koleksi peribadi dikongsi bersama insan2 disayangi

kalau dah rajin menulis:

cinta....kasih..sayang... (212) suara hatiku (198) nikmat Allah (140) Alhamdulillah (127) cinta....kasih..sayang...hubbyku (127) ilmu (102) belajar (87) CHAPTER HIDUPKU..... (80) Puisi/Sajak/Gurindam (72) memori oh memori (72) kerjayaku (69) D'Perantauan (65) cabar minda (63) nasihat (58) keluargaku (42) Chef Shikin...cooking skill (39) kerjayaku...kemahiran (39) berita (38) cabar diri... (37) Pergilah bercuti (35) 1 entri 2 stories (34) dari seorang sahabatku (32) Mari Melancong (30) dugaan..ujian hidup (29) Usahawan (28) Siapa kau...dihatiku? (24) resepi aku (24) ESQ165 (23) My Dreams Come True (21) pengalaman (21) Motivasi diri (19) sunnah (17) lucu... (16) teratak aish (15) Travel logku (13) tin@teratak aish (13) art theraphy (12) HOMEMADE SOAP (11) Premium Beautiful (11) Tazkirah (11) ESTIMAR HOMEMADE AURA SOAP (10) USAHAWATI UTARA. (10) Harilahirku....Shikin Sayang (9) PENTING (8) CONTEST D'moontest (7) Projek Senyum (7) Telekung JC Siah Eksklusif (7) Terapi (7) berkebun (7) hobi (7) imotivasi.com (7) santapan telinga (7) DOA TERAKHIR 39 (6) GIVEAWAY 4BY4 SHIKIN SAYANG (6) PETUA TO' NENEK (6) Yuniarko Sukendro (6) kemahiran belajar. (6) program (6) EID MUBARAK (5) I AM AGEL (5) IAB (5) Joke of the day (5) PERNIAGAAN PALING MENGUNTUNGKAN (5) Pengumuman (5) Siapa pakai Premium Beautiful ?? (5) UCAPAN (5) cinta....kasihsayang... (5) dari blog MITI's (5) lucu (5) Falsafah...fail sampah (4) Giveaway Blogger's (4) IKLAN (4) Istikharahku (4) LEGASI (4) Musibah (4) Datuk Maznah Hamid (3) Fig Colector (3) HANDMADE. (3) Hari Rayaku. (3) KENDURI KAHWIN (3) MIKE DAVID (3) MUEZAH (3) Mutiara kata.... (3) TNPOD8581 (3) Testimoni (3) anak dagang di perantauan (3) CAT WORLD (2) Doaku (2) FAKTA VS AOTA (2) I luv ISLAM (2) INDAHNYA NEGERIKU KEDAH DARULAMAN (2) Majlis Perkahwinan (2) PROJEK SUCCESS CORNER SMKAM (2) SSFG (2) SUNNAH'S FASHION GLAM (2) Tinteratakaish (2) Video ku (2) my video (2) BAHAYA.... (1) Ben Ashaari ...otai blogger (1) DAO (1) Dr Azizan Osman (1) FOLLOWER BERTUAH (1) HADIS (1) HARI GURU (1) I (1) Kedah Negeriku (1) MAS (1) Pekeliling oh pekeliling (1) REMPAH SERBAGUNA MAK TEH BATU 10 (1) SEKOLAH MENENGAH TUN SYARIFAH RODZIAH (1) SELAMAT HARI GURU (1) T (1) UB (1) al (1) pohon syurga (1)
Semoga Bahagia Selalu,Sihat dan Kaya. Ameen ya Rabbal Alameen.Sayang Shikin ....

Friday, January 14, 2011

Makhbulkan doa kami.....Ya Allah permudahkan segala urusan kami..hambaMu yang lemah ini....

Setiap yang berlaku ada hikmahnya sama ada baik atau pun buruk tapi sebagai seorang muslim kita tidak boleh menyerah kalah pada sesuatu keadaan tanpa berusaha. Setiap kali berhadapan dengan permasalahan kita  akan menyalahkan Allah kerana tidak memakhbulkan doa kita ..apakah cukup hanya sekadar berdoa tanpa ada sebarang usaha....atau cukupkah sekadar usahatanpa doa...itulah persoalannya....selain usaha dan tawakal, doa ialah satu-satunya cara untuk mencapai sesuatu hajat.

Ada waktu-waktu tertentu paling mustajab untuk berdoa kepada ALLAH s.w.t. tapi apa yang aku lakukan... Antaranya ialah:

1) Malam Lailatul-Qadar. .sedangkan aku lalai untuk mencarinya dengan berqhiamullail malahan kusibukkan diri aku dengan mengadap komputer atau persiapan nak raya.
2) Ketika hujan turun....kita sering berdoa agar hujan cepat berhenti sedangkan saat itu  pintu langit terbukadan rahmat Allah melimpah ruah.
3) Ketika memulakan dan setelah selesai solat....solat ku sering tergesa-gesa dan kalau berjemaah pun cepat-cepat nak tinggalkan  jemaah.
4) Ketika menghadapi barisan musuh di medan peperangan atau dizalimi....berperang dengan diriku sendiripun aku menyerah kalah...dan aku sering berdoa agar jauh dari dizalimi..kenapatidak ku gunakan memohon doauntuk diriku..aku lalai Ya Allah.
5) Di tengah malam....sibuk dengan FB,blogger, dan berkhayal
6) Antara azan dan iqamah....terlalai dengan kesibukan dunia dan kadang-kadang azan yang dilaungkan pun jarangku sambut...Ya Allah malunya aku padaMU
7) Ketika sujud dalam solat....aku sujud tak boleh lama kononnya nak cepat..apa yang aku kejar pun aku tak tahu..tapi bila aku meminta aku hendak cepat dimakhbulkan...layakkah aku?
8) Ketika iktidal akhir dalam solat....aku terkial-kialmencari doa yang hendakku ucapkan ...tak tahuapa yang hendak ku pinta dan sering aku lupa..
9) Ketika khatam (tamat) membawa 30 Juz al-Quran......semakin hari semakin lambat aku khatam kerana lali dengan kesibukan dunia..mengadap quran pun kalau sempat..itu pun tak berapa baris..bila nya nak memohon doa...malunya aku.
10) Sepanjang malam, paling utama sepertiga awal dan sepertiga akhir (waktu sahur)....tapi aku saat itu lena dibuai mimpi...nak bersahur untuk berpuasapun malas.
11) Malam Jumaat dan sepanjang hari Jumaat kerana mengharapkan bersua dengan saat ijabah (diperkenankan doa) yang terletak di antara terbit fajar hingga terbenam matahari pada hari Jumaat......sedangkan aku selesai sahaja subuh ingin menyambung kembali tidur dan mimpiku.
12) Di antara waktu zuhur dan asar dan antara waktu asar dan maghrib....sibuk mengejar bayang-bayang sendiri dan sampai bila aku akan berhenti mengejarnya..

13) Saat berbuka sebelum berbuka puasa....sedangkan aku semakin malas untuk berpuasa sunat.....kalau puasapun sekadar beberapa kali sahaja sebulan.
14) Dengan Asma-Mu yang Indah (Asma-ul-Husna) ....tapi diriku lalai sehingga AsmaMu tidak kuhafal dan tidak ku kenal maknanya sepenuhnya..malunya aku Ya Allah dengan kelalaianku ..sedangkan namaMu sangat indah...malunya aku Ya Allah.....


Apakah aku layak menerima sedangkan aku selalu lalai..Ya Allah ampunkan aku hambaMu yang lalai ini..aku sering melupakan saat-saat Engkau dekat dengan diriku..aku sering menjauhkan diriku dariMu sedangkan Engkau sentiasa dekat dengan diriku.Ya Allah pandanglah aku insan yang hina ini..Ya Allah janganlah Engkau memalingkan pandanganMu terhadapku..
Saat aku menangisi dunia yang fana ini aku lupa padaMu...akulupa pada janjiMu...aku manusia yang lemah dan tidak kumampu melalui kehidupan ini sendirian tanpaMU......

Hadis riwayat Abu Hurairah Radhiyallahu’anhu, ia berkata:
Rasulullah Shallallahu alaihi wassalam. bersabda:
Allah Taala berfirman:
Aku sesuai dengan persangkaan hamba-Ku terhadap-Ku dan Aku selalu bersamanya ketika dia mengingat-Ku.
Apabila dia mengingat-Ku dalam dirinya, maka Aku pun akan mengingatnya dalam diri-Ku.
Apabila dia mengingat-Ku dalam suatu jemaah manusia,maka Aku pun akan mengingatnya dalam suatu kumpulan makhluk yang lebih baik dari mereka.
Apabila dia mendekati-Ku sejengkal, maka Aku akan mendekatinya sehasta.
Apabila dia mendekati-Ku sehasta, maka Aku akan mendekatinya sedepa.
Dan apabila dia datang kepada-Ku dengan berjalan,Maka Aku akan datang kepadanya dengan berlari.
(Shahih Muslim No.4832)

Astagfirullahalazim...ampunkan aku hambaMu yang selalu lalai ini...Ampunkanlah dosa-dosa insan-insan yang aku sayangi terutamanya ibuddan ayahku,datuk-nenekku,guru-guruku, Muhammed, seluruh ahli keluargaku,sahabat-sahabatku,anak-anak didikku,jiran-jiranku dan setiap insan yang menyayangikuserta muslimin dan muslimat...rahmatilah kami dengan kasihMu yang tidak pernah kurang...pandanglah kami hambaMu yang lalai ini...dekatkanlah kami dengan Mu Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim....Amin

:)sayangi diri anda...salam sayang..sayang selalu....Sayang Shikin

2 comments:

Shikin said...

Berdoalah kepada Tuhanmu dengan merendah diri dan suara yang lembut. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas. Dan janganlah kamu membuat kerosakan di muka bumi, sesudah (Allah) memperbaikinya dan berdoalah kepdaNya dengan rasa takut (tidak akan diterima) dan harapan (akan dikabulkan). Sesungguhnya rahmat Allah amat dekat kepada orang-orang yang berbuat baik. (Surah al-A'raf: 55-56)

Shikin said...

kita perlu ingat bahawa hanya Allah yang tahu apa yang terbaik untuk kita. Kita dimaklumkan tentang hal ini di dalam al-Qur'an "Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah Maha Mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui." (Surah al-Baqara: 216)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ya Allah ...makhbulkanlah impianku.

Ya Allah ...makhbulkanlah impianku.
Ya Allah Kurniakanlah kerinduan untuk bertemu dengan Mu dan kenikmatan memandang wajahMU. Pandanglah aku hambaMu yang hina ini. Ya ArhamarrRohim.Amin Ya Robbal Alamin..in