koleksi peribadi dikongsi bersama insan2 disayangi

kalau dah rajin menulis:

cinta....kasih..sayang... (212) suara hatiku (198) nikmat Allah (140) Alhamdulillah (127) cinta....kasih..sayang...hubbyku (127) ilmu (102) belajar (87) CHAPTER HIDUPKU..... (80) Puisi/Sajak/Gurindam (72) memori oh memori (72) kerjayaku (69) D'Perantauan (65) cabar minda (63) nasihat (58) keluargaku (42) Chef Shikin...cooking skill (39) kerjayaku...kemahiran (39) berita (38) cabar diri... (37) Pergilah bercuti (35) 1 entri 2 stories (34) dari seorang sahabatku (32) Mari Melancong (30) dugaan..ujian hidup (29) Usahawan (28) Siapa kau...dihatiku? (24) resepi aku (24) ESQ165 (23) My Dreams Come True (21) pengalaman (21) Motivasi diri (19) sunnah (17) lucu... (16) teratak aish (15) Travel logku (13) tin@teratak aish (13) art theraphy (12) HOMEMADE SOAP (11) Premium Beautiful (11) Tazkirah (11) ESTIMAR HOMEMADE AURA SOAP (10) USAHAWATI UTARA. (10) Harilahirku....Shikin Sayang (9) PENTING (8) CONTEST D'moontest (7) Projek Senyum (7) Telekung JC Siah Eksklusif (7) Terapi (7) berkebun (7) hobi (7) imotivasi.com (7) santapan telinga (7) DOA TERAKHIR 39 (6) GIVEAWAY 4BY4 SHIKIN SAYANG (6) PETUA TO' NENEK (6) Yuniarko Sukendro (6) kemahiran belajar. (6) program (6) EID MUBARAK (5) I AM AGEL (5) IAB (5) Joke of the day (5) PERNIAGAAN PALING MENGUNTUNGKAN (5) Pengumuman (5) Siapa pakai Premium Beautiful ?? (5) UCAPAN (5) cinta....kasihsayang... (5) dari blog MITI's (5) lucu (5) Falsafah...fail sampah (4) Giveaway Blogger's (4) IKLAN (4) Istikharahku (4) LEGASI (4) Musibah (4) Datuk Maznah Hamid (3) Fig Colector (3) HANDMADE. (3) Hari Rayaku. (3) KENDURI KAHWIN (3) MIKE DAVID (3) MUEZAH (3) Mutiara kata.... (3) TNPOD8581 (3) Testimoni (3) anak dagang di perantauan (3) CAT WORLD (2) Doaku (2) FAKTA VS AOTA (2) I luv ISLAM (2) INDAHNYA NEGERIKU KEDAH DARULAMAN (2) Majlis Perkahwinan (2) PROJEK SUCCESS CORNER SMKAM (2) SSFG (2) SUNNAH'S FASHION GLAM (2) Tinteratakaish (2) Video ku (2) my video (2) BAHAYA.... (1) Ben Ashaari ...otai blogger (1) DAO (1) Dr Azizan Osman (1) FOLLOWER BERTUAH (1) HADIS (1) HARI GURU (1) I (1) Kedah Negeriku (1) MAS (1) Pekeliling oh pekeliling (1) REMPAH SERBAGUNA MAK TEH BATU 10 (1) SEKOLAH MENENGAH TUN SYARIFAH RODZIAH (1) SELAMAT HARI GURU (1) T (1) UB (1) al (1) pohon syurga (1)
Semoga Bahagia Selalu,Sihat dan Kaya. Ameen ya Rabbal Alameen.Sayang Shikin ....

Monday, January 31, 2011

TERAPI MENYEMBUHKAN PENYAKIT MABUK ASMARA...

Handsome kan....tapi bukan dia..sekadar hiasan saja...


Dalam bahasa Indonesia tapi apa yang penting memang blia Shikin baca dan renungkan memang sangat boleh dilaksanakan..inilah kalau dah putus kasih bukan mudah nak dirawat. Tak kala orang sibuk bertanya bila majlis nak berlangsung dan ada pula yang mengucapkan tahniah..tapi  sebenarnya tak semua yang kita rancang itu akan menjadi kenyataan....itulah hakikat hidup ini yang sentiasa diuji..dari putus tunang, nikah tak jadi, dan macam-macam lagi. Semua itu adalah ujian dan dugaan dari Allah SWT...sesungguhnya Allah mengetahui akan kekuatan seseorang hambaNya  sebab kita adalah ciptaan Allah dan milik Allah ..siapa kita untuk mempersoalkan apa yang ditakdirkan untuk diri kita...syukur Alhamdulillah segalanya adalah nikmat dan rahmat dari Allah SWT..mungkin kehidupan orang lain lebih mudah dan tidak pernah diduga dan nampak bahagia di mata orang..tapi kita tak tahu habuan masing-masinglah kan. Mungkin orang nampak kita bahagia tapi hakikat di dalam hati tiada siapa yang tahu...bersyukurlah dengan apa yang kita miliki pada hari ini kerana itu yang lebih bermakna.

Mungkin jodoh pertunangan kami selama hampir 19 bulan sahaja..bukan sampai  19 tahun pun..Shikin mulanya rasa malu juga nak kongsi kat blog ni tapi bila fikirkan buat apa Shikin nak malu bukan umur 19 tahun lagi ..kalau dulu memang menangis tak berlagu dan mau juga makan tahun baru nak hilang rasa sakitnya hati dikecewakan dan rasa hancurnya perasaaan.Dulu pun selalu shikin cakap pada kawan-kawan yang terkecewa dan sering  beri nasihat dekat kawan-kawan tiba masanya Shikin dikecewakan lagi..Sebelum ini mungkin ramai kawan-kawan tengok Shikin kategori happy go lucky je  sebab macam orang tak de masalah..tapi itulah hakikatnya hati Shikin walau kecewa sebagaimana teruk sekalipun Shikin ada penawar yang tdiak mungkin diperolehi dari orang lain...Mungkinnanti Shikin kongsikan dalam slot CHAPTER HIDUPKU. Anak murid Shikin mesti ingat  cerita-cerita pada mereka dulu sebab itulah kelebihan masa jadi cikgu boleh kongsi dengan pelajar dan kisah-kisah tu menjadi teladan pada mereka..Sebab tu Shikin tulis kisah hapter Hidupku sebab janji pada  ex student.."Cikgu dah lalui hidup single selama ini 32 tahun..32 peminangan..dan pelikkan kenapa cikgu tak kahwin?Nanti cikgu tulis cerita kisah 32 peminangan dalam hidup cikgu..."itu celoteh masa tahun 2003 dulu...tapi sekarang dah 2011..dah tak bilang lagi berapa orang masuk meminang..tak terkira berapa helai baju pengantin dalam almari..berapa kali kenduri tak jadi..berapa kali mandi bunga..sebab dah letih mengira...dan apa yang Shikin ada sekarang Shikin bahagia...Alhamdulillahinilah nikmat yang Allah tidak berikan kepada orang lain....  Shikin berserah pada Allah SWT sepenuhnya:
"Kemudian jika mereka berpaling ingkar, maka katakanlah (wahai Muhammad): Cukuplah bagiku Allah (yg menolong dan memelihara aku),Tiada Tuahan (yg berhak disembah melainkan Allah, kepadaNya aku  berserah diri dan Dialah yang mempunyaiArasy  yang besar" (At Taubah:129)


Serasi kan...tapi ianya khayalan semata-mata..mungkin Shikin akantemui insan yang serasi  macam ni nanti...atau lebih baik lagi...wallahualam!!!!!


Ibnul Jauzi rahimahulloh berkata: “Sesungguhnya ubat itu mujarab bagi orang yang menerimanya. Adapun orang yang mencampuradukkannya niscaya ubat itu tidak berguna baginya.” Maka orang yang benar-benar ingin sembuh, dia harus berupaya berobat. Namun jika tidak, niscaya penyakit akan bertambah parah.
Berikut ini beberapa terapi yang dapat menyembuhkan dari mabuk asmara:
1.Ikhlas kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala
2.Berdo’a.
Merendahkan diri kepada Alloh Subhanahu wa Ta’ala, secara tulus menyerahkan diri kepada-Nya, ikhlas, dan memohon kepada-Nya dengan segala kerendahan agar disembuhkan dari penyakit.
3.Menahan pandangannya 4.Banyak berpikir dan berdzikir. maka menahan syahwat dan keinginannya.
Hendaklah dia berpikir betapa malu dirinya kelak ketika Allah mencela.
5.Menjauh dari orang yang dicintainya.
6.Menyibukkan diri dengan hal-hal yang bermanfaat.rindunya akan hilang dan akhirnya ia dapat melupakannya.
7.Menikah, sebab pernikahan itu mencukupi segalanya.
Penuh berkah dan menjadi solusi. Jika orang yang dicintainya adalah wanita yang mungkin dinikahinya maka hendaklah ia menikahinya. Jika sulit menikahinya hendaklah memohon kepada Alloh Subhanahu wa Ta’ala untuk memudahkannya. Jika ia tak bisa menikahinya karena sebab-sebab tertentu, maka hendaklah ia bersabar dan memohon kepada Alloh Subhanahu wa Ta’ala agar diberi jalan keluar.
8.Menziarah orang sakit.
9.Mengiringi jenazah, menziarahi kubur, melihat orang mati, berpikir tentang kematian dan kehidupan setelahnya.
10.Senantiasa menghadiri majlis ilmu.
11.Duduk bersama orang-orang zuhud dan mendengar kisah-kisah orang shalih.
12.Memangkas habis ambisi/angan-angan.
Dengan cara membuang rasa putus asa disertai dengan keinginan keras untuk dapat menundukkan hawa nafsu.
13.Selalu konsisten menjaga sholat dengan sempurna.
Menjaga kewajiban-kewajiban sholat, baik berupa kekhusyukan dan kesempurnaannya secara lahir dan bathin.
14.Menjaga kharisma.Agar tidak jatuh kepada kedudukan yang hina dina, tidak jatuh dalam perbuatan yang tercela dan segala bentuk yang dapat menghalangi keutamaan. Orang-orang yang memiliki harga diri tidak pernah mau terikat menjadi budak sesuatu. Lihat saja, betapa hawa nafsu menyebabkan orang-orang mulia menjadi hina.
15.Menjaga kemuliaan diri, kesucian dan menjaga kehormatannya.
Hal ini akan membuat seseorang jauh dari perkara yang akan meruntuhkan harga dirinya ataupun yang akan menjatuhkan martabatnya.
16.Membayangkan cela yang terdapat pada diri orang yang dicintainya.
Ibnul Jauzi rahimahulloh berkata: “Sesungguhnya manusia penuh dengan najis dan kotoran. Dan orang yang dimabuk cinta melihat kekasihnya dalam keadaan sempurna. Karena cinta, ia tidak dapat melihat aib kekasihnya. Sebab hakikat segala sesuatu dapat disingkap dengan timbangan yang adil. Sementara yang menjadi penguasa atas dirinya adalah hawa nafsu yang zhalim. Itu akan menutupi seluruh cela hingga akhirnya orang yang dilanda cinta melihat kekasihnya yang jelek menjadi jelita.”
17.Memikirkan akan ditinggal pergi orang yang dicintainya. Baik ditinggal mati atau ditinggal pergi tanpa keinginannya atau ditinggal karena sudah bosan.
18..Memikirkan akibat perbuatannya.
Orang yang berakal adalah orang yang dapat menimbang apakah cintanya itu akan melahirkan kenikmatan ataukah kesengsaraan.
19.Meyakini Keutamaan Ujian Hidup...bacalah entri2 shikin yang lalu tentang ujian..banyak ayat2 disitu...
20.
Berpikir Kerugiannya..Melihat konsisi para pemabuk cinta.Bagaimana derita yang mereka tanggung. Bagaimana hidup mereka yang dikucilkan oleh masyarakat. Betapa berantakan segala urusan dunia dan akhirat mereka. Bandingkanlah orang-orang yang menghabiskan hidup untuk cinta buta dengan orang-orang yang memiliki cita-cita yang tinggi dan luhur dan keinginan yang kuat.

 P/S: shikin sayang diri shikin dan shikin sayang semua yang sayang diri shikin walaupun sayang  shikin tak boleh disamakan dengan shikin sayang Allah lebih dari segala yang shikin sayang.......kerana sayang Allah kepada shikin tiada batasnya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ya Allah ...makhbulkanlah impianku.

Ya Allah ...makhbulkanlah impianku.
Ya Allah Kurniakanlah kerinduan untuk bertemu dengan Mu dan kenikmatan memandang wajahMU. Pandanglah aku hambaMu yang hina ini. Ya ArhamarrRohim.Amin Ya Robbal Alamin..in