semoga Bahagia Selalu,Sihat dan Kaya. Ameen ya Rabbal Alameen.Sayang Shikin ....

Wednesday, January 26, 2011

HUTANG......adakah anda berhutang???????

Soalan shikin kali ini adakah anda berhutang????????????
Sebenarnya Shikin pun banyak hutang..hutang dengan bank, hutang dengan kerajaan, PTPTPN ,hutang dengan kawan dan hutang dengan adik beradik.....Alhamdulillah takde hutang ngan along...ngan Kak Long aku tu adalah......Sebenarnya hutang ini bukan saja hutang duit tapi melibatkan hutang budi dan hutang darah dan macam-macam hutang lagi...Kalau nak dikira hutang ini kadang-kadang kita rasa naik seram dan entah mengapa sejak kebelakangan ini Shikin rasa takut sangat kalau-kalau mati tak sempat bayar hutang...nauzubillah..semoga Allah memanjangkan usiaku sehingga aku selesai membayar hutang-hutangku....

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Semua dosa orang yang mati syahid diampuni kecuali hutangnya.”
Inilah kita sebenarnya tak sedar bahawa kita semakin hari sebenarnya dihimpit oleh kehidupan yang sangat  menggunakan duit.. Kadang-kadang kita lupa bila kita meminjam atau guna duit tu bahawa kita ada tanggungjawab lain..iaitu membayar... Shikin sekarang tengah mengira hutang-hutang yang ada ...memang menakutkan sebenarnya...mungkin bila kita rasa kita nak mati baru kita fikir hutang kita..sebab tulah Shikin  tiap-tiap hari duk kira berapalah hutang aku dan kalau aku mati siapalah nak bayar hutang aku yang tak ada sapa ni?????

Sabda Baginda SAW lagi yang bermaksud: “Dan barang siapa yang berhutang, kemudian ia berniat tidak akan membayar hutangnya, lalu ia mati maka Allah akan bertanya di hari kiamat: Apakah kamu mengira bahawa aku tidak akan menuntut hak hambaku? Maka dosa orang yang memberi hutang itu, diberikan pada orang yang berhutang.”
Rasulullah SAW mengingatkan, orang yang berhutang terikat dengan pembayaran. Dia mesti menjelaskan hutangnya semasa di dunia kerana apabila dia sudah mati dan masih menanggung hutang, maka rohnya akan tergantung sehinggalah dijelaskan hutang itu.



Sebenarnya bila kita membayar hutang kita akan rasa lega sangat sebab bebanan dalam hati kita hilang...shikin memang terasa sangat tapi Alhamdulillah SHikin bersyukur shikin kategori yang ingat bila berhutang dengan orang..walaupun orang yang berhutang dengan shikin mungkin tak de niat nak bayar langsung..tak pa lah nak buat macam mana itu mungkin  kehendak hati dia..bukan sedikit tapi hanya Allah yang Maha Mengetahui..tu tak termasuk hutang darah lagi tu...sebab derma darah..tak minta bayar pun... Shikin berdoa pada Allah semoga setiap yang hilang itu akan dikembalikan pada Shikin ..InsyaAllah kalau bukan rezeki di dunia mungkin di akhirat kelak..
Daripada Abu Hurairah, Nabi SAW bersabda yang bermaksud: “Siapa yang berhutang dengan maksud membayarnya kembali, Tuhan akan menolongnya dengan membayar kembali. Siapa yang mengambil harta orang lain dengan maksud menghilangkannya, Tuhan akan menolong menghilangkannya.” (Hadis sahih Bukhari)
Kalaulah shikin ada hutang atau terlupa nak bayar tu carilah dan beritahulah sebab shikin tahu bukan semua orang ingat dan kadang-kadang kita terlupa bahawa itu adalah hutang dan kita lupa terus nak bayar....takut sebenarnya terutama dengan keluarga dan kawan rapat yang 'malas' nak menungkit tentang hutang....


Daripada Abu Hurairah, Rasulullah SAW pernah berhutang seekor unta kemudian beliau membayarnya dengan yang lebih baik dan bersabda: “Sebaik-baik kalian adalah yang paling baik dalam membayar hutangnya.” (Hadis sahih Muslim)
Buat masa sekarang ini kalau terhutang tu kita hanya mampu bayar yang mencukupi amaun kita pinjam je tapi insyaAllah semoga Allah murahkan rezeki kita dapat membalas budi orang yang memberi hutang kepada kita..kjalau bank n PTPTN tu dia ada caj keuntungan kira oklah juga kan..tapi kalau dengan adik beradik  dan kawan-kawan ni...kita main cincai je....semoga keluarga aku terutamanya  memahami keadaan sekarang ini..

Firman Allah yang bermaksud: “Siapakah yang mahu memberi pinjaman kepada Allah, pinjaman yang baik (menafkahkan hartanya di jalan Allah), maka Allah akan melipatgandakan pembayaran kepadanya dengan lipat ganda yang banyak. Dan Allah menyempitkan dan melapangkan (rezeki) dan kepada-Nya kamu dikembalikan.” (Surah al-Baqarah, ayat 245)
Seandainya orang-orang yang meminjam pada aku dan tidak ada niat untuk memulangkannya aku istiharkan sebagai sedekah dan pelaburanku ke jalan Allah kerana aku tidak mahu membebankan orang lain dengan bebanan sebagaimana aku terbeban dengan permasalahan ini...
Alhamdulillah inilah rezekiku....
:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Sayang Shikin

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ya Allah ...makhbulkanlah impianku.

Ya Allah ...makhbulkanlah impianku.
Ya Allah Kurniakanlah kerinduan untuk bertemu dengan Mu dan kenikmatan memandang wajahMU. Pandanglah aku hambaMu yang hina ini. Ya ArhamarrRohim.Amin Ya Robbal Alamin..in