kalau dah rajin menulis:

cinta....kasih..sayang... (221) suara hatiku (203) Alhamdulillah (152) cinta....kasih..sayang...hubbyku (151) nikmat Allah (144) ilmu (109) CHAPTER HIDUPKU..... (96) belajar (90) memori oh memori (75) Puisi/Sajak/Gurindam (74) kerjayaku (73) cabar minda (70) D'Perantauan (65) 1 entri 2 stories (64) nasihat (62) berita (47) keluargaku (44) kerjayaku...kemahiran (44) Chef Shikin...cooking skill (43) cabar diri... (41) Pergilah bercuti (38) Aku Adalah Aku (37) dari seorang sahabatku (35) Mari Melancong (31) Usahawan (30) dugaan..ujian hidup (29) Motivasi diri (28) Siapa kau...dihatiku? (28) resepi aku (27) My Dreams Come True (25) Travel logku (25) BUKU (23) ESQ165 (23) Penulisan (23) pengalaman (22) lucu... (17) sunnah (17) teratak aish (17) Aku Anak Pomen (16) Harilahirku....Shikin Sayang (14) Tazkirah (14) tin@teratak aish (14) PERNIAGAAN PALING MENGUNTUNGKAN (13) art theraphy (12) Doaku (11) HOMEMADE SOAP (11) Jadilah Diri Sendiri (11) Premium Beautiful (11) USAHAWATI UTARA. (11) Best From Northern Series (10) ESTIMAR HOMEMADE AURA SOAP (10) berkebun (9) hobi (9) PENTING (8) Pengumuman (8) Terapi (8) cinta....kasihsayang... (8) Aku Banggali (7) CONTEST D'moontest (7) Projek Senyum (7) Telekung JC Siah Eksklusif (7) imotivasi.com (7) kemahiran belajar. (7) lucu (7) santapan telinga (7) DOA TERAKHIR 39 (6) Datuk Maznah Hamid (6) EID MUBARAK (6) GIVEAWAY 4BY4 SHIKIN SAYANG (6) IABU (6) Joke of the day (6) PETUA TO' NENEK (6) Yuniarko Sukendro (6) program (6) ANEKDOT (5) Aku Poshtun (5) I AM AGEL (5) IAB (5) Istikharahku (5) Siapa pakai Premium Beautiful ?? (5) UCAPAN (5) dari blog MITI's (5) Falsafah...fail sampah (4) Fig Colector (4) Giveaway Blogger's (4) IKLAN (4) LABBAIK COUNSELLING AND CONSULTANCY CLINIQUE (4) LEGASI (4) Musibah (4) kreativiti (4) Bookreview (3) HANDMADE. (3) Hari Rayaku. (3) KENDURI KAHWIN (3) MIKE DAVID (3) MUEZAH (3) Majlis Perkahwinan (3) Mutiara kata.... (3) SELAMAT CURTAIN KEDAH (3) TNPOD8581 (3) Testimoni (3) anak dagang di perantauan (3) BAHAYA.... (2) Birthday Vacation (2) CAT WORLD (2) COVID19 (2) FAKTA VS AOTA (2) HARI ANUGERAH KUALITI DAN INOVASI (2) Habib (2) I luv ISLAM (2) INDAHNYA NEGERIKU KEDAH DARULAMAN (2) Inovasi (2) Karya Kreatif (2) PROJEK SUCCESS CORNER SMKAM (2) REMPAH SERBAGUNA MAK TEH BATU 10 (2) SELAMAT HARI GURU (2) SSFG (2) SUNNAH'S FASHION GLAM (2) Tinteratakaish (2) Video ku (2) al (2) my video (2) pohon syurga (2) Ayah (1) Ben Ashaari ...otai blogger (1) Business (1) DAO (1) DIY PROJEK (1) Dr Azizan Osman (1) FOLLOWER BERTUAH (1) HADIS (1) HARI GURU (1) I (1) IRFAN KHAIRI (1) Info Niaga (1) Kartun (1) Kedah Negeriku (1) Langsir (1) MAS (1) Mak Dan Ayah (1) Maulidurasul (1) NLP (1) PROJEK (1) Pekeliling oh pekeliling (1) SEKOLAH MENENGAH TUN SYARIFAH RODZIAH (1) Selamat Hari lahir (1) T (1) UB (1) perniagaan (1)
Semoga Bahagia Selalu,Sihat dan Kaya. Ameen ya Rabbal Alameen.Sayang Shikin ....

Friday, January 28, 2011

Kes sepanjang minggu ini.......kenapa ye???

Malunye..........ishk..ishk..ishk.....
Air mata ..rasanya dah kering.dan mata pun dah bengkak.....
Sepanjang minggu ni  kes-kes kaunseling yang aku terima semuanya melibatkan kisah keluarga dan juga rumah tangga yang melibatkan orang ketiga dan juga cinta antara bangsa dan budaya.....Semuanya melibatkan perkahwinan dan juga penceraian...aduh naik pening juga kepala bila fikirkan masalah klien-klien ni....masalah sendiri pun berkecamuk lagi....aduhhhhh...yang kesiannya tu  anak-anak dijadikan perantara untuk selesaikan masalah rumahtangga mak bapa...
Banyaknya soalan....bila?...sapa?...orang mana? umur berapa?.
Pi Mekah tak minta doa ka?......ada juga soalan mcm ni....aduiiiiii
 Masalah klien-klien ini semuanya tempias kepada diri aku  juga.Asyik menumpukan perhatian kepada masalah akhirnya aku sendiri dah terlupa masalah diri aku sendiri yang kalau nak diberikan kategori rasanya tahap gaban dah ni... Alhamdulillah sebab aku yang diberi ujian dan dugaan ini jadi aku dapat menerima dengan hati yang lebih tenang kenapa Allah mentakdirkan segala ini untuk diri aku. Syukurlah aku telah diberikan kekuatan terlebih dahulu sebeelum Allah menguji diriku...Bila aku  dengar masalah klien aku..rasa empati aku terhadap mereka sangat tinggi ..nasib baiik tak counter transparen kalau tak kira dah salah etika dah tu...Aku cuba membantu mereka melihat masalah mereka dan mereka sendiri yang perlu menyelesaikan..bukan kaunselor yang tolong selesaikan..itulah kerja kaunselor....ibarat jadi lampu suluh je....
Tak teringin ke?...boleh lagi ke?...umur berapa??
 Ada klien yang datang dengan berseri-seri ...mengkhabarkan berita gembira...Aku sekadar tumpang gembiralah..dan ada yang datang menangis terisak-isak kerana sudah tidak tertahan beban di tanggung...sebagai orang yang mendengar dan rasional ketika itu apa yang termampu hanyalah memberikan  semangat dan dorongan agar mereka kuatkan semangat dan berusaha untuk menguruskan setiap yang berkecamuk dan juga mengatur semula strategi untuk mencari penyelesaian....
Siapalah aku....Robbi la tazarni fardhan anta khairul warisin...
Kalau kaunselor bermasalah cari siapa?...itulah soalannya..kaunselor juga manusia bukan malaikat dan kaunselor juga menghadapi masalah..dan apa yang pasti kaunselor adalah golongan yang mengetahui dan berilmu jadi apa yang perlu aku ingat kaunselor akan diuji lebih lagi dari apa yang orang lain terima kerana Allah akan menguji atas setiap apa yang kita tuturkan @ kita nasihatkan pada orang lain..sebab tu jadi kaunselor ni kena berhati-hati untuk keluarkan pendapat sbb setiap apa yang kita sampaikan akan dinilai oleh Allah dan jangan ambil mudah dengan apa yg kita sampaikan.....
Kat manalah nak aku cari????? FB..TAGGED...Twitter..MySpace..MyJodoh....mai apa lagi ada tolong habaq mai

Apa yang sedih dan agak terkecewa bila ada orang yang terlepas kata tentang kami kaunselor yang kebetulan tiga orang masih single dan semuanya bergelar 'Hajah'...pergi Mekah dulu tak doa ka depan Kaabah? Tak minta doa ka masa sembahyang kat sana..Tak tulis nama kat Jabbar Rahmah ka?..Tak minta doa ka? dan macam-macam soalan lagi...aduhai kalau yang bertanya tu budak umur 10 thn ke bawah..mau je aku sekeh kepala tu..tapi ini yang berkata tu orang yang dah tua..dan beranak pinak....sakit hati..dan sakit telinga...dugaan--dugaan dan inilah sebahagian ujian kepada kami ...Tapi itu seorang dua je..yang sibuk menjaga tepi skirt kami ni...maklumlah  kami semua ini kategori kaunselor terpanas di pasaran...namapun jawatan terbuka..jadi memang sangat-sangatlah terbuka.......lepas ni aku nak buka tenderlah buat agensi cari jodoh pula...sebab ramai juga geng kami yang single ni dan boleh juga  tolong dirikan masjid.. 
kalau ada sapa-sapa yang terbaca tulisan aku ni nak daftar nama..bagus jugalah boleh send kat alamat email tu...

:)sorilah ter emo sikit kali ni......sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Sayang Shikin

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ya Allah ...makhbulkanlah impianku.

Ya Allah ...makhbulkanlah impianku.
Ya Allah Kurniakanlah kerinduan untuk bertemu dengan Mu dan kenikmatan memandang wajahMU. Pandanglah aku hambaMu yang hina ini. Ya ArhamarrRohim.Amin Ya Robbal Alamin..in