koleksi peribadi dikongsi bersama insan2 disayangi

kalau dah rajin menulis:

cinta....kasih..sayang... (212) suara hatiku (198) nikmat Allah (140) Alhamdulillah (127) cinta....kasih..sayang...hubbyku (127) ilmu (102) belajar (87) CHAPTER HIDUPKU..... (80) Puisi/Sajak/Gurindam (72) memori oh memori (72) kerjayaku (69) D'Perantauan (65) cabar minda (63) nasihat (58) keluargaku (42) Chef Shikin...cooking skill (39) kerjayaku...kemahiran (39) berita (38) cabar diri... (37) Pergilah bercuti (35) 1 entri 2 stories (34) dari seorang sahabatku (32) Mari Melancong (30) dugaan..ujian hidup (29) Usahawan (28) Siapa kau...dihatiku? (24) resepi aku (24) ESQ165 (23) My Dreams Come True (21) pengalaman (21) Motivasi diri (19) sunnah (17) lucu... (16) teratak aish (15) Travel logku (13) tin@teratak aish (13) art theraphy (12) HOMEMADE SOAP (11) Premium Beautiful (11) Tazkirah (11) ESTIMAR HOMEMADE AURA SOAP (10) USAHAWATI UTARA. (10) Harilahirku....Shikin Sayang (9) PENTING (8) CONTEST D'moontest (7) Projek Senyum (7) Telekung JC Siah Eksklusif (7) Terapi (7) berkebun (7) hobi (7) imotivasi.com (7) santapan telinga (7) DOA TERAKHIR 39 (6) GIVEAWAY 4BY4 SHIKIN SAYANG (6) PETUA TO' NENEK (6) Yuniarko Sukendro (6) kemahiran belajar. (6) program (6) EID MUBARAK (5) I AM AGEL (5) IAB (5) Joke of the day (5) PERNIAGAAN PALING MENGUNTUNGKAN (5) Pengumuman (5) Siapa pakai Premium Beautiful ?? (5) UCAPAN (5) cinta....kasihsayang... (5) dari blog MITI's (5) lucu (5) Falsafah...fail sampah (4) Giveaway Blogger's (4) IKLAN (4) Istikharahku (4) LEGASI (4) Musibah (4) Datuk Maznah Hamid (3) Fig Colector (3) HANDMADE. (3) Hari Rayaku. (3) KENDURI KAHWIN (3) MIKE DAVID (3) MUEZAH (3) Mutiara kata.... (3) TNPOD8581 (3) Testimoni (3) anak dagang di perantauan (3) CAT WORLD (2) Doaku (2) FAKTA VS AOTA (2) I luv ISLAM (2) INDAHNYA NEGERIKU KEDAH DARULAMAN (2) Majlis Perkahwinan (2) PROJEK SUCCESS CORNER SMKAM (2) SSFG (2) SUNNAH'S FASHION GLAM (2) Tinteratakaish (2) Video ku (2) my video (2) BAHAYA.... (1) Ben Ashaari ...otai blogger (1) DAO (1) Dr Azizan Osman (1) FOLLOWER BERTUAH (1) HADIS (1) HARI GURU (1) I (1) Kedah Negeriku (1) MAS (1) Pekeliling oh pekeliling (1) REMPAH SERBAGUNA MAK TEH BATU 10 (1) SEKOLAH MENENGAH TUN SYARIFAH RODZIAH (1) SELAMAT HARI GURU (1) T (1) UB (1) al (1) pohon syurga (1)
Semoga Bahagia Selalu,Sihat dan Kaya. Ameen ya Rabbal Alameen.Sayang Shikin ....

Saturday, January 15, 2011

Labuan oh Labuan.........

 Cantikkan gambar jeti kat atas tu..hari ini aku berpeluang pergike jeti @pelantar ikan buat kali pertamanya dalam 6 bulan aku datang ke Labuan ini. Patutlah selama ini orang kat kat labuan ini makanan laut murah dan tersangat murah berbanding dengan semenajung ....tapi makanan siap masak jangan cakaplah memang agak mahal sikit tapi itu tempat yang tak kenalah..kari kepala ikan boleh mencecah RM17@ seketul....tapi entry kali ini bukan nak cite pasal makanan siap tapi pasai ikan...kat Labuan ini...emmmmmmmmhhhh sangat memuaskan hati aku...ini pun nak menulis dah kenyanglah baru boleh menulis..tapi matalah pula dah mengantuk....tapi sayangnya tadi masa pergi tu tak bawa kamera kalau tak boleh letak gambar...tapi kat sini saja letak gambar2 sekitar labuan yg aku dwnload dari  member2 kat KML ni sbb ramai juga yang  gila kamera ni..
Nak angkat nikah kat sini..boleh dak?
 Tadi masa nak lalu biasalah memang kena melalui Masjid Wilayah ini..memang cantiklah..kalau nak pergi beli ikan mesti kena pergi awallah ..tapi pagi tadi niat kami bukanlah nak pergi beli ikan tapi pergi hantar nak balik naik bot jadi lepas drop dia kebetulan tengok ramai orang menuju ke jeti dan aku pun berhenti dan turunlah meninjau-ninjau...memang best sebab ikan baru naik dari bot jadi memang fresh sangatlah. macam-macam ada macam kat Astro..aku tak de Astro sejak dulu sbb taksuka tgk tv..kalau bukan AFC je baik tak yang langgan tambah skrg kat labuan tinggal sorang layan blog n fb je lah.
Memang betul katang orang kat sini kalau nak beli ikan kena datang lagi awal kira-kira jam 6 pagi sbb lagi banyak ikan..masa aku sampaidah jam 7 jadi masih banyak jugalah. mulanya tu nak meninjau dengan tak bawa plastik ..sbb nak beli ikan bawa plasik sendiri..jadi  pergi kat warung beli plastik..depa pun dah tau kata ada org dtg tak bawa plastik jd siap jual plastik satu 10sen...kira akupun belilah 10 plastik..ingat spare je..tapi rupanya habis juga plastik tu...borong ikan...fresh..
Pandangan dari kapal@feri..nak tengok ni kenanaik feri baru nampak..cantik..
 Wow..murah...murahnya ikankat jeti..aku memang spesies makan ikan jadi memang sangat terujalah...apa taknya duk sorang-sorangje kat rumah...Alhamdulilah dah beli peti ais..jadi aku beli lah bekalan cukup untuk seminggu..nak tau ikan kerapu sekilo baru RM4@sekilo kalau kat pasar RM10 dan kat kedah selalunya RM12@sekilo...akubeli sekilo jelah..boleh dikatakan 50% dari harga pasarlah..jadi aku beli seba sekilo je...Ikan Sulaiman@sebelah sekilo RM3@sekilo ..ikan Selar kuning RM3@sekilo, Stingray@pari M$@sekilo, ikan Tenggiri macam nak takpercaya sampaitiga kali aku tanya RM7@sekilo...kalau kat kedah Tenggiri jangan tanyalah pakai beli ketul je lah..kali ini memang aku jadi menggila dengan ikan..ikan-ikan yang aku sebut ni semua yang saiz sederhana besarlah bukan spesies yang sekor sekilo tu...sbb aku tak berapa gemar ikan yang besar..walaupun aku besar. he.he..he..
Jeti tanjung Aru kut...manalah depa snap gambar ni..nak kena pi tgk jugalah ..kukuh ka?
Lepas tu ketam fuhhhh macam kata Syawal..RM4@sekilo...memang ketam biru pulak tu..aduh mesti dapat anak lelaki semua kali ni sbb makan makanan laut je..memang aku suka sangat..udang  kecil saiz 3cm RM7@sekilo, sederhana RM10-12@sekilo,besar RM15-20 sekilo....memang naik pening jugalah kepala duk compare harga dia dengan kedah....aduh memang menggiler aku membeli..
kat mana ni?....aku rasa Tanjung Aru...tapi tak sampai lagilah
 Cara beli kat sini..ambil saja semua apa yang nak diibeli dan sampai di hujung baru kita timbang berapa berapa dan baya..punyalah banyak yang aku beli sampai tak ingat berapa yang aku keluarkan duit..mulanya awal tadi memang spare duit nak singgah kat pasar beli sikit-sikit sbb kat pasar mahal jadi memang aku bujet jugalah asal cukup..tapi bila kat jeti dah jadi lain aku beli banyak tapi separuh harga...memanglah menggila belinya..jadi semua aku beli tak habis punbujet RM50@seminggu belanja ikan...ngan sayur.
rumah kampung air ...cantikkan..pemandangan waktu malam
Habis membeli di jeti kami terus limpas (melalui) je pasar ikan yang hanya ta sampai 50 meter dari jeti tapi harga 100% naik..memang untung besarlah..sbb orang yang pi beli kat pasar semuanya jenis pergi lewat..mcm aku jugalah dulu jadi mulai hari ini aku tak kan beli kat pasar lagi dan Insyaallah kami (aku ngan Aisyah) akan datang beli kat jeti je..bangun awal sikit je..sempat juga jumpa jiran satu blok kak Lia@halim pi beli ikan..patutlah kak lia kata kat aku dia kalau beli ikan tak cukup peti ais ..sblm ni aku ingatkan dia beli kat pasar rupanya kat jeti..memang betullah En Mail pun pernah cite kat aku ..dia kalau nak balik ke rumah kat KK dia akan beli ikan satu kotak polisterin dan bujet tak sampai RM50 semua..kini baru aku tahu..rupanya murah sesungguhnya murah.....habis tu kami terus singgah di pasar tani beli sayur-sayur macam biasalah harga tak lari sangat sebab sayur aku fahamlah sbb tak de kebun sayur kat Labuan ni jadi semua dari Kundasang dan Keningau jadi harga lebih kurang ngan kat peladang dan pasar jugalah tapi tak lah mahal sangat sebab lebih kurang harga pasar tani kat rumah aku je..selalunya aku akan beli ayam tapi kali ini aku beli kepak ayanje sekilo habuan buat sup sebab aku memang makan sup..tapi sekarang sup  sea food lah banyak...memang aku ni spesiesmakan sayur ngan lauk jadi kira oraitlah tu..
Kapal tangki...minyak..minyak..minyak
 Ha..ha..ha..memang seronok membeli bekalan bahan mentah ni...sebelum nia aku beli bujet untuk beberapa hari je..tapi kali ni boleh beli lebih sebab muat peti sejuk aku yang sederhana besar tu..jadi memang balik terus bersihkan semua sayur dan simpan...apayang meletihkan ialah menyiang ikan..masa beli tak ingat ..tapi bila sampai rumah..mana ada pembantu aku..hu...hu..hu.. jadi kena buat sendirilah...siang ikan sampai krem tangan dan kaki aku sebab berdiri dekat tiga jam ..menyiang ikan..aku pula kalau siang ikan bukannya tak tau memang kena bersih dan ikut cara mak aku ajar..memang cerewet sikitlah..sebab semuanya memang berssih dan kalau nak masak tak perlu nak cuci lagi boleh terus masak..hemmmmm.memang meletihkanlah....siang ikan  dan udang..dan kepak ayam je sebab aku tak beli sotong dan ketam kali ini sebab baru minggu lepas aku makan ketam n sotong jadi minggu ni udanglah pula..dok sorang jadi macam nilah...tiba-tiba.....
ni gambar kapal..memang banyak org minyak kat Labuan ni..
 seronok menyiang baru aku teringat...rupanya aku beli udang tak bayar yang sekilo RM7...patulah aku pening tadi rupanya ada yang tak kena...bukan niat aku tak nak bayar tapi tak pa minggu depan aku pi aku bayarlah..nak pergi lagi lepas nih....patutlah aku rasa mcm ada benda ikut aku je rupanya...aku terlupa bayar...jadi udang tu.... macam mana nak buat?..tak pa simpan dululah..janganmakan lagi.

Apapun tadi siap masak ikan celup tepung resepi sendirilah..crispy..mmmmhhh memang sedap..makan dengan sayur rebus cicah ayaq asam ngan sos mayonis je..sedap.mengancam...memang tk nampak sapa dahlah... nak makan?..mai lah Labuan any time..rumah kosong tak yah duk perabih duit sewa hotel..tiduq je kat rumah aku...mai-mai...nak makan pun tak da masalah nanti aku beli periuk banyak tingkat ..la ni ada serba satu je..cukup utk sorang je..

:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Sayang Shikin

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ya Allah ...makhbulkanlah impianku.

Ya Allah ...makhbulkanlah impianku.
Ya Allah Kurniakanlah kerinduan untuk bertemu dengan Mu dan kenikmatan memandang wajahMU. Pandanglah aku hambaMu yang hina ini. Ya ArhamarrRohim.Amin Ya Robbal Alamin..in